Värähtelyn vaimennusta/ iskarit aseeseen

Aloittaja Long Range, helmikuu 10, 2022, 06:51

« edellinen - seuraava »

Long Range

Reflex äänenvaimentimen pää kehittäjä DI Juha Hartikka tuumi minulle noin 30 vuotta sitten: "Autoonkin on tullut iskunvaimentimet 100 vuoden aikana, kivääriin ei mitään".

No kohta päästään värähtelyjä mittailemaan,jos jotain aukeaisi.Kokeillaan myös ekaa ajatusta "rengasmaisen värähtelyn" vaimentimesta piekkarissa.

Kuitenkin tuo Juhan lause kummitellut usein mielessä ja teinpä pienen brutaalin kokeen takavuosina,kun varsinkin tuo piekkarin pitkä luodin piippuaika aiheuttaa sen että tuennasta tuleva värähtely näkyy taulussa helpommin kuin nopealla keskisytytteisellä.

No, tein tuollaisen kuvan mukaisen autotalli version.jossa ajattelin,että kun laitan "iskarin" etutuen alle niin alla olevalla tuen kovuudella ei sitten niin paljon merkitystä osumapisteen muutokseen.

Toinen asia ajatuksissa oli se että kun kehyksen pulttien momentti vaikuttaa pystyhajontaan ja esim. lämpötilan muutos pienesti pulttien pituuteen ja sitä kautta taas momenttiin ja sitä kautta taas osumapisteen muutokseen, niin poistetaan tuo murhe ja kun kehys kiristetään sivulta,niin ei ole mitään kehyksen pultteja vaivana....

No eikun ampumaan 50 m:n sisäradalle.Kuvassa näkyy 3 kpl ekaa 5 ls kasaa.Vasemmalta oikealle ammutut.Olin hemmetin pettynyt kun tuli saamaristi pystyhajontaa ekaan.Kiristin sivupuristusta ja edelleen pystyä, sitten kiristin niin tiukalle,että arvelin kohta kierteiden korkkaavan ja saamari, naksahti takomaan pirun hyvin.

Kuullut kyllä useammasta suunnasta että tavallisissa alumiini tukeissa on pulttien momentti pitänyt vetää tosi kireälle,että käynti löytyy.Kun siis kova teräs alumiinia vasten ILMAN petausmassaa.

Tuo juttu tarttisi tehdä kunnon masinistin toimesta.Tuo minun autotalli versio oli koottu vain hätäisesti alumiini kappaleista mitä sattui löytymään,mutta idea selviää.
Pääseehän tuolla tyylillä petauksesta eroon ainakin.Pyöreälle kehykselle ei niin helppo kuin minulla tuohon kantikkaaseen....

Timppa

HJu

Sveitsissä ovat tutkineet piipun sorvailua värähtelyn vaimentamiseen. Yksi yksinkertainen tapa on jättää piipun päähän paksumpi osuus. Tämä on järkevää lähinnä lajeissa/luokissa joissa aseella on jokin painoraja. Toinen tapa on koneistaa piippuun "laippoja" joiden idea on pysäyttää värähtelyjä ennen kuin ne saavuttavat piipun pään. Sorvaus on helppoa mutta oikean sorvauskohdan laskenta taas työlästä. Lopullinen "hyvyys" on todennettu ampumalla.

Laippojen sorvailua ovat harrastaneet enemmän keskisytytteisissä kalipereissa joissa siitä kuulemma on saatu hyviä tuloksia. Paksumpi piipun pää toimii kaikissa kalipereissa aika hyvin.
Terveisin,

HJu

veeteetee

Tuohon sveitsiläiseen projektiin pääsee käsiksi nettihaulla "Guido J. Wasser". Hän on akustiikan ja värähtelyn tohtori (?) ja kansainvälisen tason siluettiampuja / asekehittelijä.

Zetori

Long Range

Raudat on Valmet Suomen Leijona vuosimallia 1959.Kuten olen itsekin-:).

Timppa

Ps.Tuo ei ole minun aseen koeammunta taulu mutta vastaavan kyllä.

MikaS

Kasasta tuli mieleen, että mielestäni Eleyllä ja Lapualla oli ennen wanhaan parempia piekkarinpaukkuja.

Koheltaja

Samaa mieltä, eikä aika kultaa muistoja vaan on todettu sama asia viime vuosina. On ammuttu 60-70 luvun Eleytä sekä Lapuan keltaista rasiaa joista osan on ollut vajaalaatuista ja käynti on ollut sitä mitä keskiverto piekkarilta voi odottaa. Hyviä peruskasoja eikä ole monen millin tai sentin karkulaisia. Harmi että tässä asiassa ennen oli paremmin ja valmistajat ovat syystä tai toisesta menneet takapakkia käynnin osalta.
Kylätason ampuja

Long Range

Tuo piekkarin paukku on lemppari minulle ja "kuulustelin" monia aikanaan Suomessa Lapuan 22 LR paukun valmistuksessa mukana olleita ja myös Vihtavuoren tehtaalla hylsyjen nallimassausta tehneitä/testanneita.
(Työstään jo eläköityneitä).

