.22lr tähtäin (halpa mil-dot)

Aloittaja Poikanen, elokuu 02, 2006, 23:25

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Mä tykkäsin siitä aiemmasta "keyhole" retikkelistä piekkari käytössä, oli helppo ottaa koro ja ennakko kohdalleen ristikon avulla pikasissa tilanteissa. Ihan asiallinen putki hintaisekseen, vielä kun olisi mrad mitoitus ja saisi vähän nipistettyä painoa pois ettei ase tule niin yläpainoiseksi. On näköjään jalkojen mallit parantunut, kuvassa irrallaan olevat jalat on käyttökelpoiset kun muissa kuvissa olevat picatinnyhässäkät on softis-laatua eikä sovellu edes piekkari käyttöön.
Kylätason ampuja

Ruutiukko

Vaan eipä kestänyt Vixen 308-Arskan päällä. