Silvosen paikkalappuampuja haaste

Aloittaja KRG, syyskuu 11, 2025, 09:45

« edellinen - seuraava »

KRG

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - marraskuu 29, 2025, 12:21Ei ihan paikkalappuammuntaa, mutta haasteen innottamana piti käyntiä kokeilla samalla kun tarkistelin kohistusta, reilu metrin oikealta vasemmalle tuuli kävi molempina päivinä. Ammuttu PRS kisavehkeellä eka kasa pöydältä onebagilla tuplapolvet maassa, toinen kasa PRS skill stagen alapuulta onebagilla korpo asennosta. Kasat 0.3 ja 0.36 moa 5lks, ammuttu perättäisinä päivinä. Kohistus vähän pielessä, kasat 7mm alla ja noin 18mm sivussa

Sent from my CPH2709 using Tapatalk

Hyvin on piirtänyt, ja hiukan vaativammasta asennost vielä ammuttu 8)

Jokke Espoosta

On kyllä hyvää ampumista ja hyvää käyntiä vaikka tekemättä jäikin vielä. Pistää silmään että ampumisen vauhti on aika nopea, jos meikäläinen yrittää kymppiä tappaa niin siinä hierotaan kyllä laukausta aina paljon kauemmin. Pitäisi varmaan itsekin opetella ampumaan ilman turhaa nyhräämistä...  ::)

Onkos nyt niin että vielä ei ole Suomesta sitä ukkoa/akkaa ja vehjettä löytynyt joka tässä onnistuisi, vaikka ainakin erälle.net on täynnä varttimoaa käyviä aseita?
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

Harmas

On kyllä kova haaste. KRG esittää 2:lla videolla kovan tason ampumista ja se on niin liki onnistua. Ei ole kalustosta eikä ampujasta kiinni suoritus. 
Tosin kun annetaan 2 mahdollisuutta ja video pyörimään viereen niin se lisää taatusti vaikeus astetta.
Kova on haaste vaikka radoilla väliin kuulee että niitä yhden reijän ampujia olis paljonkin. No ehkä satunnaisia sarjoja löytyykin.
Tuosta KRG ampumisesta vielä niin se käy melkein kuin parhailla ampumahiihtäjillä. Yks nopee ulos puhallus ja taas lähtee...

Voisko tästä haasteesta tehdä myös piekkari version ?
Sama 100m ja osuttava alue esim 30mm vai pienempi ?
2 yritystä ja 5 laukausta.

KRG

Joo, kyllä siinä on oltava kaikki kunnossa, ase, patruuna, keli, ampuja, koko paketti.

En tiedä onko kukaan vieläkään hyväksytysti 5-laukausta 16mm tarran sisään saanut?

Piekkarilla voisi olla se 11mm paikkatarra ja 50-metriä, siinäkin olisi tekemistä :D

EVä

Vaikea saada tähtäys- ja osumapistettä kohdalleen, niin varmaan voisi tehdä siten että laittaa esim tussilla pisteen tauluun ja ampuu laukauksen ja laittaa täpän siihen osuman päälle. Siihen pisteeseen on helpompi tähdätä kuin täppään, ehkä. Tämä nyt on vaan omia kokemuksia.

EVä

Varmaankin löytyy  aseita ja ampujia jotka tuon suorittaa. En ole kilpailuhenkinen, kilpailen lähinnä itseäni vastaan ja tehnyt latauskokeiluja vain omiin aseisiin, Jalonen Mäkinen .308 kävi samaan reikään todella siten että hylsy kaula meni reikään, yllätyin itsekin, ei ollut mitään apila kuviota ja sama 80- luvun Sakon 5.7. Latasin muutaman kymmenyksen eroilla aina 5 patruunaa. Jännä miten kasa pienenee ja sitten se rupeaa suurenemaan ja pienin kasa on se piipun käynti. Taulut, .308, voisi jossain olla tallessa. Onko vaimentimella kasan kokoon vaikutusta? Olen huomannut omalta kohdalta sen, että jos meinaan ampua tarkasti niin perälle pitää antaa rauha. Ja se videonti tekee siitä julkista niin luo paineita siihen ammuntaan. Itse en toden näköisesti tule ampumaan videolle, vain itsekseni, ja joka tuota tekee, niin nostan kyllä hattua.

Harmas

"Piekkarilla voisi olla se 11mm paikkatarra ja 50-metriä, siinäkin olisi tekemistä :D"

No tuossa olen pari kertaa onnistunut. Mutta mutta kun se osumapiste alkaa todella helpolla kirjoittamaan. Niin uusiminen samaan paikkaan on vaikeeta.  Vaikka normaalisti teen 5 patin jälkeen lippaan vaihdon jolla pyrin opettelemaan että ampuma asento pysyis samana. 
En tosin tiedä mistä tuo kirjoittaminen johtuu mutta oletan että ampuma asennon muutoksesta. Siihen kun vaikuttaa moni asia.

