Alumiinitukin petaaminen

Aloittaja JSR, toukokuu 25, 2024, 19:47

« edellinen - seuraava »

super varmint

Lainaus käyttäjältä: JSR - toukokuu 31, 2024, 18:57

Älkää ainakaan ilman kunnolla avattuja pohjia menikö ohuelti petaamaan epoksilla. Kyllä kasat oli vähän pienemmät mutta ohut epoksi murtui ja lohkeili alta.

https://share.icloud.com/photos/036rhg6kk8lz-2cUhcrIw7fEg

Linkin kuvassa vajaa tunti väliä, epoksipedillä ja ilman.

Joutuu tekemään kunnollisen petauksen.

Tosi mielenkiintoista, nuohan näyttää aivan eri aseella ammutuilta.... Tuo yksi kärpänen, olisiko jo lohjennut petaus, vai meneekö laukaisuvirheen piikkiin?

Edit. siis oliko viimeinen tuo kärpänen? Jos oli, niin lisäisi lohkeamisteorian uskottavuutta paljon...

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: super varmint - kesäkuu 01, 2024, 10:32

Älkää ainakaan ilman kunnolla avattuja pohjia menikö ohuelti petaamaan epoksilla. Kyllä kasat oli vähän pienemmät mutta ohut epoksi murtui ja lohkeili alta.

Tosi mielenkiintoista, nuohan näyttää aivan eri aseella ammutuilta.... Tuo yksi kärpänen, olisiko jo lohjennut petaus, vai meneekö laukaisuvirheen piikkiin?

Edit. siis oliko viimeinen tuo kärpänen? Jos oli, niin lisäisi lohkeamisteorian uskottavuutta paljon...
Olen aiheesta monessakin ketjussa vääntänyt mutta sanon taas.
Älkää tehkö johtopäätöksiä viiden laukauksen kasan perusteella! Niissä on ihan liikaa sattumaa mukana, eikä yksi hyvä viiden laukauksen kasa kerro käynnistä yhtään mitään.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - kesäkuu 01, 2024, 10:37Älkää tehkö johtopäätöksiä viiden laukauksen kasan perusteella! Niissä on ihan liikaa sattumaa mukana, eikä yksi hyvä viiden laukauksen kasa kerro käynnistä yhtään mitään.

Tämä.

5lks voi antaa suuntaa minne ollaan menossa mutta sen perusteella ei vielä voi suuria johtopäätöksiä tehdä.

Metalliepoksina olen käyttänyt mitä milloinkin on sattunut saamaan, joskus tehnyt itse laminointiepoksista, piituhkasta ja metalli/hiilikuitujauheesta. Yksikään laatumerkin epoksi ei ole jäänyt kuivuttuaan pehmeäksi.
Kylätason ampuja

JSR

Molemmissa kasoissa oikealla irti oleva on ensimmäinen laukaus. Kasat käytännössä identtisiä, mutta ilman petiä kasa leviää enemmän.

JSR

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - kesäkuu 01, 2024, 10:37

Olen aiheesta monessakin ketjussa vääntänyt mutta sanon taas.
Älkää tehkö johtopäätöksiä viiden laukauksen kasan perusteella! Niissä on ihan liikaa sattumaa mukana, eikä yksi hyvä viiden laukauksen kasa kerro käynnistä yhtään mitään.

Samaa mieltä, yhden kasan perusteella ei tehdä loppuun saakka vieviä johtopäätöksiä.

Tuossa yksikin lataus, joka antoi parhaillaan antoi 13mm kasan, levisi toisella kerralla jopa 45mm. Uhallakin koitin sitä useaan ( 6)otteeseen, ja 23-32mm oli Eld-X käynti.

Koheltaja

Mä en pysty ampumaan aseen huippukäyntiä sarjasta toiseen ja yleensä erot kasoissa tulee asentovirheistä kun ampuu makuulta bipodi/pussi tuelta. Tämä kuva on ollut aikaisemminkin täällä mutta laitan sen hyvänä muistutuksena että kannattaa olla armollinen itselleen ja hyväksyä ampujan virheet. Matka 150m ja 223 T3.

