Riittävän tukeva tripodi kiväärikäyttöön?

Aloittaja JSR, kesäkuu 19, 2024, 14:17

« edellinen - seuraava »

JPu

Tuli vaan sellainen mieleeni, että kun olen mittamiehiä työmaille joskus tilaillut, että niillä on erittäin tukevia ja laadukkaita tripodeja käytössä, koska tuotteet on valmistettu jatkuvaan ammattikäyttöön herkkien mittalaitteiden ja joskus painavienkin alle. Kameranjalustat on enemmän tai vähemmän heppoisia niihin nähden. Jostakin täkymetrin jalustan päältä kyllä jo ampuu tarkasti, tukevoittaen myös ampujan, mutta nuo tuppaa olemaan aika suurikokoisia ja osa myös painavia, mutta tukevia.
Stabila on yksi merkki, jota voi googlettaa, jos sen tyyppinen ratkaisu antaisi "riittävän" tukevan alustan olematta terästä.

esim. tällainen: https://www.factoryauthorizedoutlet.com/collections/stabila/products/stabila-07498-fixed-head-laser-level-tripod-heavy-duty-aluminum-spread-limit
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

LaukausOsuma

Omassa käytössä on ollut pitkään Primos trigger stick gen 1 monopod, joka ei todellakaan ole mikään vakaa ratkaisu, yksijalkainen kun on niin huojuu sivusuunnassa hyvin mielellään. Mutta tukea siitä kuitenkin saa, jos metsästystilanne vaatii pidempää tähtäystä ja asennon säilyttämistä. Lähinnä sorkan metsästyksessä, lintuun tuo olisi liian hutera.
Nyt tein sen verran päivitystä, että hommasin Primos trigger Stick gen 3 tripodin, tall- eli korkeana versiona ja on kyllä kolmijalkaisena erittäin vakaa verrattuna monopodiin (luonnollisesti).

Varsinaiseen TA-hommaan tuo voi olla hempula, riippuu toki tarpeesta. Säädettävyys on tehty helpoksi ja nopeaksi, kahvan liipasimesta painamalla kaikki kolme jalkaa liukuu itsenäisesti sellaiseen pituuteen kuin tarvitaan. Asettuu epätasaisessakin maastossa käden käänteessä haluttuun asentoon.

Ippe69

Mulla on ollut samantyyppinen kuin primos, merkkiä en vaan muista.
Etuina hinta, keveys ja nopeus.
Nykyiseen verrattuna se on kuitenkin pidempi kuljetusasennossa eikä lähellekään niin tukeva. Nykyiseen saa aseen kiinni ja se pysyy pitämättä pystyssä mikä on pidempikestoisessa kyttäyksessä erityisen tärkeä ominaisuus.
Primos on paljon tyhjää parempi mutta ei läheskään nykyisen veroinen.

ttimonen

Minulla kans käytössä Primos gen 3 tripod ja vähän miettinyt kuinka hutera setti siitä tulisi jos laittais siihen nokkaan Bog DeathGrip Ultralite sattlen.  Ajatus olis että nopea pystytttää ja kytiksellä olis ase valmiina odottamassa. 

Ippe69

Tuollainen satula ei oikein järkevästi toimi primoksessa kun se tarvii kuulapään tai vastaavan joka mahdollistaa aseen liikuttamisen.

Normaalin neljäosaisista putkista koostuvan tripodin pystyttämiseen kuluu aikaa alle 20 sekuntia. Se on pitkä aika jos siihen alkaa kun kohde on näkyvissä mutta kytispyynnissä ei mitenkään merkittävä.

ttimonen

Jalka kyllä sivuttain pyörii ja mikä pakko sitä satulaa niin tiukassa pitää etteikö voisi vähän asetta liikuttaa ?
Arca-kiskolla jos toteutettu niin vaatii jo kaikki mahdolliset säädöt.

Nämä tietysti ajatuksia kun en ole vastaavia tukia ikinä käyttänyt.

