Putkea etsimässä

Aloittaja Kona, helmikuu 14, 2022, 22:41

« edellinen - seuraava »

Kona

Nyt on vasta-alkaja pahemman kerran solmussa. Tarkoitus aloitella TA hommailua metsästyksen (kyttäys, latvalintu) lisäksi, eli hakusessa molempiin hommiin sopiva kompromissi putki.

Persaukisena budjetti siellä noin tonnin hujakoilla.

Nettiä selattua ja asiaa tutkittua miettinyt seuraavia putkia:

-Vortex viper pst gen ii 5-25x50 ebr-7c ffp mrad tai ebr-2c (kannattaako maksaa 200e enemmän uudemmasta 7c ristikosta?)

-Burris xtr ii 5-25x50 scr-mil mrad ffp (vaihtoehtoina myös 3-15x50 ja 4-20x50)

-Delta javelin 4,5-30x56 ffp mrad

-Meopta optika6 5-30x56 MRAD FFP RD tai MRAD FFP mildot3

Mikä näistä kokeneempien mielestä varteenotettavin, niin että siitä hyötyisi molemmissa hommissa mahdollisimman paljon?

Onko esimerkiksi Vortexin  "joulukuusi" ristikko tuhruinen/häiritsevä, jos ampuu pienellä suurennoksella lähelle riistaa?

Samoista EBR ristikoista kiinnostaa, onko kokonaan valaistu ristikko ongelmallinen hämärässä ampuessa?

HJu

Jos alle 50m ampuu niin noista joulukuusista ei ole hirveästi apua, onneksi pienellä suurennoksella ne joulukuuset ei edes näy.

Kaveri on useiden vuosien ajan käyttänyt Burriksen XTRII 5-25x50 FFP:tä peurakytiksellä. Sanoo että niin pimeää ei juuri ole ollut etteikö olisi voinut ampua ja osua. Ampmapaikka Nurmijärvellä joten asutuksen hajavalo on saattanut auttaa asiassa.

Itse ostaisin noista Javelin mutta en metsästä mitään joten ei ole välttämättä paras neuvo.
Terveisin,

HJu

saku_s-t

Kun itse aikoinaan putkea etsin niin burris jäi hyllyyn nimenomaan kuvanlaadun takia. Itse en ole siis putkesta läpi katsonut mutta tämä tuntui olevan oikeastaan ainut ongelma mitä tästä mainittiin arvosteluissa

Kona

Lainaus käyttäjältä: HJu - helmikuu 15, 2022, 08:19
Jos alle 50m ampuu niin noista joulukuusista ei ole hirveästi apua, onneksi pienellä suurennoksella ne joulukuuset ei edes näy.

Kaveri on useiden vuosien ajan käyttänyt Burriksen XTRII 5-25x50 FFP:tä peurakytiksellä. Sanoo että niin pimeää ei juuri ole ollut etteikö olisi voinut ampua ja osua. Ampmapaikka Nurmijärvellä joten asutuksen hajavalo on saattanut auttaa asiassa.

Itse ostaisin noista Javelin mutta en metsästä mitään joten ei ole välttämättä paras neuvo.

Lähinnä tuossa Javelinissa mietityttää tuo made in China. Toki burris ja vortexin kyseiset mallit ovat filippiinien viritelmiä.

Onko kukaan päässyt vertaamaan Javelinin kuvanlaatua tai hämäräkykyjä muihin edellä mainittuihin putkiin?

Ja vielä, kummalla ristikolla Javelin olisi kyseisiin hommiin sopivampi SMR-1 vai SMR-2?

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - helmikuu 15, 2022, 08:48
Kun itse aikoinaan putkea etsin niin burris jäi hyllyyn nimenomaan kuvanlaadun takia. Itse en ole siis putkesta läpi katsonut mutta tämä tuntui olevan oikeastaan ainut ongelma mitä tästä mainittiin arvosteluissa

Mitä itse burriksesta videoita katsoin, niin niissä ainakin vortexin pst gen 1 verrattuna kuulemma parempi kuva. Pitäisi päästä itse vertamaan putkia rinnakkain...

HJu

Jos haluat oikeasti hämäräominaisuuksia niin jätä kaikki yli 12x putket kauppaan.
Terveisin,

HJu

kalle_a

Lainaus käyttäjältä: Kona - helmikuu 14, 2022, 22:41
Nyt on vasta-alkaja pahemman kerran solmussa. Tarkoitus aloitella TA hommailua metsästyksen (kyttäys, latvalintu) lisäksi, eli hakusessa molempiin hommiin sopiva kompromissi putki.

