Arska kettupyssynä

Aloittaja Haupitsi, kesäkuu 24, 2024, 10:00

« edellinen - seuraava »

Haupitsi

Juurikin näin. Haen kohtuu hintaista vehjettä millä osuukin jos semmoinen tarve on. Ja kokemuksia käyttäjiltä. Itse en ole näiden laitteiden kanssa pelannut joten pahimmat sudenkuopat yritän välttää ainakin näiden preferenssien puitteissa. Rahalla saa ja hevosella pääsee, 2 tonnilla ei saa timanttia mutta "riittävän hyvän" jos saisi.

Jan I

Yksi FP oli ja oli kyllä erittäin tarkka yksilö suoraan paketista.
Suosittelen lämpimästi...
Ainot on milspekt laukaisukoneisto mikä täytyy päivittää heti, joten jos ei ole osaamista tai halua dop in laukaisukoneistoihin niin kannattaa laitattaa se laukaisu jo valmistajalta tilatessa...

Lähetetty minun SM-F711B laitteesta Tapatalkilla

Fac ut vivas

annala

Ketjun aloittaja haki asetta urheiluammuntaan. (SRA/IPSC) radoilla ei usein näe (6)-24x putkea ainakaan voittokahinoissa näissä karkeloissa, olkoon ase kuinka tarkka tahansa ns. hyvällä patruunalla. Mielikuviahan tietysti myyjä luo parhaansa mukaan, ja kokemattomampi luulee että KESKIMÄÄRIN 0,5moan arskan täytyy olla voittaja ase ja paras ja tarkin. 2k€ arskalla ampuu ketun varmasti 200-300m matkalle, ja myös voittaa SRA kisan jos osaa ampua. Toisaalta tuskin sitä kettua kukaan edes ampuu bulkkipatruunalla (halpa kokovaippa) koska tarkempaakin patruunaa on siihen harvaan tarpeeseen kun kettu hollille osuu. Vilkaisisin esim. hera-armsin arskoja, jos rahaa on ~2k€.

jarnoman

Itse aloittelin aktiivisen lintumetsästyksen silloin kun ensimmäiset S&W:n mp15 arskat tuli täällä myyntiin.

Sillä ammuin teeret, varikset ja oikeastaan kaiken pienen riistan usean vuoden ajan ihan sellierin bulkkipatruunalla. Putkena oli joku Nikonin 2-8 suurennoksinen ja sillä pärjäsin hyvin teerien kanssa aina sinne 200m asti, pidemmälle ei tullut kokeiltua.

Se oli silloin minun "budjetti" ratkaisu ja kaikki linnut tuli reppuun mitä kokeilin. Itselle ei onneksi ole tullut yhtään susiarskaa vielä vastaan, mutta ainakin tuon S&W:n tarkkuus riitti ihan heittämällä lintuhommiin niin riittänee helposti myös ketulle. Laukaisukin tuli pikku selityksellä siedettäväksi, nyt paikalla toinen koneisto.

Yleisesti tykkäsin arskasta lintuhommissa kun oli sopivan lyhyt ja helppo selässä kannettavaksi kun haulikko kädessä.

Lipas oli 10 patruunan lipas jonne lämmittelin muovipalikan rajoittamaan vetoisuuden 2 patruunalle.

Mitä kannattanee huomioida ketun ja vastaavien kanssa on se, että virittää pyssyn ennen tilannetta passissa. Se ei tapahdu arskassa äänettömästi :)

Haupitsi

Muutamia kiväärejä kävin hiplaamassa. Ostin lopulta Schmeisserin 16,75" piipulla. 55gr bulkkipaukut käy n. 3cm kasaa koko päivän. Sakon gamehead 55gr toimi parhaiten, peukalolla peittää 3 ls kasan joka kerta. Tuolla kippaa kettu, varis ja kauris niin kaukaa kun meiltä terassilta näkyy (280 m) pellon reunaan. Mitään huonoa sanottavaa ko. laitteesta ei ole.