Apuja aseen valintaan

Aloittaja Suolakala, elokuu 03, 2022, 23:33

« edellinen - seuraava »

HJu

7.62 Natoa käytetään myös PSV-kalustossa eli Leo2:ssa.
Terveisin,

HJu

Jaz

Miksi  kaliberin PV-harmonisointi on oleellinen omaa asetta valitessa?

ltattari

Lainaus käyttäjältä: Jaz - elokuu 04, 2022, 17:35
Miksi  kaliberin PV-harmonisointi on oleellinen omaa asetta valitessa?
Ei se ole olennainen mutta se on yksi asia jota voi miettiä. Vaikka tämän palstan aihepiiriin liittyvä Kivääri M23 tulee vasta joskus käyttöön niin tosipaikassa niitä tuskin on tarpeeksi. Liikekannallepanomääräyksissä tai -ohjeissa taitaa olla että omaa pyssyä ei saa ottaa mukaan. Jos kävisi kuten Ukrainassa niin tästä varmaan joustettaisiin, ja ne Leopardin kk:n paukkuja ampuvat TA-kiväärit saattaisi olla hyväksyttyjä. Vähän sama juttu kun joskus takavuosina oli vielä sodanajanjoukkojen varustuksena peltiheikkejä, nyt ehkä jotain kinukki- ja derkkurynkkyjä, silloinkin olisi voinut miettiä otatko mieluummin oman rynkkykalin puolarin mukaan vai jonkun varikossa lojuneen jänkkirasvaisen.

556nato

Minulla on suunnitteilla myös ensimmäinen yleiskivääri. Mitä foorumilaiset tuumaa Bergarasta? Mallit joita olen miettinyt ovat

1. Hiilikuitutukkinen B14 Crest
2. B14 Wilderness terrain
3. BMR HMR

Pääpaino metsästyksessä (kauriista hirveen, kytis ja ajojahti), mutta kevyeen TA harrasteluun myös eri optiikalla. Tykkään em malleista koska niissä on qd hihnapaikat sopivissa paikoissa, jämäkät tukit, hyvä tarkkuus, laukaisu ilmeisesti hyvä, mutta päivitettävissä vielä paremmaksi helposti.

Tikka t3x ctr 20" 308win oli ensi ykkösvaihtoehto ja se on vaimennettuna oikein tasapainoinen laite käsitellä.

Tikkaan kun päivittää tukin niin hinta pompsahtaa ja oliko niin että ainakin joissain tukkimalleissa lipas vaihtuu aics yhteensopivaksi...

Suunnitelmissa oli myös hakea samalla kertaa toinenkin lupa ja etsiä vähällä käytöllä ja näteillä puilla oleva Tikka m65 30-06 hirviaseeksi nykyisen 45-70 Marlinin aisapariksi.

Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla

556nato

B14 HMR piti olla tuo 3. Vaihtoehto...

Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla

Suolakala

Päivitellään vähän mihin nyt näyttää että päädytään. Luvat laitettu hakuun 6,5cm ja 308. Aseeksi todennäköisesti tulee Tikka T3x upr ss jommassa kummassa kaliiperissa. Ehkä kallistuu tuohon 308:iin lyhyemmän piipun takia. Samalla jätin hakemuksen 223 ja 17hmr aseelle. 10/22 target vaihtuu hieman isompaan kaliiperiin. Hieman epäilyttää mitä mukavaa eu keksii tuon lyijyn osalle niin vaihdetaan tuo piekkari kuparia syövään putkeen. Noista Tikoista niin UPR tukki oli positiivinen yllätys kädessä. Tuntui jämäkälle ja sopi hyvin käteen. CTR tukki oli kyllä niin muovinen että jos siihen päätyy niin se menisi heti vaihtoon.