Jos myös metsästystä tulossa niin itse lähtisin etsimään FFP putkea n. 3-18 suurennusväliltä. Tuo 15-18 riittää kyllä vallan mainiosti myös radalle, jos ei jokaista reikää tarvitse taulusta nähdä. Esim Meoptan Optika6 3-18x50 tai 56 mrad ristikolla sopii molempiin sekä nopeisiin lähitilanteisiin että tarkempaan pötköttelyyn. Vastaava Vortexilta PST2 3-15x44 jossa laajempi näkökenttä pienellä suurennoksella. Tästä voi katsoa vertailua kuvanlaaduista ja esim riskikoiden eroista valaistuina tai valaisemattomina: https://www.youtube.com/watch?v=jKUkfWlUDPM

mattix

Testailin Javelinia ja Vortexin PST2 5-25x50 EBR-2C ristikolla. Kumpikaan putki ei ole minulla kovin pitkään ollut, joten rata- tai jahtikokemuksia ei vielä ole (mm. tietoa mekaanisesta kestävyydestä ei ole kertynyt).

Javelin oli helposti todettavissa kirkkaammaksi ja erottelevammaksi hämärässä niin 15x kuin 25x kertoimilla. Lisäksi Javelinilla erotti reippaan 200m päässä olevan pimeän talon pikkuikkunan vaaleat sälekaihtimet, kun Vortexilla ei. Olosuhde oli hämärä, jossa en enää metsää vasten hirveä välttämättä ampuisi.

Valot ovat kummassakin välttävät/kohtuulliset iltakyttäykseen, mutta hiukan kirkkaat silti. Vortexin koko hiusristikon valaisu aika varmasti häiritsee hämärässä. Javelinissa valaistaan vain pieni keskiristikko, silti se on aika kirkas hyvin hämärässä tapahtuvaan kyttäykseen, itse asiassa pikkuriikkisen Vortexia kirkkaampi (Zeissin käytännössä portaattomasti säädettävä piste on aivan eri maata). Ottaisin hämäräkytikselle mieluummin Javelinin. Kummankin valo on minusta riittävän päiväkirkas. Voisin kuvitella Javelinilla ampuvani hirven ajo- ja passijahdissa 4.5x suurennoksella valo kirkkaalla, jos varsinainen jahtiase ajokiikareineen ei olisi käytettävissä. Javelinissa säädöillä 4-6/6 tulee hajavaloa muutamiin kohtiin ristikossa. Päivällä sen erottaa vain valon asennossa 6/6. Vaikka ei tuosta haittaa pahemmin ole, niin on pettymys muuten laadukkaassa putkessa.

Tuntumaltaan Javelinin tornit ovat hieman kevyet pyöritellä, vaikkakin napsut ovat täysin selvät. Vortexin tuntuma ihan hitusen mukavampi, mutta napsujen ääni aika heikko ja tornien lukitus puuttuu. Javelinin torneja on helpompi lukea. Vortexissa vaatii melkein pihdit pyöritellä valosäätöä. Javelinissa tulee mukana hyvät alumiiniläpät, joka on toki plussaa. Zerostoppeja en ole vielä näpelöinyt.

Burriksella olen päässyt kerran radalla ampumaan satasen matkalle ja kuvanlaatu ei minua silloin vakuuttanut. Lisäksi maitomaisuutta tuli mukaan ~20x suurennoksella. Meoptan uusia Optika6-sarjalaisia (5-30x ja 4-27x) pääsin testailemaan liikkeessä, kun Javelinin ostin. Liikkeessä on toki vaikea nähdä eroja, muistaakseni en pitänyt Meoptan lukitsemattomasta tuulitornista ja ristikosta vs. Javelin. Mielikuva on myös, että valo ei ollut mieleinen.

Näin kylmäharjoittelun perusteella ostaisin Javelinin.

ragetti

Molemmat kaapissa ja Javelin on jäänyt kyttäilyssä käytettävän 308:n katolle. Lasi on kyllä selkeästi parempi. Zero stop huomattavasti helpompi säätää kohdalleen. Ja lukittavat tornit plussaa metsästyksessä.

JSR

Lainaus käyttäjältä: HJu - helmikuu 15, 2022, 12:21
Jos haluat oikeasti hämäräominaisuuksia niin jätä kaikki yli 12x putket kauppaan.

Tämä. Varsinkin 1-tason ristikoilla varustetuissa putkissa. Kytiksellä ammut pienellä suurennoksella ja ristikko menee sotkuiseksi, oli siinä valoa eli ei. Tämän takia hävitin oman 3-20 benderin. Jos suurennusalue on maltillisempi 2,5-10 tai 3-12, ristikon hahmotuskykyä auttaa jo aika paljon.

Oikotietä onneen ei oikein ole. Joku on parempi toisessa kuin toinen. Itellä nyt 3-18 ja 2,5-15 swarot kytikselle ja lintuhommiin, 2-tason ristikolla. Se taas ei toimi TA-hommissa.

