Tarkin "perus" 223?

Aloittaja Sawomies, maaliskuu 02, 2023, 10:53

« edellinen - seuraava »

Jullimus

Lainaus käyttäjältä: Sawomies - maaliskuu 03, 2023, 18:50
Lainaus käyttäjältä: Jullimus - maaliskuu 03, 2023, 18:37
Lainaus käyttäjältä: Sawomies - maaliskuu 03, 2023, 17:54
Lainaus käyttäjältä: HJu - maaliskuu 02, 2023, 11:02
T3x Varmint noista edullisista.

No kun useamman asemyyjän/seppämiehen kanssa keskustellut, niin Tikan "tarunhohtoisuus" on alkanut omissa silmissä karsiintua.. Ja melkeinpä kallein noista kaikista ja heti tukkia vaihtoon jne, niin äkkiä hintaa tulee.

Miks se Tikan tukki pitää vaihtaa?
No letku on letku. Toki puutukki asia erikseen.
Vaikka joku sitä letkuksi haukkuukin netissä, niin ei se siitä huonoa tukkia tee silti. Samanlaiset ne muissakin halppiksissa. Ei oo tullut huonoa tikkaa vielä vastaan, omien ja kaverin testien mukaan Ctr/Varmint malleilla isommilla kalipereilla ei se tukin vaihdon vaikutus aftermarket malliseen oo näkynyt siellä tauluilla mitenkään jos käytetään tehdaspaukkua ja lapualaisilla päästään sinne 0,5-0,6 Moa/3lks 150m luokkaan. Siitä tarkemmassa touhussa,kasahommissa ja semmosissa saadaan varmaan sitten enemmän eroja aikaan tukkivalinnoilla. Perus tikalla taitaa olla tarkkuuslupaukset muistaakseni 3 lks/moa sisällä, Sakon kivääreillä ja Tikan varmint mallilla 5lks/moa.

rum

Nykysellä T3 Sportterilla 260 ei puhettakaan ja on tuolla paljon enempi kokeiltu, se Remarista.

Koheltaja

Onhan ne Tikan komposiittitukit vähän fleksaavia mutta ei tunnu haittavan niitä jotka ampuu tyytyväisenä vakiotukilla. Mulla on ollut vakio tukki myös käytössä ja ongelma ei ole ollut sen fleksaavuus vaan en pidä metsästystukin ergonomiasta ja siksi tukki vaihtui aika nopeasti. Aseen käytiin tukin vaihto ei vaikuttanut mutta ampujan käyntiin kyllä, koska nykyisessä parempi ergonomia vakio komposiittitukkiin verrattuna. Uudempaa T3x tukkia kokeillut ja se oli ihan kelvollinen pystyllä kahvalla ja mukavampi ampua kun mun aiemmat loivakahvaiset tukit.

Ei Tikkaa tarvitse tuunata jos ei halua, mutta kun osaa on olemassa ja osien vaihto käy helposti niin usein niitä muokataan mieleiseksi.

Olen ollut muutaman laittamassa nykyistä T3:sta vaihtoon mutta aina kun järkipiru potkaisee olkapäältä ostopirun pois kuiskuttelemasta niin ostaisin edelleen T3:en koska lompakko ei taivu TRG A1:een. Lisäksi olen erittäin tykästynyt 223:een joten en näe mitään järkiperäistä syytä vaihtaa toimivaa komboa mihinkään tonnin "tehdasprojektiin" mihin menee toinen ja kolmas tonni että siitä saa yhtä hyvän kun nykyisestä.

Kylätason ampuja

jarnoman

Tikat varmasti jakavat mielipiteitä, välillä aika voimakkaastikin, mutta itsellä niistä vain positiivisia kokemuksia.
Muun merkkisistä 223:sta kokemuksia kavereiden aseista Howista ja CZ:sta. Kaksi eri kaveria ostivat samanlaiset Howan 223:set niillä vihreillä Hoguen kumipintaisilla tukeilla. Toinen näistä kävi todella hyvin suoraan boxista Fiocchin ja S&B:n 3,6g bulkki paukulla. Toinen ei taas käynyt kunnolla oikein millään kaupan paukulla, itselataamallakin todella nirso ja siksi lähti vaihtoon, johon tilalle tuli joku laminaatti tukkinen CZ:n varmint malli.
Tämäkin osoittautui todella nirsoksi, kävi hyvin vain itseladatuilla kevyillä luodeilla eikä siksi tämäkään jäänyt asumaan kaverin asekaappiin.

