Kirjoittaja Aihe: 338 varmintluoti ?  (Luettu 10752 kertaa)

west

  • *
  • Viestejä: 47
338 varmintluoti ?
« : Marraskuu 13, 2004, 18:08 »
onko kellään kokemusta luodista,mikä toimisi hyvin varmint eli tuho-/pienpetopyynnissä ko kaliperissa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut west »
i am slaughter so i know...

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
moro
« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2004, 18:41 »
On mielestäni vähän raaka kaliiperi tohon tarkotukseen, mutta jos haluat pitkänmatkan tarkan luodin, ota Scenar. Itse käyttäisin mielummin vaikkapa 22-250 Remingtonia tms. Vaikka täällä kotomaassa ei tollasia matkoja ja nopeuksia tarvitakaan. Itse käytän vain loukkua ja pienoispistoolia :o)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.292
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Marraskuu 13, 2004, 18:50 »
Nosler Ballistic-Tip Varmint. Riistamaalta löytyy Noslerin luoteja hyvä valikoima joten kilauta sinne niin asia selviää. Ballistic-Tippejä on sitten kahta eri versiota, metsästykseen ja tuhoeläinpyyntiin. Punainen kärki on varmint ja vihreä metsästykseen, ainakin punakärkisiä pitäisi löytyä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

west

  • *
  • Viestejä: 47
338 varmintluoti ?
« Vastaus #3 : Marraskuu 14, 2004, 19:13 »
kiitos teille.tilaan ballistic tippejä.



lataan ne max vauhtiin ja kirjotan sitten minkälaista jälkeä tekee kettuun,kissaan,supiin,mäyrään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut west »
i am slaughter so i know...

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Hei koheltaja:
« Vastaus #4 : Marraskuu 14, 2004, 22:04 »
Koheltaja, onko tuo vihreäkärkinen Nosleri minkälainen luoti, onko tarkka, onko kokemuksia? Kiinnostus heräsi. Mun pitäisi sada hyvä avautuva metsästysluoti .30 kaliiperisena. Lapuan Mira olisi tietysti yksi vaihtoehto. Kerrotko, josko on tietoa. T: JpL
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.292
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Marraskuu 15, 2004, 07:52 »
En ole Nosleria hirveesti testannut muuten kuin joskus kasoja sillä ampunut, sekin oli sen verran suppea kokeilu että käynnistä en voi sanoa oikeastaan mitään tyhjentävää. Maaliballistiikasta ei ole muuta tietoa kuin että penkka pöllähtää...



Tarkoitus on Noslereita testata talven aikana, ainakin HPBT Competition luoteja kun ne näyttää olevan hinnaltaa kohtuullisella tasolla eli pari euroa Scenareita kalliimpia laatikolta.



Noslerin Accubond voisi olla myös kokeilemisen arvoinen luoti isommalle riistalle.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

Chillie

  • *
  • Viestejä: 142
Pikkasen asian vierestä...
« Vastaus #6 : Marraskuu 15, 2004, 10:44 »
Varmintti luodeista ei sillalailla ole kokemusta, mutta tuossa huomasin Rhino Bulletsin 250 grainisen Solid Shankin varsin toimivaksi metsästysluodiksi....

Ammuin lauantaina vasan vajaan 200 metrin matkalta. Näkyvissä eläimestä ei käytännössä ollut kuin pää ja rintakehä, takaruumiin jäädessä vesakon taakse osittain piiloon. Laukaus osui viistosti käytännössä pistokuoppaan, lävistäen isot kaulasuonet, selkärangan ja vasemman lavan etuosan. Ulostuloreikä oli nätti pyöreä noin 20 millinen reikä, ja lavassa ei lihatuhoja...

Käytännössä kudosvauriot rajoittuivat kaularangan alueelle...

Olen tarkoituksellisesti ladannut .338 Lapua Magnumin sinne .338 Win Magin tehoille... Alueellamme aiemmat riistalaukaukset ovat jääneet yleensä alle 100 metrin.

Käynti metsästys latauksessani on 100 metriin TRG:stäni 20mm luokkaa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Chillie »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
kiitti
« Vastaus #7 : Marraskuu 15, 2004, 11:38 »
Moro. Soitin Lapuan Pohjoispäälle justiinsa, uskomaton juttu, Miraa ei ole tehty enää viiteen vuoteen! Harmi. Se oli .338 Win mag`ssani todella tarkka tehdaspatruuna. Naturaliksesta tulee kuulemma kohta teräväkärkinen pitkänmatkan versio kauppoihin. Saa nähdä, millaiseksi hinta nousee. Vaikka eihän noilla kyllä paperia puhkotakaan....



JpL
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Re: Pikkasen asian vierestä...
« Vastaus #8 : Marraskuu 15, 2004, 11:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Chillie"


"Ammuin lauantaina vasan vajaan 200 metrin matkalta. Näkyvissä eläimestä ei käytännössä ollut kuin pää ja rintakehä, takaruumiin jäädessä vesakon taakse osittain piiloon. Laukaus osui viistosti käytännössä pistokuoppaan, lävistäen isot kaulasuonet, selkärangan ja vasemman lavan etuosan. Ulostuloreikä oli nätti pyöreä noin 20 millinen reikä, ja lavassa ei lihatuhoja...

Käytännössä kudosvauriot rajoittuivat kaularangan alueelle...