LaukausOsuma

Lainaus käyttäjältä: ttimonen - elokuu 08, 2024, 08:59Minulla kans käytössä Primos gen 3 tripod ja vähän miettinyt kuinka hutera setti siitä tulisi jos laittais siihen nokkaan Bog DeathGrip Ultralite sattlen.  Ajatus olis että nopea pystytttää ja kytiksellä olis ase valmiina odottamassa. 

Vaakasuuntaan Primos kääntyy ihan kätevästi, pistoolikahva nimittäin pyörii alaosastaan vapaasti ympäri. Mutta pystysuunta on sitten toinen juttu, se vaatisi tuon mainitun kuulapään. Varmasti ase kääntyy jalustan varassa ollessaan hieman myös pystysuunnassa, mutta kuulapää antaisi täydet vapausasteet.

Riittävä vakaus saavutetaan varmasti. Ko keppi on kuitenkin tehty varta vasten kiväärikaliberisten aseiden ampumatueksi, jonka tehtävän se täyttää hyvin. Varsinkin kytiksellä, kun ampumamatkat ovat lyhyitä, alle 100 m tyypillisesti.

LaukausOsuma

Lainaus käyttäjältä: ttimonen - elokuu 08, 2024, 11:50Jalka kyllä sivuttain pyörii ja mikä pakko sitä satulaa niin tiukassa pitää etteikö voisi vähän asetta liikuttaa ?
Arca-kiskolla jos toteutettu niin vaatii jo kaikki mahdolliset säädöt.

Nämä tietysti ajatuksia kun en ole vastaavia tukia ikinä käyttänyt.

Mietin tuota samaa, että minkä verran ase voisi kääntyä kiinteässä satulassa. Päädyin siihen johtopäätökseen, että kyllä ase on siihen melko tiukkaan istutettava kuitenkin.
Ladattu ase telineessä, niin ei voi ottaa riskiä, että se luiskahtaa irti omia aikojaan ja putoaa maahan.

Patruuna

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - kesäkuu 19, 2024, 16:09Ostin benro tortoise 34C jalustan saman valmistajan GX35 kuulapäällä.
Itse jalusta on hyvä ~7kg 308 kiväärille, eikä se ainakaan herkästi kippaa. Kuulapää ei sitten ollutkaan niin hyvä tuohon hommaan. Varmaan se kestäisi, mutta liikkeet ei ollu sujuvia tuollaisen painon alla. Ostin sitten kuulapääksi sunwayfoton XB-60:n, johon olen ollut erittäin tyytyväinen.
Tuo yhdistelmä on noin 60 senttiä pitkä paketoituna ja 2kg painoa, eli melko kompakti ja kevyt.
Jos haluaa painottaa enemmän tukevuutta kuin keveyttä ja pientä kokoa niin sitten suosittelen paksummasta putkesta tehtyä.
Jonkin verran olen päässyt testaamaan myös Innorelin, sunwayfoton ja leofoton jalustoja. Perstuntumalla selkeässä suhteessa on jäykkyys verrattuna jalan paksuuteen, mutta muuten en merkkien välillä juuri eroja huomannut. Erilaisia lukituksia ym tosin on eri merkeillä, ja joissain oli pakkasessa jäykistyvät silikonit.
Mulle oli myös kriteerinä kuinka kapeaan nippuun jalusta menee. Integroidulla kuulapäällä tai keskijalalla säädettävät ei mene läheskään niin pieneen tilaan kuin mainittu benro.

Yleisesti tripodista että mikään kasa-ammuntatukihan se ei ole ja turhaa sellaiseen verratakaan.
Maastossa ei kuitenkaan bipodia voi käyttää jos on yli 20 senttiä lunta tai heinää tai mitä ikinä edessä. Tripodilla mallista riippuen voi ampua makuulta, polvelta, istuen tai seisten. Se toimii myös huomattavan epätasaisella alustalla ja sillä voi ampua isossa kulmassa ylös tai alaspäin. Se on monipuolisuudessaan ihan eriluokkaa kuin bipodi.

