6,3x53R hylsyistä ja niiden supistaminen 7,62x53R hylsystä.

Aloittaja pyrjovuo, syyskuu 07, 2006, 20:32

« edellinen - seuraava »

pyrjovuo

Kuulin joiltain 6,3x53R patruunan käyttäjiltä että kaikki hylsyt menevät vasaralataus sarjalla lyttyyn. Ostin vasaralataus sarjan ja opettelin sen käyttöä. 6,3x53R hylsyn vaiekan saatavuuden vuoksi supistan 7,62x53R hylsyjä vasara sarjalla. Menivät myös aluksi lyttyyn. Mutta kun jätin hehkutuksen pois, niin jo alkoi hylsy muotoutua uuteen uskoon. Esi supistin hylsyt luodin asetus holkissa, se kun on hiukan väljempi. Esisupistuksen jälkeen hehkutus kaulan alueelta ja n. 50-60% vartta niin alkoi supistuminen sujua kunnolla. Tässä hehkutuksessa hylsyjen tulee seistä n.15mm syvässä vedessä jolloin ei kannat pääse pehmenemään. Käytin alustana uunipeltiä ja kaasu tohoa. Hylsyt tietty tummuvat tästä mutta kiillottaahan aina voi. Hehkutuksen jälkeen vielä kerran supistus holkkiin ja vasaraa perään. Nyt on hylsy oikeissa mitoissa. Berdan nallitkin onnistuin poistamaan veden avulla, aluksi oli hankalaa ja meinasin luovuttaa. Mutta sekin alkoi sujumaan. Jos joku siitä kaipaa neuvoja niin kysyköön, kerron siitäkin mielellään.

Kokeilin tässä aseessa sitten erilaisia luoteja. Aseen rihlan nousu on 13" ja se vaikuttaa siihen ettei aseella voi liian raskaita luoteja ampua. 100grainia taitaa olla maksimi massa luodille. 75 garinin luoti tuntui vakautuvan hyvin. Viikonloppuna radalle testaamaan uusia latauksia 75 grainisella luodilla. Jos näistä joku kaipailee infoa niin siitäkin voipi tiedustella. N135 2,55 grammaa ja luotina lyijykärkinen tasaperäinen 4,55 grammaa. Kävi ihan ok.
Белая смерть

pyrjovuo

75 grainin Sierra HP ja tasaperä. N135 2,55grammaa.  Kävi todella tarkkaan 150metriin.
Белая смерть

Hollow Point

Kerro vaan, miten ne berdan nallit saa irti. Itselläni on vanha Valmetin rihla, 6,5X52R, ja läjä berdan nalleilla olevia hylsyjä. Nallit on tosi lujassa, omat yritykset veden kanssa saivat vaan hylsyt pullistumaan, nallit pysy paikoillaan.

Onko kukaan muuten muuntanut tälläisiä berdan hylsyjä normaaleille nalleille, mitä työkaluja se vaatii?
\"Jos kynsien alta ei löydy verta, öljyä tai paskaa, homma on näpertelyä...\"

pyrjovuo

Ei varmaan kande ruveta nalli pesää muuttamaan Berdanilta Boxerille, kun jos mittaat berdanin nallipesän, niin se on hilkun verran suurempi. Kokeiles sovittaa berdania boxer pesään tai toisin päin. Ajattelin nimittäin epätoivoissani ihan samaa.

Berdanin nallit sain pitkien kokeilujen jälkeen vasara lataus sarjalla pois. Eli kun hylsy lyödään siihen supistus holkkiin ja sitten upotetaan veteen. Kuplat pitää saada ulos, sen olen tehnyt työnämällä nallin poisto piikin tms puikon jolloin ilma nousee hylsystä ulos.  Sitten olen käyttänyt luodin asetus tuurnaa. Aluksi se reikä oli kuitenkin liian väljä, ja veden paine ei riittäny. Jos saat jostain sorvissa tehtyä  sellaisen puikon joka on tiukempi, niin jo toimii. Mulla se tuli vähän vahingossa sopivaksi. Olin vasaroinu kovalla vasaralla sitä supistus holkkia jolloin sen pää meni vähän lyttyyn, aivan kuin se takoessa menee. Näin se reikä oli jo liian pieni sille tuurnalle. Sitten vaan viilaamaan reikä juuri sopivaksi. Niin että tuurna helposti menee sinne mutta tiiveys riittää nallin pois lyömiseen.

Irroituksen olen tehnyt tavallisessa vadissa, vettä niin paljon että supistus holkin yläpää on n.10mm pinnan alla. Tällöin luodin asetus tuurna on pinnalla ja pahmpi roiskuminen jää pois.

Hankalaa tietty, mutta kun pääset alkuun, ei se enään niin ongelmallista olekkaan. Mualla loppu hylsypula siihen. PV:n hylsykatoksista kun saa 7,62x53R hylsyjä niinpaljon kun jaksaa kantaa. Niitä olen sitten supistanu erilaisissa vaiheissa. Jos vielä voin jotenkin auttaa niin kysy vaan. Autan mielelläni, täältä mäkin olen isot avut ja neuvota saanu.

