Kirjoittaja Aihe: Boat Tail luodit perä edellä  (Luettu 2218 kertaa)

Long Range

  • *
  • Viestejä: 864
Boat Tail luodit perä edellä
« : Kesäkuu 08, 2020, 07:07 »
Onkos täällä henkilöitä joilla kokemusta BT luotien ampumisesta perä edellä? Ylisoonisena / alisoonisena.

Tuli vaan mieleen PTK:n mukana tehdyt ammuskelut ääntä hitaammilla latauksilla.

D46 luoteja ammuttiin vesisankot maaleina molemmin päin ladattuna ja piippua pidemmälläkin vaimentimella (vaimennin alkoi lukkokehyksestä ja loppui hiukan piipun suun ulkopuolelle,Reflexin kehitystyön aikaa),mutta kasoja en noilla väärinpäin ladatuilla ääntä hitaammilla itse koskaan ampunut.
Enkä jaksa muistaa mittasiko Pääkkönen & Kump. silloin väärinpäin ammutun luodin lentomeluakaan koskaan?

Olipahan tuo nuorelle miehelle alkuun ihmeellistä,kun kuului vain rapsahdus ja kohta vesi lensi sankosta ilmaan.

En alkanut tietoa kaivamaan,enkä enää muista PTK.n puhetulvasta tätäkään,että voiko etupainoinen luoti hitaalla pyörimisnopeudella pysyä vakaantuneena paremmin kuin takapainoinen?

Timppa
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2020, 07:18 kirjoittanut Long Range »

Hietala

  • Yhdistyksen ystävät
  • ***
  • Viestejä: 217
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2020, 08:16 »
Joskus kokeilin d46 luotia ampua väärin päin ja hyvin toimi alisoonisena. Luoti on massavakaa(-mpi), koska painopiste on pituusakselin etupuolella. Lisäksi luodin hidastuvuus on pienempi pisaranmallin ansiosta kuin että se ammuttaisiin oikein päin (siis koskee vain aliäänisiä nopeuksia), ero lienee kuitenkin aika pieni. Luoti ei muovaannu vaikka ampuisi veteen tai hiekkaan tms
<t></t>

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.203
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 08, 2020, 10:17 »
Yleisen uskomuksen mukaan boattail-luodit ovat ainakin alisoonisena vakaampia perä edellä. Lisäksi ruutitilan saa yleensä pienemmäksi, eli täyttöaste paranee.

Vakauden tarkastelussa kuitenkin ohitetaan (ainakin ohitettiin) väliballistinen alue täysin ja tutkitaan vain täydellisesti lentävän luodin teoreettista vakautta. Oman kokemuksen mukaan perästä täytetyt luodit (vs. HPBT) joissa peräosan muotoiluun ei tosin ollut kiinnitetty suurta huomiota lähtivät perä edellä pyörimään kun samalla nopeudella nokka edellä ne olivat vielä jossain määrin vakaita. Ei ole tullut tarvetta kokeilla lisää joten otanta olematon.

jartsu

  • *
  • Viestejä: 461
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2020, 14:14 »
Mitä ruutia käytät jos alisoonisessa ruutitilan saa paremmaksi. """ Lisäksi ruutitilan saa yleensä pienemmäksi, eli täyttöaste paranee."""
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2020, 14:17 kirjoittanut jartsu »

Hount

  • *
  • Viestejä: 64
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2020, 12:24 »
Mitä ruutia käytät jos alisoonisessa ruutitilan saa paremmaksi. """ Lisäksi ruutitilan saa yleensä pienemmäksi, eli täyttöaste paranee."""

Varmasti tarkoitettiin sama luoti ladattuna samalla ruutimäärällä. Terävä kärki kun painuu hylsyn sisälle paljon pidemmälle kuin veneperä jos luodin asettaa samaan kohtaan, kuvitteelliseen tai olemassaolevaan niippausuraan.

jartsu

  • *
  • Viestejä: 461
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2020, 06:26 »
Siksi kysyinkin kun riippuu ruudista. Omissani ei tuota kääntämistä ole tarvinnut, meinaan eipä se kuulaan asti ole ruudit yltäny.

