Ylimenokartion polttavat kaliperit: Lista

Aloittaja JpL, helmikuu 14, 2007, 18:22

« edellinen - seuraava »

JpL

Moro kaikki. Tätä teemaa ei ainakaan minun muistaakseni ole käsitelty laajemmin aikaisemmin.. Tuossa olempana on juttua 6.5X68 kaliperin ominaisuudesta "polttaa" piipun ylimenokartio. Tehdäänpäs pieni listaus alle ja jos jollakulla on ko. ilmiöstä enemmänkin tietoa, voinette valistaa myös meitä muita  :wink: Minä en ainakaan tiedä ko. ilmiöstä kuin muuta, että nopeammat kaliperit tärvää ylimenokartion nopeammin kuin muut.

Eli 6.5X68 polttaa ylimenokartion, ja toinen on varmaan 220 Swift, mitä muita? Mitkä ominaisuudet aiheuttavat ylimenokartion palamisen? Onko se pelkkä nopeus, vai nopeus ja luodin materiaali jne. Onko 300LM millainen kaliperi ylimenokartiolle, missä alkaa nopeudessa menemään raja, että ko. ilmiötä esiintyy. Entä 300RUM, entä 300Weatherby Magnum... tärvääkö kevyempi kokovaippaluoti ylimenokartiota enemmän kuin raskaampi luoti? Olen päätynyt sellaiseen käsitykseen, että ylimenokartio on elintärkeä osa piippua aseen käynnille, että jos ylimenokartio kuluu sileäksi, käynti häviää, onko näin jne? Ainakaan 7mm Rem Magnumin ei pitäisi kuulua samaan remmiin, mutta eihän se 168gr luotikaan lähde kuin vähän alle 900m/s..

Katselin noita kuvia ja juttuja 6.5X68:sta, ja tuntuu kyllä siltä, että ko. kaliperi on jo vähän turhankin tehokas nopeutensa puolesta, täytyy olla huippulaatuinen luoti, että se pysyy kunnolla kasassa, kun tuolla ruamaasoo... ei sinänsä varmasti antaa anteeksi pienet - ja vähän isommatkin - heitot etäisyydenarvioinnissa...

Hienon näköinen kivääri toi Steyer on ollut, todella hieno...
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

LSa

JPu, Koheltaja! Omakohtaiset kokemukset kehiin!  :D

HJu

Piipunpolttajiksi kutsuttuja (tuntee myös siitä että piiput kestää max. 2000 lks tarkkoina TA tms. vakavamieliseen käyttöön):

- .264 Win Mag

- 7mm Magnumit (Rem Mag, Weatherby, Sharpe, Ultra Magnum, STW)

- 300 Win Mag ml. kaikki muutkin 300 magnumit

Jostain syystä 338 magnumit ja isommat eivät ole kovin pahan piipunpolttajan maineessa. Saattaa olla että kukaan ei jaksa ampua niillä kerralla niin paljon että piiput kulahtaisi kerralla tai nopeasti. Ehkä myös ylimenokartion suurempi pinta-ala sietää isoja ruutiannoksia vähän paremmin ?

USAssa Varmint-ammunnoissa pidetään jopa 222 Rem Magia ja 22-250:stapiipun polttajana. Syy on se että yhden +35C hellepäivän aikana saatetaan samalla aseella ampua +400 lks tähdättyä laukausta eläviin tuhoeläinmaaleihin200-500 yardin matkoille. Isommilla ruutitilavuuksilla ylimenokartiot saavat siipeensä, samoin ampujan olkapää. Ovatkin kehitelleet mm. hiilidioksijäähdytyksiä yms. juttuja lämpöongelmian hallintaan. Ei kovin kenttäkelpoista mutta hoitaa homman.

Piipun kulahtaminen kyllä riippuu muustakiin kuin patruunasta eli lähinnä piippumateriaalista, rihlankorkeudesta ja tulinopeudesta. Varmaan ruutilaadutkin vaikuttaa jotain. Jos matalarihlaisella rosterippiipuuisella .264 Magilla ammutaan 50 lks pikatulta niin kyllähän se kulahtaa. Jos sama toistetaan maltilla ja kromimolypiipulla ja ehkä eurooppalaistyyppisellä vähän korkeammilla rihloilla piippua välillä jäähdytellen niin piippu voi kestää vaikka kuinka pitkään.

