Kirjoittaja Aihe: Spotteriputken hankkiminen 2021?  (Luettu 5712 kertaa)

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #15 : Syyskuu 16, 2021, 11:44 »
Mä olen törmännyt useamman kerran puuttuvaan rutiiniin etsiä kohde riittävän pienellä suurennoksella. Kiikarit (ja välillä ihan vaan paljaat silmät) ovat tähän loistavat.

Usein turhaa aikaa menee kohteen etsimiseen, vaikka sen sijainti on suurin piirtein jo tiedossa. Umpäristö ei aina tarjoa selviä piirteitä, joista kuvaa voi ohjata oikeaan suuntaan. Zoomin pieni alapää toki auttaa tässä.




Tästä syystä mulla on ikävä mm merikiikareista löytyvää sisäänrakennettua kompassia.
Helpottaa suunnattomasti kohteiden löytymistä, kun tarvitsee vain toverille ilmoittaa kompassisuunnan missä näkyy jotain mielenkiinnon herättävää.


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.940
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #16 : Syyskuu 16, 2021, 11:46 »
Eihän spotteriputkea tarvitse jos ei koe tarvitsevansa. Monesti on kuitenkin tilanteita joissa kiikarilla ei näe tarpeeksi tarkasti ja kiväärillä/kiikaritähtäimellä ei voi osoitella tai kiikaritähtäimen suurennos ei vaan riitä. Silloin spotteriputki on kätevä.

Eniten spotteriputkelle on IMHO  käyttöä silloin kun yksi ampuu ja toinen spottaa.

Terveisin,


HJu

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.157
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #17 : Syyskuu 16, 2021, 11:54 »
Eniten spotteriputkelle on IMHO  käyttöä silloin kun yksi ampuu ja toinen spottaa.

Harrastuksessa kyllä.  Sotilastarkka-ammunnassa se ensisijainen käyttö toivottavasti tapahtuu ennen sitä ampumista, jotta tiedetään mihin ollaan vaikuttamassa. :D

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.940
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #18 : Syyskuu 16, 2021, 12:22 »
Kyllä sotilaskäytössäkin olisi hyvä tietää osuiko ammuttu laukaus maaliin vai maastoutuiko se maali sen ohilaukauksen vuoksi. Kummassakin tapauksessa se maali yleensä katoaa näköpiiristä laukauksen jälkeen. Riippuu tietenkin tilanteesta onko tähystäjällä mahdollisuutta tähystää vai joutuuko hänkin ampumaan jolloin tähystäminen jää muun tekemisen jalkoihin. Silloin spotteriputkella ei tietty tee mitään mutta eipä sen oman tulen vaikuttavuudestakaan välttämättä ole kovin tarkkaa tietoa.

Ampuja ei varsinkaan lyhyemmillä matkoilla välttämättä ehdi havaita rekyylin vuoksi osuiko oma laukaus maaliin vai ei. Pidemmillä matkoilla (sanotaan nyt +700m)  saattaa ampujakin ehtiä rekyylin jälkeen vielä  katsomaan osuuko se ammuttu  laukaus haluttuun maaliin vai ei.
Terveisin,


HJu

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #19 : Syyskuu 16, 2021, 13:50 »
Tässä hommassa korostuu parin yhteistyö ja keskutelu että maalin löytänyt osaa nopeasti ja yksiselitteisesti kertoa missä maali on. Tähän on apuna esimerkiksi tulisemakortti mihin on nimetty maastonkohtia ja etäisyyksiä. Jos pari on verbaalisesti lahjakas, homma voi onnistua nopeasti myös ilman tuliasemakorttia. Muistan joskus Rovajärven Häyhässä kun LEM oli sallittu niin minä etsin maaleja Steinerin kiikareilla ja mittasin samalla etäisyyden. Sitten kommunikoitiin missä se on. Samaan aikaan ampuja etsi maaleja aseen tähtäimellä about 8 suurennuksella (huom. Tästä syystä on variaabeli) ja mikäli hän löysi maalin niin kertoi paikan ja annoin etäisyyden. Mitään yhtä ja oikeata toimintamallia ei ole. On ainoastaan toimivia ja ei toimivia.

