Kirjoittaja Aihe: Lee Precision lataussarja  (Luettu 3207 kertaa)

Tonichh

  • *
  • Viestejä: 6
Lee Precision lataussarja
« : Heinäkuu 07, 2021, 18:47 »
https://www.asejaera.fi/asekauppa/lee-precision-50th-anniversary-challenger-kit-lataussarja/p/734307900502/#description

Tarkoitus olisi ostaa tässä lähiaikoina oma lataussetti, onko kokemuksia ko.merkkisestä latausseteistä? Haraseeko paskaa vai onko ihan järki peli?

MV

  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2021, 19:38 »
Itse aloitin vastaavalla toisella Leen aloituskitillä missä on sama puristin mutta käsinallitin. Alkuun pääsi hyvin mutta pikku hiljaa tuli päivitettyä juttuja niin että alkuperäisestä kitistä on varsinaisessa käytössä enää tuo puristin, liukkari, suppilo ja ruuvivääntimeen liitettävä hylsytrimmeri. Manuaalivaakaa ei kauan jaksanut käyttää vaan vaihtui pian automaattiannostelijaan (chargemaster lite). Nallittimeksi RCBS käsinallitin kun Leen oma muovinen käsinallitin hajosi noin 1000 patruunan kohdalla. Tuo nallitin oli muutenkin susi, syötti nalleja usein vinoon. Puristimen nallitinta en ole käyttänyt. Itse olen ladannut 223 ja 6.5 CM tuolla, ensimmäistä Leen ja jälkimmäistä Forsterin ja Reddingin holkeilla.

Nyt jos ostaisin niin kasaisin suoraan erillisosista mutta alkuun tuolla pääsee hienosti ja jos lataushommat ei maistukaan niin eipä ollut iso investointi.

Räiskis

  • *
  • Viestejä: 121
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2021, 20:35 »
Muovista tehdään kaikkea paskaa, Leen käsinallitin joskus oli, alumiinia ja hyvin pelas. Ennen oli kaikki parempaa, naiset väittää että lumikin, tuli kustessa vaan yks reikä?
Leen kaulaholkit aikojen alussa, niistä sorvailtiin ja korvailtiin holkit 6 ja 7br kaliberiin, ei ollu huonot.

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 349
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #3 : Heinäkuu 08, 2021, 00:08 »
Oman kokemukseni pohjalta en käsin kynsin koske mihinkään Leen tuotteeseen >:( RCBS on keskimäärin hyvä valinta eli ongelmia harvoin.

Templar

  • *
  • Viestejä: 151
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #4 : Heinäkuu 08, 2021, 09:43 »
Toi Leen setti oli ainakin silloin 17v sitten hyvä, kun itse ostin sen lataushommia aloittaessa. Mulla on tietysti myös mennyt niin, että on päivittänyt hiljalleen vermeitä, mutta vielä pari vuotta sitten punnitsin ta-kurssin patruunoihin ruudit tuolla juhlasetin vaa'alla :)

Ainoa selvästi negatiivinen kokemus Leen kamoista on käsinallittimet. Mulla hajonnut niitä vuosien varrella ainakin kaksi suht pienellä käyttötuntimäärällä.

iippo777

  • *
  • Viestejä: 93
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2021, 11:09 »
Anteeksi off-topic, mutta itsellä samat ajatukset kuin ketjun aloittajalla ja itseasiassa mulle on frendi tätä LEE:tä varauksin suositellut sekä RCBS:n romuja kehunut paremmiksi ja hintansa arvoisiksi.

Itse mietin (budjetista johtuen) tuota LEE:ta vs. Tämä https://www.brownells.fi/PARTNER-RELOADING-KIT-2-RCBS-100044709

Onkos näissä jotain oikeasti viisasta eroa ? Se että toisessa jossain kohtaa hajoaa nallitin on toki ikävää, mutta mikäli LEE on muuten fiksumpi niin sitten se.

