Kirjoittaja Aihe: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308  (Luettu 4695 kertaa)

Touhis

  • *
  • Viestejä: 8
6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« : Elokuu 29, 2021, 15:41 »
Onko kokemusia?
Ostin koronan alkuaikoina Tikka Tac 6.5 Creedmoorin. Mietin että miehen on kerran elämässään ostettava ainakin yksi uusi kivääri,nuo muut kun on hankittu käytettynä.
Creedmoor kiinnosti siksi kun se sopi noiden kahden väliin ja ja on saanut hehkutusta yleisesti modernina kaliiperinä. Sen todellisesta tarkkuudesta ei ollut tietoa, olisiko kasapyssyksi?
Harrastan latvalinnustusta eli ihan kasa tarkkuutta ei siinä hommassa tarvita mutta auttaa kyllä asiassa.
Tehdaspiipulla ja itse ladatuilla paukuilla en saanut itseäni tyydyttäviä nippuja,jotain 20mm 100m matkalle. Tulkkasin piipun ja olihan siinä selkeitä heittoja. Kolvasin piipun timantilla (308 10g Sgenarin luodin lyijysisus toimi hyvin) ja kasoihin tuli parannusta mutta ei silti niin että olisi tyydyttänyt, Tikka M55 308 ja PPC kun toimivat paremmin (PPC vanha kaspyssy,JJ92A),molemmissa Kriegerin piippu.
Alun alkaenkin olin miettinyt että piippu ja liipaisinkoneisto menee vaihtoon. Piipuksi tuli Shilen ja Bixn-Andy koneistoksi. Odotukset olivat korkealla...
Viime syksynä pääsin radalle ja kokeilin Vihtavuoren N140:stä ja 8.8 Scenaria. 4 laukausta melkein samaan reikään mutta yksi kärpänen,muistaakseni 15mm heitto. Olin innoissani mutta sitten huomasin että hylsyt tarttuvat kiinni ja nallissa ylilatauksen merkkejä. Tuolle luodille ei ole N140:lle lataustaulukkoa, menin mututuntumalla, ja meni överiksi.
Tein kymmeniä eri latauksia Scenarin 6.5 7.0 7.8 ja 8.8 luodeilla,Olipa Sierrankin 7.8 mukana. Ruutina N140,N150.N160 ja N540.
Itselle oli yllätys kun 6.5 Scenar ja N150 näyttivät toimivan. 9 laukausta 175m:n matkalle 18mm nippuun.
Homma on vielä kesken ja parin viikon päästä menen jahtiin ja testaamaan k.o.latausta pidemmillekkin matkoille.
Kuten jutusta huomaa niin käytän pääasiassa kotimaisia luoteja/ruutia,ainoastaan Sierra oli testissä (selvästi huonompi kuin Scenar,minun latauksilla)
Piippu on 20 tuumainen ja lähtöjä n.940m/s. 6PPC ja 308 ovat kokemukseni mukaan loistavia lintu kaliimperejä,tosin PPC:n tuuliherkkyys on suuri, n. puolet isompi kuin Cdreedmoorissa tuolla latauksella ja PPC:n luodit tylppäsin kun teeressä oli tuumainen ulostuloreikä, (reiän kokoa pystyy muuttamaan kuinka pieneksi haluaa kun kärjen tylppää, hiukan jätin auki kärkeä. PPC:ssä ei ole paljon vaihtoehtoja luodin suhteen,Sierra 4.5g reikäpää lie ainut.
Eli onko kokemusia jenkkien ruudeista esim. Hodgon? Toimiiko paremmin kuin Vihtavuori?

sk88

  • *
  • Viestejä: 99
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #1 : Elokuu 30, 2021, 00:46 »
Hyvin on creedmoor pelannut. 8.8g scenaria syöttänyt, ajoaineina ensin RS 62, liian hidas mutta ok. käynti 13mm luokkaa. RS60 jolla sai aivan jäätävän tasaiset lähdöt, löytyy jostain creedmoor-ketjusta. Nyt käytössä RS50 koska sillä saa 850m/s lähtöjä hyvällä tarkkuudella ja konsistenssilla suoraan ruutiannostelijasta. Paras kasa ollut 9,5mm 100 metrillä, mutta yrittänyt vähentää kasojen ampumista ja keskittynyt metsästysrealistisiin osumiin eri asennoista. Vihtavuoren ruuteja myös käyttänyt mutta RS antaa melkeen joka versiossa tasaisempaa painekäyrää. Gordons reloading tool ja optimal barrel time -tool voi olla kokeilemisen arvosia, eipä ainakaan maksa mitään. Mulla ainakin täyden kertaluvun solmukohdat + muutama mikrosekunti päälle on ollut se mistä löytyy paras käynti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2021, 00:48 kirjoittanut sk88 »

Touhis

  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2021, 17:45 »
Ok. Kiitos vinkistä. Matka lie 100m. Ihan tuohon nippuun en ole päässyt mutta lähelle. Riittää kyllä metsälle mutta ainahan sitä voi yrittää parempaan.
Tuo ruuti on otettava ensi kesän projektiksi niin on taas jotain uutta kokeiltavaa, ja kun tuo painavampi luoti kiinnostaa saada pelaamaan.

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 290
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #3 : Elokuu 30, 2021, 17:55 »
N150/N555/N550 ja 8g Scenar tai SMK 140 gr. Käyntiä löytyy enemmän kuin mies pystyy ulosmittaamaan. 7g Scenu käy myös hyvin mutta toi 8g Scenu toistuvasti 0.7 MOA. Ase S20 precision, suujarrulla.

