Kirjoittaja Aihe: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle  (Luettu 10901 kertaa)

Löntystelijä

  • *
  • Viestejä: 14
Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« : Lokakuu 21, 2020, 19:48 »
Terve vaan kaikille.
Miettinyt että uskallanko kysyä tämmöistä kysymystä mikä ilmeisesti kuuluu suljetulle osiolle mihin toistaiseksi ei ole minulla pääsyä. Ostolupa lipaston päällä valmiina hirvikaliiperille liukuvana 9.3 saakka. Metsästysperusteena villisika ja hirvi. Todennäköisesti rata ammuntaa tulee tehtyä enempi mutta pysäytys voima pitää olla villisialle varma. Ajatukseni on kuitenkin että olen reserviläinen ja kiväärin pitää riittä hyvin näin alkuun 300m+. Tikan T3x Super Varmint 300wm olen itse ajatellut tähän tarkoitukseen sopivammaksi näin alkuun ja panoskulujen kautta vielä minkä kestän. 308 ei taida riittää ta-kivääriksi muutakuin taulun puhkomiseen. Mitä ajatuksia tämä herättää tai onko tässä mitään ajatusta. Saatteko kiinni tästä?

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.950
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2020, 20:24 »
300 WinMag on erinomainen ta-kaliperi mutta niin on 308 Winkin. Jälkimmäisestä loppuu puhti noin 1000m paikkeille.

Jos samalla kaliperille on pakko ne villisiatkin hoitaa niin noista kahdesta 300 Win Mag on parempi.

Yleensä metsästyskiväärit ja ta-kiväärit ovat eri laitteita jo pelkästään erilaisten tähtäinten vuoksi
Terveisin,


HJu

Löntystelijä

  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2020, 20:40 »
Ajatus oli ostaa aimpoint sialle(metsästykseen) ja kiikari erikseen radalle.
Miten tilanne muuttuu jos verrataan näitä 300/308 jos sillä sialla on 500m:ssä kypärä päässä?

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.024
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2020, 20:50 »
Hieman huvittaa lause "308 ei riitä ta-kivääriksi muuta kuin taulun puhkomiseen". Meinasikko oman kiväärin kanssa sotaan lähteä? (näillä tantereilla 308lla on tehty paljon pahaa jälkeä yli 1km matkoillekkin)

Ryan Cleckner ja moni muu kovan tason ammattitarkka-ampuja sanoo, että on ensin hyvä hallita 308 ennen kuin siirtyy suorituskykyisempiin kaliipereihin ja itse olen samaa mieltä. 308 oppii erittäin hyvin tuulenluvun kun käytössä on lyhyempiä matkoja, suht mieto ja halpa ampua jolloin liipaisuaikaa kertyy magnumeihin verrattuna paljon enemmän. 308 kaataa hirvet ja siat, toki 300 winmag tekee pahempaa jälkeä.

300winmagista saa tauluampumisessa kunnolla hyötyä irti vasta n. 500-800m+ matkoille verrattaen 308. Jos sian pysäytysteho on ylivoimainen pääpaino, ota tehokkaampi kaliiperi. Muuten oma ääni menisi 308, siitä saa enemmän hyötyjä irti ja myöhemmin voi sitten hankkia jytkymmän tykin.

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2020, 21:04 »
Hyppäsin suoraan .223, sekä 7,62x39>> 300wm ja huolimatta paljon ampuneena jouduin unohtamaan tietyt perusperiaatteet ja polttamaan puolitoista kiloa ruutia, ennenkuin käynti alkoi olemaan enemmän puolen kulmaminuutin puolella, kuin yhden moa.
Muilla kivääreillä paras käynti oli aina löytynyt kohtuu köykäsellä otteella, mutta makuuasennosta ammuttuna, vaikka kuinka hullulta kuulostaa, vaatii winmaggi pistoolikahvasta tiukan olkapäähän vastaan vetämisen ja isällisen otteen pistoolikahvan ympäri, että käyttäytyminen rekyylin aikana vakioituisi.
Näin ainakin omalla osalla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2020, 21:06 kirjoittanut Mk-0 »

