Kiikarin vaihtaminen (aseiden välillä)

Aloittaja SMä, joulukuu 30, 2021, 17:42

« edellinen - seuraava »

SMä

Hei kaikki,

Olen aloittamassa metsästys- ja tarkka-ammuntaharrastusta ja olen suunnittelemassa näihin sopivien aseiden hankintaa. Kiväärin valinta tuntuu selkeältä: Tikka T3X CTR 6.5 X 48 CRMR ja harjoitusaseeksi Tikka T1X MTR .22. + picatinny kisko kiikarille

Kiikarin tai kiikareiden valinta näiden kaveriksi pistää kuitenkin raapimaan takaraivoa. Olen ymmärtänyt, että sopivilla pikakiinnikkeillä olisi periaatteessa mahdollista vaihtaa kiikaria aseesta toiseen melko helpostikin. Onko tällainen mielestänne järkevää, ja pitääkö huomioida jotain erityistä?

Tässä alustavia ajatuksiani erilaisista vaihtoehdoista, joita olen hieman pohtinut. Lisäsin myös keskustelussa esiin nousseita vaihtoehtoja mukaan vertailuun.

1) Kumpaankin aseeseen oma samantyyppiinen "kiinteä" kiikarinsa. Esim T3X + Vortex Viper PST 5-25 X 50 FFP  ja T1X + Vortex Strike Eagle 5-25 X 56 FFP

Tässä olisi hyvää se, että ei tarvitsisi siirtää kiikaria aseesta toiseen, ja harjoitusaseessa olisi samalla käyttöliittymällä varustettu kiikari. Huonona puolena, että hintalappu kasvaa, ja että ymmärtääkseni 5x suurennos alkaisi olla jo liian suuri ajometsästyksen nopeisiin tilanteisiin. Pääasiassa tosin haaveksin kyttäysjahdista, johon nuo kiikarit käsiittääkseni hyvin kuitenkin sopisivat.

2) Yksi hyvä kiikari, jota vaihdetaan aseesta toiseen. Esim Vortex Viper PST 5-25 X 50 FFP

Hyvää olisi pienempi kokonaishinta, ja se, että harjoitusaseessa on täsmälleen sama kiikari. Huonona puolena tarve irrottaa ja asentaa kiikaria toistuvasti aseesta toiseen. Tässä lienee kysymykseni ydin: kuinka suuri haittapuoli tämä lopulta olisi? Tässäkään vaihtoehdossa ei olisi ajometsästykseen riittävän pientä suurennosta, jos olen oikein ymmärtänyt.

3) TA/kyttäyskiikari ja pienemmän suurennoksen kiikari ajojahteihin, molemmat pikakiinnityksellä. Esim. Vortex Viper PST 5-25 X 50 FFP ja Vortex Viper PST 1-6X 24

Tässä hyvää olisi mahdollisuus harjoitella molemmilla aseilla molemilla kiikareilla, ja olisi mahdollisuus osallistua ajometsästykseenkin. Huonona puolena se mahdollinen hankaluus, joka kiikareiden vaihtamisessa aseiden välillä olisi. Suurempi hintalappu, kuin vaihtoehdossa 2) mutta pienempi, kuin vaihtoehdossa 1).

4) "Piekkari erillään", eli kolme kiikaria ja kaksi kivääriä. T3X + Vortex Viper PST 5-25 X 50 FFP ja Vortex Viper PST 1-6X 24 ja piekkariin joku edullisempi, eli vaikkapa T1X + Element Optics Helix 6-24x50 FFP

Tämä on kallein ratkaisu. Hyvää on varmaankin se, että kiikareiden säätöjä ei tarvitse muutella, koska niitä ei vaihdeta aseesta toiseen. Piekkarilla en varmastikaan osallistuisi ajojahtiin, joten sen puolesta ei olisi tarvetta ajojahtikiikarille piekkarin päällä. Mutta olisiko sellaisella yhdistelmällä kuitenkin mielekästä harjoitella ajojahtitilanteita varten?

5) Punapistetähtäin ajojahtiin. Eli T3X + Vortex Viper PST 5-25 X 50 FFP + 1x punapistetähtäin ja piekkariin joku edullisempi, vaikkapa T1X + Element Optics Helix 6-24x50 FFP

Tämä on mielenkiintoinen vaihtoehto, jota en aluksi huomannut itse ajatellakaan. Etenkin, jos punapistetähtäin ja kiikari voivat olla aseessa yhtäaikaa, välttyisi tähtäinten irrottamiselta ja asentamiselta. Millaisia haittapuolia tällaisessa virityksessä voisi olla?

Mitä tuumitte näistä vaihtoehdoista? Onko muita harkinnanarvoisia vaihtoehtoja? Olenko tässä ihan pihalla yhden tai useamman asian suhteen?

HJu

Hyvää TA-tähtäintä ja ajojahtiputkea ei ole vielä samaan tähtäimeen rakennettu. Vortex PST 3-15X44 voisi toimia välttävästi vähän kaikkeen.

Pitäisin piekkarin erillään, siihen välttää alkuun halvempikin esim. Element Optics Helix 6-24x50 FFP.

Kokeneelle ampujalle tähtäinten vaihto ei ole vaikeaa mutta uudelle ampujalle kahden aseen opettelu ja saman tähtäimen vaihtelu eri aseille ei tule edistämään oppimista vaan haittaa sitä.
Terveisin,

HJu

SMä

Lainaus käyttäjältä: HJu - joulukuu 30, 2021, 19:11

Pitäisin piekkarin erillään, siihen välttää alkuun halvempikin esim. Element Optics Helix 6-24x50 FFP.

Hyviä pointteja, kiitos! Lisäsin tämän pohdittavaksi vaihtoehtona 4)

mattix

Aluksi todettava, että hyvät aseet olet valinnut :)

Piekkarin kiikari on minusta oma juttunsa ja se voi olla edullinen. Valitse isokertoiminen yläpää, niin vielä satasen matkalle saa osumista hieman selvää. Vortex Diamondback ffp 6-24x50 on ymmärtääkseni aika suosittu.

T3x kanssa tuleekin haasteita. Se vaan on niin, että kompromisseihin joutuu yhdistettyä ajojahti- ja ta-putkea (ffp) valittaessa. Minusta isoin haaste tulee pienellä kertoimella ristikon ohuudesta, joka nopeissa tilanteissa tuppaa hukkumaan riistaa päin tähdätessä. Hyvällä valopisteellä tai -ristikolla tätä voisi kompensoida. Kyttääminen tuo tähän vielä oman haasteensa. Jos nämä kaikki kolme ominaisuutta pitäisi saada yhteen aseeseen, ostaisin itse kaksi kiikaria eli valovoimaisen 2-12x50, 2,5-15x56 tai 3-12x56, jossa hyvä valopiste. Tällä sujuisi kyttäykset ja alapään 2-3x toimisi vielä ajojahdissa. Sitten kaveriksi erikseen ffp mrad tähtäin (esim. se PST2). Kummatkin yksiosaisella pikajalalla. Ongelma on, että kahden tähtäimen + jalkojen hinta on vähintään 2-2.5 k€ uutena. Käytettynä kokonaisuuden voisi saada 1.5 k€.

Omasta mielestäni hyvä kyttäyskiikari ja ta-kiikari on aika vaikea saada kustannustehokkaasti. Putkessa tulee olla erinomainen valopiste ja kohtuu hyvä optiikka, että se onnistuisi.

Jos pitäisi tosi tiukalla budjetilla mennä, ostaisin piekkariin ja T3x:ään käytetyn PST1/PST2 tai Meopta Optika6 4.5-27x50. Sitten T3x:ään toiseksi vaikka käytetty Meopta R1 3-12x56 RD yhdistetyksi ajojahti/kyttäystähtäimeksi. Jaloiksi käytetyt Warnen x-skel. Saattaisin harkita myös Falconin S30 gen2 5-30x56 tähtäintä tarjouksesta.

Jos nyt hankkisin itselleni kokonaisuutta hintalaatusuhteeltaan fiksusti noille aseille, niin piekkariin tulisi Vortex Diamondback 6-24x50. T3x:ään ostaisin Delta Javelin 5-30x56 ja kaikkeen jahtikäyttöön jokin Meoptan Meostar tai käytetty Zeiss (2-8x42 tai 3-12x50/56). Jaloiksi Warnet tai käytetyt Spuhrit.

Täällä on paljon fiksumpia kertomaan, mitä tässä kannattaisi tehdä. Oma tekeminen on pääasiassa ajojahteja ja radalla taulun puhkontaa satasen matkalla.

SMä

Lainaus käyttäjältä: mattix - joulukuu 30, 2021, 20:25

T3x kanssa tuleekin haasteita. Se vaan on niin, että kompromisseihin joutuu yhdistettyä ajojahti- ja ta-putkea (ffp) valittaessa.

Hyvää pohdintaa, paljon kiitoksia! Kompromissikiikarin hakemisella äkkiä varmaan huomaa ostaneensa kolme kiikaria. Ensin sen kompromissin ja sitten ne kaksi, jotka olisi ollut hyvä hankkia saman tien. Tämän pistän harkintaan.

Poikanen

Mitenkä toimis Spuhrin jalka ja joku kiva pieni punapiste TA-putken lisäksi?

MTä

Kyllä kiikareiden vaihtelu toimii, mutta tarkkana kannattaa olla.
Itsellä on Spuhrin jalat joita käytän. Suosittelen pikajalkoja kallistuksella. Riittää säätövarat paremmin.

Korkillisessa Vortexin 1-6 Razorissa on kynsilakalla korot merkitty eri aseille. Pikajalka irti, uuteen aseeseen, korkki irti, naksut kohdilleen ja homma rokkaa. Pääasiassa .223 ja .308 on minkä välillä vaihtelen. Jos piippu ja kisko on linjassa kuin pitää, niin pelkkä korosäätö riittää. Muut korjaukset sitten ristikolla suoraan.
Jos tornit on avoimet niin, itse olen keksinyt pari eri tapaa, joista mikään ei ole oikein hyvä.

1. Kohdistus sille aseelle, jolla eniten käyttöä. Tämän jälkeen kohdistus toisella aseella ja Strelok Prohon muistiin nämä uudet arvot kyseiselle aseelle (offset). Strelok kompensoi naksut oikein.
2. Samalla tavalla teipillä/maalilla merkki nolla korosta torniin eri aseille,. Tässä pitää naksut laskea itse tarkasti.

Radalle voi mennä hakemaan kohdistusta, mutta metsälle itse käyn tarkistamassa.

Kovat ukothan ne kai ampuu sillä .22 monta kertaa enemmän kuin muilla. Turha hyvää tähtäintä ainakaan siellä kaapissa on makuuttaa. Nopeasti myös oppii kohdistamaan omat aseet ja tähtäimet, kun tarpeeksi venkslaa.

HJu

Toimiihan se off-set dotti Spuhrin kanssa hyvin ainakin AR-15 -kiväärin päällä, en tiedä miten CTR:n kanssa. Vähän epäilyttää miten rekyloivamman tavallisen kivääritukin kanssa ampuminen kallistetulla aseella sujuu. Maksaa vaan se jalka +300e, punapiste lisää toisen mokoman ja punapisteen jalka luokkaa 50e.

Sinänsä halvempia suoraan 30mm runkoputkeem tulevia punapistejalkoja löytyy.

Itsellä on SRA-kiväärissä PST II 2-10*32 FFP ja sivulla Vortexin Crossfire  (Aimpoint Micron kopio). Metsästykseen ja pidemmän matkan ammuntaan 3-15x44 PST II olisi ehkä passelimpi.
Terveisin,

HJu

Poikanen

Lainaus käyttäjältä: SMä - joulukuu 30, 2021, 17:42
Olen aloittamassa metsästys- ja tarkka-ammuntaharrastusta ja olen suunnittelemassa näihin sopivien aseiden hankintaa. Kiväärin valinta tuntuu selkeältä: Tikka T3X CTR 6.5 X 55 ja harjoitusaseeksi Tikka T1X MTR .22. + picatinny kisko kiikarille

Luin muuten suoraan jonku muun 6,5mm kaliberin kuin 6,5x55. Tuota CTR:ä ei taida edes saada ruottin mauserina ja vaikka saiski niin menisin siitä mistä aita on matalin ja ostaisin 6,5cm:n. Tuohon saa halvahkolla hyvää panosta ja moni ampuu sillä kauas. Itse veikkasin 4 vuotta sitten väärää hevosta ja mulla on T3 CTR 260 rem, mutta nyt tuo 6,5cm on selvästi käytetympi vaihtoehto.