Touhis

  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #4 : Syyskuu 01, 2021, 18:48 »
Olen testannut N540 enkä saanut millään luodilla/latauksella kasan tynkääkään. Ei pelannut 308:ssakaan. Tuo N555 on ehkä kokeilemisen arvoinen kun on kai tehty just Creedmoorille,ainakin löhtöjä löytyy.

Touhis

  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2021, 18:53 »
Tuota 8grammasta kehui toinenkin,itsellä testaamatta,mutta oli pakko tilata niitäkin.

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 595
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2021, 20:52 »
Itselläni on ihan ok menestyksellä pelannut 8g scenu ja n540 yhdistelmä. Puolen moan ympyröissä pyörinyt enkä ole siitä paremmaksi enää yrittänytkään. Tällä hetkellä käytössä 2,65g ryyniä ja 72,2mm mittaa latauksella. Tac a1 creedmoor aseena. Lähtöjä 894ms

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


Touhis

  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2021, 18:15 »
Hyvät on lähdöt. Ilmeisesti sinulla on tehdaspiippu. Tuo lyhyempi piippu syö vähän vauhteja mutta ei niin että olisi merkitystä.
Mutta testaan tuonkin latauksen.
Olen itse vähän jämähtänyt noihin PPC:n 2-3mm:n kasoihin ja aattelin että Creedmorellakin kyllä pitää päästä samaan.. ;)

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 595
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2021, 18:52 »
Itse aloitin latailun tuolla 540 kun ei lähikaupassa muuta ollut. Nyt tulisi ehkä otettua 550 mutta ei viitsi ruveta vaihtamaan. Tosiaan 24" tehdas piippu kyseessä

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


Touhis

  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #9 : Syyskuu 04, 2021, 17:51 »
Kiitos kaikille vinkeistä,varsinkin Joensuuhun mistä sain vakuuttavaa kuvamateriaalia Creedmooresta.
8g Scenaria on kehuttu ja niinpä vinkkien pohjalta testi paukkuja on tehty 4 satsia. Parin viikon päästä pääsen testaamaan ;D

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.022
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #10 : Syyskuu 05, 2021, 07:42 »
Omat parhaat 5lks kasat 308lla on 100 metriin ollut 3mm joten eiköhän unohdeta 6.5 needmoor ja oteta vanha kunkku käyttöön 😉😉

Mut ihan tosissaan, creedmoorillakin pääsee nuihin "yhden reijän" kasoihin jos tarpeeks neuroottisesti hinkkaa latausta. Ite kokeilisin n150 ja luodinpainona 140-147 grainia. Ootko kuinka paljon pelannut latauspituudella? Sehän vaikuttaa aika suureellisesti käyntiin.

Touhis

  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2021, 16:46 »
Itse asiassa en! Sain vinkkejä asian suhteen yksityisviestinä ja niinpä 4 satsia paukkuja lyhyemmällä/eri latauspituudella odottaa testaamista.
Olen kyllä samaa mieltä tuosta 308:sta. Oman kokemukseni mukaan se on hyvä ja tarkka yleiskalimperi. Alle 2mm kasa mutta vain 3 laukausta,neljäs ja viides olisi voinut pilata hyvän tuulen ;)
Mutta miehen teki mieli uutta haastetta ;D

Touhis

  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #12 : Syyskuu 25, 2021, 18:10 »
Nonnii. Jahtireissu tehty ja Cm:ää testattu ohessa paljon. Kyllä 8g Scenar näyttää toimivan,ehkä parhaiten. Kokeilin rihloihin ja irti. Sadalle metrille erot ei suuria,ehkä rihloissa kiinni paras mutta 175m viimeisin ja paras kasa tuli irti rihloista. Olen "lähes" tyytyväinen. Jäi ihmetyttämään iso paineen nousu. Vihtavuoren maksimilataus ja rihloissa kiinni jumitti hylsyä ja vaikka pienensin latausta niin selvä kraateri jäi nalliin. Rihloista irti ollessa ei ongelmaa,sillä mennään toistaiseksi.
Linnustajille tiedoksi että tuo 6,5g Scenar ei mielestäni ole tappava. Kaksi teertä lyhyelle matkalle ja kova osuma ääni niin silti teeri onnistui liitelemään metsään löytämättömiin. Ei ole eläessäni moista sattunut. 8,8g Scenar viime syksynä teki selvää jälkeä. 8g testataan käytännössä marraskuussa. Hyviä pudotuksia tuli silti tarpeeksi...
Niin ja nopeudet. 6,5g 950m/s ja 8g yhtenä päivänä 850m/s ja toisena 880m/s paskalla nopeusmittarilla mitattuna.

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 290
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #13 : Syyskuu 25, 2021, 19:14 »
Tuollasta 850m/s oma 8g scenu lataus lähtee, tosi tasaisesti pieninallisesta Lapualaisesta. Ruutina N150.
Itse oon jättänyt selkeästi irti rihloista, käy hyvin.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.939
Vs: 6.5 Creedmoor vs 6ppc vs 308
« Vastaus #14 : Syyskuu 25, 2021, 19:50 »
Maksimilataus ja luoti rihloissa kiinni antaa ylipainetta. Ei mitään ihmeellistä vaan loogista koska rihloissa kiinniolevalla luodilla on lepokitka korkeampi kuin ensin  1-2mm vapaalentoa lentävän luodin liikekitka ylimenossa. Maksimilataus latauskirjan latauspituuudella ei pitäisi olla vielä ylipaineinen mutta aseet ovat toki yksilöitä.
Terveisin,


HJu