Mä olen törmännyt useamman kerran puuttuvaan rutiiniin etsiä kohde riittävän pienellä suurennoksella. Kiikarit (ja välillä ihan vaan paljaat silmät) ovat tähän loistavat.

Usein turhaa aikaa menee kohteen etsimiseen, vaikka sen sijainti on suurin piirtein jo tiedossa. Umpäristö ei aina tarjoa selviä piirteitä, joista kuvaa voi ohjata oikeaan suuntaan. Zoomin pieni alapää toki auttaa tässä.




Tästä syystä mulla on ikävä mm merikiikareista löytyvää sisäänrakennettua kompassia.
Helpottaa suunnattomasti kohteiden löytymistä, kun tarvitsee vain toverille ilmoittaa kompassisuunnan missä näkyy jotain mielenkiinnon herättävää.

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #20 : Syyskuu 16, 2021, 15:01 »
Tässä hommassa korostuu parin yhteistyö ja keskutelu että maalin löytänyt osaa nopeasti ja yksiselitteisesti kertoa missä maali on. Tähän on apuna esimerkiksi tulisemakortti mihin on nimetty maastonkohtia ja etäisyyksiä. Jos pari on verbaalisesti lahjakas, homma voi onnistua nopeasti myös ilman tuliasemakorttia. Muistan joskus Rovajärven Häyhässä kun LEM oli sallittu niin minä etsin maaleja Steinerin kiikareilla ja mittasin samalla etäisyyden. Sitten kommunikoitiin missä se on. Samaan aikaan ampuja etsi maaleja aseen tähtäimellä about 8 suurennuksella (huom. Tästä syystä on variaabeli) ja mikäli hän löysi maalin niin kertoi paikan ja annoin etäisyyden. Mitään yhtä ja oikeata toimintamallia ei ole. On ainoastaan toimivia ja ei toimivia.

Mä olen törmännyt useamman kerran puuttuvaan rutiiniin etsiä kohde riittävän pienellä suurennoksella. Kiikarit (ja välillä ihan vaan paljaat silmät) ovat tähän loistavat.

Usein turhaa aikaa menee kohteen etsimiseen, vaikka sen sijainti on suurin piirtein jo tiedossa. Umpäristö ei aina tarjoa selviä piirteitä, joista kuvaa voi ohjata oikeaan suuntaan. Zoomin pieni alapää toki auttaa tässä.




Tästä syystä mulla on ikävä mm merikiikareista löytyvää sisäänrakennettua kompassia.
Helpottaa suunnattomasti kohteiden löytymistä, kun tarvitsee vain toverille ilmoittaa kompassisuunnan missä näkyy jotain mielenkiinnon herättävää.


Ymmärrettävää tilanteessa missä kiintopisteitä ja selkeä tähystyssuunta.
Mutta eriasia aavassa ympäristössä, missä ei ole mitään ja sektori alati liikkuva 360 astetta.

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #21 : Syyskuu 16, 2021, 15:58 »
No kai aavallakin aurinko paistaa mistä saa kiintopisteen? Ja jos ei niin miten ampuja löytää maalin kun tähtäimessä ei ole kompassia?

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #22 : Syyskuu 16, 2021, 16:17 »
No kai aavallakin aurinko paistaa mistä saa kiintopisteen? Ja jos ei niin miten ampuja löytää maalin kun tähtäimessä ei ole kompassia?

Nyt pitää muistaa, että merellä tapahtuva maalin löytäminen tapahtuu jopa 3-4 kilometrin etäisyydeltä, niin auringosta selviää lähinnä suurinpiirteisesti onko kohde paapuurin, vai tyyrpuurin puolella ja tähystäjä/ampuja näkee kyllä maalin ja ilmoittaa ruorin takana seisovalle kompassisuunnan ja kippari suuntaa keulan kohti ilmoitettua kurssin suuntaa.