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 290
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2021, 11:37 »
Mulla on toi Partner-prässi kakkospuristimena radalle tai nallinpoistoon ja luoditukseen. Ihan käypänen laite, tosin ei nyt ihan pisimpiä patruunoita voi tehdä mutta .308 tms menee ihan kivuttomasti. Tuo nallinkeräyskuppi on se heikoin kohta, osa nalleista päätyy lattialle. Mutta voimaa on pieneen puristimeen saatu paljon, siitä ei ainakaan tekeminen jää kiinni. Jos taas haaveissa on esim 338LM jossain vaiheessa niin silloin on viisaampi ostaa isompi puristin.
Ja kyllä sillä Leen setilläkin patruunat saa aikaiseksi, se on hyvä setti siinä vaiheessa kun on joko budjetti tiukka tai ei vielä tiedä kuinka paljon lataamisesta innostuu.

iippo777

  • *
  • Viestejä: 93
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #7 : Heinäkuu 09, 2021, 09:22 »
Kiitos. Itsellä on siis asenteen korjaus harrastamiseen kyseessä, eli en siis oikeasti halua jokaiseen harrastukseeni panostaa all-in periaatteella. Toki harrastuksesta nauttii enemmän, kun ne laitteet on kunnossa, mutta onneksi metässä pyssyn kantaminen tai radalla ampuminen on ne kivemmat puolet tässä lajista niin mielelläni skippaan nämä hipo lataussarjat.

Ps. Ideana on pysyä lyhyissa aktioissa ja "pikkusissa" kaliibereissa

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.940
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #8 : Heinäkuu 09, 2021, 10:45 »
Noissa seteissä on yleensä paljon tarpeetonta roinaa. Osta hyvä puristin (teräsrunko (Lee, RCBS, Lyman tms.) ja mieluusti bushingilla jotta voi vaihtaa Hornadyn L-nL pikavaihtobushingit myöhemmin), hyvä digivaaka, hyvä käsinallitin (RCBS) ja hyvät holkit plus hylsynpidin. Lisäksi vielä tarkka ruuditin joista Lee Perfect Powder Measure on halvin ja paras alle 200 euron laite. Hylsyrasvaksi Dillonin Case Lube. Ja osta myös Paanasen latauskirja. Kirjan paras anti on alkuosa missä kerrotaan miten ja miksi ladataan tietyllä tavalla. Pelkkiä latausarvoja saa toki netistä esim Vihtavuoren sivuilta.

Holkkien kohdalla Forsterin ja Reddingin kanssa ei mene pieleen. Toki muitakin voi käyttää mutta kun perushinnat on käytännössä samoja niin Forster ja Redding ovat "hinnat alkaen" malleissa mielestäni parhaita kiväärikalipereissa.

Teräksisen puristimien voi ostaa myös käytettynä, ne eivät mene käytössä miksikään.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2021, 11:29 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.940
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #9 : Heinäkuu 09, 2021, 11:37 »
Hyvä ostopaikka on R-Optic.fi

Jos sen Leen Kitin haluaa halvalla niin tuolla se on 205 euroa.

Brownells.fi on paras valikoima mutta kovimmat hinnatkin.

Reddingiä saa ehkä parhaiten Asetalo.fi
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2021, 11:39 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

Templar

  • *
  • Viestejä: 151
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2021, 22:59 »
Kiitos. Itsellä on siis asenteen korjaus harrastamiseen kyseessä, eli en siis oikeasti halua jokaiseen harrastukseeni panostaa all-in periaatteella. Toki harrastuksesta nauttii enemmän, kun ne laitteet on kunnossa, mutta onneksi metässä pyssyn kantaminen tai radalla ampuminen on ne kivemmat puolet tässä lajista niin mielelläni skippaan nämä hipo lataussarjat.