Lainaus käyttäjältä: HJu - joulukuu 30, 2021, 21:10
Toimiihan se hyvin ainakin AR-15 -kiväärin päällä, en tiedä miten CTR:n kanssa. Vähän epäilyttää miten rekyloivamman tavallisen kivääritukin kanssa ampuminen kallistetulla aseella sujuu. Maksaa vaan se jalka +300e, punapiste lisää toisen mokoman ja punapisteen jalka luokkaa 50e.

Tuo ampuminen olis jännä kokkeilla. Spuhrin mie kyllä laittaisin joka tapauksessa niin on yks harminpaikka vähempi varsinki jos yhtään meinaa siirrellä tähtäintä aseesta toiseen.

SMä

Lainaus käyttäjältä: Poikanen - joulukuu 30, 2021, 22:11

Luin muuten suoraan jonku muun 6,5mm kaliberin kuin 6,5x55. Tuota CTR:ä ei taida edes saada ruottin mauserina ja vaikka saiski niin menisin siitä mistä aita on matalin ja ostaisin 6,5cm:n. Tuohon saa halvahkolla hyvää panosta ja moni ampuu sillä kauas. Itse veikkasin 4 vuotta sitten väärää hevosta ja mulla on T3 CTR 260 rem, mutta nyt tuo 6,5cm on selvästi käytetympi vaihtoehto.

Hyvä huomio, Creedmooria toki tarkoitin, eli 6,5 x 48 CRMR (jospa meni nyt merkintä oikein...). Korjaan asian aloitukseen.

Ippe69

Minulla on varmaan pienimmällä mahdollisella budjetilla punapiste kiikarissa. Eli Vomz Pilad pienin malli, taisi olla vähän yli satasen ja kiinasta sille kiinnike kiikarin runkoon, hinta viiden euron luokkaa. Ei ole pisteen säätöä eikä muitakaan hienouksia, mutta ihan toimiva aputähtäimeksi.
Olen joskus vaihdellutkin kiikaria, mutta enemmän pidän nykyisestä käytännöstä että ase+tähtäin yhdistelmä on sama radalla ja metsässä.

SMä

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - joulukuu 31, 2021, 00:47
Minulla on varmaan pienimmällä mahdollisella budjetilla punapiste kiikarissa. Eli Vomz Pilad pienin malli, taisi olla vähän yli satasen ja kiinasta sille kiinnike kiikarin runkoon, hinta viiden euron luokkaa. Ei ole pisteen säätöä eikä muitakaan hienouksia, mutta ihan toimiva aputähtäimeksi.
Olen joskus vaihdellutkin kiikaria, mutta enemmän pidän nykyisestä käytännöstä että ase+tähtäin yhdistelmä on sama radalla ja metsässä.

Kiitos punapisteen mainitsemisesta. En ollutkaan tullut sitä vielä lainkaan ajatelleeksi. Ymmärsinkö oikein, että sinulla on sekä kiikari että punapistetähtäin aseessa kiinni yhtäaikaa, punapistetähtäin kiinnitetttynä kiikarin putkeen? Kurkitko punapistettä kiikarin yli vai vierestä?

Voisinkohan pärjätä punapisteellä ja 5-25x50 kiikarilla siten, että punapisteellä ammutaan ajojahdeissa, ja kyttäyksessä ja TA:ssa kiikarilla? Millaisissa metsästystilanteissa voisin jäädä kaipaamaan suurennoksia 1-5?

Ippe69

^ Ymmärsit oikein! Minä kurkin sitä kiikarin yli, mutta aika yleinen tapa on asentaa se ~45 asteen kulmaan ja kurkkia sitä tornien välistä. Tuon tyyppisestä kiinnikkeestä siis kyse https://viranomainen.fi/p68138/aimpoint-picatinny-adapter-34-mm-dia mulla se vain on halpa kiinalainen.
Ei ole vielä tullut yhtään tosielämän tilannetta jossa olisin punapisteellä ampunut, mutta radalla toimii hyvin.

