Kirjoittaja Aihe: Lapualta heikko erä vai trgn pesän tiukkuus?  (Luettu 3045 kertaa)

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.918
Vs: Lapualta heikko erä vai trgn pesän tiukkuus?
« Vastaus #15 : Helmikuu 15, 2021, 07:04 »
Kaverilla aikoinaan oli Bartleini 308Cal. 0.307 piipulla samalla pesällä ja kalvaimella tehty, ei ongelmia tällä mun latauksella. Että oli varmaan lähempänä CIP:n minimiä mitä TRG:
Mihin lataukseen viittaat ? Itse olen ampunut 155 Scenaria N150:llä 48,0 latauksella ulos 308WinT-piipusta. Ei ollut vielä hylsyjen näkökulmasta ylilataus. Latauspituus taisi olla 72,8mm kun pidempää ei lippaaseen mahtunut.
Terveisin,


HJu

rum

  • *
  • Viestejä: 258
Vs: Lapualta heikko erä vai trgn pesän tiukkuus?
« Vastaus #16 : Helmikuu 18, 2021, 21:53 »
2,7g N 140- Scenu 11,3g pit.57.2mm ogive.? kärjestä alle 72mm korjaus.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2021, 20:10 kirjoittanut rum »

Long Range

  • *
  • Viestejä: 864
Vs: Lapualta heikko erä vai trgn pesän tiukkuus?
« Vastaus #17 : Helmikuu 19, 2021, 06:39 »

Kuten edellä kirjoiteltu moni asia vaikuttaa.Latauksesi on 99 % ilmoitetusta max arvosta ja patruuna on ladattu pidemmäksi kuin millä max. arvo niin muutapa ei sitten yleensä enää tarttekkaan.

Kun omat aseet ovat kaikki enempi/vähempi ahdaskaulaisia,niin >95 % maksimista ei ole kannattanut mennä tai ostaa kuvaamiasi murheita.

Jos saat esim. Cerro Safe avulla tms. mitattua pesän kaulan mitan ja vertaat ladattujen patruunoiden kaulan vahvuuteen,niin pääset selvyyteen onko siellä ahdasta vai ei. 

www.youtube.com/watch?v=SWLNU3OAFnA

Tai sitten hylsyistä karalla suuta laajentaen go gauge/ no go hylsyt ja yrittää siten selvittää kaulan vahvuutta.
Ja voi vielä merkkausväriäkin hylsyn kaulalle levittää.

Timppa

Kumpumäen seppä

  • *
  • Viestejä: 254
Vs: Lapualta heikko erä vai trgn pesän tiukkuus?
« Vastaus #18 : Helmikuu 19, 2021, 09:58 »
Onko siitä käsitystä, kuinka tarkasti hylsy kopioituu pesän mittoihin? Yhden asiakkaan kanssa oli puhetta, että heidän laitteillaan pystyisi mittaamaan hylsyn tuhannesosamillin tarkkuudella. Mulla on kahdet eri merkkiset supistusholkit. Jos mittaa kolmeen kertaan välillä kaulasupistetun hylsyn ja vertaa sitä noilla kokosupistusholkeilla supistettuihin ja vastaavasti CIP mittoihin, niin pitäisi pystyä varmaan aika paljon päättelemään tehtaan onnistumista pesän kalvannassa. Tuossa videolla näkyvässä valussa on melko ikävän paljon noita valuvirheitä, jotka sekoittaa mittausta. Jonkinlaisen suppilosysteemin kanssa tuo Cerro Safe valukin lienee tehtävissä vaikka piippu olisi kiinni lukonkehyksessä.

rum

  • *
  • Viestejä: 258
Vs: Lapualta heikko erä vai trgn pesän tiukkuus?
« Vastaus #19 : Helmikuu 19, 2021, 20:02 »
Olisko nuo valuvirheet syntyny kun kylmään piippuun kaadettiin? aikoinaan Mäkisen piipun kolvasin niin samanmoisia tuli kunnes lämmitti piipun niin sitte tuli tasasia valuja.

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Lapualta heikko erä vai trgn pesän tiukkuus?
« Vastaus #20 : Helmikuu 20, 2021, 09:54 »
https://www.brownells.com/userdocs/learn/Inst-446.pdf

"Heat the barrel at the chamber just to the point where it is uncomfortable to hold with your bare hand"

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.014
Vs: Lapualta heikko erä vai trgn pesän tiukkuus?
« Vastaus #21 : Helmikuu 20, 2021, 13:15 »
Millaisia nopeuksia ko. lataukset antoi? Itse käytän sitä indikaattorina, että jos nopeudet lähestyy taulukkomaksimien ilmoitettuja nopeuksia, niin alan painamaan jarrua. Tämä tietysti piipun pituus, lämpötilat sun muut huomioituna.

Muistelen, että johonkin Lapuan 6,5x55 tehdashylsyjen erään tuli ainakin suht helposti ulosheittäjän kolon kuviota, vaikka lataus ei millään mittarilla ollut vielä yli maksimin.

En tiedä, sillä en omista chronoa mutta nyt tiputettuna 41 grainiin droppidatan mukaan lähdöt ovat 810ms luokkaa.