Tunerin hyödyt

Aloittaja Zetori, tammikuu 22, 2022, 11:12

« edellinen - seuraava »

Zetori

Toi Harrellin tuner olis ihan kohtuuhintainen testattavaksi. Äkkiseltään en löytänyt suomalaisista aseliikkeistä. Tuokohan tuota kukaan maahan?

Edit. Paitsi että mitenhän tuon kanssa äänenvaimentimen käyttö?

Zetori

Vastaan itse itselleni. Näyttäis että jos haluaa käyttää äänenvaimenninta niin Kinetic Securite Solutionsin ATS tuner (https://www.kineticsecuritysolutions.com/products/adaptive-tuning-system-ats) on ainut vaihtoehto mitä löysin.

HVi

Itse ruuvasin Cicognanin jatkeeksi välipalikan avulla (molemmissa päissä kierre) Jaki:n vaimentimen. Hyvin toimii, mutta ehkä tunerin tuoma tarkkuus hävisi. Mutta pitipä kokeilla.

Zetori

Lainaus käyttäjältä: HVi - tammikuu 24, 2022, 13:57
Itse ruuvasin Cicognanin jatkeeksi välipalikan avulla (molemmissa päissä kierre) Jaki:n vaimentimen. Hyvin toimii, mutta ehkä tunerin tuoma tarkkuus hävisi. Mutta pitipä kokeilla.
Kokeilitko hakea uutta sweetspotia vaimentimen asennuksen jälkeen? Vai katosiko tarkkuus niin ettei millään säädöllä päässyt samaan kuin ilman vaimenninta?

Koheltaja

Joutuuko tuneria säätämään kun vaimennin likaantuu ja kerää painoa?
Kylätason ampuja

iippo777

Olen kuvitellut äänenvaimentimen käytön tunerin kanssa (.22LR) käytössä olevan yksi osa lisää muuttujia, joka hankaloittaa tasaista käyntiä piekkarissa.

Itse en ainakaan halvalla SAK vaimentimella saanut positiivista vaikutusta tauluun.

Ps. En moiti SAK:n tuotteita. Mikäli epäilisin, että joku toinen vaimennin olisi parempi niin sellaisen hankkisin, mutta en usko saavani yhtään parempia tuloksia millään muullakaan vaimentimella piekkarissa.

Keskisytytteisessä oman mielenterveyden (ja kuulon) takia käytän aina vaimenninta, mutta .22LR ammun varmaan 10x enemmän vuositasolla niin toki se aivan eritavalla likaa vaimenninta jne. Lisäksi olen noista väreilyistä jne tullut niin mielisairaaksi jo ennen täältä lukemista ja aina epäilen, että sitä vaimentimen momenttia jne muuttaa kokoajan pikkaisen niin se tuntuu hassulta lisätä piipun päähän vaimenninta. Kyllä minulla ainakin on ajan kanssa vaimennin löystynyt ja sitä joutuu käpelöimään. Enkä sitä myöskään halua kiinnittää liimalla tms. Vaimenninhan todennäköisesti kertoo, että haluaa pois ja siksi löystyy.

Onnellinen en voi olla tauluun ampuessa piekkarilla. Siluetissa sen sijaan voi kokea onnistumisia joita en pahville saa. Siltikin ammun pahville (liikaa)

Ampumamatkana aina 100m testeissä.

Kumpumäen seppä

Menee jo aika paljon ohi alkuperäisen aiheen, mutta tuohon äänenvaimentimeen liittyvää. Itseä ainakin ihmetyttänyt tuo, miten ihmeellisiä epäsymmetrisiä koneistuksia monet vaimenninvalmistajat keksii noihin tehdä. Tietysti päätarkoitus vaimentimella on äänen vähentäminen. Ja tuotannon tehokkuus kiinnostaa kuitenkin useimpia valmistajia enemmän kun vaimentajan vaikutus aseen tarkkuuteen. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun luoti on herkimmillään, juuri piipusta ulos tultuaan, epäsymmetriset kammiot varmasti saavat luodin käyttäytymään epävakaasti. Hyvin tehty symmetrinen suujarru tai äänenvaimennin varmasti vakauttaa luodin lentoa, kun se pyrkii vähentämään luodin ohi puhaltavien palokaasujen nopeutta.