Kylätason ampuja

HxM

Eikös tuo ole ihan normaalia tilastollista hajontaa. Turha syyttää itseään, ei se bipodilta ja pussilta ampuminen niin vaikeaa ole  :)

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - kesäkuu 02, 2024, 06:02
Mä en pysty ampumaan aseen huippukäyntiä sarjasta toiseen ja yleensä erot kasoissa tulee asentovirheistä kun ampuu makuulta bipodi/pussi tuelta. Tämä kuva on ollut aikaisemminkin täällä mutta laitan sen hyvänä muistutuksena että kannattaa olla armollinen itselleen ja hyväksyä ampujan virheet. Matka 150m ja 223 T3.

Se on tietenkin totta että ampujan virheet(kin) levittää kasaa, mutta miten sinä voit tietää aseen huippukäynnin jos et itse pysty siihen tarkkuuteen?
Ei se viiden laukauksen hyvä kasa tarkoita huippukäyntiä, vaan että juuri ne viisi sattui osumaan samaan kohtaan.

Lainaus käyttäjältä: HxM - kesäkuu 02, 2024, 08:08
Eikös tuo ole ihan normaalia tilastollista hajontaa. Turha syyttää itseään, ei se bipodilta ja pussilta ampuminen niin vaikeaa ole  :)

Onko kuva Hornadyn podcastista?
Heillä on erittäin hyvää juttua tilastollisesta hajonnasta. Ja ampuvat luolassa oletettavasti ase pultattuna penkkiiin niin jää ulkoiset tekijät pois yhtälöstä. Silti suosittavat vähintään 20lks kasoja ennen lopullisia johtopäätöksiä latauksen ja aseen tarkkuudesta.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - kesäkuu 01, 2024, 19:11
Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - kesäkuu 01, 2024, 10:37Älkää tehkö johtopäätöksiä viiden laukauksen kasan perusteella! Niissä on ihan liikaa sattumaa mukana, eikä yksi hyvä viiden laukauksen kasa kerro käynnistä yhtään mitään.

Tämä.

5lks voi antaa suuntaa minne ollaan menossa mutta sen perusteella ei vielä voi suuria johtopäätöksiä tehdä.

Sen verran voi 5lks, ja jopa 2 tai 3lks kasat kertoa että jos esim tavoitteena on alle 0.5moa käynti, niin jos ensimmäiset 2 lks ei alle 0.5moa mene, ei ne loput 18 lks alle 0.5moa mene myöskään jos vaikka käytetään 20lks käynnin mittarina

Kuuntelin tossa ajomatkalla Cortinan podcastia jossa oli Morgun King vieraana ja yks asia mikä monella jää ottamatta kasoissa huomioon on luodin bc es/sd, jopa bergereilläkin. Cortina sanoi itse että on 600 yardille 1moa käyntiä käyvän aseen saanut käynnin puolitettua pelkästään pointtaamalla luodit jolloin bc sd/es vakioituu

Ippe69

Kasa ei tosiaan parane lisää ampumalla ja latausta hakiessa voi viisi riittääkin kertomaan ettei se toimi.
Tässä aloittajan tapauksessa kun on epäilys että kylmän piipun laukaisu on se ongelma, niin olisi syytä ampua isompi määrä jotta näkee käykö ne loput sen paremmin oikeasti vai oliko sattumaa.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - kesäkuu 02, 2024, 10:47Se on tietenkin totta että ampujan virheet(kin) levittää kasaa, mutta miten sinä voit tietää aseen huippukäynnin jos et itse pysty siihen tarkkuuteen?

Lataustestit ammun kasapukeilta sopivassa kelissä joka vähentää ampujan ja tuulen vaikutuksia. Sen jälkeen ammutaan 2-3 parasta latausta myös makuulta ja sen perusteella valitaan mitä jatkossa ladataan. Kuvan latauksen tyypillinen käynti oli 5x5lks/150m keskiarvo 0.3moa, piipun paras käynti on hiipunut mutta edelleen käy paremmin kun ampuja.

