Myrkytöntä ruotsin mauseriin

Aloittaja mepayUlike, joulukuu 19, 2019, 00:38

« edellinen - seuraava »

mepayUlike

Sakolta löytyy 7.8 grammasta barnesia (tipped tsx Barnes muistaakseni). Ilmoittavat suht kivat lentoradatkin. Sellierbellottia löytyy 8.4 grammasta kuparia. Sitten uutena fox bullets 8 grammaa ja myös 6.5 grammaa.

Kun hirveä saa ampua todennäköisesti ensi kaudella jos myrkytön painaa yli 7.5 grammaa (muistaakseni, jos menee läpi),  niin onko kiltalaisilla tietoa, onko em. Luodeilla merkittävää tehoero terminaaliballistisesti.? Tuo Sako lentää suoremmin kuin muut ( ainakin luvataan), mutta onko tietoa onko luodin käyttäytymisessä merkittäviä eroja osuman jälkeen?

Olen tehdaslatinkien varassa, mutta täällä voi hyvinkin olla noista luodeista enemmänkin tietoa, fox In slovenialaisia luotejakin kenties joku jo käyttänyt. Ruoto myy tehdaspaukkua.

Sako noista halvin ja sitä varmaan testailen ekana jos ei täällä täysin tyrmätä, mutta muutkin kiinnostavat. Esim sellerin kokovaippa käy ainakin tosi hyvin omassa sakolaisessa, niin siksi myös mettäpaukkukin kiinnostaa.

mika

Varmaan reiän tekevät siinä missä muutkin.
CHAIRBORNE - USB Troop

jthyttin

Sinällään aiheellinen kysymys, että asetuksen mahdollisesti muuttuessa hirven anatomia säilyy kuitenkin entisellään. Muutoksessa ollaan luodin painon lisäksi keventämässä energiavaatimusta lyijyttömien luotien osalta, ja kaikki nyt mainitut vaihtoehdot putoavat molempien muutosten alle.

Eli tällä hetkellä 6.5x55 vaatii käytännössä 10g tai painavamman luodin, koska sillä on vaikea saavuttaa 9g luodilta vaadittavaa 2700J @ 100m energiaa. Itselataamalla tähän toki pystyy, jopa hieman pienihylsyisemmillä 6.5 kaliipereilla.

Mutta takaisin noihin vaihtoehtoihin, koska painon lisäksi vaaditaan myös energiaa, S&B jää ikävästi juuri ja juuri hirvilaittomaksi (1965J vs. vaadittu 2000J). Eli sen voi nykyisellä tehdaslatauksella jättää pois laskuista, pieni nopeuden nosto tai rinnakkaispatruuna aerodynaamisemmalla eXergy Blue -luodilla täyttäisi vaatimukset.

6.5x55 on kohtuullisen suosittu Briteissä, Sako on käytetty patruunamerkki ja myös Fox Bulletsia on siellä markkinoilla ainakin luotina. Siellä ammutaan myös kohtuullisen paljon saksanhirviä, joista varsinkin etelämpänä elelevät (ns. lowland red) alkavat olla pienemmän hirven kokoluokkaa. Eli lueskelemalla brittifoorumeita voisi löytyä jotain kokemuksia em. luodeista/patruunoista käytännössä. Täytyy tietysti huomioida mihin elukkaa ammutaan, niska/päälaukaukset joita voidaan usein käyttää varsinkin puolikesyjen (ns. park deer) kohdalla eivät oikein kerro miten luoti keuhkolaakissa käyttäytyy.

Honkila

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - joulukuu 19, 2019, 09:16
Eli tällä hetkellä 6.5x55 vaatii käytännössä 10g tai painavamman luodin, koska sillä on vaikea saavuttaa 9g luodilta vaadittavaa 2700J @ 100m energiaa. Itselataamalla tähän toki pystyy, jopa hieman pienihylsyisemmillä 6.5 kaliipereilla.

Miten se pienemmästä hylsystä onnistuu, kun ei onnistu swedustakaan?  Siis puhutaan monometalliluodeista..

Poikanen

Lainaus käyttäjältä: Honkila - joulukuu 20, 2019, 07:53
Miten se pienemmästä hylsystä onnistuu, kun ei onnistu swedustakaan?  Siis puhutaan monometalliluodeista..

Pienemmissä ja uudemmissa isompi maksimipaine ja lataamalla itse voi latauksen tehdä lähelle oman aseen maksimia.

jthyttin

Sinä voit puhua, itse en ottanut tuossa kantaa materiaaliin. 9-10g monometalleilla alkaa tulla ongelmia jo vakautumisenkin kanssa. Minulla on tosin vaikeuksia lukea tuo kirjoittamani siten että swedulla ei onnistuisi. Olen hlökohtaisesti kuullut ja nähnyt hirvilaillisia 9g latauksia sweduun, ja itse niitä tehnyt 260 Remiin. Edelleen puhe lyijyä sisältävistä (premium)luodeista.

Mutta puhe oli tehdaslatauksista, joista tosin niistäkin taitaa löytyä yksi (Hornady Superformance) hirvilaillinen mutta KÄYTÄNNÖSSÄ swedu vaatii nykyisin matalamman energiarajan eli 10g luodin. Nyt ollaan helpottamassa sekä painorajaa että energiarajaa, ja julkisesta kouhkaamisesta tuntuu unohtuvan esim. otsapinnan vaikutus läpäisyyn luodin painon lisäksi.

Honkila

Lainaus käyttäjältä: Poikanen - joulukuu 20, 2019, 08:59

Pienemmissä ja uudemmissa isompi maksimipaine ja lataamalla itse voi latauksen tehdä lähelle oman aseen maksimia.