Lumi on paras alusta ampua bipodilla.

SaraJani

Lainaus käyttäjältä: Patruuna - elokuu 21, 2024, 11:37
Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - kesäkuu 19, 2024, 16:09Ostin benro tortoise 34C jalustan saman valmistajan GX35 kuulapäällä.
Itse jalusta on hyvä ~7kg 308 kiväärille, eikä se ainakaan herkästi kippaa. Kuulapää ei sitten ollutkaan niin hyvä tuohon hommaan. Varmaan se kestäisi, mutta liikkeet ei ollu sujuvia tuollaisen painon alla. Ostin sitten kuulapääksi sunwayfoton XB-60:n, johon olen ollut erittäin tyytyväinen.
Tuo yhdistelmä on noin 60 senttiä pitkä paketoituna ja 2kg painoa, eli melko kompakti ja kevyt.
Jos haluaa painottaa enemmän tukevuutta kuin keveyttä ja pientä kokoa niin sitten suosittelen paksummasta putkesta tehtyä.
Jonkin verran olen päässyt testaamaan myös Innorelin, sunwayfoton ja leofoton jalustoja. Perstuntumalla selkeässä suhteessa on jäykkyys verrattuna jalan paksuuteen, mutta muuten en merkkien välillä juuri eroja huomannut. Erilaisia lukituksia ym tosin on eri merkeillä, ja joissain oli pakkasessa jäykistyvät silikonit.
Mulle oli myös kriteerinä kuinka kapeaan nippuun jalusta menee. Integroidulla kuulapäällä tai keskijalalla säädettävät ei mene läheskään niin pieneen tilaan kuin mainittu benro.

Yleisesti tripodista että mikään kasa-ammuntatukihan se ei ole ja turhaa sellaiseen verratakaan.
Maastossa ei kuitenkaan bipodia voi käyttää jos on yli 20 senttiä lunta tai heinää tai mitä ikinä edessä. Tripodilla mallista riippuen voi ampua makuulta, polvelta, istuen tai seisten. Se toimii myös huomattavan epätasaisella alustalla ja sillä voi ampua isossa kulmassa ylös tai alaspäin. Se on monipuolisuudessaan ihan eriluokkaa kuin bipodi.

Tilanne, jossa lumi on täysin puuteria, ja sitä on tyyliin 70 senttiä, ei bipodilla tee yhtään mitään. Niin kevyttä linnustukseen sopivaa asepakettia ei ole että se siinä puuterin päällä sopivan tukevasti leijuisi.Tampata toki voi mutta silloin on oltava riittävän kaukana riistasta. Tripodi on tuossa tilanteessa vallan mainio apuväline. Kova lumi sitten eri juttu. Ja varmaan myös sotatilanne.

ErkkiEinari

Lainaus käyttäjältä: SaraJani - elokuu 23, 2024, 08:51
Lainaus käyttäjältä: Patruuna - elokuu 21, 2024, 11:37

Tilanne, jossa lumi on täysin puuteria, ja sitä on tyyliin 70 senttiä, ei bipodilla tee yhtään mitään. Niin kevyttä linnustukseen sopivaa asepakettia ei ole että se siinä puuterin päällä sopivan tukevasti leijuisi.Tampata toki voi mutta silloin on oltava riittävän kaukana riistasta. Tripodi on tuossa tilanteessa vallan mainio apuväline. Kova lumi sitten eri juttu. Ja varmaan myös sotatilanne.

Ihan puuterissa ei toki bipodit kanna vaan silloin on ammuttava aserinkan päältä. Itse olen vähän harjoitellut latvalinnustusta naapurissa ja kotimaassa -> "iso jalkaisilla" bipodeilla ja aserinkalla on pärjätty itseä tyydyttävällä tavalla vaikka on sitä kyllä joku ohikin mennyt.