Olen noista joskus lukenut, että kokeiluja on ollut, porata reikiä piipun loppupäähän, jotta saadaan tuota puhallusta vähennettyä piipun päästä. Tuntuisi ainakin viisaalta ratkaisulta. Eli puretaan ylimääräinen paine pois luodin takaa, jo ennen kun luoti irtoaa rihloista.

HVi

Lainaus käyttäjältä: Zetori - tammikuu 24, 2022, 14:47
Kokeilitko hakea uutta sweetspotia vaimentimen asennuksen jälkeen? Vai katosiko tarkkuus niin ettei millään säädöllä päässyt samaan kuin ilman vaimenninta?
Juu ei ollut aikaa viritellä kunhan uteliasuudesta piti kokeilla. Ehkä ensi kesänä uudemman kerran.

iippo777

Lainaus käyttäjältä: Kumpumäen seppä - tammikuu 24, 2022, 23:34
Menee jo aika paljon ohi alkuperäisen aiheen, mutta tuohon äänenvaimentimeen liittyvää. Itseä ainakin ihmetyttänyt tuo, miten ihmeellisiä epäsymmetrisiä koneistuksia monet vaimenninvalmistajat keksii noihin tehdä. Tietysti päätarkoitus vaimentimella on äänen vähentäminen. Ja tuotannon tehokkuus kiinnostaa kuitenkin useimpia valmistajia enemmän kun vaimentajan vaikutus aseen tarkkuuteen. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun luoti on herkimmillään, juuri piipusta ulos tultuaan, epäsymmetriset kammiot varmasti saavat luodin käyttäytymään epävakaasti. Hyvin tehty symmetrinen suujarru tai äänenvaimennin varmasti vakauttaa luodin lentoa, kun se pyrkii vähentämään luodin ohi puhaltavien palokaasujen nopeutta.

Olen noista joskus lukenut, että kokeiluja on ollut, porata reikiä piipun loppupäähän, jotta saadaan tuota puhallusta vähennettyä piipun päästä. Tuntuisi ainakin viisaalta ratkaisulta. Eli puretaan ylimääräinen paine pois luodin takaa, jo ennen kun luoti irtoaa rihloista.
Kiitos hyvästä huomiosta. En lähde vetämään tästä johtopäätöksiä enempää, mutta taulut antavat samanlaisia tuloksia minulle.

Zetori

Lainaus käyttäjältä: HVi - tammikuu 25, 2022, 05:52
Lainaus käyttäjältä: Zetori - tammikuu 24, 2022, 14:47
Juu ei ollut aikaa viritellä kunhan uteliasuudesta piti kokeilla. Ehkä ensi kesänä uudemman kerran.

Uskoisin että siinä on syy koska tietenkin piipun värähtely muuttuu kun lisätään painoa. Mun vajavaisen tietämyksen mukaan äänenvaimennin toimii ihan samalla tavalla kuin tuner mutta ilman säätömahdollisuutta ja jos olet ensin säätänyt tunerilla sweetspotin kohdilleen niin vaimennin sotkee sen varmasti ja säädön joutuu hakemaan uudestaan

Long Range

Tuolla videolla näkyy pystyhajonnan pienentämistä tunerilla:

www.youtube.com/watch?v=mqnAr-QBOzc

Stopped Muzzle lopulta?