Metsästysaseissa hyvin harva koskaan ampuu aseen ensimmäistä piippua loppuun jos muuten osaa ja viitsii asetta huoltaa. Tarkkuusammunnan eri lajeissa harjoitellaan paljon ja piiput kuluu väistämättä. Miedoissa 308 tai 6.5X55 kalipereissa ei 8000-10000 lks kisatarkkuudella samasta piipusta ole mitenkään ihmeellinen saavutus. Tässä tosin ei puhuta kasa-ammunnasta jossa laukaisumäärät on aivan toista kun yksi kisa voi olla 20 lks.
Terveisin,

HJu

JpL

Mulle Turun ampumakeskuksesta sanottiin, että mustalla piipulla pitäisi voida ampua n. 20.000 laukausta niin että ase pysyy tarkkana, rosterilla n. 17.000

Tämä ilmeisesti kuitenkin tarkoittaa ns. tavallisia kalipereja, kuten 308Win jne. Jos jollakulla on jokin linkki jollekin saitille, jossa käsitellään 7mm Rem Magnumin piipun kestävyyttä, kertokaa ihmeessä. (Mulla vieläkin on se vahva käsitys, että 7mm Rem mag - joka on kuitenkin "vain" 338 Win Magnumin hylsyyn rakennettu - on suht mieto patruuna ja pitäisi käydä pidemmän aikaa? Tosin mä ammun tuolla kiväärillä mahdollisimman vähän, mutta jos ja kun pitää vaihtaa piippu, kaipa sitten joku usitettu rosteri-Krieger pitää hankkia...)

Vielä kerran: Onko todella totta, että se moly-luoti kuluttaa vähemmän piippua, vai kerääkö se sitä ainesta piippuun?

Entä onko eroja piipun kestävyydessä tako- ja vetorihlatuilla? Käsittääkseni takorihlaus on ainakin liukkaampi, mutta ainakin mulla olevista aseista ne vetorihlatut putket on ollut kaikkein tarkimpia.

HJu mainitsi, että isommat magnumit kuten 338 lapua ei ole piipunkuluttamisessa mitään mannekiineja. Olisiko yksi syy se, että rihlat ovat isommassa aseessa myös isommat?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JHa

Kyllä sen piipun saa poltettua .338 LM. Välttämättä kuluminen ei näy tarkkuudessa heti, mutta lähtönopeudet tippuvat reilusti. Itselläni ensimmäinen piippu keski n.2300 lk kun lähtönopeudet jo laski pysyvästi n.30 m/s. Kaikki läpilasketut kuulat oli molyttyjä eli en usko molyn kulutusta estävään vaikutukseen. Ruuti se on, joka polttaa.

Vinkki: Kannattaa treenata 338 LM:llä yli 200 lk päivässä täysteholaukauksia niin yli 2000 lk jälkeen 308 Win tuntuu pienarilta. :lol:

JpL

Miten ihmeessä se voi vaikuttaa lähtönopeuteen kun rihlat kuluu? Sori, mä en nyt ymmärrä tätä... voiko joku selittää? Ja ruuti on se, joka polttaa... onko niin, että hitaampi ruuti kuluttaa kuitenkin vähemmäön, vai onko kulutus sama ruudin nopeudesta riippumatta? Nää nyt saattaa ehkä kuulostaa tyhmiltä kysymyksiltä, mutta minua kyllä kiinnostaa tietää.

Mä en ole edes ampunut 338 Lapualla - en suujarrulla enkä ilman - mieli kyllä tekisi, mutta varsin tuoreesti muistissani on, kun ammuin ensi kertoja 338 Win magnumilla ja ase oli Sako FinnBear, ohutpiippuinen mutta ihmeen tarkka kivääri. Ammuin seisaaltani, päällä oli Hakon 4-12X40 tähtäin. 16.2 gramman luodilla varustettuna ase karkasi kädestäni, ja vaikka tähtäimen takaokulaarin ympärillä oli se kumirinkula, silmien väli aukesi oikein kunnolla. Ihan hirveä mälli... En muista milloin olisi sattunut yhtä paljon. Aivan kuin joku olisi lyönyt kumivasaralla otsaan oikein olan takaa.. kumma että taju säilyi...

Oli alussa vähän vaikeahkoa suhtautua 7mm Remington magnumiin kun tiesi, että hylsy on sama 338 Win magissa, mutta luoti on kevyempi. Silti etenkin makuulta ja bipodilta 7mm Remington magnum on suorastaan miellyttävä ampua, yllättävän helppo.

Koheltaja

Pojat, pojat, ei se 300LM polta ylimenokartiota yhtään enempää kuin mikään muukaan kaliiberi, se häivyttää rihlat 200mm alkumatkalta olemattomiin 700 laukauksella... :wink:  :D

Ei se nopeus vaan poltettu ruurimäärä suhteessa piippureiän halkaisijaan, se on vaikuttavin tekijä piipun eroosiolle. Jopa 6mmBR:llä saadaan piippu poltettua käyntikelvottomaksi alle 4000 laukauksella kun se normaalisti kestää kylätason ampujalla 8000-10000 laukausta.

