Uutta Zeissiä pukkaa

Aloittaja HJu, lokakuu 15, 2021, 22:00

« edellinen - seuraava »

hirschstopper

Minäpä katson, kun on mulla myös V8 sekä "pikkulohkona, että "isolohkona" jos autovertaukset sallitaan.

jpniemi

Lainaus käyttäjältä: hirschstopper - lokakuu 09, 2022, 22:34
Minäpä katson, kun on mulla myös V8 sekä "pikkulohkona, että "isolohkona" jos autovertaukset sallitaan.
Hyvä juttu :)

hirschstopper

On vaikea sanoa että lähteekö nollasta, kun silloin kun valon näkee niin siin on jo valo. Vähän sama on näissä 1-8 kiikareissa. Joidenkin mukaan Z on lähellä 1,1 ja Swaro 0,95...... Mutta asiaan. Ristikosta näkyy risti.... Eli siis pisteen lisäksi lähtee 4 eri viikseä jossa poikittaispalkit. Eli jos katsot ristikkoa prosyyristä niin hoksaat..... eli tavallaan sisäristikko.... Ja tämä kokonaisuus tuo valoa tähän ristikkoon vs maali. Oman ajatuksen mukaan perinteinen metsästysristikko on kyttäyspyyntiin ehkä parempi. Toisaalta olen kyllä pimeässä ampunut joillain TA ristikoilla ja homma on onnistunut. Ristikon saa kyllä himmeäksi, lähelle nollaa, mutta tuo TA hommissa tarvittava mitta-asteikko voi haitata. Toisaalta optiikka on taattua Z merkkiä eli siinä ei tarvi antaa tasoitusta. Joidenkin mukaan V8 on enemmän linssejä joita valon täytyy läpäistä vs 4 kertaiseen zoomiin. En tiedä miten tuo on 5x tapauksessa. Mun huonot silmät ei löytänyt optiikasta moitittavaa pimeässä, mutta joku voi eroja nähdä.

jpniemi

Lainaus käyttäjältä: hirschstopper - lokakuu 10, 2022, 22:46
On vaikea sanoa että lähteekö nollasta, kun silloin kun valon näkee niin siin on jo valo. Eli siis pisteen lisäksi lähtee 4 eri viikseä jossa poikittaispalkit. Eli jos katsot ristikkoa prosyyristä niin hoksaat..... eli tavallaan sisäristikko.... Ja tämä kokonaisuus tuo valoa tähän ristikkoon vs maali.

Jees kiitos vastauksesta. Ymmärsin kyllä että keskusristiin tulee valo. Kysymys oli ehkä huonosti esitetty. Ajatus oli kysyä kun valo syttyy niin lähteekö ristikko kirkastumaan niin "hintsusti" ettei tähtäys kohteeseen kärsi. Joissain tähtäimissä himmeinkin asetus on liian kirkas yö käyttöön.  Zeiss V8 2.8-20X56 valo ja valon kirkastuminen on varmasti parhaimmasta päästä.

HJu

Tänään Erämessuille selvisi että S5-sarjassa on MTC eli korotornissa on hieman jäykempi napsu aina 10 napsun välein. S3-sarjassa tätä ei ole. Samoin valaistus on mielestäni vähän fiksumpi S5-sarjassa S3-sarjaan verrattuna.

Jos näyttää olisi ta-tähtäintä ostamassa niin Zeissin S3 4-25x50 olisi aika keulilla kun hinnallakin on jokin merkitys hankinnoissa. S5-sarja maksaa karkeasti 1300-1500e enemmän. Tosin koska ostin keväällä Steinerin M7xi 4-28x56 niin ei taida uutta tähtäintä hetkeen tulla :-)
Terveisin,

HJu

MOj

Samoja tähtäimiä kävin myös käpistelemässä. Nyt kun tottunut Leica PRS torneihin, niin tässä Zeissi ottaa kirkaasti kakkossijan. Tosin niin ottaa moni muukin tähtäinmerkki. Sivutornissa lukitus, korotornissa ei? Jos tornit pyörii lähes itsestään, lukitus pitäisi olla, ja nämä pyörii kyllä helposti. Muutoinkin luettavuudeltaan merkinnät liian pieniä (ikänäkömiehille). Muutenhan tuosta ei sisällä käsivaralta pysty sanomaan mitään. Ristikko oli nopealla sekavampi/vaikealukuisempi kuin Leican PRB.