Optiikka tarpeen mukaan, tärkeintä painottaen 👍

MaR

Jos hämäräominaisuuksia haluaa ihmetellä, niin suosittelen perehtymään Finnaccuracyn artikkeliin hämärätähtäimistä https://finnaccuracy.com/blogs/fa-news/premiumit-pimeassa-katsaus-parhaisiin-hamaratahtaimiin

Tldr. suurennosalueella ei sinäänsä merkitystä, vaan muut asiat tekee paremman tai huonomman hämäräsuorituskyvyn.

Hintaluokassa noin 1k euroa Vortexin Pst gen 2 ovat osoittautuneet todella hyviksi ja monipuolisiksi putkiksi. Olen itse ampunut näillä hämärässä aina suoraan pimeyteen asti ja en koe, että putki olisi itsessään ollut rajoittava tekijä. Pitää samalla myöntää että en ole näihin uudempiin noin 1k hintaluokan putkiin hirveemmin perehtynyt ja osassa voi olla tosi hyviä ominaisuuksia.

Ostin taannoin M7xi putken ja koen varsinkin valaisun olevan tässä parempi hämärässä, sillä valaisu on pienessä osassa ristikossa sekä sen saa melko pieneksi säädettyä. 

Mielipiteitä tähtäimistä ja kalustosta on useita. Käyttötarkoitus ja oma näkemys harrrastuksestaan on määritteleviä tekijöitä. Esimerkiksi jos on innostunut sotilastarkka-ammunnasta, niin voinee olla hyvä idea kantaa samaa  käyttökivääriä ja soveltuvaa tähtäintä myös metsästyksessä, sillä tällöin saat harjoitusta ja havaintoa asejärjestelmästä niin sanotusti kentällä. Monet harrastavat pääosin tätä vain radalla. Jos metsästyksellä on suurempi tai yhtä suuri painoarvo, niin sioinä kontekstissä siihen parhaiten soveltuva optiikka voi olla järkevä investointi, mutta se ei sitten toimi suoraan mitenkään fiksusti tarkka-ammunnassa. Jos omistaa yhden kiväärin, niin voi olla hyvä idea tehdä siitä joka paikassa toimiva kokoonpano ja jos joltain osin tarvitsee enemmän suorituskykyä, niin myöhemmin päivittää haluamallaan tavalla. 

iippo777

Tohon Finn Accuracyn testiin viitaten:
Hieno testi johon on käytetty älyttömästi aikaa ja todennäköisesti se on tehty omalla kustannuksella ilman korvausta niin arvostan kovasti. Siinä on vain yksi tai kaksi ihmeellistä asiaa:

Kaikki valitut putket on "parasta" mitä kyseinen valmistaja osaa. Lähtökohtaisesti kaikki on hyviä kuten testi toteaakin. Kysymys kuuluu: Testissä oli rinnalla joku Swaron teleskooppi, joka pesi kaikki kaikessa niin tästä toki opittiin, että hyvällä putkella näkee vaikka kiikaritähtäimellä ei näe, mutta olisikos enemmän palvellut ottaa vaikka Vortexin ja Meoptan mallistosta noita 500 - 1500 hintasia putkia sinne rinnalle ja tiputtaa vaikka noita Zeissin V8, Swaron STX ja Stenerin m5 pois ja korvata ne noilla puolenhintaisilla optiikoilla ? Testilaitteiden määrä olisi pysynyt samana ja eroja olisi löydetty. Mitä saat 3000 rahalla ja mitä saat 1000 rahalla ?

HxM

Ehkä optiikka-alan ammattilaisia ei niin hirveästi kiinnosta testailla budjettivermeitä. Toivotaan, että kuitenkin asiakaskuntaa palvellakseen tekevät tulevaisuudessa lisää vastaavia testejä niillä budjettivehkeilläkin  :)

HJu

Ei taida Finnaccuracyä kiinnostaa ostaa omalla rahalla esim Meoptan putkia testiin. Heillähän ei esim Meoptaa ole myynnissä.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

MTä

Lainaus käyttäjältä: HxM - helmikuu 21, 2022, 19:36
Ehkä optiikka-alan ammattilaisia ei niin hirveästi kiinnosta testailla budjettivermeitä. Toivotaan, että kuitenkin asiakaskuntaa palvellakseen tekevät tulevaisuudessa lisää vastaavia testejä niillä budjettivehkeilläkin  :)

Dark Lord of Optics on vertaillut ja lienee myös jonkin sortin alan ammattilainen. Löytyy myös YouTubesta.

Suora linkki eri hintaluokkien suosituksiin, mutta on tuolla paljon muutakin.
https://opticsthoughts.com/?page_id=623