Piipun tulkkaaminen

Aloittaja Long Range, tammikuu 11, 2021, 07:17

« edellinen - seuraava »

jthyttin

Puristusliitoksissa jää aina säteittäisvirhe, teoriassa sen voi kompensoida mutta käytännössä kukaan ei viitsi. Tekemällä ko. liitoksen kartioksi tilannetta saisi parannettua, mutta sitten päästään taas uusiin ongelmiin kiinnityksen suhteen.

En jännittäisi tehdaspiippujen osalta liikaa kierteen suhteen, yleensä kierre on jo suurimmasta päästä mitä ko. piippuprofiiliin saa tehtyä. Joku varmint-piippu ja 22LR poikkeuksena, koska siellä on vakioitunut tietty kierre käyttöön (1/2" UNC). Piekkarin vaimentimiakin saa isommilla kierteillä ainakin joltain kotimaisilta valmistajilta.

Tacticalin piippuprofiili oli ainakin ennen paksumpi kuin CTR.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: Paha Arkkitehti - tammikuu 23, 2021, 14:27
Onko joku tilannut Tikka T3x CTR:n ilman kierrettä? Ilmeisesti 23,7" piipun suun halkaisija on ~20mm, pystyykö joku varmistamaan?

Minun käsityksen mukaan, jota myös Tikan mainokset tukevat, CTR:ää saa vain 20" piipulla.
Lisäksi piippua mainostetaan semi-heavy profiilisena, joten tuskin on 20mm piipunsuu...

Paha Arkkitehti

Lainaus käyttäjältä: HJu - tammikuu 23, 2021, 14:38
Voi olla vaikea edes tilaamalla saada CTR:ää ilman kierrettä. CTR 18x1 kierteellä tunnetaan nimellä Tikka T3x Tactical. Hintalappua löytyy vähän enemmän kuin CTR:llä mutta saa kaupasta. Ei se CTR:n 5/8-24 kierre nyt niin ohut ole mutta toki se on ohuempi kuin 18x1.

Edit: Tacticalissa on toki 5ptr muovilipas eikä CTR:n 10 ptr metallilipasta.

CTR:n kierre on tuumainen koska päämarkkina-alueella USAssa tykätään tuumaisista kierteistä. Ja sitä valmistetaan jota menee kaupaksi tuhansittain.

Kiitos kommenteista.

CTR yli Tact:n juuri tuon lippaan, alaraudan jne. takia. Hassuja eroja kun ajattelee mallien samankaltaisuutta.

Noh, kaikkihan on vain loppuviimein tuotteistamista kuten totesit.

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - tammikuu 23, 2021, 16:18

CTR:ssä on 5/8-24 kiere joka vastaa M16x1 kierrettä, aika sopiva 20mm piipulle ja ohjauspintaa jää saman verran kun 22mm piipun M18x1 kierteellä. Piekkareissa käytetään 1/2UNF/UNEF kierteitä jonka ulkohalkaisija on noin 12.7mm.

Kivääreissä ei juurikaan ole käynnin kanssa ollut ongelmia vaikka piipunsuu olisi jonkun tontun laajentunut kierteen matkalta. 

Kun laitoit asian oikeisiin mittoihin niin ehkä yliajattelin tuon, kuvissa nuo 5/8-24 näyttäneet vain niin järsityltä.

capo

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - tammikuu 23, 2021, 21:02
Onko joku tilannut Tikka T3x CTR:n ilman kierrettä? Ilmeisesti 23,7" piipun suun halkaisija on ~20mm, pystyykö joku varmistamaan?

Minun käsityksen mukaan, jota myös Tikan mainokset tukevat, CTR:ää saa vain 20" piipulla.
Lisäksi piippua mainostetaan semi-heavy profiilisena, joten tuskin on 20mm piipunsuu...

Minulla on ctr 6,5 crm ss, 23,7", piipun suu on 20 mm, ei suostuneet Sakolla tekemään 18 mm kierrettä, teetin itse, samalla lyhennys 22".

Paha Arkkitehti

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - tammikuu 23, 2021, 17:12
En jännittäisi tehdaspiippujen osalta liikaa kierteen suhteen, yleensä kierre on jo suurimmasta päästä mitä ko. piippuprofiiliin saa tehtyä. Joku varmint-piippu ja 22LR poikkeuksena, koska siellä on vakioitunut tietty kierre käyttöön (1/2" UNC). Piekkarin vaimentimiakin saa isommilla kierteillä ainakin joltain kotimaisilta valmistajilta.

Tacticalin piippuprofiili oli ainakin ennen paksumpi kuin CTR.

Aivan. Painoakin 0,2kg lisää.

Lainaus käyttäjältä: capo - tammikuu 23, 2021, 23:05

Minulla on ctr 6,5 crm ss, 23,7", piipun suu on 20 mm, ei suostuneet Sakolla tekemään 18 mm kierrettä, teetin itse, samalla lyhennys 22".

Noni, kiitos kommenteista alkaa asia selviämään.

Tuo ss varmasti upea vehje.

Ippe69

Olen sitten erehtynyt. Tiedätkö onko paksuudessa eroa varmint tai tactical malleihin?

HJu

CTRn piippu on ohuempi kuin Varmintin.Tacticalin piipun paksuudesta en tiedä mutta 18x1 kierre viittaa siihen että täytyy sen piipun olla +20mm paksu etupäästään ennen kierteen tekoa.
Terveisin,

HJu

capo

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - tammikuu 24, 2021, 15:08

Olen sitten erehtynyt. Tiedätkö onko paksuudessa eroa varmint tai tactical malleihin?

On tuossa pari varminttiakin, piipun pää on 22 mm. Niihin tulee tehtaalta 500 mm piipuihin 18 mm kierre, 600 mm on ilman kierrettä, saattas ne tehdä lisähinnasta.