Löntystelijä

  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2020, 21:10 »
Alkuperäinen ajatus oli 9.3 sialle mutta nyt kun tuo lupa on tuossa pöydällä niin todennäköisesti olisi myös hyvä että sillä pystyisi ampumaan tarkasti myös kauemmaksikin ja siten asekin olisi enempi käytössä. Se että kuinka oikeasti sitä sitten noille matkoille pääsee ampumaan onkin toinen juttu vaikka onhan tuo hälvälä tuossa aika vieressä jos sitä kerran aiotaan kehittää niin tuo sama kivääri hoitaisi kummatkin tarkoitukset.
Tuskin kukaan reserviläinen on väenväkisin sotaan lähdössä mutta miksi ammuntaa yleensäkkin harrastetaan, siihen on varmaan jokaisella omat syynsä.

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 658
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2020, 21:44 »
Noissa hommissa on niin eri vaatimukset aseille, ettei siihen yhtä oikeaa löydy mitenkään. 308 on itsellä metsällä ja radalla ja kyllä se molemmissa toimii mutta kompromisseja joutuu tekemään. 300 win mag on vielä vaikeampi sovittaa molempiin. Piippu pitää olla pitkä, että kaliiperista on hyötyä ja painoa tulee ja toki rekyylin takia pitääkin olla jos meinaa tarkasti ampua. Tähtäinten vaihto vielä lisävaivana.
Toisaalta tuollaisella kompromissipituisella 308:lla saa piipunsuusta lähes 4000 joulea liikkeelle ja hieman yli 5 kilon painoisena on ihan hyvä ampua mutta jaksaa vielä kantaa metsällä.
Minulla on ampumaharrastusta on takana ~25 vuotta ja viimeiset pari vuotta yrittäny vähän pidempää matkaa. Olen silti vielä kaukana siitä tasosta, että saisin mitenkään hyödynnettyä isompaa kaliiperia pitkänmatkan ammunnassa.
Eli lyhyesti, jos 308 ei riitä niin ostaisin kaksi asetta. Sikajahtiin saa vieläpä kelvollisia aseita reilusti alle tonnilla, esimerkiksi minulta 375 H&H sakon.

Jokke Espoosta

  • *
  • Viestejä: 240
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2020, 21:49 »
308 lienee maailman yleisimmin käytetty tarkkuuskiväärikaliiperi nimenomaan oikeassa käytössä. Ei esim USA:n armeija niitä vain paperin puhkontaan ole hankkinut. Aloittelijalle en kyllä TA-treeniin parempia kaliipereja keksi kuin 22LR, 223 ja 308. Halpaa ja hyvää patruunaa on tarjolla, ja itse ladatenkin on hyvä valikoima komponentteja ja reseptejä ja tietoa saatavana.

Sika saattaa sitten totella paremmin jotain isompireikäistä tai jytkympää kaliiperia. 308 varmasti saa sian hengiltä, mutta toki 9,3 tai 338WM tms tekevät saman asian joissain tapauksissa vielä paremmin ja nopeammin. Ovat sitten kyllä kalliimpia ja ikävämpiä ampua, mikä helposti näkyy harjoitusmäärissä ja osumisessa.
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

Löntystelijä

  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2020, 22:01 »
Kaikki on tässä vielä auki ja näitä teidän mielipiteitä haenkin tässä. Kiitos niistä.
17HMR ostolupaa tässä odottelen mikä tulee puhtaasti supille.  Kyllä tuota 3xTac a1: kin olen mietiskellyt mutta sitten mennän juuri tuohon että ase joka lähtöön.

JHa

  • *
  • Viestejä: 638
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2020, 22:46 »
Yleensä aloittelevat TA harrastajat miettivät ensisijaisesti hommaan soveltuvaa asetta. Rahat pannaan aseeseen ja hankitaan halpa optiikka päälle. Laadukas TA-optiikka ja siihen hyvä uusi/käytetty Tikka 308 win raskaalla piipulla riittää pitkään. Sillä kyllä supitkin hoitaa.
Sika-aseeksi PA 9.3×62 ja punapiste päälle.

