Kiikari AR-10 päälle

Aloittaja rikuraku, elokuu 09, 2023, 09:40

« edellinen - seuraava »

Perkeleen_Luoma

Lainaus käyttäjältä: LSa - elokuu 11, 2023, 20:38Maastossa ei ammuta tasan 100:aan tai tasan 150:een metriin, vaan satunnaisille matkoille, joten en näe tarpeellisena jumiutua kohdistaessakaan niihin. Aito hyöty jostain tietystä muusta kohdistusmatkasta voisi tulla, jos saisi sen avulla mrad-asteikon viivoja likimain tasaluvuille. Voishan sitä joskus testailla laskurilla sellaista.

Kyllä mä tähänkin liittyen olen mieluummin käyttänyt muistin kapasiteettia, että opettelee tasa mrad-luvuille sen taulukon mukaisen etäisyyden sitten on aina vähä pers tuntumaa, että mistä viivalta tai minkä välistä pitäisi tähdätä. Kun kuten mainitsit ei maastossa tai tositilanteissa ammuta tasaluvuille.

Sitten vähän aihettakin paremmin koskien, niin omassa iso arskassa on pst II 3-15 vanhemmalla ebr-2c ristikolla ja mun mielestä tuo on ollut ihan nappivalinta mitä tulee suurennosalueeseen, ristikkoon, torneihin ja yleiseen käytettävyyteen ta-henkisen puolarin kanssa. Optisessa suorituskyvyssä olisi tietty aina parantamisen varaan, mutta vastaavia löytyy toki ihan jokaisesta budjettiluokasta.
Spuhrin oikeassa yläkulmassa on aputähtäimenä Vortexin pikkupiste, joka on kyllä kova laitos kun täytyy ampua nopeasti lähelle. Sen kohdistamisen kanssa olenkin sitten vähän kipuillut kun on niin korkealla piippulinjasta ja sen käyttöetäisyys kuitenkin pääsääntöisesti se lähisomotus ja muutos osumien korkeudessa on aika radikaali riippuen ampuuko 100m, 50m vai 20m.
Tartteis koittaa kohdistaa osumat tähtäimen korkeuden verran alle, niin silloin tähdättäis aina etäisyyden kasvaessa vain korkoa. Silloin ammuttaisiin käsietäisyydeltä sen 10cm, eli keskimassaan pyrkiessä piste tuonne olkapäiden kärjen korkeuteen ja 100m kaulan korkeudelle.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

rikuraku

Kiitos paljon kaikille kommenteista, huomioista ja näkemyksistä. Oli erityisen kiinnostavaa lukea kommentteja joulukuusiristikosta puolesta ja vastaan. Käyn tänään katsomassa Zeiss LRP S3 4-25x50 putkea, jonka jälkeen olisi kiinnostava katsoa myös MSR2 ristikolla varusteltua putkea. Lopullinen päätös varmaankin tämän jälkeen. Erittäin hyvä huomio myös punapistetähtäimen kestävyydestä; täytyy varmaan ostaa suljettu versio, joka tulisi kiikarin päälle tai sivulle 45 asteen kulmaan.