Ps. Ideana on pysyä lyhyissa aktioissa ja "pikkusissa" kaliibereissa

Itselläkin varmaan ollut saman suuntainen ajatus, kun aikoinaan aloitanut lataushommat. Mutta sitten on vaatimustaso ja myös tiedon määrä kasvanut tai alkanut kypsyttää ährääminen jollainen hitaalla/huonolla välineellä. Mutta melkein se on niin, että tekemällä oppii mitä ja millaisia välineitä oikeasti tarvitsee. Pääasia, että homma pysyy turvallisena ja mielekkäänä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2021, 10:17 kirjoittanut Templar »

Jarmando

  • *
  • Viestejä: 220
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #11 : Heinäkuu 10, 2021, 00:45 »
Samaa laulua jatkan edelläkirjoittaneiden kanssa. Leellä aloitin ja hyvin silläkin pärjää, mutta mukavuudenhalun kasvaessa olen myöskin päivittänyt kalustoa ja nyt on pöydällä paljolti vihreää väriä. Leen moitittu nallitin on tuntumaltaan paljon parempi, kuin kestävyydeltään paljon parempi RCBS. Vielä on köyhän talous kestänyt ostaa uuden nallittimen joka toinen-kolmas vuosi, jolloin kulut pysyvät alle 30e/v (itse nallittimen osalta)...

Sen myös halusin parjaajille mainita, että Leellä on kuitenkin tuotteidensa joukossa ihan silkkaa timangia. Esimerkiksi pistoolikaliiperien Factory Crimpit. Muilla en vastaavia ole nähnyt ja esim. sellaisen harvinaisuuden kuin .40S&W-kaliiperisen Glockin kanssa miltei välttämätön hankinta.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.940
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #12 : Heinäkuu 10, 2021, 12:22 »
Juu on Leellä hyvääkin kampetta. Itse käytän Lee Perfect Powder Measurea N560:n kanssa vaikka omistan myös Harrellin jolla annostelen N150 ja pienempijyväiset ruudit.

Lee Factory Crimppiä käytän sekä .40 että .45 lataamisessa sekä  40:sten läpisupistamisessa.

Ja kyllä se Leen Precision Classic Cast -prässi on ihan hyvä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2021, 15:15 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

Poikanen

  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #13 : Heinäkuu 10, 2021, 15:55 »
Myös Leen nallinpoistoholkki on hyvä, halpa ja minusta suositeltava laite! Tykkään poistaa nallit ampumisen jälkeen ennen lataamista. Tämä meni tosin vaihtoon kun lämärin hylsyt ei sopineet.

Itse punnitsen ruudit toistaiseksi halvalla Hornadyn digivaa’alla ja käytän annosteluun Leen dipperisettiä lähelle oikeaa painoa ja loput Frankford Arsenalin tricklerillä. Se on halpa ja toimiva ratkaisu vaikka vaaka pitäiski jossain vaiheessa päivittää.

https://leeprecision.com/decapping-die.html
https://leeprecision.com/powder-measure-kit.html

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Lee Precision lataussarja
« Vastaus #14 : Heinäkuu 10, 2021, 16:54 »
Leen 4 asemainen turretti ollut epäsäännöllisen säännöllisessä käytössä ja en edes harkitsisi yksiasemaista, missä joutuu eri vaiheiden välissä vaihtaan holkkeja verrattuna turrettiin mihnä kaikki holkit vaihtuu kiekonvaihdolla asetussyvyyksien säilyessä muuttumattomana.

Oli muuuten 2007 hinta/laatusuhteeltaan sangen täydellinen paketti, kun vertaa mitä tänäpäivänä vastaavasta setistä vingutaan O.o 


"Products
------------------------------------------------------
1 x Lee Deluxe Reloading Turret 4-Hole Press Kit (w/Auto Index) (REBB90928)
= 119,99EUR
1 x Lee Steel Pistol Dies Set  50 Action Express (RER90329)  = 32,99EUR
1 x Lee Press shellholder #11 (REZ90528)  = 5,99EUR
------------------------------------------------------
Sub-Total: 158,97EUR
UPS 72 Hours (To every European Country we ship Every Weight at:): 15,99EUR
Total: 174,96EUR"