Nykysellään taitaa 6.5x284win olla nuiden wsm ja kaliberien ohella pienin millä täyttyy monometalliluodeilla. Tulevaisuudessa jos ja kun 120gr kuparit tulee lailliseksi niin sitten menee nämä 6.5 x 47L, creedmooret sun muut 260 remit laillisen puolelle nelos luokkaa.

jthyttin

Teoriassa Hornadyn uudella 140gr GMX:lla voisi saada x55 tai jopa -08 kokoluokan patruunat hirvilailliseksi mutta aika spekulaatiota kun luodista on häthätää kuva saatavilla.

Grandy

Itse olen ymmärtänyt että 1.3 lähtien 7.8g täyskupari on hirvilaillinen(itselleni juuri hommasin TTSX powerhead barnes II 6.5x55) jossa E100>oltava 2000J ja kyseisessä paukussa 2419J. Myös S&B:ltä löytyy raskaampi ja paremmilla arvoilla oleva luoti. Se kuinka luoti käyttäytyy kohteessa, niin en tiedä muuta kuin että paukut kehittyy, mikä on hyvä asia. Mielestäni kyseinen kaliberi on monikäyttöinen ja lainatakseni erästä kommenttia niin "reiän koko ei ratkaise kaikkea" pitää paikkansa! Tämä oli aivan oma ajatelmani asiasta enkä kyseenalaista tai provosoi kenekään tietämystä luotien ballistisista ominaisuuksista!

jthyttin

Asetusmuutos on lausunnolla 15.01. saakka ja kuten esim. edellisessä asetusmuutoksessa huomasi mitä vain voi käydä huolimatta siitä tuleeko lausuntoja suuntaan tai toiseen (hirven jousijahti ei toteutunutkaan).

Grandy

No sitten odotellaan. Voi olla että olen lukenut huonosti tekstin jota en muista mistä ja onkohan niin että toteutuessaan astuisi voimaan 1.3?

Grandy

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - joulukuu 20, 2019, 10:07

Sinä voit puhua, itse en ottanut tuossa kantaa materiaaliin. 9-10g monometalleilla alkaa tulla ongelmia jo vakautumisenkin kanssa. Minulla on tosin vaikeuksia lukea tuo kirjoittamani siten että swedulla ei onnistuisi. Olen hlökohtaisesti kuullut ja nähnyt hirvilaillisia 9g latauksia sweduun, ja itse niitä tehnyt 260 Remiin. Edelleen puhe lyijyä sisältävistä (premium)luodeista.

Mutta puhe oli tehdaslatauksista, joista tosin niistäkin taitaa löytyä yksi (Hornady Superformance) hirvilaillinen mutta KÄYTÄNNÖSSÄ swedu vaatii nykyisin matalamman energiarajan eli 10g luodin. Nyt ollaan helpottamassa sekä painorajaa että energiarajaa, ja julkisesta kouhkaamisesta tuntuu unohtuvan esim. otsapinnan vaikutus läpäisyyn luodin painon lisäksi.
Näitä viestiketjuja vielä lueskelen ja jos ymmärsin oikein tuon viimeisen kommenttisi, niin voiko sen lukea tässä tapauksessa kuus puolikkan eduksi vai kuinka se pitää ymmärtää, kiitos etukäteen!

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: Grandy - tammikuu 02, 2020, 19:58
Nyt ollaan helpottamassa sekä painorajaa että energiarajaa, ja julkisesta kouhkaamisesta tuntuu unohtuvan esim. otsapinnan vaikutus läpäisyyn luodin painon lisäksi.
Näitä viestiketjuja vielä lueskelen ja jos ymmärsin oikein tuon viimeisen kommenttisi, niin voiko sen lukea tässä tapauksessa kuus puolikkan eduksi vai kuinka se pitää ymmärtää, kiitos etukäteen!

Jos tarkoitit tätä niin kyllä ja ei. Jos välttämättä haluaa käyttää keveintä lain sallimaa luotia, on se toki järkevintä pienimmässä mahdollisessa kaliiperissa (jätetään quarterbore pois laskuista marginaalisen esiintyvyyden ja edun takia). Mutta varsinainen ongelma on se ~100% jäämäpaino joka tyypillisillä "kupariluodeilla" tarkoittaa vielä suurempaa laajentuneen luodin halkaisijaa (esim. bondatuissa luodeissa vaippa ja lyijy tuppaa keriytymään lähemmäs luodin runkoa).

Jos nyt vertaa vaikka 160gr perinteisempää luotia joka hukkaa 25% painostaan ja 120gr kupariluotia, on molempien paino alun laajenemisen jälkeen 120gr mutta kupariluodilla voi olla jopa kaksinkertainen otsapinta. Enkä usko että tälläkään hetkellä keskimääräisen hirviaseen ongelma on yliläpäisy... taitaa pikemmin jäädä luoti ainakin aikuisen hirven sisään.

Jaz

Omassa aineistossa talteen jääneet luodit ovat poikkeus, seurausta kovaan paikkaan ampumisesta. Jos luoti ei mene läpi, on se luovuttanut kaiken energiansa kohteeseen, seuraa suuri hydrostaattinen shokki (hyvä). Jos luoti menee läpi, olisi syytä kehittyä reilu haavakanava ja paineisku eli taas hyvästä aukeamisesta on hyötyä. Turvallisuusmielessä luottaminen siihen, ettei läpäisyä tapahdu, on hölmöä.

Grandy

Kiitos molemmille hyvistä vastauksista, mielenkiintoisia huomioita mitä ei aina ajattele ennen kuin ne ottaa puheeksi