Kirjoittaja Aihe: Vortex razor gen2 4.5-27x56 käyttäjä kokemuksia?  (Luettu 2090 kertaa)

NkB

  • *
  • Viestejä: 11
Vortex razor gen2 4.5-27x56 käyttäjä kokemuksia?
« : Maaliskuu 20, 2022, 09:53 »
Ammuntaa tullut harrastettua kauan vähän halvemmalla kalustolla, mutta nyt on tullut aika hommata kunnon kiikaritähtäin pitkän matkan ammuntaan. Nyt kaivattaisiin käyttäjä kokemuksia kyseisestä putkesta, lähinnä kiinnostaa hämärä ominaisuudet verrattuna euro putkiin (Steiner, Kahles, S&B), sekä yleisesti mitä hyvää tai huonoa olette laittanut merkille. Ja joo tiedän että Steinerit on hyväks todettuja, mutta jostakin syystä tämä Vortex vaikuttaa kiinnostavalta, ja ulkomailla onkin hemmetin suosittu. Tällä hetkellä Tikassa kiinni Sightron S3 6-24x50 mikä on ajanut asiansa, mutta niinku yleensä, nälkä kasvaa syödessä😁.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2022, 09:54 kirjoittanut NkB »

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.955
Vs: Vortex razor gen2 4.5-27x56 käyttäjä kokemuksia?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2022, 10:11 »
Vortex on erittäin suosittu USAssa koska se on siellä selvästi halvempi kuin Euro-putket. Euroopassa isot Vortex Razor Gen2 ovat kalliita verrattuna Euro-tuotantoon.

Vanhana Vortex Razor-fanina minua harmitta tässä isoimmassa mallissa ainoastaan sen tolkuton paino.

Jos saa halvalla niin mikä ettei mutta 2500-3000e hintaluokassa europutket vie voiton.

Edit: Katselin FA:n sivuilta ja eihän tuon Gen2:n hinta ole mitenkään mahdoton nykyään 2295e.
 https://finnaccuracy.com/collections/vortex/products/vortex-razor-hd-gen-ii-4-5-27x56-ebr-7c-10-mrad-turrets
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2022, 10:53 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

mattix

  • *
  • Viestejä: 232
Vs: Vortex razor gen2 4.5-27x56 käyttäjä kokemuksia?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2022, 10:34 »
Kai alla oleva testi antaa jonkin verran perspektiiviä. Sen tulokset eivät tosin Vortexia mairittele.
https://mittelkaliber.ch/der-grosse-zielfernrohr-test/

Käytetty Steiner olisi minun valintani top-luokan putkista. Tosin jos takamus ei kestä +2k€ hintoja, niin Delta on minusta vahva ehdokas, kuten testikin osoitti.

NkB

  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Vortex razor gen2 4.5-27x56 käyttäjä kokemuksia?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2022, 11:34 »
Vortex on erittäin suosittu USAssa koska se on siellä selvästi halvempi kuin Euro-putket. Euroopassa isot Vortex Razor Gen2 ovat kalliita verrattuna Euro-tuotantoon.

Vanhana Vortex Razor-fanina minua harmitta tässä isoimmassa mallissa ainoastaan sen tolkuton paino.

Jos saa halvalla niin mikä ettei mutta 2500-3000e hintaluokassa europutket vie voiton.

Edit: Katselin FA:n sivuilta ja eihän tuon Gen2:n hinta ole mitenkään mahdoton nykyään 2295e.
 https://finnaccuracy.com/collections/vortex/products/vortex-razor-hd-gen-ii-4-5-27x56-ebr-7c-10-mrad-turrets

Painoa en edes mieti, ei tuo asekkaan ole kevyt (T3x ctr, KRG xray tukissa), ja pääpaino on pitkän matkan ammunassa, ja mahdollisesti tulevaisuudessa TA toiminnassa, satunnaiset kanalinnun kytis reissut. Hintansa puolesta on se huomattavasti edullisempi kuin  Steinerin m7xi, sen takia kyseistä tähtäintä harkitsen. Lukittavat tornit ihan mukava lisä verrattuna muihin, mutta tuskin suurta merkitystä. EBR7c ristikko vaikutti hyvältä mitä vähän oon livenä päässyt katsomaan. Ja vaikka se aina ihmisiä ärsyttääkin, niin tuo Vortex takuu on aika hyvä myyntivaltti😅. Kuitenkin niitä vahinkoja käy ja mulle varsinkin, niin ei tartte harmitella, että meni rahat hukkaan kun saa uuden putken tilalle. En toki sitä tarkota, että tahallaan paiskon kalliita vehkeitä, mutta eipähän tartte sitä asiaa murehtia.

Kai alla oleva testi antaa jonkin verran perspektiiviä. Sen tulokset eivät tosin Vortexia mairittele.
https://mittelkaliber.ch/der-grosse-zielfernrohr-test/

Käytetty Steiner olisi minun valintani top-luokan putkista. Tosin jos takamus ei kestä +2k€ hintoja, niin Delta on minusta vahva ehdokas, kuten testikin osoitti.

