Kirjoittaja Aihe: sulkuväli  (Luettu 5218 kertaa)

jeejee

  • *
  • Viestejä: 58
sulkuväli
« : Tammikuu 14, 2020, 21:37 »
aseena browning bar match 308,tullu ammuttua pääasiassa vain radalla sakon ja sk rata patruunaa ,käynti n,50mm eikä yleensä ongelmaa joskun ulosheittäjän jälkiä hylsyssä.nyt rupesin lataamaan tiukkaa paukkua metsästykseen 150gr barness ttsx:lle,hirveitä painemerkkejä alle taulukko latauksin ja välillä nallit lentää,aattelin jo omia virheitä supistuksessa ja latauksessa ni otin kokeiluun sakon racehead sierraa ni sama homma nallit leviää tai lentää ja ulosheittäjän kohdalta hylsyn kanta antaa periksi,kaikki on purettu ja tarkastettu enkä vikaa löytänyt ,sit rupesin mittailee sulkuväliä ja oho 0.6 mm sain mitaksi,en ees uskonu omia mittauksia ja vein aseen sepälle ja niinhän se no go tulkki holahti pesään,täytyy nyt tuo toimittaan maahantuojalle jatkotutkimuksiin ja kuullellaan seuraamuksia,ei tuolla oikein uskalla ampua,pari vuotta vanha peli mut kai noissa cip mitoissa/tarkastuksissa joku vastuu täytyy olla




SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.730
Vs: sulkuväli
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2020, 23:08 »
Onko Suomessa tarkastettu (eli Suomen CIP-leima) vai jossain muussa maassa? Veikkaus että maahantuoja/valmistaja laittaa käyttäjän syyksi sulkuvälin venymisen jos on ammuttu itseladattuja patruunoita...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2020, 23:11 kirjoittanut SO »

jeejee

  • *
  • Viestejä: 58
Vs: sulkuväli
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2020, 12:31 »
ei oo riihimäen cip leimaa eli cipattu ulkomailla,ei kai venymistä voi tapahtua taulukko latauksilla

HJu

  • *
  • Viestejä: 6.120
Vs: sulkuväli
« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2020, 14:28 »
Tuli seis ja ase asesepän syyniin. Vika voi olla aseessa tai patruunoissa. Näkemättä niitä turha yrittää arvailla sen enempää.
Terveisin,


HJu

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 888
Vs: sulkuväli
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2020, 14:53 »
No näinhän se omistaja taisi tehdäkin:

sit rupesin mittailee sulkuväliä ja oho 0.6 mm sain mitaksi,en ees uskonu omia mittauksia ja vein aseen sepälle ja niinhän se no go tulkki holahti pesään,täytyy nyt tuo toimittaan maahantuojalle jatkotutkimuksiin


jeejee

  • *
  • Viestejä: 58
Vs: sulkuväli
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2020, 10:48 »
Browning palasi nopeasti maahantuojalta,kaasuportin säätö liikaa auki joka aiheuttaa liian kovan lukonliikkeen latauksessa oli heidän vastaus???Säädetty pienemmälle ja nyt ei pitäs olla ongelmaa???Ei mitään mainintaa sulkuvälistä.Voiko tuo kaasuportin paine tehdä tuollaisia vaurioita hylsylle?Oma olettamus oli ettei pitäs olla mitään syy yhteyttä vaan tuo väljä cip pesä aiheuttaa ongelmat

petri r

  • *
  • Viestejä: 126
Vs: sulkuväli
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2020, 11:07 »
Voihan se liian nopea/vahva kaasupaine aukaista sulkua jo kun paine on pesässä kova => varmasti on väkivaltainen ulosveto ja hylsy kärsii. Mutta jos NoGo menee pesään niin sen on sit eri juttu...

jeejee

  • *
  • Viestejä: 58
Vs: sulkuväli
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2020, 14:25 »
no eikös pesäpaineen huippu ole jo laskenut reilusti kun luoti ohittaa kaasuportin ja paineet rupeaa avaamaan lukkoa

Perkeleen_Luoma

  • *
  • Viestejä: 1.184
Vs: sulkuväli
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2020, 14:29 »
Väljä pesä ja painemerkit kesyllä latauksella ei oikein ole 1:1.
Onko piippua tulkattu? Tiukka piippu, niipattu luoti tai nopea ruuti ja magnum nalli tai näiden yhdistelmä voi aiheuttaa paine ongelmia.

