Kirjoittaja Aihe: Ajojahtiputkea  (Luettu 2672 kertaa)

Juzaaster

  • *
  • Viestejä: 9
Ajojahtiputkea
« : Syyskuu 21, 2020, 14:06 »
No niin elikkäs alkuperäinen ajatus oli ajojahtiputkeksi optika 6 meopta laittaa. Mutta kun ei niitä nyt mistään tahdo saada ja kausi painaa päälle niin mikä tilalle? Falcon optics? Vortex strike eagle? Kovin paljoa yli sen viidenhuntin ei viittisi nyt putkeen laittaa meopta kyllä miellytti omaa silmää kun sellasen läpi kertaalleen päässy katsomaan...

jli

  • *
  • Viestejä: 956
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #1 : Syyskuu 21, 2020, 14:19 »
Steiner ranger 1-4? Menee kyllä pari sataa yli, ellei nyt satu jotain hyvää tarjousta löytämään. Ajojahti on kyllä siitä hyvä, että siinä pärjää kohtuullisesti pelkällä avotähtäimelläkin, eli ehtii paremmin haeskella sopivaa putkea kun kohdalle osuu.

juhisTacA1

  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2020, 15:18 »
Jos ei ole tarkoitus yleisputkeksi niin oletko ajatellut punapostetistetähtäintä. Laadukkaan aimpointin saisit asettamallasi budejetilla.

Itse olen tuollaisella operoinut hirvi, peura ja karhujahdeissa. Ampumatkat ollet pääsääntöisesti alle 100 metriä.  Vaihtoehdot 2 moa tai 4 moa. Sadassa metrissä 2 moa pisteen koko 6 cm ja 4 moa 12 cm. Ei parallaksia. Voit ampua molemmat silmät auki. Kytisjahdissa ja peltopasseissa sitten valivoimaisempaa kiikaria. Näissä vaan tuo budjetti joutuu tiukoille. Vaikka pikajaloilla kiikari repussa en muista koska olisin sitä käyttänyt. Poislukien nuo edelllämainitut ja latvalintujahdit.

Juzaaster

  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2020, 15:41 »
Olis kai se punapistekkin vaihtoehto. Toisessa aseessa kuitenkin 56mm zeissi kytisputkena. Punapisteisiin ei oo tullukkaan lähemmin tutustuttua niin onko aimpoint se mitä kannattaa katsoa?

JHa

  • *
  • Viestejä: 638
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #4 : Syyskuu 21, 2020, 16:27 »
Riippuu vähän mitä ajojahdilla tarkoitetaan mutta peuran ajojahdissa koirilla tulee paljon tilanteita, joissa pitempi ampumatka/tumma tausta/peitteisyys vaatii punapistettä tarkempaa kuvaa maalin varmistamiseksi ja 1x suurempaa zoomia myös ampumiseen. Hyvä käytetty 1-6 (5) zoomilla ja valolla ollee käyttökelpoisin hintaluokassasi. Itse olen pelkkää punapistettä karhu ja peurajahdissa käyttänyt mutta en käytä enään eli nyt on 3-12x tai 3-20x käytössä. Punapiste aputähtäimenä syliin juoksevia varten on toki ok. Itse ammun ajojahdissa peuraa 0-300 m saakka  :D

Juzaaster

  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2020, 18:02 »
Tämä yksi iso syy miksi koskaan ei ole punapistettä omissa aseissa vielä ollutkaan, eli hieman on orpo olo jos ei suurennuksesta saa missään tilanteessa apuja.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.024
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2020, 21:31 »
Jos ei ole tarkoitus yleisputkeksi niin oletko ajatellut punapostetistetähtäintä. Laadukkaan aimpointin saisit asettamallasi budejetilla.

Itse olen tuollaisella operoinut hirvi, peura ja karhujahdeissa. Ampumatkat ollet pääsääntöisesti alle 100 metriä.  Vaihtoehdot 2 moa tai 4 moa. Sadassa metrissä 2 moa pisteen koko 6 cm ja 4 moa 12 cm. Ei parallaksia. Voit ampua molemmat silmät auki. Kytisjahdissa ja peltopasseissa sitten valivoimaisempaa kiikaria. Näissä vaan tuo budjetti joutuu tiukoille. Vaikka pikajaloilla kiikari repussa en muista koska olisin sitä käyttänyt. Poislukien nuo edelllämainitut ja latvalintujahdit.

Aina tähtäimellä kuin tähtäimellä voi ja pitäisi ampua molemmat silmät auki. Ei se ole mikään punapisteen etu. Itse aikoinaan omistin 5-50 delta strykerin ja ammuin sillä molemmat silmät auki 50 suurennoksella. Itselläni oli eka hirvikausi käytössä burris xtr 2 3-15 suurennoksella, nyt on snb pm2 3-20 ja ainakin meillä päin on 3 minimisuurennoksella pärjännyt mainiosti. Joku 2x alkavallakin varmasti pärjäisi. Ja kyllä, näillä kaikilla voit ampua molemmat silmät auki.