Jokke Espoosta

Erälle-foorumilla joku uhosi että vetää paikkalappuhaasteen 100 metriin pienoiskiväärillä, mutta hiljaista on ollut toistaiseksi. Mutta varmaan kunhan vähän pakkaset hellittää...  :P
-Homer Simpson

EVä

On se outoa että pinsku on niin ranttu tuosta patruunasta. Mikä lienee,mutta hyvin käyvä erä kun loppui niin ei puhettakaan että pystyisi 11 mm 50 metriin, vanhalla erällä oisi ehkä pystynyt hyvänä ja tuulettomana päivänä. Nykyisellä erällä vaikka samaa merkkiä, niin ei kannata edes yrittää. Tuossa Jalosessa ja Sakossa joista aikaisemmin kirjoitin niin käytän lapuan hylsyä, jotka olen täyssupistanut, kalvanut liekkireiän sisältä ja punninnut hylsyt ja käyttänyt saman painoisia hylsyjä latauksissa. Lapuan hylsyissäkin on kyllä yllättäviä paino heittoja, ja mielestäni olen saanut ns. kärpäset osunnasta pois. Joku on varmaan toista mieltä mutta tämä on näkemykseni, ja muuta trimmausta en ole niille tehnyt. Lataukset on keveitä puristus latauksia ja rihlakosketusta ei ole ja eivät maksimi latauksia. 6.5 millisellä ehkä helpompi saavutta tuo paikkalappu haaste. Jäätävää toimintaa KRG:llä, ja kyllä se vielä onnistuu, filmissä oli jo niin lähellä.

expressload

Lainaus käyttäjältä: EVä - tammikuu 18, 2026, 18:21On se outoa että pinsku on niin ranttu tuosta patruunasta. Mikä lienee,mutta hyvin käyvä erä kun loppui niin ei puhettakaan että pystyisi 11 mm 50 metriin, vanhalla erällä oisi ehkä pystynyt hyvänä ja tuulettomana päivänä. Nykyisellä erällä vaikka samaa merkkiä, niin ei kannata edes yrittää. Tuossa Jalosessa ja Sakossa joista aikaisemmin kirjoitin niin käytän lapuan hylsyä, jotka olen täyssupistanut, kalvanut liekkireiän sisältä ja punninnut hylsyt ja käyttänyt saman painoisia hylsyjä latauksissa. Lapuan hylsyissäkin on kyllä yllättäviä paino heittoja, ja mielestäni olen saanut ns. kärpäset osunnasta pois. Joku on varmaan toista mieltä mutta tämä on näkemykseni, ja muuta trimmausta en ole niille tehnyt. Lataukset on keveitä puristus latauksia ja rihlakosketusta ei ole ja eivät maksimi latauksia. 6.5 millisellä ehkä helpompi saavutta tuo paikkalappu haaste. Jäätävää toimintaa KRG:llä, ja kyllä se vielä onnistuu, filmissä oli jo niin lähellä.

Nakskakkosen patruunoissa wanha sanonta "olla pienestä kiinni" realisoituu kokonaisvaltaisesti..
Kaikki pienet mittaheitot niin matkaan saatettavan heitteen pituudessa paksuudessa ja painossa sekä kärjen ja perän muodossa,aiheuttavat hajontaa.Samoin hylsyn mitoitus sekä nallimassan määrä kussakin hylsyssä.Ruutilaatu ja määrä viimeisenä,ruudin määrän annostelun tarkkuus erottaa kalliit laatupatruunat ja laadultaan heikommat paukut toisistaan..oma näkemykseni on,mitä kireämpi on hajonnan kriteeri tuotantolinjalla,sen tarkempi on patruuna,ne linjalta tulevat joissa toleranssi on hutoi rostoi luokkaa,menevät siihen valmistajan halvempaan luokkaan.
 Ne patruunat  joissa määrät ja mitoitukset ovat tiukan toleranssin rajoissa menevät niihin yli 20e/30e/50kpl  bungaaviin rasioihin.

Myös aseet ovat yksilöitä samalla periaatteella,ne piiput jotka oikeasti kuuluisivat hylkykoriin,menevät nekin tuotantoon,vain riittävällä rahasummalla voi hankkia aseen jossa "kaikki" on prikulleen kohdallaan eikä melkein,sama pätee patruunoihin,sama toisinpäin,huipputarkkuutta ei saavuteta edes yyberkalliilla patruunalla jos ase on bulkkiluokkaa eikä huippuaseella jos aseella rätkitään 5e bulkkipaukkua.

a.d 2020   ;D

MOj

Lainaus käyttäjältä: Jokke Espoosta - tammikuu 18, 2026, 18:19Erälle-foorumilla joku uhosi että vetää paikkalappuhaasteen 100 metriin pienoiskiväärillä, mutta hiljaista on ollut toistaiseksi. Mutta varmaan kunhan vähän pakkaset hellittää...  :P

Ei stana varmasti vedä. Sinä joka näin väität, YV: tä tulemaan, maksan bensat tänne ja takaisin ja pullakahvit päälle. Ei tule yhtään viestiä...

Jokke Espoosta

Lainaus käyttäjältä: MOj - tammikuu 18, 2026, 20:45Ei stana varmasti vedä.

...mutta uho on kova :D

Minä siis en itse väitä tähän pystyväni, mutta aion toki yrittää. Luultavasti ei ole lähelläkään.
-Homer Simpson

MOj

Lainaus käyttäjältä: Jokke Espoosta - tammikuu 18, 2026, 22:59Minä siis en itse väitä tähän pystyväni, mutta aion toki yrittää.

Jep, ymmärsin kyllä. Tuo oli osoitettu kaikille niille yhteen reikään ampujille, joita on baaritiskit ja erälle-foorumit pullollaan. Yhteyttä vaan, niin täällä se on helppo todistaa.

JaM7

Ei se taaskaan. Pieni sivutuuli tuli kiusaamaan, mutta sehän on vain selittelyä se. Olisihan se pitänyt huomata ja korjata.

Pitänee tilata Teemulta muutama virallinen ja videoida keväämmällä menoa...