R2_

  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #23 : Joulukuu 27, 2021, 11:41 »
Onkos kenelläkään kokemuksia Vortex Diamondback HD spotterikaukoputkista?
https://vortexoptics.com/more-products/spotting-scopes/diamondback-hd-spotting-scopes.html

Uusittu sarja ja kiinnostaisi kohtuuhintaisina. Lähinnä ratakäyttöön ja metsästykseen sekä luonnontarkkailuun. Näkeekö tuolla pienemmällä osumat taulusta 300m päästä, mitä luulette? Tietysti jos on aiemmasta sarjasta, niin siitäkin kokemukset kiinnostaa. Uusi pitäisi olla kaikin puolin parempi. Ristikkoa noissa ei ole, mutta eipä semmoista taida tuossa 5...700€ hintaluokassa löytyä.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.940
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #24 : Joulukuu 27, 2021, 12:41 »
Riippuu osumien koosta. 223 ja .17 on tosi haasteellisia nähdä 300 metristä jos maali on tumma. Valkoisesta pahvista osumat näkee vähän helpommin. .308 ja isommat näkee halvemmallakin putkilla suht helposti.

Tästä nimenomaisesta Vortexista ei kokemuksia. Olisi hyvä päästä kokeilemaan ennen ostopäätöstä. 
Terveisin,


HJu

R2_

  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #25 : Joulukuu 27, 2021, 13:41 »
Jep. Lähinnä tuota .30 kokoluokkaa mietin ja valkoinen paperi tietysti parempi. 17HMR ei tule ammuttua noin pitkälle. Nykypäivänä, kun kaiken hankkii netistä niin harvoinpa niitä pääsee kunnolla kokeilemaan etukäteen. Täytyy selvitellä.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.204
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #26 : Joulukuu 27, 2021, 14:06 »
Taustan väri ja valon suunta/määrä vaikuttaa mistä reiät näkyy parhaiten.

Tummahkosta taustasta toki vaalea, esim. pidemmän matkan vaaleansiniset taulut. Kattamattomalla vaalealla 300m vallilla saattaa taas näkyä parhaiten reiät mustasta taulusta, ja joskus takavalliin on viritelty erinäisiä muoveja tms. Saman efektin pienoismittakaavassa saa jos tekee tauluntaustan jossa on kontrastivärinen taustapahvi vaikka 50cm taulun takana. Paras on tosin tähystää hiukan sivussa varsinaisesta ampumapaikasta, ja onhan tuo työlästä mutta joskus perusteltua.

Teemu.

  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #27 : Joulukuu 28, 2021, 08:48 »
Mulla oli kyseinen spotteri mutta tästä on varmaan 5.v taakkepäin. Eli ei ihan suoraan vertailu kelpoinen mutta tulin tulokseen että ei sillä kyllä 300m nähny yhtään mitään. Ei näkyny .30 eikä edes 45/70 reikiä
Oliko sitten maanantai versio tai katsojien silmissä vikaa... Taulut kellertäviä (pistooli 25/50 m, kivääri 100) tauluja mustalla keskiöllä ja saatto siellä olla jokunen valkoinenkin mustalla keskiöllä joukossa.

Mutta päätin että tuohon hintaluokkaan en enää spotteria hanki. Onneksi sain myytyä aloittelevalle lintubongarille.

jli

  • *
  • Viestejä: 956
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #28 : Joulukuu 28, 2021, 11:34 »
Kyllähän lähettävä kamera on hinnaltaan ja osumien erottuvuuden kannalta aika ylivoimainen tauluja tarkasteltaessa. Muissa hommissa siitä ei sitten olekaan niin paljon hyötyä. Saattaisi olla taloudellisesti kilpailukykyinen jopa ratkaisu, jossa vain taulun osumat suurennetaan maalialueella ja tuosta suurennoksesta sitten näkee melkein millä vain, että mihin osui.

THuh

  • *
  • Viestejä: 387
Vs: Spotteriputken hankkiminen 2021?
« Vastaus #29 : Joulukuu 29, 2021, 00:33 »
Mulla on ollut nyt vajaa parivuotta käytössä mavic mini2 drone taulujen kurkkimiseen. Saa kännyyn kuvaa taikka 4k videotallennetta jos siltä tuntuu. Toimii hyvin jos ei ammu lentokieltoalueilla esim pv radat. Luvilla varmaan onnistuu tuokin, mutta itse ammun kauas vain treenimielessä talvella meren jäällä yli km, taikka sisä saaressa pelloilla max 700m. Tällöin ei ole rajoitteita