Piipun palamiseen voi myös ampuja itse vaikuttaa. Jos heti alkuun aletaan ampumaan kuumia latauksia ja piipun sisäpinta on uutukaisen pehmeä niin eroosio alkaa välittömästi. Jos ammutaan alkuun todella maltillisia latauksia niin piipun alkupää saadaan hiukan lasittumaan/karkenemaan ja piipun alkupään eroosiota saadaan joskus merkittävästi hidastettua.

Tämä on todettu kolmen eri aseen kanssa joissa oli saman valmistajan piippu ja kaikissa sama kaliiberi, vain latauksissa oli eroa. Sen jälkeen kun tämä hoksattiin niin sama metodi siirrettiin muihin aseisiin. Ilmeisesti tästä syystä kaverin Trg-42 on edelleen piipun osalta tikissään niin käynnin kuin nopeuksien osalta vaikka matkaa on jo taitettu 5000lks verran.
Kylätason ampuja

er

Piipun polttajien kruunamaton kunigas lienee 338TABOLT, eli 50BMG supistettuna 338 luodille. Amerikkalaisten raporttien mukaan piiput kestivät täysteholatingeilla maksimissaan 250laakia, jonka jälkeen rihlat olivat tyystin palaneet.
Train hard--->Fight easy

SO

Lainaus käyttäjältä: JPu
30-378:iin saa vain yhden valmistajan tekemää hylsyä ja valitettavasti ne ovat luokattoman huonolaatuisia.. Norman hylsyt on erittäin selkeästi kertakäyttösisiä, riippumatta lautauspaineesta, huonompia kuin halvimmat kiinalaiset muissa kalibereissa. Hylsyt muotoutuvat jokaisella latauskierroksella kokonaan uusiksi, niiden pituus kasvaa ja peräpää turpoaa. Materiaali on niin epätasaista, ettei edes aloituslataus muotoile niitä identtisiksi, vaan erilaiseksi muotoutuneet hylsyt on lajiteltava heti, sillä erot ovat varsin suuria. Kestävät mietoja latauksia enintään 4 kertaa, eli varsin lyhytkäyttöäisiä.... Kun ottaa huomioon hylsyjen hinnan 5 euroa/hylsy, niin voi vaan todeta, että ei kannata, liian kallista ja vaatii liikaa energiaa lajittelun muodossa.

Lähiaikoina kaliberi siis tulee vaihtumaan ja samlla tietysti piippu, sitten pääsee vasta testailemaan, kun edes hylsyt ovat laadukkaita ja säilyvät kunnolla mitoissaan, tulossa on 300 Lapua magnum...

Toivotaan että saa hyvälaatuisia hylsyjä vaikka eipä ole hurraamista sen toisen valmistajankaan hylsyissä. 400kpl erästä 22kpl oli jo valmiiksi hartiasta halki ja lähti takaisin kotimaanpostilla...

JpL

er, googlella en löydä tuosta 338tabolt:sta juttua, olisi sulla kenties suoraa linkkiä?

JS

Olisikohan kyseessä sellainen kaliiberi kuin 338/50 Talbot tai .338-50 Talbot.

JS

JpL

Jep löyty, mä vähän arvelinkin että siinä on tullut painovirhepaholainen...

Heh-heh, 250 graininen 338 - luoti lähtee piipusta 3700fps, 170 grainia ruutia... järjettömän kokoinen värkki, piipun mittakin on oltava 44 tuumaa, 7625 joulea tehoa...mihin hemmettiin tuollainen on oikein kehitetty?

HJu

Lainaus käyttäjältä: JpLJep löyty, mä vähän arvelinkin että siinä on tullut painovirhepaholainen...

Heh-heh, 250 graininen 338 - luoti lähtee piipusta 3700fps, 170 grainia ruutia... järjettömän kokoinen värkki, piipun mittakin on oltava 44 tuumaa, 7625 joulea tehoa...mihin hemmettiin tuollainen on oikein kehitetty?

Lapsi on terve kun se leikkii. Sama pätee insinööreihin.

Eiköhän tuossa ole kokeiltu tulisiko tuollaisesta patruunasta hyvä peli. Kenttäkokeiden jälkeen on jouduttu totemaan että ei tullut.
Terveisin,

HJu

JpL

No niin no.. on se tietysti hölmöä rakentaa sellainen kaliperi, jolla ei voi ampua. On varmaan aikamoinen kokemus kun on suujarru joka puskee vielä tavaraa takaviistoon... suuliekki on varmaan kuumailmapallon kokoinen.. Jos 250 laukauksen jälkeen pitää piippu vaihtaa, on ampuja joko a/kaistapää b/rikas c/ molempia.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: JpLJos 250 laukauksen jälkeen pitää piippu vaihtaa, on ampuja joko a/kaistapää b/rikas c/ molempia.

Tai sitten se on Koheltaja... :oops:  :oops:
Kylätason ampuja