Aika ei ole kullannut muistoja,kuten Koheltaja kirjoittaa.Millimetri oli samankokoinen 70 ja 80-luvulla kuin se on tänä päivänä.

Moni iäkäs/kokenut ampuja sanoo näin: Ennen menit "rautakauppaan" ja ostit panoksia ilman jumalattomia lot testejä,löysit erittäin korkealla %;lla hyvin käyviä paukkuja.

Nykyiset parhaat Lapuan lotit ovat varmaan yhtä hyviä kuin vanhatkin parhaat,mutta noita hyviä valmistuseriä on nykyisin vähemmän.

Eleyn laatu on alentunut muutamana viime vuonna ja Lapua Schönebeck ehkä hiukan parantanut juoksuaan ja siitä syystä esim. USA:ssa kaikki ovat Lapuan paukun kimpussa ja paukkupula sielläkin framilla.

Lapuan paukussakin on lähes kaikki muuttunut takavuosiin vrt. nallimassaus,vaha,luodin kovuus,EHKÄ jopa hylsyjen lämpökäsittely.
Osa turvallisuus syistä ja osa siksi,että tuotannon tehokkuutta on saatu muutoksilla nostettua.

"Täydellistä" paukkua olisi tehtävissä,mutta on monia esteitä siirtää ne ENÄÄ nykyisiin massatuotanto linjoihin.

Kun Neuvostoliitto päätti aikoinaan,että myös heidän piekkariampujat nostetaan maailman kärkeen keinoja / rahaa säästämättä,niin jopa alkoi syntyä Klimovskin tehtaalla 22 LR patruunaa,jonka veroista ei sen koomin ole nähty / ei ehkä ikuna tulla näkemään.

Olen kyllä kaikki tuosta paukusta irti saamani "salaisuudet" raportoinut Lapualle,mutta tuon kopioiminen on monesta syystä lähes mahdotonta.....

Huvittavin juttu tapahtui v.2012 Lontoon Olympialaisissa kun Setä Martynov voitti kultaa 60 ls makuu ammunnassa käyttäen vanhaa Ansun piekkaria ja 80-luvulla valmistettua Olimp-R paukkua.
Ampui ME;n ja pieksi kaikki nykyajan härpäkkeillä ampuneet kilpailijansa.

www.youtube.com/watch?v=CTsPFmEyLPQ

Lisään kuvan minun ampumasta kasasta Olimp-R paukulla.Luulin jo hetken että olen oppinut ampumaan.Olen velmuillut,että kun 50 m:iin kasat on sellaisia ettei hylsyn kanta mahdu menemään reiästä,niin silloin on asiat hyvin-:).
Toivottavasti ei "tulkkiani" tarvitse vaihtaa haulikon hylsyyn-:).
Ja kuva Olimp-R laatikosta.

Timppa

Koheltaja

Vanhojen muistelusta vielä sen verran että moni muistaa -90 luvulla kiinalaiset (Norinco?) piekkarin paukut. Maksoi jotain 6-8 penniä paukulta ja käynti oli hyvää-erinomaista riippuen aseesta.
Kylätason ampuja

jeejee

onko tuon olimp-r paukun kannan upotuksen tarkoitus että nallimassa leviäisi tasasemmin reunoille vai mitä tuolla on haettu?

HJu

Oma arvaus on että tuolla pyritään ohjaamaan nalliliekkiä keskemmälle hylsyä ja vakioimaan palotapahtumaa, Samanlainen monttu on ollut myös Federalin parhaissa kisapatruunoissa mutta se on varmaankin kopioitu noista venäläisistä patruunoista.
Terveisin,

HJu

Long Range

Klimovsk laittoi nallimassan keskipakoisvoimalla ja tuo kuppi ohjasi massan reunoille.Nallisuihkun paremmuuteen en osaa lausua mitään.

Olen purkanut noita melkos paljon ja supistanut hylsyt uudelleen ja ampunut piippuun pelkällä nallimassalla uusilla Lapuan luodeilla vahattuna niin tarkasti kun vaan osaan.

Mitannut luodin piippuun meno matkan ja pirun tasainen massan teho on.

Tuossa paukussa on ainakin 5 asiaa paremmin kuin nykypaukuissa.Eli melkein kaikki asiat.

Tuossa kuva kuinka massa on reunoilla.Tutkittuani noista jokaisen yksityiskohdan nostan hattua Neuvostoliiton "paukkuinsinööreille".
Liekö ollut politrukilta "tulospalkka"...Joko teet käyviä paukkuja tai Siperia odottaa???

Yritän liittää bnb kuvan, ei hyväksy sitä..Muutan jpeg muotoon...

Timppa