Hyvä saitti siis. :)
Белая смерть

pyrjovuo

Ei varmaan kande ruveta nalli pesää muuttamaan Berdanilta Boxerille, kun jos mittaat berdanin nallipesän, niin se on hilkun verran suurempi. Kokeiles sovittaa berdania boxer pesään tai toisin päin. Ajattelin nimittäin epätoivoissani ihan samaa.

Berdanin nallit sain pitkien kokeilujen jälkeen vasara lataus sarjalla pois. Eli kun hylsy lyödään siihen supistus holkkiin ja sitten upotetaan veteen. Kuplat pitää saada ulos, sen olen tehnyt työnämällä nallin poisto piikin tms puikon jolloin ilma nousee hylsystä ulos.  Sitten olen käyttänyt luodin asetus tuurnaa. Aluksi se reikä oli kuitenkin liian väljä, ja veden paine ei riittäny. Jos saat jostain sorvissa tehtyä  sellaisen puikon joka on tiukempi, niin jo toimii. Mulla se tuli vähän vahingossa sopivaksi. Olin vasaroinu kovalla vasaralla sitä supistus holkkia jolloin sen pää meni vähän lyttyyn, aivan kuin se takoessa menee. Näin se reikä oli jo liian pieni sille tuurnalle. Sitten vaan viilaamaan reikä juuri sopivaksi. Niin että tuurna helposti menee sinne mutta tiiveys riittää nallin pois lyömiseen.

Irroituksen olen tehnyt tavallisessa vadissa, vettä niin paljon että supistus holkin yläpää on n.10mm pinnan alla. Tällöin luodin asetus tuurna on pinnalla ja pahmpi roiskuminen jää pois.

Hankalaa tietty, mutta kun pääset alkuun, ei se enään niin ongelmallista olekkaan. Mualla loppu hylsypula siihen. PV:n hylsykatoksista kun saa 7,62x53R hylsyjä niinpaljon kun jaksaa kantaa. Niitä olen sitten supistanu erilaisissa vaiheissa. Jos vielä voin jotenkin auttaa niin kysy vaan. Autan mielelläni, täältä mäkin olen isot avut ja neuvota saanu.

Hyvä saitti siis. :)
Белая смерть

pyrjovuo

No, tökkii, viesti tuli näköjään kaks kertaa tuohon. Mun e-mail on pauliilona@hotmail.com jos haluut enemmänkin asiasta keskustelua.
Белая смерть

pyrjovuo

Jos et omaa holkkeja, niin http://www.ylojarvenasetarvike.com/">http://www.ylojarvenasetarvike.com/

auttaa luultavasti. Tota mun kaliiperia ei saanu mistään päin maailmaa, kunnes joku vihjas et tossa liikkeessä olis. Hinta oli muistaakseni 42€ siitä vasra sarjasta. Jos ei löydy, laita ilmotus keltaseen pörssiin.
Белая смерть

Hollow Point

Tota mä vähän pelkäsinkin, arvelin, että jokin holkki sille hylsylle pitäis olla tukena, ettei pullistu. Mulla on Reddingin holkit latausprässiin, pitänee valmistaa siihen jotkin suojaholkit kierteille ja se tappi, niin ei mene holkit pilalle. Toi olikin hyvä idea laittaa hylsy veden alle, ei lennä vedet silmille. Kiitos neuvoista!

pyrjovuo

Osta mieluummin vasaralataus holkit. Se on helppo, prässi holkit menee herkästi pilalle vasara leikeissä. toki jos onnistut prässin holkilla, mutta onkos siinä sopiva reikä josta lyödä jotaa tuurnaa sisään vesipaineen aikaan saamiseks??

Eikö sun kaliiperin hylsyä myöskään saa mistään?
Белая смерть

pyrjovuo

Sen verran vielä et vasaralataus sarjassa on mukana se alusta jossa on reikä nallin kohdalla, jolloin se nalli pääsee vapaasti irtoamaan.  En tiedä miten muut niitä berdaneita poistaa, tää on vähä hakemalla ja kokeilemalla haettu systeemi. Mutta toimii erinomaisesti
Белая смерть

Hollow Point

Ajattelin, että vois tehdä siihen nallin poistopiikin tilalle sopivan holkin ja tapin jolla purskauttaa nalli irti. Jonkin jalustankin se tietysti vaatisi, johon holkki ruuvata... Voi mennä kyllä turhan vaikeaksi!

Kyllä tohon ainakin Sellier&Bellotilta sai vielä panoksia normaali nalleilla, mutta vain lyijykärjellä. Kaliperi on sama kuin .25-.35 Win, ja kaikki kaupan patruunat ovat putkimakasiiniin tarkoitettu. Itse olen lataillut Sierran 1615 HPBT luodilla. Noita Lapuan vanhoja patruunoita on vielä aika paljon jäljellä, ja iso pino hylsyjä, kaikki berdan nallilla. Olis kiva saada nekin käyttöön. Vaikka ei noita patruunoita kyllä niin paljon vuodessa kulu, pelkästään metsästys käytössä oleva ase... :cry:

Pitänee pitää silmät auki sen vasaralataus sarjan suhteen, olishan se muutenkin kätevä kuljetella vaikka reissussa mukana.

pyrjovuo

Vasralataus sarjaa kandee kysellä sieltä Ylöjärven asetarvike liikkeestä. Niillä taitaa olla siellä vaikka mitä, jopa hylsyjä. Soita ja kysy, linkkihän on tuossa ylempänä.
Белая смерть