Kirjoittaja Aihe: 22LR patruuna metsästykseen  (Luettu 6679 kertaa)

MathiasL

  • *
  • Viestejä: 9
22LR patruuna metsästykseen
« : Toukokuu 08, 2019, 07:50 »
Ajattelin ensin syksynä kokeilla piekkaria pyyhyn ja mahdollisesti vesilintuihin, lähinnä sinisorsaan. Onko kellään kokemusta 22LR metsästyspatruunoista? Jotain olen lukenut reikäpäisistä, mutta mikäli jollain on omakohtaisia kokemuksia niin kuulisin mielelläni mikä on toiminut ja mikä ei.

J0le

  • *
  • Viestejä: 119
Vs: 22LR patruuna metsästykseen
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2019, 08:39 »
Reikäpäillä joskus kyyhkyjä ammuin ja totesin että normipaukku parempi, lintu hajosi liikaa.

R2_

  • *
  • Viestejä: 33
Vs: 22LR patruuna metsästykseen
« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2019, 09:05 »
Omalle aseelle tarkaksi todettu aliääninen reikäpää. Ei riko lintuja. Esim Winsun subsonic 42max tms. Ehdottomasti reikäpää.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.014
Vs: 22LR patruuna metsästykseen
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2019, 20:24 »
Myöhässä tän vuoden jahtia ajatellen, mutta itse suosittelen ehdottomasti eleyn match, edge tai tenexiä. Ainakin omaan aseeseen käynti on erinomainen ja tylppäkärkinen luoti on tappoteholtaan melkein yhtä hyvä kuin reikäpää

jsr85

  • *
  • Viestejä: 691
Vs: 22LR patruuna metsästykseen
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2019, 00:37 »
Muutaman kyyhkysen ammuin center-x.llä matka 50m ja puun alta sai hakea linnut, reijät kaulan tyvessä.

JR

<t></t>

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.292
Vs: 22LR patruuna metsästykseen
« Vastaus #5 : Lokakuu 22, 2019, 06:06 »
Lyhyissä 16" piipuissa saattaa Eley Tenex olla reilusti yliääninen kuten mun Shilenissä, rääkäisee kuin nopeat paukut. Siinä hilkulla on SK Long Range ja Norma TAC22, Lapua Center-X pysyy kaikissa keleissä hiljaisena.
Kylätason ampuja

KJJ

  • *
  • Viestejä: 347
Vs: 22LR patruuna metsästykseen
« Vastaus #6 : Lokakuu 25, 2019, 07:50 »
oisko tietoo/kokemusta? mikä rihlannousu tuolle pitäs olla ja kuka valmistaa semmosia piippuja?

https://www.nordis.fi/product/22-lr-aguila-sss-sniper-subsonic-60-gr/

Tapiok

  • *
  • Viestejä: 140
Vs: 22LR patruuna metsästykseen
« Vastaus #7 : Lokakuu 25, 2019, 08:15 »
Pitäisi olla käytännössä tiukempi kuin yleinen 16". En kyllä omakohtaisesti lähtisi tuolle patruunalle erikoisasetta rakentamaan.
9" nousulla pitäisi toimia amerikan serkkujen mukaan.

Jokke Espoosta

  • *
  • Viestejä: 236
Vs: 22LR patruuna metsästykseen
« Vastaus #8 : Lokakuu 25, 2019, 08:18 »
Kokeilin tuota SSS-patruunaa TOZ 78-04:ssa mielenkiintoisin tuloksin. Ensimmäinen 5 lks 50 m päästä oli varmaan paras ampumani kasa ikinä, yksi pyöreähkö repaleinen reikä. Intoa puhkuen ammuin uuden sarjan ja alkoi tulla soikeita reikiä kauas toisistaan, eli ei enää vakautunutkaan. Sen jälkeiset muutamat kokeilut eivät ole sujuneet sen paremmin. Oma tulkintani on että oli jostain edellisestä patruunasta jäänyt sen verran liukkaat vahat piippuun tai lämpötila oli sellainen että riitti vakautumaan, mutta tämä ei ole toistunut.

Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni; itse käytin aiemmin SK Subsonic -reikäpäätä, nyt kun sitä ei enää saa käytän RWS Subsonic HP:tä. Testasin muutamia reikäpäitä ja tuo kävi niistä parhaiten, viestihistoriastani löytää enemmän tietoa jostain tästä alkusyksyltä.
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.014
Vs: 22LR patruuna metsästykseen
« Vastaus #9 : Lokakuu 25, 2019, 10:52 »
Itsellä vakautuu omassa t1x 20 tuumaisella piipulla toi sss, 100m matkallakin, mutta tarkkuus ei oo mitään kehuttavaa.

En itse oikein ymmärrä tuon sss ideaa, kun se on kallis, huonokäyntinen eikä minun mielestä sovi oikein mihinkään - edes yleispatruunaksi jolla voisi tehdä kaikenlaista. Aina löyyyy parempi patruuna - yleensä vielä halvemmalla.