Kyllähän näistä suuntaa saa, mutta silti minua aina kiinnostaa ihan tavallisten käyttäjienkin mielipiteet. Tuo Delta kyllä hintaansa nähden on pärjännyt erittäin hyvin, pitää ehkä perehtyä siihen paremmin. Budjetti ei sinänsä Steinerin hommaamista estä, mutta ihan puhtaasti kiinnostaa miten tuo Vortex vertautuu esim m7xi:hin optisesti, mekaanisesti molemmat pitäs olla kestäviä.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.955
Vs: Vortex razor gen2 4.5-27x56 käyttäjä kokemuksia?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2022, 13:07 »
https://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=20809.0

Vertailtu Razoria ja Steinerin M-sarjalaisia.

Edit: Amerikakäyttjien aatoksia M7x vs Razor GenII https://www.snipershide.com/shooting/threads/steiner-m7xi-4-28x56.6905978/page-6

Käytännössä olet jo päättänyt ostaa Razorin mikä on ihan ok. Ei se huono putki ole mutta ei myöskään mikään ultimaattinen. Takuu on liberaali mutta itse en ole vielä kolmenkymmenen vuoden aikana tarvinnut takuupalveluja kuin kerran Leupoldin M3:n kanssa reilu 20v sitten. Siinä ristikon valaisu tehdasuudesssa tähtäimessä ei toiminut kunnolla. Tuollaisen vian saa Suomessa uuden tähtäimen kohdalla korjautettua valmistajasta riippumatta. Razoreista itse vilkuilisin hieman RAZOR GenIII 6-36x56 mallia. Hinta kyllä raketoi mutt paino sentään tulee alas.

Jos 2 kg hienosäätövasaarat ja alasimet hajoavat omassa normaalikäytössä niin tällöin tehdastakuuseen kannattaa panostaa. Muussa tapauksessa en nyt aivan hirveästi sitä tuijottaisi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2022, 13:15 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

Ärmätti

  • *
  • Viestejä: 699
Vs: Vortex razor gen2 4.5-27x56 käyttäjä kokemuksia?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 20, 2022, 13:45 »
Lisää lusikoita soppaan. Oma valinta oli NF NX8 4-32 milxt F1. Huomattavasti keveämpi kuin vortex. NXS sarjan putket ovat pomminvarmoja vehkeitä. Kaksi sellaista ja yksi edelleen. NX8 sarja on vielä reilun askeleen parempi kuin edeltäjä

Falconi

  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Vortex razor gen2 4.5-27x56 käyttäjä kokemuksia?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 20, 2022, 18:53 »
Itse päädyin Razoriin sen takia kun Steiner olisi tullut niin kalliiksi tremor3 ristikkolla ja saatavuudesta ei ollut varmuutta, kun en halunnut MSR2 omaan käyttöön. Muuten olisi varmaan valinta osunu steineriin.

Lisäkin kun ostan tavaroita käyttöön enkä kaapin päälle niin takuu kysymys painoi jonkin verran vaakakupissa. Joka tapauksessa parannus edelliseen PST Gen2 oli iso. Eikä tartte miettiä ryömiessä tai esteiden päälle asetta asetellessa että kolahtaako nyt tähtäin johonkin. Takuu siis kattaa käyttäjän omatkin töppäilyt eikä pelkästään valmistusvirheet.

Vortexissa jossain testissä oli myös klikkien paikkaansa pitävyys ollut jokaisessa testatussa kappaleessa aina 100% ja monet euro merkit jäi taakse, pois lukien Kahles. Linkki testiin

Miinusta tosiaan painosta, mutta itselle käyttötarkoitukseen nähden se ei ole ongelma, toki vähän väärässä paikkaa se paino pyssyn yleistä tasapainoa ajatellen, mutta sekin korjaantui tukin vaihdolla.

Toki jos nyt pitäisi valinta tehdä niin kyllä varmaan kaupasta ZCO lähtisi mukaan ja uusikin vortexi jäisi hyllyyn.

Oma kokemus on se, että noissa lasien pinnoitteiden ja optisen suorituskyvyn mittaaminen on aika henkilökohtaista ja riippuu myös vallitsevasta valaistuksesta, iltahämärä tai kirkas päivän valo, vastaan paistava aurinko jne.

Mulla oli siis vaihtoehtoina Steiner MX 7, Kahles 5-25 ja toi razor 4,5-27.
harjaa.fi

NkB

  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Vortex razor gen2 4.5-27x56 käyttäjä kokemuksia?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2022, 09:48 »
Kiitos vastauksista! Tarkemmin mietittynä päätin, että teen päätöksen vasta kun olen päässyt livenä vertailemaan useampaa putkea. Ainakin tuo Vortex ja Steinerin M5 ja M7xi mallit yritän päästä näkemään, vaikuttaisivat olevan potentiaalisia vaihtoehtoja.