Kisapiippu TRG22 actioon väljyydellä 6-7mm

Aloittaja metsienmies, toukokuu 17, 2022, 18:34

« edellinen - seuraava »

metsienmies

Nyt on pakko rahvaan syödä sanojaan ja joustaa perisatteestaan todetessa, että kyllä siinä creedmoorissa jotain jujua on kun objektiivisesti lukee arvostelut ja jättää jenkkipoikien "6.5 creedmoorilla tippuu hirvi 1000 yaardiin kertalaakista joka kerta".

Tuntuu että se on käytännössä x47 ja 260rem lehtolapsi. Käytännössä olisi järki valinta. Ratkaisee omalla kohdalla niin x47 kuin 260 huolet tarjoamalla molemmista sitä mitä itse hakee. Pituus ja tilavuus juuri siinä välissä, saa x47  modernin muodon mutta mahdollisuus valita myös isonallista hylsyä, hieman jää 260remiin maksimivauhdeissa, mutta ei tule ongelmia ladata pitkäksi. Ainakin omassa trgssä yli 74mm 175 grain tmkt meinaa etenkin pari ekaa patruunaa hirttää kiinni.

Itse lataamisen aloittamisessa 260rem olisi kaikkein halvin holkkien ja hylsyjen suhteen, sinäänsä ruutimäärä ei niin merkitse kun vuodessa ei pitäisi tulla kuin n 300 laukausta piipulle. Pieni plussa on se, että creedmooriin saa aina komponenttia.

Käytännössä suorituskykyä katsomalla alle 800m matkalle se on ihan sama minkä valitsee, kaikki suoriutuu käytännössä identtisesti. Toki x47 joutuu lataamaan aika tappiin, 260 saa ladata vähän löyhemmin. Kun lähtee yli 800m matkalle alkaa suoritus menemään 260 <- cm <- x47. Toki erot näissäkin on marginaalisia enkä usko että ohi tulee ammuttua suorituskyvyn takia. Käytännössä komponenttiongelma ratkaisee. Pakko myöntää. On siinä x47 kuitenkin joku juju, kun tuntuu olevan 1000yd f classissa suosituin 6.5 kaliiperi.

6 milliset meinaa mennä vähän siihen rajoille pystyykö kaukana enää spottaamaan huteja, 7mm taas meinaa olla tosi lähellä 308lla.

HxM

Itse valitsin 6.5x47 Lapuan 6.5 Creedmoorin sijasta sen takia, että näyttää kivemmalta lupakortissa ja samanlaista ei saa suoraan kaupasta  ;D

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: HxM - toukokuu 20, 2022, 11:21
Itse valitsin 6.5x47 Lapuan 6.5 Creedmoorin sijasta sen takia, että näyttää kivemmalta lupakortissa ja samanlaista ei saa suoraan kaupasta  ;D

Sepä siinä oliskin. Oikeen irvokasta olisi sekin, että kun ostin ton 308 trgn pitelin 6.5 creedmoorina trgtä käsissä, valitsin 308 ja möin 308 tikan pois 😅

Tosin samalla voisi pätkästä 308 piippua ja olisi metälle sit nysätrg 308lla ja 6.5 kisaamista varten.

Suurin ongelma x47 kanssa on ettei normi pienet nallit taho kestää, eikä magnumnallia ole saatavilla ja oma varasto niiden suhteen ei ole mikään paras. Isoa nallia on vielä soivasti

rum

rum

HJu

Liian kovat paineet ja joissain asetyypeissä liian iso ja väljä nallipiikin reikä.
Terveisin,

HJu

metsienmies

260 rem on alunperin ollut se ykkösvaihtoehto, max latauspituus vaan mietityttää. Ja samalla heitänkin kysymyksen niille jotka ampuu 260 remistä 8.8 scenu-l - 140 grainisia vld tyyppisiä luoteja että millä latauspituudella suurinpiirtein lataatte? Oma lipas vetää kyl 75mm, mutta ainakin 308n kanssa yli 74mm paukut meinaa hieman hirttää kiinni, etenkin ensimmäiset pari täydestä lippaasta

CJK

Aika tasan 73mm on 8,8 Scenar-L paukun pituus minulla.

Jan I

74,5

Lähetetty minun BAH-L09 laitteesta Tapatalkilla

Fac ut vivas

Perkeleen_Luoma

Eiköhän seppä saa tehtyä toivotunlaisen ylimenon, niin että tietyllä luodilla ja pituudella saadaan toivottu hyppy rihloille.
Tähän toki yleensä tarvitaan ruuditon/nalliton esimerkkipatruuna.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.