Teoria lämpenemisen vaikutuksesta osuntaan?

Aloittaja JpL, tammikuu 20, 2007, 15:35

« edellinen - seuraava »

JpL

Oletus: Mikäli kaliperi on jokin isompihylsyinen (tässä vaikka esimerkiksi 300 Win Magnum tai 7mm Rem Magnum) patruuna, aseen piipun lämpenemisen pitäisi olla nopeampaa suuremman lentonopeuden aiheuttaman kitkan ja suuremman ruutimäärän ansiosta. MIKÄLI aseen lämpeneminen aiheuttaa osunnan hajontaa (mulla ei tosin ole tästä ihan täyttä varmuutta. Useammilla ampumillani kivääreillä aseen lämpeneminen aiheutti hajontaa, paitsi sitten se Sakon Laminaatti varmintti, joka tarkentui kun piippu lämpeni - että ottaa nyt sitten näistä piru selvää mikä tekee mitenkin...:roll:), näin ollen pienempihylsyisen ja hitaampi luotisen aseen käynnin pitäisi kestää useamman laukauksen tarkempana kuin suurempihylsyisen? Oletuksena on tietysti se, että aseen lukko ja piipun paksuus ovat molemmissa testiaseissa samat.

Onko oikein?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

1Bazoomer

Miälenkiintoinen kysymys. Viitsitkö vielä tarkentaa että kuinka rajasit  muut paljon merkittävämmät hajonnan aiheuttajat pois, jäljelle jääden piipun lämpötilaero. Esim jos lämpeneminen tuli ampumisen tuloksena(niinkuin varmaan tuli), niin samalla on piipun kuparimääräkin kasvanut joka varmaan vaikuttaa (ainakin teoriassa) myös. Puhumattakaan niistä merkittävistä hajonnan aiheuttajista. Sama muuten saattaa toimia toisinkin päin eli voihan joku piippu-luotiyhdistelmä parantaa käyntiä kun on sopivasti likaantunut, mene ja tiedä.

Täytyy myöntää että kun itse ammun niin lämmön ja liankin vaikutus katoaa muihin hajontaa aiheuttaviin seikkoihin, joten tuota ei oikeastaan ole tarvinnut pohtia.

Semmoinen kuulopuheluulo kuitenkin vielä että piipussa voi olla "jännitystä" joka vaelluttaa osumia(kait kun se lämpeni), ja että siitä olisi päässyt eroon ampumalla piippu ihan niin kuumaksi kuin se veivattavalla kiväärillä vaan tulee. Tämän seurauksena olisi sitten käynti korjaantunut. Tämä on tällainen "nettitieto".

Olipas pitkä pätkä potaskaa eikä edes vastannut kysymykseen.

Mippi

Jaa-a piipun päästäminen ampumalla. Menee aika läjä ruutia  :?

JpL

Olosuhteet siis identtiset, sää, aseeet täsmälleen samat - paitsi kaliperit - jne.

Useinhan kylmästä aseesta ammuttu ensimmäinen laukaus on se kaikkein tarkin - näin ainakin olen itse havainnut. Itse asiassa tälläinen testi pitäisi hoitaa lähes laboratorio-olosuhteissa ennenkuin saataisiin tarpeeksi tarkkaa infoa...

Oletan, että esim. 5X10 laukauksen sarjassa molemmilla aseilla kuparoituminen on kuitenkin niin vähäistä, että se luultavasti voidaan jättää pois - ase kun pitäisi pysyä nimenomaa lämpimänä ja välillä tapahtuva kuparinpoisto veisi aikaa & jäähdyttäisi asetta (piipun "lämpöeläminen" onkin tärkeä pointti tässä). Lisäksi, esimerkiksi piippu, jonka reikä on vaikkapa 0.5mm poskellaan, voi kylmänä käydä erittäinkin tarkasti, mutta kun ase lämpenee, lämpölaajeneminen tekee sen, että piippu alkaa minimaalisesti - mutta riittävästi - vääntymään lämpenemisen myötä vinoon.

Rekyyli on toinen joka saattaa vaikuttaa osuntaan, ellei ampuja ole hyvin sinut aseensa kanssa. Mulla oli pieniä alkuhankaluuksia siirryttyäni 308:sta 7mm Rem Magnumiin. Remington magnumin rekyyli teki sen, että ampuma-asentoon oli kiinnitettävä enemmän huomiota. Eilen meni ammunnat oikein hyvin, ammuin lumipenkan päältä ja bipodilla siten, että aseen takatukki oli vankasti tuettu käteni päälle. Ei kirjoittanut vähääkään, ja osunnat olivat sen mukaisia. On ilo huomata, että aseellaan pystyy toistuvasti (3 laukausta ja 5-15 min paussi, pakkasta -15 astetta) ampumaan 200-300 metristä tulitikkuaskiin.

Lapualla voisivat ilmeisesti vastata tähän - mutta heillä on aika hurja "petaus" aseen testipiipulle. Se nimittäin on kiinnitetty kahden paksun teräslevyn väliin koko pituudeltaan, jotka puolestaan lepää pultattuna massiiviseen betonijärkäleeseen. Tietenkään tässä tapauksessa ei voida tutkia tätä ilmiötä realistisesti, koska normaaliampujan lähtökohdat ovat aivan toiset.

Toinen homma on sitten se, että CZ on kehittelemässä - ja on ilmeisesti proto valmiskin jo, kivääriä kaliperiin 300 Win Magnum (CZ 550 HA), ja tämän aseen takuukäynti on 0.5 MOA. Kivääri tullee markkinoille vuoden kahden sisällä. Sormet syyhyttää päästä tutkimaan ko. laitetta tulevaisuudessa, vaikka tuo 300WM onkin allekirjoittaneelle jo ehkä vähän liian raju kaliperi. Enpä tiedä.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"