mattix

Itsekin tuli messuilla käytyä. Fiilistelyn pohjalta pitkistä putkista ässäZeissit olivat kyllä vakuuttavimpia. Lisäksi Kahlesit vaikuttivat hyviltä, kuten aiemmillakin tiirailuilla. Deltan 3.5-21x44 vaikutti hyvinkin kiinnostavalta ja varmasti olisi esim. tukiaseessa kovaa kauraa. Opin myös jotain eli yllätyin, miten tiukka eyebox 1-10 strykerissä on. Eipä tule minun ostoslistalle vaan 1-6x vaikuttaa paljon mieluisammalle LVPO-kategoriassa. Bendereitä oli mukava valikoima tiirattavana. Ensi kertaa pääsin ihmettelemään PMII:sta matalalla lukittavalla tornilla ja olihan se mukavasti kompakti olemukseltaan. Mutta tosiaan kokeilluista putkista absurdin hintaluokan alapuolelta S5 oli paras, vaikka ihmettelin korotornin lukitsemattomuutta. Halvemmista kokeilujen jälkeenkin pidän edelleen Javelinia parhaana 25-30x -luokan budjettiputkena, vaikka aito kiinalainen onkin.

Kysyin muuten Sakolta pilke silmäkulmassa, että miksi 62 ei ole hyllyssä. Tyytyivät toteamaan, että pitää vielä hioa asioita kohdilleen ennen esille laittoa. M10 oli seinällä näkösällä.

HJu

Sakolla eivät vielä tienneet onko Trg-62 vielä siviilimyynnissä mutta eiköhän sekin myyntiin tule. Lupapolitiikka voi olla oma sirkuksensa.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Itsellä S5 525 ja S3 425 ollut PRS putkina aikalailla vuoden. Ristikko on lajiin erinomainen (ja siihenhän se on suunniteltu), helppolukuinen ja 0.2mil välein merkinnät joten riittävästi tietoa mistä taas esim PRB ristikossa en itse tykkää. Ja itse tykkään juuri siitä, että korossa ei ole lunkoa kun sitä ruuvaillaan, ja tuulessa on ettei se pyöri itsekseen. Ainoot moitinnat S5 on että kuva putken sisällä on olevinaan vähän pienehkö/kaukana ja zero stoppi pysähtyy nollaan, itse tykkään että menee noin 0.5mil alle. Vaasan kisassa kun kokeilin leican prsää niin omasta mielestä taas siinä oli naksut huonommat kuin omassa s5, mutta voihan putkissa olla myös yksilöllisiä eroja. Itse tosin en hirveän nuuka nykyään ole naksuista, kunhan ovat selkeät. Eikä esim PRS lajiin tiukat naksut ole välttämättä hyvä asia, ainakin vanhassa steiner m7xissä oli vaikea nopeasti säätää koro just kohalleen, helposti tuli muutamien naksun virheitä mitä taas zeissillä ei oo vielä tullut.

MOj

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - kesäkuu 08, 2024, 23:40
Itsellä S5 525 ja S3 425 ollut PRS putkina aikalailla vuoden. Ristikko on lajiin erinomainen (ja siihenhän se on suunniteltu), helppolukuinen ja 0.2mil välein merkinnät joten riittävästi tietoa mistä taas esim PRB ristikossa en itse tykkää.  Vaasan kisassa kun kokeilin leican prsää niin omasta mielestä taas siinä oli naksut huonommat kuin omassa s5, mutta voihan putkissa olla myös yksilöllisiä eroja.

Niin, Leican PRB ristikossahan merkinnät x ja y akseleilla ovat tosiaan 0,2 mil välein, joten en tiedä mitä ristikkoa olet katsellut, tai mistä et pitänyt. Mielipideasioista en ala väittelemään, mutta selvästikään et ole Leican torneja paljon pyöritellyt. Voihan se olla, että messujen zeissejä oli paljon pyöritelty, ja olivat vähän "herkällä", mutta jos korotorni pyörii vähänkään niin herkästi, niin häviää tuntumassa PRS: lle satanolla.

Mä olen kollannut aika monta eri merkkistä ja mallista tähtäintä vähän tarkemmilla kriteereillä läpi vuosien saatossa ja voin rehellisesti sanoa, että yksikään toinen tähtäin merkki ei ole selvinnyt niin puhtailla papereilla mun testeistä kuin Leica PRS. kyseisiä samanlaisia tähtäimiä on mun käsien kautta testattu 7kpl, joten otantaa on hieman enemmän kuin yksi kappale. Jos alkaa siltä tuntumaan että zeissi lyö luuta kurkkuun, lähetä mulle muutama testiin, niin katsellaan ilmeitä sen jälkeen. Etkös sinä ole jossain aseliikkeessä töissä niin luulisi tuon järjestyvän helposti. Jos selviytyvät paremmin, kirjoitan senkin aivan varmasti sitten tänne.

HJu

Voihan sitä fiilisasioista väitellä kuten ruuastakin. Pääasia että itse tykkää kun omalla rahalla on tähtäimensä ostanut.
Terveisin,

HJu

MOj

Ei se johda mihinkään. Jonkun mielestä äiti on tytärtä kauniimpi, jonkun mielestä toisinpäin. Silloin kun tähtäin lyödään penkkiin ja ruvetaan katselemaan faktojen pohjalta miten specsit pitävät, asioista ei tarvi väitellä tai esittää mielipiteitä. Mutta joo, kukin käyttää rahansa näissä asioissa miten haluaa.

