Kirjoittaja Aihe: tikka t3 chassis  (Luettu 2943 kertaa)

Lars

  • *
  • Viestejä: 9
tikka t3 chassis
« : Toukokuu 26, 2021, 23:58 »
Elikkäs olis tikka t3 6.5x55se ja siihen hakusessa jonkun sortin chassis systeemiä tai vastaava, ilmeisesti aseeni on Long action eli esim krg:n tukit eivät ilmeisesti käy. Ehdotuksia otetaan vastaan.

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 595
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2021, 07:05 »
Mdt oryx, mdt lss, mdt lss-xl, mdt tac21 gen2 ja mdt ess näyttäisivät olevan tikan LA yhteen sopivia ja löytyy pautac.fi. Kannattaa pitää mielessä että aics  lippaan kanssa voi joutua vähän kikkailemaan että saa toimimaan

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


esase

  • *
  • Viestejä: 155
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2021, 07:57 »
Terve

Itsellä 2nd hand T3 6.5x55 varmint 20" piipulla, nykyään.
-Edellinen omistaja oli joutunut viilaamaan lukkopultin "lukonpidättimen" vivun etureunaa, että lukkopultti pääsee hakemaan patruunan Aics lippaasta.
-Liikepituuden kasvun huomaa ja nopean latausliikkeen joutuu opettelemaan uudestaan.

Minulla ainakin positiivisiä kokemuksia MTD aluruodoista

MTDn LSS-XL G2 ruoto tuli käytettynä hommattua ja siihen MTD Rifle Sceleton Perä.
-9g scenu 850m/s vauhdeilla ei juurikaan hyppyytä asetta pibodilta ammuttaessa. Hyvässä asennossa ampumanopeutta rajoittaa lähinnä lukon edestakaiseen liikkeeseen kuluva aika. Boyds AT-Onella 695 6.5x55 ei käyttäydy läheskään yhtä hyvin.
-Satunnaisesti ampuvat sukulaisetkin onnistuneet osumaan tuolla hyvin 30cm pelteihin 600m matkalta. Sanoivat helpoksi ampua.
---Ilmaistahan ei mikään ole: Ase painaa noin :o  8kg  8)  äänenvaimentajan ja Vortexin kanssa.
-Pystyammuntaan etupainoisuuden takia tulen lisäämään perään lisäpainoa ja bag riderin.

300wm 695seen jyrsin HS-3 ruotoa ja peräksi MTD Carbine sceletonin. >>> Aseen käynti, Boydsin AT-Oneen verrattuna, parani taas käyttökelpoiselle tasolle ja ampuminen mielestäni helpompaa..

Esa

Jarmando

  • *
  • Viestejä: 220
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #3 : Toukokuu 27, 2021, 11:54 »
Hyödynnänpä aihetta ja kysyn samalla.

Kuinka ylipäänsä tarpeellisena pidätte chassis-tukkeja 300m ja alle-matkoilla?

Käytössä on vain tavallinen rata ja siellä käsittääkseni Tikan omalla muovitukillakin taulua reikii ihan siedettävästi? Ainakin itse olen ihan viihtynyt... Sitten kun piekkarilla ampuu samat hollit, chassis tarvitaan kaiken mahdollisen potentiaalin ulosmittaamiseen? Eli perusongelmana on klassinen pihiys, en viitsisi kahta hemmetin kallista tukkia ostaa. Toisaalta kun ostaa kerralla kaksi saa varmaankin alennusta..?

Toinen koulukunta sanoo useiden erilaisten käyttöliittymien jalostavan ampumatekniikkaa ja tähän lokeroon menisi tukkien tarpeiden mukaisesti.
Toinen koulukunta sanoo, että kaikkiin laitteisiin sama käyttöliittymä, että voi "pienemmällä treenata isompaa varten". Tähän ehkä mieliteko veisi.

Voi kun olisikin pitkä rata saatavilla, niin tarve olisi perustellumpi...