Lainaus käyttäjältä: HxM - kesäkuu 02, 2024, 08:08

Tuo oli sellainen normi ratapäivä missä en juuri keskity sen enempää ampumiseen tai tuulen lukuun, muistaakseni taisi sarjojen välillä pieni tuuli vaihdella joten ihan normi hajontaa. Tämän ammuin havainnollistamaan sitä että yksittäiset huippukasat katoaa suuremmalla laukausmäärällä taustakohinaan. Jokaisella on oma tapansa miten asioita tekee, mä tiedän tasan tarkkaan minkä kokoiseen maaliin on realistista osua omilla ampumataidoilla niin että pelti kilahtaa joka kerta, eikä se pellin koko ole 18mm/150m joka oli paras yksittäinen kasa.

30lks olutmalja tai TopCup kisat/treenit opettaa ymmärtämään mihin ase/ampuja pystyy.
Kylätason ampuja

rkr

Nyt kun täällä tuli hyviä esimerkkejä noista petaus massoista niin pitää kysyä mitä irroitus aineita olette käyttäneet?

Koheltaja

Alkoholilateksi jos käyttää pelkkää epoksia ilman vahvikkeita (metalli/kuitu), tällä ehkäistään petauksen halkeamista koska vahvistamaton epoksi kutistuu ja vahan kanssa sovituksista tulee tiukka.

Kuidulla tai metallilla vahvistetut epoksit ei kuivuessaan vetäydy niin paljoa, ja kuitu/metalli toimii sidosaineena joten se myös kestää paremmin halkeamatta. Näille epokseille olen käyttänyt irrotusaineena carnauba vahaa, ohut kerros rautoihin eikä pyyhitä pois.
Kylätason ampuja

rkr

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - kesäkuu 02, 2024, 19:37
Alkoholilateksi jos käyttää pelkkää epoksia ilman vahvikkeita (metalli/kuitu), tällä ehkäistään petauksen halkeamista koska vahvistamaton epoksi kutistuu ja vahan kanssa sovituksista tulee tiukka.

Kuidulla tai metallilla vahvistetut epoksit ei kuivuessaan vetäydy niin paljoa, ja kuitu/metalli toimii sidosaineena joten se myös kestää paremmin halkeamatta. Näille epokseille olen käyttänyt irrotusaineena carnauba vahaa, ohut kerros rautoihin eikä pyyhitä pois.

Onko ideoita mistä tuota alkoholilateksia saa?

super varmint

Tulipas kokeiltua petausta GRS Berserk muovitukkiin, siinä oli jonkinlainen pilaripetaus muovipilareilla ja se on vaivannut mua koko ajan, kun tukki on olevinaan niin löysästi kiinni raudoissa...
Levitin metalliepoxia kiinnityspulttien ympäristöön ohuen kerroksen niin isolle alueelle kuin järkevästi sai poistamatta muovia yhtään ihan sen takia jos osunta tai joku muu menee aivan v#tuiksi, niin nuo saa vielä pikku vingulla rapsuteltua pois ja alkuperäinen kiinnitys jää ehjäksi....
Tuo carnauba vaha oli hyvää (kun olisi laittanut tarpeeksi laajalle), nyt tarttui vähän parista kohtaa ja lohkesi tietenkin niiltä kohdin ::)
Annatteko epoxin kuivaa vuorokauden rautojen kanssa, vai vaan vähän aikaa ja sitten raudat irti ja rauhassa kuivuu loppuun?
Itse irroitin parin tunnin päästä juuri tuon vahan vähyys typeryyden takia ja näytti kyllä ihan hyvältä ja olisin ollut tyytyväinen ilman noita paria lohkeamaa, niitä koetan vähän korjata ettei jää vaivaamaan....
Mukava kokeilla pysyykö luodit enää edes taulun alueella ;D