Onhan noita huvilassa vaikka nikko stirling boar eateria tai diamond ir jotka ovat 200-300€ luokkaa, ja on esim octa joka on 540€ mutta omana mielipiteenä kannattaa optiikkaan panostaa enemmän kuin itse aseeseen. Laadukkaan putken saa myytyä pois ihan hyvään hintaan, halvassa ei paljoa jälleenmyyntiarvoa ole.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2020, 21:34 kirjoittanut metsienmies »

kema

  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2020, 22:11 »
Ei ole mitään syytä ampua molemmat silmät auki jos se ei kyseisellä henkilöllä toimi. Kyse on kuitenkin paljon kiinni silmien dominanssista, mahdollisista taittovirheistä, laseista, etc. Typerää hukata aikaa moiseen jos homma ei toimi. Ikänäön kanssa vielä hankalampaa fokusoinnin hidastuessa.

Monet todella hyvät ampujatkin sulkevat toisen silmän ja en tarkoita mitään piirimestareita.

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 658
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #8 : Syyskuu 22, 2020, 00:07 »
Keskellä metsää juoksevaan eläimeen ampuessa kaikki yli 1x suurennokset on liikaa. Nyt oli ensimmäisen kauden käytössä hirvijahdissa 1-8x Falcon. Ei nyt sattunu hirveä kohdalle, mutta putki kyllä vaikuttaa hyvältä. Kaksi koppeloa ammuin ja toimii siinäkin hommassa.
Strike Eagle 1-6x oli aiemmin. Ihan toimiva putki sekin. Hirvenpyynnissä ehkä jopa parempi ristikon puolesta kunhan testaa mille etäisyyksille koroviivat toimii omassa aseessa.
Falconista tykkään kuitenkin enemmän sen monipuolisuuden takia ristikon ja avoimien tornien osalta. Esimerkiksi lintupanoksia varten koroa tarvii 20 naksua ja vasemmalle neljä. Strike Eaglella hankalampi homma.
Molemmat putket kuitenki hintaan nähden hyviä. Hämärässä noilla ei kauheasti käyttöä ole, mutta se ei liene yllätys.

Ukko

  • *
  • Viestejä: 154
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #9 : Syyskuu 22, 2020, 08:45 »
Suosittelen ehdottomasti katselemaan käytettyä 1-4 K-dot meoptaa. Minulla oli sellainen käytössä aikaisemmin ja mielestäni siinä on paras hinta/laatu suhde  jos tuohon käyttöön putkea etsit. No meopta vaihtui 1-6 swaroon joka kyllä antaa vielä enemmän mutta hinta sitten vähintään tuplautuukin. Mutta silti oman kokemuksen mukaan suosittelen tuota meoptaa todella hyvällä omalla tunnolla. Aimpointit tai vastaavat punapiste tähtäimet jättäisin suosiolla pois laskuista. Sellainenkin omasta kaapista löytyy mutta ainoat hyvät asiat on halpa ja pitkä silmän etäisyys mutta mitään muuta positiivista en siitä keksi sanoa. Varsinkaan kun puhutaan metsästys käytöstä kiväärissä.

alttidude

  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #10 : Syyskuu 22, 2020, 08:59 »
Aimpointit tai vastaavat punapiste tähtäimet jättäisin suosiolla pois laskuista. Sellainenkin omasta kaapista löytyy mutta ainoat hyvät asiat on halpa ja pitkä silmän etäisyys mutta mitään muuta positiivista en siitä keksi sanoa. Varsinkaan kun puhutaan metsästys käytöstä kiväärissä.

Tämä on juuri omista mieltymyksistä kiinni. Itse vaihdoin tätä kautta ajatellen juuri 1-6 täplällisen tähtäimen pois ajojahtikivääristä juurikin äimän 9000:seen. Ampumaetäisyydet omilla jahtialueilla järjestäen alle 100m ja en koe välttämätöntä tarvetta suurennokselle. Katsotaan vaihtuuko syksyn jälkeen 1-6 takaisin [emoji846]

Juzaaster

  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Ajojahtiputkea
« Vastaus #11 : Syyskuu 22, 2020, 20:34 »
Tämä ratkesi nyt toistaiseksi niin että sattui sopivasti delta opticsin 1-5.8x24 tulla käytettynä vastaan niin kokeillaan sillä ainakin tämä syksy ja katotaan sen jälkeen onko tarvetta muutoksille. Kiitos kaikille vinkeistä/näkökannoista!