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 595
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #4 : Toukokuu 27, 2021, 12:06 »
Makuu ammunnassa/penkistä ei ole minkään sortin merkitystä onko chassis vai perinteisemmän mallinen tukki. Jos raudat on naitettu tukkiin kuin tukkiin hyvin niin mekaaninen tarkkuus on sama.

Se mikä vaikuttaa on lähinnä tukin paino (painavempi helpottaa rekyylin hallintaa), materiaali (puu tunnetusti hieman muuttaa geometriaansa kosteudesta riippuen) ja muokattavuus omalle kropalle sopivaksi että ei joudu tekemään ampuma asennon kanssa kompromisseja. Chassis tukit ovat yleensä suht hyvin muokattavissa omalle naamalle, ovat alumiinia joten eivät piittaa kelistä mitään ja painavat ainakin muovi tukkia enemmän. Samat ominaisuudet painoa lukuunottamatta (riippuu tukista) löytyy kyllä esim McMillanin, pse composites, ja tikka upr tukeista (näissä ei kahvaa voi vaihtaa mutta pituus ja poskipakka säädettävissä)

Chassis ratkaisut ovat kyllä todella helppoja jos haluaa omaan käteen sopivamman, sillä näitä saa suomestakin kaupasta toisin kuin edellä mainittuja "normi" tukkeja

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.940
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2021, 12:13 »
Eihän chassista tarvitse jos ei tiedä tarvitsevansa.

Jos haluaa täysin säädettävän tukin niin chassis on helpoin tie.
Terveisin,


HJu

Lars

  • *
  • Viestejä: 9
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2021, 17:29 »
Mdt oryx, mdt lss, mdt lss-xl, mdt tac21 gen2 ja mdt ess näyttäisivät olevan tikan LA yhteen sopivia ja löytyy pautac.fi. Kannattaa pitää mielessä että aics  lippaan kanssa voi joutua vähän kikkailemaan että saa toimimaan

tuota oryxia kattelin jo mutta 6.5x55  on vissiin just sopivan verran pitkä että jos en ammu joko norman jaktmatcheja tai itse lataa lyhyempää kuulaa  käyttäviä niin ei syötä acis lippaasta joka mahtuis oryxiin, mdt:n lss ja lss xl sais ilmeisesti tilattua tikan LA versiona johon sitten myös omat acis lippaansa joka syöttäis pitempiäkin pateja, olen nyt ampunut noita jaktmatcheja noin 250 läpi tuosta tikasta ja ehdottomasti paras kasa tulee niilllä ainakin tehdasvalmisteisista. itse lataamista en ole vielä alottanutkaan. uskotko että tuo saisin tuon oryxin toimimaan?

Lars

  • *
  • Viestejä: 9
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2021, 17:45 »
Terve

Itsellä 2nd hand T3 6.5x55 varmint 20" piipulla, nykyään.
-Edellinen omistaja oli joutunut viilaamaan lukkopultin "lukonpidättimen" vivun etureunaa, että lukkopultti pääsee hakemaan patruunan Aics lippaasta.

oisko sullla kuvia minkä näkönen viritys siellä on tehty?

esase

  • *
  • Viestejä: 155
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2021, 20:57 »
https://www.google.com/search?q=tikka+pultin+vapautin&client=tablet-android-samsung&prmd=imvn&sxsrf=ALeKk00gXVGrMfIQSHsriarL_1D0Upiu-A:1622137548788&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiY5PyiterwAhVxo4sKHQ51BK8Q_AUoAXoECAIQAQ&biw=800&bih=1280&dpr=1.5#imgrc=sgMAnbPeYuBioM]
 
Ei tähän hätään ole mittoja lopputuloksesta tarjolla.
Mutta tuossa olkkosen sivulta: ylempänä lyhyen patruunan lukkopultin pidätinsalpa ja alempana pidenmän patruunan lukkopultin pidätin salpa.  Eli viilalla jatketaa tavaran poistoa kuvien viitoittamalla suuntaan.

Linkki korjattu.