Sama setä lisäilee piipun suulle eri painoisia puntteja:

www.youtube.com/watch?v=IsXL19_QFiE

Timppa

Koheltaja

Painon lisääminen piipunsuulle vaikuttaa värähtelyn lisäksi aseen dynamiikkaan luodin piippuvaiheen aikana ja yleensä paino parantaa käyntiä. Suujarruissa taas kokemusten perusteella aukkojen koolla ja muodoilla voi vaikuttaa käyntiin vaikka suujarrujen paino olisi sama,  silloin on kyse luodin väliballistisesta käyttäytymisestä eli kun luoti on vielä suupaineen vaikutuksen alaisena niin paljonko vaikuttaa aukkojen muoto luodin saamaan epäsymmetriseen takapotkuun.

Väliballistiikan häiriöt näkyy toisinaan lyhyillä (100m) matkoilla ja pidemmillä (+300m) luoti ehtii vakautua (riippuu luodin painosta ja rihlannoususta) ja käynti on suhteessa parempaa kun 100m taululla. Kun otetaan jarru pois niin 100m käynti vastaavasti on parempaa kun 300m.

Kylätason ampuja

Long Range

Omat aseeni ovat olleet ilman suujarrua paitsi 7 mm Rem Mag ja nekin olivat asiakkaiden aseita enkä niillä muuta ampunut kuin varmistelin käynnit 100 m:iin.

Yleisesti kuitenkin 100 m:n käynnit (kasan koot) hvvissä olosuhteissa kun on kertonut NOIN 4:llä niin on tullut 300 m:n käynnit KESKIMÄÄRIN.

Kuitenkin yxi räikeä esimerkki poikennut tuosta. 6 JMS,12" nousu,71 gr Berger HPBT luoti.

Kun aseen sain,testasin eri kuulia 100 m:iin ja ko.luoti ei suostunut käymään.Barts, Sierra yms sekeästi parempia 100 m:iin.
Bergerin kasat olivat luokkaa 12 mm +.

Menin 300 m:n radalle ja noita Bergerillä ladattuja oli jäänyt 100 m:n tutkailusta.Tyrkkäsin ne jääneet lopuksi ja näin kiikarissa vain mustan reiän.

Latasin niitä lisää ja seuraavalla 300 m:in reissulla sillä syntyi 3 peräkkäistä 5 ls kasaa 15/17/21 mm....
Tuollaista käyntiä en millään muulla luodilla/aseella ole 300 m:iin saanut.
Tosin olen huono viirien/ tuulen lukija.

Juttelin aseen tehneen Seppä Söderholmin kanssa ja hän kertoi saaneensa samalla Bergerin luodilla omalla 6 JMS:llä 2 x 7 mm:n kasat 300 m:iin.

Niin pitikö Bergerin mennä lopettamaan tuon luodin valmistus......

Timppa

PeeVee

No joo, että vaimennin ja tuneri samaan aikaan. Muuttujia on jo liikaa. Yksistään vaimennin on erittäin hyvä keräämään p..kaa eli painoa lisää. Sopinee ammuskeluun....
Eipä sitä tuolla pistepuolella kokonpanossa sallitakkaan. Tunerikin kaipaa himpun huolenpitoa.....eli sisäputki kerää myös moskaa. En tiedä puhdistaako kaikki ns. "numero rinnassa" ampuvat tunereitaan.
Pitää muistaa, että kaikki massa piipunsuun etu/ulkopuolella vaikuttaa...😁.
Kun topicin otsikko oli "tunerin hyödyt" voin sanoa, että oikein asennettuna ja viritettynä varmasta saat hyödyn.
Hommaan vain pitää perehtyä.....

Koheltaja

Tuneri alkaa kiinnostamaan päivä päivältä enemmän koska vaivana on pystyhajonta patruunasta riippumatta joka korostuu 150m matkoilla. Eilen monta hyvää 10lks kasaa missä sivuhajonta oli pientä, poislukien puuskien aiheuttamat flyerit, mutta pystyhajonta levitti kasat 2-4 kertaiseksi.

Sitä ennen kokeilen piipun päälle kiristettävää lisäpainoa jos sen kanssa saisi jotain järkeä pystyhajontaan.
Kylätason ampuja