Mauser vs.esim.Jalonen

Aloittaja leo eläin, joulukuu 12, 2006, 18:49

« edellinen - seuraava »

x-matsa

Mulla on M98 lukolla oleva kivääri,jota on modifioitu siten,että patruunoita voi syöttää myös käsin.Latausliike minun aseessani täytyy tehdä "räväkästi",muuten jää kuti helposti jumiin pesän suulle.En tiedä onko tuo vika vai ominaisuus?

GRinda

Vanhoissa mausereissahan on makasiinit ja käsinsyöttö ei ole ongelma. Painaa sen paukun sinne makasiiniin ja sitten lukko kiinni. Paukkujen takaisinpainaminenhan ei onnistu millä tahansa lippaillakaan.

JpL

Tuosta tuli muuten mieleen, että mun Tikka M65 lukko ei heitä 7mm Rem Mag hylsyä kunnolla pois. Ilmeneekö muilla samaa?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MikaS

Lainaus käyttäjältä: JpLTuosta tuli muuten mieleen, että mun Tikka M65 lukko ei heitä 7mm Rem Mag hylsyä kunnolla pois. Ilmeneekö muilla samaa?

Plungerin ja kynnenjouset vaihtoon.

1Bazoomer

Väärinkäsitysten vähentämiseksi: Kontrolloimattomassa syötössä aseen KÄYTTÄJÄ voi saada aikaiseksi kaksoissyötön jolloin aseen toiminta vähintäänkin häiriytyy, laadukas kontrolloitu syöttö (esim Winsu M70 pre 64) estää käyttäjää saamasta aikaiseksi kaksoissyöttöä koska kun lukkoa liikutellaan edestakaisin niin patruuna on joko syöttökotelon hallussa ja kun se sieltä irtoaa se on välittömästi lukon päässä kiinni, estäen seuraavan patruunan syöttöä kunnes edelinen on poistunut lukosta ja sitä myöten myös aseesta.

Kaksoissyöttö syntyy kun lukkoa liikutetaan edestakaisin ilman että se on etuasennossa ollut suljettu.

Toinen ominaisuus mitä Mauser-tyyppisissä lukoissa pidetään etuna on ns pakkoulosheitto eli hylsy poistuu käsivoimin eikä plungerjousen voimin.

Patruunatyypin vaihto "pikatilanteena": Lukko auki, uusi patruuna syöttökoteloon, lukko kiinni. Ei syytä huoleen, taatusti riittävän nopeaa TA-käyttöön.

HJu

Mauserin hyviin "norsukivääriominaisuuksiin" kuuluu myös erittäin leveä ja tukeva ulosvetäjä. Käytännössä sillä tulee hylsyn kanta pesästä vaikka väkisin. Samainen ulosvetäjä ja sen tilat lukonkehyksessä tosin vähän heikentää lukkoaktion jäykkyyttä  jolla on tarkkuusaseissa periaatteessa merkitystä.
Terveisin,

HJu

Ressu

Lainaus käyttäjältä: 1Bazoomer
Patruunatyypin vaihto "pikatilanteena": Lukko auki, uusi patruuna syöttökoteloon, lukko kiinni. Ei syytä huoleen, taatusti riittävän nopeaa TA-käyttöön.

Paitsi jos lipas on jo täynnä.

1Bazoomer

...paitsi kun patruuna vaihdetaan, on pesässä käynyt vähintään yksi patruuna joten ei kai se silloin ihan täynnä ole. (leikkisaivartelua vaan).

Taitaa kuitenkin TA-käytöön löytyä paremmat lukkorungot kontrolloimattomien osastolta, ja mukavan kevyt ja rahinaton lukon liike antaa "laadun tuntua" ampujalle.