Kupariluodit ja 6,5x55

Aloittaja Klpro, huhtikuu 13, 2025, 18:00

« edellinen - seuraava »

Klpro

8 1/2 nousulla ja ajatus hirvilaillisesta. Onko kellään kokemuksia?
Tasco on parempi mitä kolmenollakasi.

JPu

Joo on, mutta juuri nyt on päivä liian pitkällä, ettei ole antaa dataa ja voihan olla ettei luoteja ole yhtälailla saatavilla kuin silloin kun latasin hirvipaukut.. palataan!
ehkä luin väärin, jos tarkoitit kokonaan kuparista sorvattuja luoteja, niin en niihin kantaa ota, mutta ko. kaliiberiin saa hirvilaillisia tehtyä tavallisista luodeista. Jos kysymyksesi oli 100% vihervassari mielessä, niin go for it, järjenvastaista kun puhutaan metsään päätyvästä alle 11 g annoksesta kuparia lyijysydämellä.. maailma ei sillä pelastu, eikä mikään muukaan..
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

oho osu

Voi siinä yhden keuhkosyövän itse välttää, kun piipussa ja ilmassa ei ole höyrystyneitä lyijyjäämiä, jotka liuotetaan piippupesuaineilla kaasujen osaksi ja roiskitaan puhdistusharjalla ympäriinsä. Eli katson hyvin positiivisin silmin sitä, jos lyijyttömät luodit saadaan toimimaan. Usein ympäristöasiat voi yhdistää myös omaa napaa koskeviin asioihin. (Tai joskus oman maan kansantalouteen).

metsienmies

Taitaa se höyrystynyt lyijy tulla enimmäkseen nallista, kun nallimassassa lyijyä normaalisti käytetään. En ainakaan ite usko että vaipallisesta lyijyluodista pääsee lyijy karkaamaan minnekkään piipun sisälle tms, oman vajavaisen ymmärryksen mukaan itselle se tarkottaisi sitä että luoti käytännössä hajoaisi rihloihin. Toisaalta taas riistaan se jättää lyijyjäämiä ja siitä syystä itse olen peraateratkaisun tehnyt sen suhteen että kaikki riista missä pitää käyttää sienettyvää luotia olen ampunut puhtaasti kupariluodilla, linnut yms sitten perus OTMllä.

Mutta kysymykseen niin kyllä 6.5x55 saa helposti hirvilaillista kuparia kuten 7.8g Blade, Naturalis, Hornady GMX ja CX jne ladattua itse tai valmiina paukkuna.

CJK

Eikös lyijyluoti kielto suuriistan metsästyksessä astu voimaan syksyllä 2026, eli siinä mielessä ihan validi kysymys.

metsienmies

Ei, siitä on esityksiä muttei päätöksiä.

CJK

Ai se on vielä vaiheessa, hyvä niin.

HxM

Voi sitä ajatella niinkin, että kupariluoti sopii parhaiten juuri noihin alitehoisiin marginaalikaliipereihin, kun jo valmiiksi kevyt luoti ei menetä lainkaan painoa edes luuosumissa.

Ei niitä kupariluoteja kannata hylätä vain sillä perusteella, että niitä mainostetaan joskus "vihreämpinä valintoina", ja haluaisi olla vastarannan kiiski  ;)

Tuolla rihlannousulla ja kaliiperilla ei pitäisi olla ongelmaa kupariluotien kanssa. Helpointa varmaan testata paria erilaista kaupan patruunaa, ja kun löytää itselleen mieleisen, ostaa sitä samaa luotia ja lataa itse. Tai sitten ampuu vain sitä kaupan paukkua, ei niitä varmaan niin montaa kulu kaudessa

ALa

Lainaus käyttäjältä: Klpro - huhtikuu 13, 2025, 18:008 1/2 nousulla ja ajatus hirvilaillisesta. Onko kellään kokemuksia?

Oma piippu 8 nousulla, 530mm ja näitä ladattuna omassa käytössä:

Hylsynä kaulasupistettu (noin 4mm matkalta + .291 bushing), yhden kerran ammuttu Lapua. Nallina CCI200. Latauspituus 77mm.

Hornady GMX 7,8g /VV555 3,05g  v/0 845m/s
Sako Blade 7,8g /VV555 3,05g v/0 830m/s

GMX:llä on 1 hirvi saatu. Ylivuotinen, 1 laukaus, matka n. 100m, osuma ylös hartialinjan taakse loivasti takaviistosta. Elukka tippui niille sijoilleen. Läpi meni, eli luotia ei löytynyt, mutta siisti oli ruho käsitellä.
Peuroille ovat molemmat toimineet myös moitteetta.

9,1g Naturalis:ta on tullut ladattua myös, mutta nopeudet kunnolla mittaamatta + lataus vakioimatta. Joka tapauksessa parin patruunan testi tuli ammuttua noin v/o 800m/s nopeudella. Tuntui jo hiukan (yli)paineiselle ja tarkkuus selkeästi heikompi kuin noilla edellä mainituilla. Toki edelleen tarkkuus riittävä isommille sorkkaeläimille. Saattaisi sinun 8,5 nousulla toimia hyvinkin/paremmin kuin minun piipussa.

Klpro

No korostan tässä vaiheessa että olen kokemusperäisesti lyijyluotien käytön kannalla. Ihan jo hinnan ja latausdatan saatavuuden perusteella. Ja ekologiset ja terveydelliset hyödyt kupariluodeista ovat mielestäni aika olemattomat. Samaten en jaksa käsittää tuota joidenkin hirviseurueiden "edelläkävijä"-asennetta. Jos ihmisen ampumakokemus on hirvikoe läpi kerran vuoteen, niin ei pitäisi asiantuntijana esiintyä. Olen itse testannut muutamaakin kaliiperia kupariluodeilla veteen ampumalla ja selkeitä ongelmia on havaittavissa jos vakautuminen on marginaalista.