Esa
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2021, 21:10 kirjoittanut esase »

Lars

  • *
  • Viestejä: 9
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2021, 21:07 »
en saanut tuota linkkiä auki?

Templar

  • *
  • Viestejä: 151
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #10 : Toukokuu 28, 2021, 08:21 »
tuota oryxia kattelin jo mutta 6.5x55  on vissiin just sopivan verran pitkä että jos en ammu joko norman jaktmatcheja tai itse lataa lyhyempää kuulaa  käyttäviä niin ei syötä acis lippaasta joka mahtuis oryxiin, mdt:n lss ja lss xl sais ilmeisesti tilattua tikan LA versiona johon sitten myös omat acis lippaansa joka syöttäis pitempiäkin pateja, olen nyt ampunut noita jaktmatcheja noin 250 läpi tuosta tikasta ja ehdottomasti paras kasa tulee niilllä ainakin tehdasvalmisteisista. itse lataamista en ole vielä alottanutkaan. uskotko että tuo saisin tuon oryxin toimimaan?

Kannattaa huomioida, että 6,5x55:ssä on ihan hemmetin pitkä ylimeno, ja jos haluaa parhaan tarkkuuspotentiaalin (=luoti lähelle rihloja), niin patruunalle tulee pituutta se n. 80mm Scenareilla (taitaa tehdas-Scenaritkin olla sitä luokkaa mitaltaan). Eli lipas pitää olla sen mukainen.

Lars

  • *
  • Viestejä: 9
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #11 : Toukokuu 28, 2021, 12:54 »
pitäisikö tässä lähteä poliisisedän luo hakemaan uutta lupaa? mitä kaliberia suosittelette?

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 595
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #12 : Toukokuu 28, 2021, 13:02 »
6,5mm luodilla helpoin on creedmoor. Jos itse lataat niin creedmoor, 260 rem ja 6,5x47 Lapua tekee saman kaikki. Lyhyen aktion kaliipereja kaikki. 260rem saat vissiin helposti tehtyä hylsyt 308wim hylsyistä ja 6,5 Creedmooriin saat noista parhaiten tehdas patruunaa

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


MOj

  • *
  • Viestejä: 1.037
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #13 : Toukokuu 28, 2021, 13:50 »
tuota oryxia kattelin jo mutta 6.5x55  on vissiin just sopivan verran pitkä että jos en ammu joko norman jaktmatcheja tai itse lataa lyhyempää kuulaa  käyttäviä niin ei syötä acis lippaasta joka mahtuis oryxiin, mdt:n lss ja lss xl sais ilmeisesti tilattua tikan LA versiona johon sitten myös omat acis lippaansa joka syöttäis pitempiäkin pateja, olen nyt ampunut noita jaktmatcheja noin 250 läpi tuosta tikasta ja ehdottomasti paras kasa tulee niilllä ainakin tehdasvalmisteisista. itse lataamista en ole vielä alottanutkaan. uskotko että tuo saisin tuon oryxin toimimaan?

Kannattaa huomioida, että 6,5x55:ssä on ihan hemmetin pitkä ylimeno, ja jos haluaa parhaan tarkkuuspotentiaalin (=luoti lähelle rihloja), niin patruunalle tulee pituutta se n. 80mm Scenareilla (taitaa tehdas-Scenaritkin olla sitä luokkaa mitaltaan). Eli lipas pitää olla sen mukainen.

Kyseisellä kaliiperilla paras tarkkuus ei löydy välttämättä rihlakosketuksesta tai läheltä rihloja. Näin ylipäätäään muutoinkin 6.5mm.

Tuomo

  • *
  • Viestejä: 209
Vs: tikka t3 chassis
« Vastaus #14 : Toukokuu 28, 2021, 18:28 »
Kyseisellä kaliiperilla paras tarkkuus ei löydy välttämättä rihlakosketuksesta tai läheltä rihloja. Näin ylipäätäään muutoinkin 6.5mm.


Saiskos tälle vähän perusteita?