Tilalle tuli Tikka, joka kaverilta edelleenkin löytyy. Tarkoitus ei ole mollata mitenkään edellä mainittuja merkkejä, mutta näinkin pienellä otannalla tuntuu vaihtelua löytyvän.

Itse olen juuri ostamassa 223 pulttilukkoa paksulla piipulla, joten jos ei ihmeitä tapahdu niin kaappiin tulee Tikka, joko super varmint tai TAC A1 mallina. TAC A1:ssa saa hyvän tukin valmiina jos siitä tykkää (itse en ole vielä päässyt kokeilemaan), mutta harmittaa kun siinä ei ole varmint profiilin piippua. Tosin en ole niin varma onko se varsinainen ongelma 223 mallissa, koska 20mm piipun paksuudessa jää lihaa luiden ympärille aika paljon enemmän kuin esim 308 mallissa.

Ippe69

Aiemmin jo kirjoitinkin remingtonin ja tikan eroista tarkkuuden suhteen.
Jatkan vielä kun muutkin ominaisuudet ilmeisesti kiinnostaa. Remington on siis 700 sps tactical paksulla piipulla. Tukki on ilmeisesti hoguen kumipintainen perinteisen tyyppinen. Mallista en itse tykkää mutta se on enemmän mieltymys kuin vika. Etupäästä tukki on melko löysä, bipodilla ampuessa ehkä ongelma. Tactical-nimestä huolimatta aseessa on kiinteä makasiini ja vieläpä huonosti toimiva sellainen. Myös laukaisu on löysimmilläänkin aivan liian jäykkä.
Jos tuota vertaa vaikka muutaman satasen kalliimpaan CTR:ään niin tarkkuuden, laukaisun ja lippaan osalta tikka voittaa 100-0. Kuten taisin jo mainita, en ole törmännyt yhteenkään T3 tikkaan jossa olisi ongelmia tarkkuuden suhteen.

Piipun paksuudesta vielä oma näkemys. En omien kokemusten perusteella huolisi aseeseen varmint-profiilista piippua edes 308 kaliiperiin. Keskiraskaat omien kokemusten perusteella käy helposti alle kulmaminuutin kunhan muuten laatu on kunnossa. Parikin paksumpaa on itsellä enkä ole huomannut mitään etua keskiraskaisiin verrattuna. Kasa-ammuntaa en toki harrastakaan.

jarnoman

Ootteko päässeet käpistelemään uutta T3x super varmintia? Onko sen tukki yhtään jäykempi vs Tikan vakio?
Aaween sivuilta lainattua "Roughtech-tukki, joka on huomattavasti vakiotukkia jäykempi ja pitävämpi, pystympi kahva". Jotenkin vaan luulen, että tuossa ei ole muuta eroa kuin nuo irtohilut vakiona + pinnoite.

Jullimus

Lainaus käyttäjältä: jarnoman - maaliskuu 18, 2023, 13:33
Ootteko päässeet käpistelemään uutta T3x super varmintia? Onko sen tukki yhtään jäykempi vs Tikan vakio?
Aaween sivuilta lainattua "Roughtech-tukki, joka on huomattavasti vakiotukkia jäykempi ja pitävämpi, pystympi kahva". Jotenkin vaan luulen, että tuossa ei ole muuta eroa kuin nuo irtohilut vakiona + pinnoite.
Supervarmintissa on se sama tikka t3x tukki jonka etupäätä on avarrettu enemmän, että on saatu raskaammalle piippuprofiilille tilaa ja siihen on se normaali kaupasta saatava etulevennyspala niitattu kiinni. Kyllähän se levennyspala sinänsä vähentää sitä etupään joustamista hieman.

jarnoman

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - maaliskuu 18, 2023, 14:32
Lainaus käyttäjältä: jarnoman - maaliskuu 18, 2023, 13:33
Supervarmintissa on se sama tikka t3x tukki jonka etupäätä on avarrettu enemmän, että on saatu raskaammalle piippuprofiilille tilaa ja siihen on se normaali kaupasta saatava etulevennyspala niitattu kiinni. Kyllähän se levennyspala sinänsä vähentää sitä etupään joustamista hieman.