ALa

Lainaus käyttäjältä: Klpro - huhtikuu 15, 2025, 18:51No korostan tässä vaiheessa että olen kokemusperäisesti lyijyluotien käytön kannalla. Ihan jo hinnan ja latausdatan saatavuuden perusteella. Ja ekologiset ja terveydelliset hyödyt kupariluodeista ovat mielestäni aika olemattomat. Samaten en jaksa käsittää tuota joidenkin hirviseurueiden "edelläkävijä"-asennetta. Jos ihmisen ampumakokemus on hirvikoe läpi kerran vuoteen, niin ei pitäisi asiantuntijana esiintyä. Olen itse testannut muutamaakin kaliiperia kupariluodeilla veteen ampumalla ja selkeitä ongelmia on havaittavissa jos vakautuminen on marginaalista.

Eikös vakautumisongelmat ole käyttäjän aiheuttamia, mikäli ei ymmärrä mitä on tekemässä? Ei niistä luotia kannata syyttää. Kaikki kupariluodilla ammutut sorkkaeläimet ovat kuolleet ihan samalla lailla kuin lyjylläkin ammutut. Näin omasta kokemuksesta, niin itse ammutut kuin kaikkien muidenkin ampumat, tilanteissa joissa olen itse ollut mukana / paikalla.
Useita lyijyllä ammuttuja luuosuma-ruhoja on tullut nähtyä, ja kyllä se isoon luuhun ammuttu lyijyluoti tekee ihan järkyttävää tuhoa hajotessaan tuhansiksi palasiksi. Sitä lyijyä löytyy erittäin laajalti kudoksista, sieltäkin mistä sitä ei näe tai tunne, ja jos esim. perheessä X käytetään 90% sorkkariistan lihaa liharuokiin, niin en ymmärrä mikä tarve on kokeilla mahdollisia haittavaikutuksia mitä lyijyä syömällä voi tulla.
Latausdataa löytyy vaikka ja kuinka paljon myös kupariluodeille. Hintakaan ei mielestäni ole käytön este, sillä ei ne lyijyluoditkaan mitään ilmaisia ole, ja hintaero käytetyillä kappalemäärillä on hyvinkin maginaalinen lyijy vs kupari.
Omalla kohdalla siirtyminen pois lyijyluotien käytöstä on jo tapahtunut ja paluuta niihin ei tule.

Klpro

No jos ajatellaaan nykymarkkinoilla olevia kupariluoteja ja halutaan 1MOA:n osuntaa hirvilailliseksi ladaten, esim.150m matkaan niin 8 vai 8 1/2 nousu?

Jullimus

Voisi kuvitella 8,5 nousulla luodin toiminta ei juurikaan poikkea 8 noususta kevyellä kuparilla. Sako blade ja barnes ttsx 7,8g on toiminut hyvin hirvelle pätkäpiippu creedmoorilla.
Luulisi swedulla pääsevän itselataamalla melko mukaviin nopeuksiin noilla 7,8g vaihtoehdoilla.

jthyttin

120gr 6.5mm monometallit on piiiitkiä. Eikä isommalle riistalle tarkoitettujen patruunoiden kanssa kannata pelleillä marginaalisella vakautumisella (tai edes lähellä sitä) jos haluaa helpottaa elämäänsä.

Ikuinen argumentti "patruunoita käytetään niin vähän ettei niiden hinnalla ole mitään väliä" on typerä. Hlökoht olen saita, mutta jotain peura/hirvi/sika-patruunaa menee kuitenkin sen 60-80kpl per kausi (per kivääri). Näistä tyypillisesti 80-90% radalla, koska (aseen ja ampujan) kohdistus on kiva aina välillä tsekata edes muutamalla laukauksella. Loput sitten kohderiistaan, satunnaisiin pienpetoihin jne.

Edes minimaalisen harjoittelun merkitys korostuu varsinkin kun pitää varautua ampumaan erilaisista asennoista, esim. geneeristä kyttäyskoppia vastaavalla setupilla, quad stickseilta jne. Osumapiste ja osunta on kuitenkin aika "herkkää" kun ammutaan aseilla jotka on edes jollain tavalla metsästyspainotteisia. Bulkki treenistä hoituu toki muilla aseilla.

Luotien pituuteen palatakseni, jos lipaspituus ja/tai ylimeno ei salli kuin taulukkopituudet, ei monometalleilla välttämättä pääse esim. VV taulukkonopeuksiin (kaliiperina se kysytty 6.5x55). Viime kaudelle haettiin kaverin M695 lataus ja vaikka latauspituus oli huomattavasti taulukkoa pidempi ja hyppyä jäi silti reilusti, päästiin "vain" VV taulukkomaksimiin samantyyppisellä luodilla. Vauhditkin oli samat ts. paineet vähän korkeammat (lyhyempi piippu). Painemerkkejä ei muuten ollut, mutta nallitaskuista huomasi että kovempia latauksia ei kannata käyttää jos haluaa hylsyistä enemmän kuin pari-kolme rundia (= ylipäätään haluaa jättää paineet tolkullisiin lukemiin).

oho osu

Tuppaako kevyemmistä (täyskupari-) luodeista tulla pidempiä kun yritetään päästä lähemmäksi lyijyn ballististisia kertoimia? Ja siten viekö keskimäärin kohti kireämpiä rihlanousuja?