Edit: pari V8 zeissiä on lähtenyt aikanaan takaisin kun ristikkolasi on ollut luokattoman paljon vinossa. Takuuseen tullut kyllä mukisematta uutta putkea. Toivottavasti LRP: n laatuosasto tekee työnsä eri tavalla, kuin mikä tuppaa olemaan nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus. Eli jos et ole tarkkana, sinulle myydään täyttä paskaa.

metsienmies

PRBssä ei ole joulukuusessa kuin 0.5mil välein, siitä en tykännyt. Enkä tykkää siitä avoimesta tähtäysympyrästäkään. Messuja en kiertele joten en tiedä mikä S5 siellä oli, mutta sen osaan sanoa että tuoreimmissa S5 korotornin tuntuma on parempi kuin ihan ensimmäisissä mitkä tuli ulos.

Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama mitä kukakin käyttää. Mielenkiinnosta voisikin oman S5 testauttaa, mutta kun kaikki pelannut kentällä niin en rupea omia reenejä/kisoja jouduttamaan sen takia että tähtäin on testattavana. Jos asuisi ajomatkan päässä niin tilanne olisi toinen. En ole mitenkään merkkiuskollinen ja firma missä oon töissä myy myös leicaakin joten olisi sen voinut ostaa jos olisi halunnut.

MOj

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - kesäkuu 09, 2024, 12:12
PRBssä ei ole joulukuusessa kuin 0.5mil välein, siitä en tykännyt. Enkä tykkää siitä avoimesta tähtäysympyrästäkään. Messuja en kiertele joten en tiedä mikä S5 siellä oli, mutta sen osaan sanoa että tuoreimmissa S5 korotornin tuntuma on parempi kuin ihan ensimmäisissä mitkä tuli ulos.

Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama mitä kukakin käyttää. Mielenkiinnosta voisikin oman S5 testauttaa, mutta kun kaikki pelannut kentällä niin en rupea omia reenejä/kisoja jouduttamaan sen takia että tähtäin on testattavana. Jos asuisi ajomatkan päässä niin tilanne olisi toinen. En ole mitenkään merkkiuskollinen ja firma missä oon töissä myy myös leicaakin joten olisi sen voinut ostaa jos olisi halunnut.

Sinun kirjoituksesta sai sen kuvan että Leican PRB ristikossa ei ole merkinnät 0,2 mil välein., vaikka näin asia x ja y akseleiden eli ristikon osalta on. Lisäksi "joulukuuseen" ensimmäinen merkki on 0,2 mil, mikä usein riittää paikkoon, jos homma on vähänkään hanskassa. Joten tarkkana mitä kirjoittelee, ettei tule vääriä mielikuvia.

Leican avoin keskiympyrä epäilytti aluksi itseäkin, mutta vasta kokemuksen myötä on auennut, että tuota on hieman mietitty tehtaalla. Ympyrä on 0.1 mil eli sentin kokoinen/100m. Ei peitä tähtäyspistettä yhtään ja omat kasat sataan metriin ovat pienentyneet parilla millillä kaikissa kolmessa kaliiperissa/kiväärissä missä Leica PRS/PRB on. Tämä on kiistaton fakta omalla kohdalla. Lisäksi auttaa suhteuttamaan arvioita eri etäisyyksillä. Tätä ei tajua, ennenkuin on päässyt käytännössä tämän toteamaan. En mielellään vaihtaisi takaisin pisteeseen.

Ei minuakaan haittaa millä kukakin ampuu. Tässä koittaa vaan rehellisesti jakaa tietoa oman tekemisensä kautta, jos siitä olisi joillekin apua valintoja tehdessään. Tähtäimien osalta puhutaan usein merkittävästä rahallisesta satsauksesta, ja rahoille olisi kiva saada maksimi vastine.

MOj

Leican joulukuusta on mietitty muutoinkin. Ensimmäiset 10 mrad merkit ovat pienempiä kuin tämän alapuolella olevat. Eli isoja suurennoksia käytettäessä eivät häiritse/peitä niin paljon. Myös joulukuusen 0,5mil merkkien välit auttavat samassa asiassa, antamalla kuitenkin riittävän tiedon ristikolla tehtävää ampumista ajatellen. Joulukuusen ensimmäinen merkki on kuitenkin ristikon palkin pää ja siis 0.2mil.

Ennenkuin tein tähtäinvalinnan, vaatimus ja halu oli joulukuusi ristikko. Tutkin monia vaihtoehtoja omalla ajatuksellani ja kokemuksellani. Päädyin Leicaan ja  PRB ristikkoon. En ole katunut.