Ulosvetäjän jäljet hylsyssä on melko normaali puolarille, joka ei ole kys. latauksele aivan säädöissä.
Ei sinänsä vielä huolestuttavaa.

Kaasuportin säädöillä taas ei ole vaikutusta pesän mittoihin tai painemerkkeihin. Käsittääkseni kun kaasua piipusta koneistoon tulee vasta kun paineiden huippu on hyvän matkaa ohitse.

no eikös pesäpaineen huippu ole jo laskenut reilusti kun luoti ohittaa kaasuportin ja paineet rupeaa avaamaan lukkoa

Pitää paikkaansa ainakin kivääri ar konstruktioissa.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

petri r

  • *
  • Viestejä: 126
Vs: sulkuväli
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2020, 14:55 »
Noo...ainakin AR-15 vehkeissä latauksesta ja mitoituksista riippuen (esim. paljon hidaspaloista ruutia) ja kaasuportin paikalla/koolla (esim. lyhyt/lähellä oleva kaasureikä vs. kaukana oleva kaasureikä, ja tietenkin reijän koko) saa aikaan haasteita hylsyn ulosvedolle ja hylsyn kunnolle. Vaikka kaasuportin paikka ja mitoitus olisi kunnossa jollekin peruspaukulle (toiminta kunnossa ja hylsyt OK) niin toisella latauksella ja esim. vaimentimella kaasujärjestelmän saa niin "ylipaineiseksi", että ase alkaa tekemään häiriöitä. Ja kun sulku alkaa aueta liian aikaisin niin pyörähdysliikkeen vuoksi hylsyt näyttää hyvikin "kärsineen" oloisilta, eikä välttämättä paukku ole vielä "ylipaineinen".

Perkeleen_Luoma

  • *
  • Viestejä: 1.184
Vs: sulkuväli
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2020, 15:06 »
Noo...ainakin AR-15 vehkeissä latauksesta ja mitoituksista riippuen (esim. paljon hidaspaloista ruutia) ja kaasuportin paikalla/koolla (esim. lyhyt/lähellä oleva kaasureikä vs. kaukana oleva kaasureikä, ja tietenkin reijän koko) saa aikaan haasteita hylsyn ulosvedolle ja hylsyn kunnolle. Vaikka kaasuportin paikka ja mitoitus olisi kunnossa jollekin peruspaukulle (toiminta kunnossa ja hylsyt OK) niin toisella latauksella ja esim. vaimentimella kaasujärjestelmän saa niin "ylipaineiseksi", että ase alkaa tekemään häiriöitä. Ja kun sulku alkaa aueta liian aikaisin niin pyörähdysliikkeen vuoksi hylsyt näyttää hyvikin "kärsineen" oloisilta, eikä välttämättä paukku ole vielä "ylipaineinen".
*

Juu, mutta eihän sillä ole mitään tekemistä latauksen/patruunan ylipaineisuuden kanssa, mikäli ulosvedon "ajoitus" on pielessä.
Hylsyn kannan se vetää mutkalle ja ottaa lastua, mutta ei ne ole ylipaineisuuden merkkejä. Siinä missä esimerkiksi lentävät nallit ja väjät nallitaskut.

Max pesäpaineisiin ei kiväärikaaliperissa taida vaikuttaa oli kaasuportti auki tai kiinni.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

petri r

  • *
  • Viestejä: 126
Vs: sulkuväli
« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2020, 09:49 »
Noo...ainakin AR-15 vehkeissä latauksesta ja mitoituksista riippuen (esim. paljon hidaspaloista ruutia) ja kaasuportin paikalla/koolla (esim. lyhyt/lähellä oleva kaasureikä vs. kaukana oleva kaasureikä, ja tietenkin reijän koko) saa aikaan haasteita hylsyn ulosvedolle ja hylsyn kunnolle. Vaikka kaasuportin paikka ja mitoitus olisi kunnossa jollekin peruspaukulle (toiminta kunnossa ja hylsyt OK) niin toisella latauksella ja esim. vaimentimella kaasujärjestelmän saa niin "ylipaineiseksi", että ase alkaa tekemään häiriöitä. Ja kun sulku alkaa aueta liian aikaisin niin pyörähdysliikkeen vuoksi hylsyt näyttää hyvikin "kärsineen" oloisilta, eikä välttämättä paukku ole vielä "ylipaineinen".
*

Juu, mutta eihän sillä ole mitään tekemistä latauksen/patruunan ylipaineisuuden kanssa, mikäli ulosvedon "ajoitus" on pielessä.
Hylsyn kannan se vetää mutkalle ja ottaa lastua, mutta ei ne ole ylipaineisuuden merkkejä. Siinä missä esimerkiksi lentävät nallit ja väjät nallitaskut.

