Tuolla toisessa säikeessä sivuttiin piippuvärähtelyä ja nimimerkki jli kuvailikin esim.massan & kimmokertoimen vaikutusta.
Kiitos siitä!!!
Kun Reflex-vaimennin oli aikoinaan kehitystyön alla,niin kolleega Juha Hartikka (pääideologi Reflexin takana) tuumi minulle: Timo, 100 vuoden aikana on autoonkin keksitty iskunvaimentimet, kivääriin ei juuri mitään".
Tuo osa jli:n kirjoituksesta jäi mietityttämään:
"Värähtelyä voi yrittää hajottaa myös geometrialla, esim spiraalimuodolla. Silloin putkessa etenevä yksi voimakas aalto hajoaa heikoksi, pitkäksi aalloksi, koska se ei pysty piipun suunnassa etenemään samaa nopeutta joka kohdassa. Silloin aallon törmätessä piipun päähän ei muodostu iskua, vaan sellainen pitkä, pehmeä puhallus"
Tuo keskisuomalainen tulkkauskoneen kehittäjä kertoi piekkarin piipusta,jolla oli ammuttu 30 ls kasa 50 m:iin 12,5 mm ulkolaidasta mitattuna seuraavaa:
Piippu supistui 3:ssa "portaassa" piipun matkalla ja loppuosa suulla aivan suora!!! Onko läppääjä tehnyt tuon tarkoituksella vai hinkannut "vahingossa" noin? Eli n.200 mm:n pätkiä hinkannut eri määrät ja lopputulos tuollainen.
Kun noita Calfeen tekemiä Sporter piippuja katsoo,niin ne eivät olekaan tasapaksuja, vaan portaittaisia ULKOpinnaltaan.
Liittyykö samaan vai ei,en tiedä.
Kun piipun painoa ei voida älytönnä kasvattaa,niin minkäslaisella rakenteella voisimme saada etua piipun värähtelylle?
Värähtely taajuuden hidastaminen ei olisi huono juttu.
Markkinoille on tullut hiilikuitupinnoitettuja kyllä.Täällä kotikylällänikin on laadukas teollisuuden telojen pinnoittaja,joiden laitteilla kyllä piipun päälle saisi TASAISESTI monenmoisia materiaaleja.
Viitaten tuohon jli:n lauseeseen yllä,olisiko esim. kumi tms. pinnoitus oltava pätkissä piipun pinnalla että saataisiin tuo isku hajotettua "pitkäksi puhallukseksi"?
Piipun sisäinen muoto (läppäys) olkoon nyt irrallaan tästä.Kirjoitan perään osa 2 joka hivoittelee tätä ja ihan elävästä elämästä.
Tuossa noita eri materiaalien kimmokertoimia:
Kimmokertoimet - taulukkoenglish_translation.jpg
Young's Modulus of Elasticity - Table
Elastisuusmoduulit
Kimmokerroin E kuvaa taipuman määrää kuormitettuna. Kimmokerroin sijoitetaan taipuman kaavaan jakajaksi => mitä suurempi kimmokertoimen arvo, sitä vähemmän materiaali taipuu.
kN/cm2 N/mm2 GPa
Alumiini 7000 70 000 70
Betoni 1 000 - 4 000 10 000 -40 000 10 - 40
Duralumiini 7 400 74 000 74
Hopea 8000 80 000 80
Invar 14 600 146 000 146
Iridium 15 600 156 000 156
Jää - 4o C 1 000 10 000 10
Kadmium 5 100 51 000 51
Kupari 12 000 120 000 120
Lasi 7 200 72 000 72
Luonnonkumi (kautsu) 5 50 0,05
Messinki ja pronssi 10 300 - 12 400 103 00 - 124 00 100
Nailon 200 - 400 2 000 - 4 000 2 - 4
Teräs 21 000 210 000 211
Titaani 10 500 - 12 000 105 000 - 120 000 105 - 120
Timantti 105 000 - 120 000 1 050 000 - 1 200 000 1050 - 1200
Tammi syiden suuntaan 1 100 11 000 11
Volframi 40 000 400 000 400
Volframkarbidi 45 000 - 65 000 450 000 - 650 000 450 - 650
1 Pa = N / m2
Back_Arrow.jpg
26.5.2015*23:45 (1124 - 1125)
www.karikolehmainen.comepcalculation@gmail.com