Olen tarkoituksellisesti ladannut .338 Lapua Magnumin sinne .338 Win Magin tehoille... "



Joo, tota .338 Lapuaa on mainostettu mainioksi hirvenkaatajaksi. Pelkästään .338 Win on jo hyvin tehokas ko. puuhaan. Ei paljoa luut ja rangat estä kun 250 graininen tulee... Yleensähän raskaampaa luotia suositaan kaatotehon takaajana, mutta tiedän kokemuksesta tapauksia, joissa vasaa/aikuista on ammuttu lavoille .458 winchesterillä jota on sittemmin pitänyt hakea naapurikunnasta  :P

Tuollainen 800-850m/s matkaava 16.2 grammainen .338 on mielestäni paras sekoitus nopeutta/iskuvoimaa. Se sallii hieman huonommankin osuman, mikäli luotivalinta on oikea.



JpL
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


Chillie

  • *
  • Viestejä: 142
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #9 : Marraskuu 15, 2004, 14:08 »
Niin....

Kyllä minulla oli ajatuksena ampua sitä vasaa päähän mutta kun ei uskaltanu luottaa omiin kykyihinsä...

Ajattelin pelata varman päälle ja ampua siitä puolen metrin aukosta siinä taimikossa kaulan tyveen. Osuma siinä oli arvioni mukaan varmempi, ja koska läpäisy tuskin olisi ollut ongelma niin uskoin saavani sen samalla pistettyä..... :twisted:



S
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Chillie »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #10 : Marraskuu 15, 2004, 19:26 »
No niin joo.

Onhan se niin, että pää-osuma hyvinkin sijoitettuna vaatii kovan osuman, mutta jos ottaa huomioon .338 Lapuan tehon, siinä on sellainen moukarinisku, etä varmasti tulee oikosulku nappoon.

Pelkästään .338 Win teki -99 kahteen vasaan sellaiset osumat, että esim.  toisessa koko lantion luusto oli nyljettäessä n. yhden tai kahden sentin luunmurikoissa. Siihen jäi.  Vasat putosi niille sijoilleen. Toista tuuppasin kaulan tyveen sadasta metristä (vasan pää ja kaula näkyi pusikosta ja ammuin sitä kallion päältä) Luoti oli 16.2 grammainen Sakon hammerhead.

(En tietenkään suosittele tuota pää-sihtiä, koska mahdollisuus haavoittamiseen on sen verran suuri (hyöty lihan/kulutuksen suhteen), että hirvittää. Kuolema on aina hyvin nopea ja tuskaton, koska voi antaa nopean armonlaukauksen.) .338 Lapua varmasti rulaa todella hyvin hirvijahdissa, mutta mielummin - kuten sananlasku asian ilmaisee - mielummin pyy pivossa kuin kaksi oksalla. Jos kysytään, onhan .30 kaliiperin kuula pätevä, tekee tehtävänsä, mutta se ei tee mitään, minkä .338 ei tekisi paremmin,  :lol:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


tanni

  • *
  • Viestejä: 32
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #11 : Marraskuu 16, 2004, 15:20 »
Hehee Koheltaja, ainakin tähän asti Ballistic Tippien kärjen väri on kertonut kaliiperin, .30=vihreä, 7mm=punainen,6mm = sinipunainen, .25 = sininen, .22= oranssi jne.



Varmintteja on kaikki .22:set BT:t, kevyimmät .243:set ja kevyin .25. Loput "Huntingeja".



Hornady 200gr SP, Combined Technology Ballistic Silvertip 200gr, 180gr Ballistic Tip ja Speer 200gr Spitzer ovat varmaan lähinnä varmint-ominaisuuksia, mutta varsinaisia varmintluoteja ei tähän kaliiperiin saa. Eli varoetäisyydet kuntoon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut tanni »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #12 : Marraskuu 16, 2004, 16:33 »
Olkoon miten on. Koheltaja ei todellakaan ole mikään eilisen teeren poika. Hieman pessimisti, mutta siihen on vankat perusteet. :) Luultavasti mekin tulemme vielä samaan pointtiin jossain vaiheessa.

JpL
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.292
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #13 : Marraskuu 16, 2004, 17:53 »
Antakaa armoa, tiedonlähteen tulkinnassa on tapahtunut käsittämätön lukihäiriö ja nyt olen täyttä ymmärrystä vailla joten antakaa anteeksi virheellisen tiedon levittäminen  :oops:



Sen verran kuitenkin pääsen kuittaamaan että 338 Tipissä on myös punainen nokka ja silvertipissä valkoinen, vähän niin kuin mullakin silloin tällöin...  



Ai miten niin pessimisti, eipähän ole odotukset kovin korkealle ja jos joskus odotukset ylittyy niin silloin voi olla iloista poikaa  :wink:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #14 : Marraskuu 16, 2004, 18:00 »
Höpöhöpö... mitäs hevonpaskaa tuo taas on?  :)

Ei kaikki, mitä täällä naputellaan ulos, ole ihan raamatun sanaa

 :oops: Kunhan nyt vain tapaillaan summittain testituloksia ja tsekkaillaan tapahtumia kaikessa rauhassa. Ei tää ole mikään perkeleen kisafoorumi. Sika se, joka toista väittää. Me vain testataan ja katsotaan miten käy. Hauskuus ja omistautuminen on avainsana! Ehkä ilmapiiri joskus on lipsunut tästä pois, mutta silti. Ampumisen tulee olla hauskaa, sen tulee olla antoisaa - ennen kaikkea - luonnetta kasvattavaa. Vai? Olkoon kaikki hauskaa!!!!!!!!



Yst.T: Jommi
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2004, 18:50 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"