Max pesäpaineisiin ei kiväärikaaliperissa taida vaikuttaa oli kaasuportti auki tai kiinni.

Joo, ei vaikuta maksimipesäpaineisiin tietenkään. En osaa sanoa, että miten mahdollinen "liian aikainen sulun avaus" loppupeleissä vaikuttaa esim. nallin käyttäytymiseen. Tuskin lukko ehtii liikahtaa kun paineet ovat pesässä vielä korkea ja se voisi vaikuttaa nallin liikkumiseen. Luultavasti enemmän tosiaan pitkän sulkuvälin vikaa (mahdollisesti paljon ammutut hylsyt) jos kerran lataus on taulukoiden sisällä.

jeejee

  • *
  • Viestejä: 58
Vs: sulkuväli
« Vastaus #12 : Helmikuu 08, 2020, 14:05 »
Browning käytetty radalla ja samat ongelmat jatkuu eli ei mitään muutosta.sakon racehead tehdaslatausta testattu.ulosheittäjän jälki ja lastu nousee,kanta vääntyy ja nalli irtoaa kevyellä napautuksella

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 2.775
Vs: sulkuväli
« Vastaus #13 : Helmikuu 09, 2020, 07:13 »
No jopas nyt...

Veisin aseen mille tahansa sepälle jolla on sulkuvälitulkit. Jos no-go ei mene niin sulkuväli on kunnossa, sen jälkeen ase patruunoiden kanssa takaisin maahantuojalle tutkittavaksi. Jätä itsellesi ongelmia aiheuttaneita patruunoita mahdollisten jatkokeissien varalta.
Kylätason ampuja

ates80

  • *
  • Viestejä: 7
Vs: sulkuväli
« Vastaus #14 : Helmikuu 09, 2020, 21:00 »
ase kannattaa tutkituttaa osaavalla asesepällä joka ymmärtää puoliautomaatti aseiden toimintaperiaattet kaikki asesepät ei ole perehtyneet kyseisten laitteiden toimintaan vaan heidän ydinosaamisensa on esim pulttilukkojen toiminta/korjaus tai erikoistuneet esim äänenvaimennin asennuksiin. youtubesta katseltuna aseenpurku videoita niin näyttäs että kaasuportti on kohtuu lähellä patruunapesää jolloin paine pesässä on vielä aika kova vaikkakin painehuippu olisikin saavutettu/ohitettu. samoin kun luisti lähtee perääntymään niin lukko lähtee kiertymään saman aikaisesti auki jolloin vielä paineesta johtuen tiukasti pesässä oleva hylsy joutuu aika koville vääntövoimille alttiiksi. tästä johtuen hylsyn kanta muokkautuu ja esim nallitasku voi vääntyä sellaiseksi että nalli irtoaa helposti. kannattaa tutkia onko nallissa esim havaittavissa kraateroitumista joka on varmempi merkki ylipaineesta kuin esim "lätsähtänyt"nalli usein tehdaspaukissakin näkee nallien tasoittuvan hylsyn kannan tasolle. itse lähtisin kokeilemaan kaasuportin säätöä pienemmälle tai jos senpystyy sulkemaan kokonaan niin kiinni ja kokeilee minkälainen hylsy on ilman latausliikkeen aiheuttamaa muokkautumista. TÄMÄ TAPAHTUU OMALLA VASTUULLA joten jos et tiedä miten säätö tapahtuu niin älä rupea itse kokeilemaan vaan vie ase  asesepälle ja pyydä häntä tekemään tarvittava säätö. mutta se sulkuväli kannatta tarkastuttaa ensin onko se oikea vai liian pitkä ja jos se on liian pitkä niin mistä tämä venähtäminen on tapahtunut ja onko se kuinka korjattavissa. samalla kun vie aseen sepälle niin kannattaa ottaa näytille mukaan ammuttuja hylsyjä niin seppäkin näkee mitä se ase tekee ilman että joutuu ampumaan sillä.