Perkeleen_Luoma

Itsellä Spuhr jalassa PST II 3-15 ja Vortex punapiste oikealla 45-asteessa.
Tuntuu ainakin radalla hyvältä yhdistelmältä.
Uskoisin että joko 3x tai punapiste kattaa aika hyvin metsällä tilanteet.

Ainut on miten 3x ristikko katoaa taustalla olevaan risukkoon. Ta-ristikot kun ei ole mitenkään optimoitu metsästykseen tai pienelle suurennokselle.
Ristikon valaisu toki auttaa tuomaan ristikkoa näkyviin, vähemmän kuitenkin kirkkaassa kesän päivänvalossa metsästetään.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

jthyttin

Lusikka soppaan ja toistolla voimaa:

- jos aiot siirtää optiikkaa aseiden välillä (jota en tosin suosittele), rakenna hyvä rutiini että tähtäin tulee aina kunnolla, oikeaan paikkaan (picatinnyssa uria piisaa), ja naksut väännellään kohdalleen
- jos aiot pitää useampaa optiikkaa samassa aseessa, ideaalitilanteessa jokainen on kohdistettu tietylle patruunalle eikä säätöjä mulkata
- mieti myös onko sinulla tarpeita ampua vaimentimella ja ilman, kohdistusten näkökulmasta

- piekkari pidetään piekkarina, itse laittaisin jonkun sirohkon 3-15x tms. suurennosluokassa; tällä hoituu sitten metsästysharjoittelu paikallaan olevaan maaliin (yksittäislaukausten ampuminen kepiltä/kättenpäältä/tms joka tulee kehittämään eniten ampujana)

- ajojahti on "kuninkuuslaji" jossa kaluston pitää olla kohdallaan (tai sitten hyväksyä että tilanteita jää käyttämättä kun ampuja on sen verran "myöhässä" että hyvää laukausta ei saa rakennettua)
- itselle vaatimus on aito 1x suurennos, en osaa käyttää n. 1-3x välin suurennosaluetta liikkuvaan maaliin; punapiste ei ole vaihtoehto yleisaseeseen koska hämärissä tai pellolla/hakkuuaukolla/jne tarvitsee välillä suurennosta
- odottelen että joku tekisi riittävän hyvän FFP-kiikarin 1-6x luokassa, siihen saakka mennään 1-4x SFP-variaabelilla (isompi yläpään suurennos olisi kiva, mutten näe syytä päivittää kun 1-4x on jo)

- en suosittele a) pulttilukkoon b) metsästysaseeseen punapistettä aputähtäimeksi, tuli kokeiltua joskus 15v sitten eikä toimi

- optiikan puoleen esim. Meopta Optika 6 -sarja sopii kyttäykseen, mutta valaisu jättää toivomisen varaa (ei saa tarpeeksi himmeälle), omaa kokemusta vain SFP-malleista
- perinteisessä kyttäyksessä hyvät käsikiikarit ovat paljon oleellisemmat ja keskivertotähtäimellä pärjää; keskiverto siis mittakaavassa "eurooppalainen kyttäykseen tarkoitettu tähtäin"
- kyttäyksessä suurennosalue saisi alkaa jostain kolmosesta (itse ampumista varten) koska laukauksen jälkeisistäkin tapahtumista olisi hyvä tietää jotain; kiikari toimii myös paremmin yleistähtäimenä
- jos haluat jatkossa esim. ampua supeja kiikarin taakse kiinnitettävällä "rear add-on" laitteella, alapään suurennoksen tulisi olla maltillinen korkeintaan n. 4x ja kiikarissa parallaksisäätö (alkaen mieluummin 10 kuin 50 metristä)
- itse varmaan koittaisin löytää ns. tonnin putken jossa on FFP, senttinaksut zerostopilla ja puolen milliradiaanin hash markeilla oleva yksinkertainen ristikko; valaisu vain ristikon keskellä (nykyään on taas muodissa ns. joulukuusiristikot joissa näkökenttä on täynnä erilaista höhää)