Peränkävijä

  • *
  • Viestejä: 342
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2020, 07:44 »
No eihän se liika ruuti alilatauksissa yleensä ongelma olekkaan. Pienen täyttöasteen ja alilatausdetonaation riskin takia pyritään yleensä pienentämään ruutitilaa laittamalla luotia syvemmälle, käyttämällä täyteaineita ja joskus tekemällä erikoishylsyjä joissa on pienempi sisätilavuus.
Yleisenä ohjeena pidetään, että luodituksen jälkeen hylsyyn jäävästä tilasta ruudin pitäisi täyttää vähintään 60%. Tuohon on kaksi tapaa: hylsyn tilavuuden pienentäminen ja ruudin vaihto laatuun jonka tilavuus suhteessa painoon on suurempi. Siksi itse suosin noissa Cowboy Action Shooting -aseisiin suunniteltuja mustan ruudin täyttöasteeseen pyrkiviä ruuteja joita on jenkkien TrailBoss ja Vv:n TinStar.

Sitten on yksi koulukunta joka käyttää hyvin pieniä annoksia nopeaa ruutia. Jos olen asiaa ymmärtänyt läheskään oikein, ideana lienee että palaminen tapahtuu lähes kokonaan jo ennen kun luoti on ehtinyt ylimenokartiosta läpi. Tämä on siis täysin mutua, joku quick loadilla leikkinyt vahvistakoon tai kumotkoon tämän jos kiinnostaa. Teoreettisesti siis ase ei hajoa vaikkei luoti irtoaisi hylsystä ollenkaan, koska koko ruutimäärän kaasut mahtuvat hylsyn sisään kaliberin painerajojen sisällä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2020, 08:05 kirjoittanut Peränkävijä »
<t></t>

Hietala

  • Yhdistyksen ystävät
  • ***
  • Viestejä: 217
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2020, 08:07 »
No eihän se liika ruuti alilatauksissa yleensä ongelma olekkaan. Pienen täyttöasteen ja alilatausdetonaation riskin takia pyritään yleensä pienentämään ruutitilaa laittamalla luotia syvemmälle, käyttämällä täyteaineita ja joskus tekemällä erikoishylsyjä joissa on pienempi sisätilavuus.

Sitkeästi pysyy hengissä tämä käsitys alilatausdetonaatiosta alisoonisilla patruunoilla. Nopeilla ruudeilla, kuten Vihtavuoren N310 ja vastaavat, ruudin syttyvyys on niin herkkää, että "kytöpaloa" ei varmasti tule. Ja vaikka tulisikin, niin ruudin määrä on vielä niin pieni ettei se rautaa revi.

Detonaatio on mahdollinen hitailla, voimakkaasti pinnoitetuilla ruudeilla ja kyytipojaksi tarvitaan alhaista lämpötilaa tai muuta syttyvyyttä heikentävää tekijää.
<t></t>

Peränkävijä

  • *
  • Viestejä: 342
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2020, 08:58 »
Onko tuosta olemassa jotain tutkimusta jossain? Vai onko käsitys vaan muuttunut ajan saatossa kokeilujen myötä?
<t></t>

Hietala

  • Yhdistyksen ystävät
  • ***
  • Viestejä: 217
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 10, 2020, 09:50 »
Ajan saatossa on mielikuva vajaatäytön johtavan alilatausdetonaatioon (mikä sikäli on oikein, kun puhutaan vahvasti pinnoitetuista kivääriruudeista) laajentunut ja korostunut koskemaan myös pistooliruuteja isossa kannussa. Tämän todellisuuspohja on myös kokemukseni mukaan väärä. Olen ampunut 243 Win, 308, 3006 ja 9,3x62 alisoonisia patruunoita alkaen niin vähäisistä ruutimääristä, ettei luoti jaksanut piipusta ulos tulla. Samoin ruuti keulalla, keskellä ja takana. Pakkasella ja lämpimällä.

Olen ladannut 9,3x62 "armonlaukauspatruunoita" N310/0,62/12,3g sellier kombolla, joka on niukasti yliääninen. Hiljainen ja turvallinen lopetus. Näitä on ammuttu myös maasto-olosuhteissa koko syksyn vyöllä keikkuneena. Pelaa!

Suurin vaara pullokaulahylsyjen/ pistooliruudin käytössä on joskus jopa tupla tai erityisesti tripla ruutiannos. Sitten alkaa kojahtamaan. Eli ruutimäärän tarkistuksessa voi käyttää hylsyn suusta mahtuvaa tasapäistä tappia. Poikkeavat annokset huomaa heti! Detonaatiojutut lienevät tällaisista annosteluvirheistä peräisin.
<t></t>

jartsu

  • *
  • Viestejä: 461
Vs: Boat Tail luodit perä edellä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 10, 2020, 10:59 »
Itse en käyttäny 310 ku kokeeksi, vaan 340 joka on inhimillisempi. Detonaatiot saattaa tulla jos käyttää kivääri ruuteja alimärää ja ne ei oikein lähde tulille. Pistoolin paukusta tässä ei kyse on ollu vaan d46 kuulasta kaiketi.