Löntystelijä

  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #10 : Lokakuu 21, 2020, 23:20 »
Tuo piekkari tulee oikeastaan siksi että takamettässä loukkuun lopetusta ei oikein viitsi tehdä haulikolla/kiväärillä jo pelkästään äänentakia.
Kaikki aseet on tarkoitus olla metsästysperusteisia siksi on mietinnässä tuo 300 jossa olisi ehkä reserviä radalle ja metsälle.
Taisi tuolla joku jo tarjota 375:kin sika aseeksi. Sitten taas radalle tuo 308. Onhan tässä mietittävää.
Kuvittelin selviäväni yhdellä aseella siksi tämä kaikki vatvominen.

ragetti

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2020, 08:09 »
Jos yhdellä pitäisi selvitä niin oma valinta olisi ehdottomasti 308. Ehkä kaksi tukkia ja kaksi optiikkaa. Olen täysin samaa mieltä siitä että aseen pitäisi rohkaista treenaamaan paljon. Halvat paukut, sopiva rekyyli, tarkka ainakin 800m asti ja hoitaa kaikki suomen eläimet. Siinä puoltoja 308:lle. Itsellä 308 saa edelleen peliaikaa monikäyttöroolissa vaikka kaapissa on jo kaikenlaista muutakin.

Ai niin se piipun pituus vielä. Senkin saa sovitettua molempiin rooleihin 308:lla. Esim. itsellä 19”. Ja kestää reilusti laukauksia.

Poikanen

  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #12 : Lokakuu 22, 2020, 08:41 »
.308 on se mikä multa puuttuu. Katselen kaiholla nuita 1€/lockbase -tarjouksia. Tuo .260 on toki älyttömän hyvä pitkällekki, mutta ei se vain niin helppo ole kuin .308.

Itsekki ottaisin .308:n nuista. TRG-22 .308 ja Tikka 512 9,3 vois olla hyvä yhdistelmä.

eero

  • *
  • Viestejä: 186
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #13 : Lokakuu 22, 2020, 09:08 »
Mulla on yksi tuollainen t3x superi 300wm, eikä sitä ainakaan ensimmäiseksi aseeksi voi suositella..en toki tiedä ollaanko tässä ensimmäistä ostamassa, kun ei sitä mainittu. Itseladattunakin tuo polttaa ihan kiitettävästi ruutia(euroja). Itse olen myös sitä mieltä, että 300wm tehdaspiiput on varustettu liian loivalla nousulla, jotta saataisiin koko ylärekisterin potentiaali käyttöön.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.204
Vs: Oikea Ta-kivääri aloittelijalle
« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2020, 09:53 »
Ei se villisika mikään panssarivaunu ole, tärkeämpää että ase on sellainen jolla osaat nopeasti ja rennosti (virheettä) ampua tarkkoja laukauksia. Eli osuma on oikeassa paikassa tai ainakin suurinpiirtein. Itse en ole huomannut kuolintavoissa eroa 260Rem, 308, 9.3x62 välillä. Toisaalta olen jäljittänyt 338WM:lla suolille ammuttua kesikkoa joka meni 2km ja vielä olisi menohaluja piisannut.

300WM, 338WM ja 9.3x62 et suoraan sanottuna tee mainitsemassasi rata-ammunnassa mitään. Joko ammuttavuus, patruunakulut tai sekä/että tulee vastaan. 30cal suuremmista ei edullisia harjoitusluoteja saa oikein kuin .358" kokoisena (siis 357Mag yms. pistoolinkuulat).

Joten täältäkin suositus 308 Win, aseeksi tulevaisuuden helpottamiseksi Tikka T3(x) tai jos pieni lisäpaino ei haittaa voi harkita nykyään jo selvästi edullisempaa Howa 1500 (eli Weatherby Vanguard ja muillakin OEM-merkeillä on myyty). Howassa saa ehkä kikkailla laukaisukoneiston kanssa mutta muuten eivät vaadi mitään ihmeellistä kun esim. rekyyliolake on aktiossa ja ulosvetäjät kunnollisia. Jälkimarkkinapalikkaa saa vaikka ja mitä, toisin kuin vaarin sakolaiseen tai vanhaan Tikkaan (vanhemmat kuin T3)