Tätä vähän arvelinkin

metsienmies

Itse tänään hain sellasen 300wm kalissa, ja kyllä ite tukki on materiaaliltaankin jämerämpi vs tikan normi ämpärimuovi, mutta vaihtoon se tukki menee joka tapauksessa

Sama asia myös s20 hunterissa, roughtech perä on paljon jykevämpi versus orkkis

jarnoman

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - maaliskuu 18, 2023, 14:49
Itse tänään hain sellasen 300wm kalissa, ja kyllä ite tukki on materiaaliltaankin jämerämpi vs tikan normi ämpärimuovi, mutta vaihtoon se tukki menee joka tapauksessa

Sama asia myös s20 hunterissa, roughtech perä on paljon jykevämpi versus orkkis

Okei, tuo on positiivista kuulla, että on oikeasti muutakin eroa kuin pinnoite. Ei ihan niin kiire ole tukin vaihdolle ja jos tuo muuten istuu niin ampuuhan tuollakin.
Nyt kun sinulla on se ase käsissä, niin olihan siinä myös rosteripiippu?

metsienmies

On. Kaikissa sako/tikka tehdas aseissa joissa cerakote pinnoite on rosteria

jarnoman

Hyvä hyvä, tänään läksi tilaukseen T3X Super Varmint. Toisena vaihtoehtona ollut Tac A1 sai nyt jäädä kauppaan. Tähän pitää vielä hommata joku "järkihintainen" FFP muusinuija katolle, mutta siitä lisää toisessa ketjussa, jos tarve.

Toivottavasti ketjun aloittaja on kanssa päässyt tarkimman "perus" 223:n kohdalla eteenpäin, minulle se oli nyt tämä Tikka ja uskon, että tuolla 20" kangella pärjään kaiken sen mitä tarvitsen. Tukki tuosta saattaa mennä jossain välissä vaihtoon esim. KRG:n bravoon, mutta ammutaan nyt ensin vähän aikaa orkkiksella :)

Sawomies

Lainaus käyttäjältä: jarnoman - maaliskuu 20, 2023, 13:53
Hyvä hyvä, tänään läksi tilaukseen T3X Super Varmint. Toisena vaihtoehtona ollut Tac A1 sai nyt jäädä kauppaan. Tähän pitää vielä hommata joku "järkihintainen" FFP muusinuija katolle, mutta siitä lisää toisessa ketjussa, jos tarve.

Toivottavasti ketjun aloittaja on kanssa päässyt tarkimman "perus" 223:n kohdalla eteenpäin, minulle se oli nyt tämä Tikka ja uskon, että tuolla 20" kangella pärjään kaiken sen mitä tarvitsen. Tukki tuosta saattaa mennä jossain välissä vaihtoon esim. KRG:n bravoon, mutta ammutaan nyt ensin vähän aikaa orkkiksella :)

Vielä ei ole päätöstä tehty suuntaan tahi toiseen, mutta se on vaan hyvä, että kesksustelua käydään ja moni kertoo mielipiteitään. Saa vähän paremmin kuvaa, kuin pelkästään kauppiaita kuuntelemalla. :)

TimoK

Lainaus käyttäjältä: jarnoman - maaliskuu 20, 2023, 13:53. Tukki tuosta saattaa mennä jossain välissä vaihtoon esim. KRG:n bravoon, mutta ammutaan nyt ensin vähän aikaa orkkiksella :)

Bravo on kyllä ergonomialtaan ihan toista luokkaa, kuin tuo Tikan vakio tukki.

jarnoman

Aamulla matkahuolto kiikutti uuden kiväärin ovelle. Ensipuraisulla vaikuttaa oikein hyvältä ostokselta. Tukki on tosiaan jämäkämpi kuin Tikan vakio ja kivääri menisi varmasti monessa käytössä ihan tuolla vakio tukillakin. Lukko liikkuu kyllä liukkaasti (niinkuin kaikissa Tikoissa), eikä äkkiseltään muutenkaan viimeistelyssä ole mitään moitittavaa.

Kirjoittelen lisää kommentteja jahka löydän sopivan kiikarin ja pääsen radalla käymään. Valmiina minulla on odottamassa GGG:n 69gr ja 77gr ja bulkki 55gr sekä RUAD Swiss P target 69gr patruunoita. Katsotaan miten se näilllä käy.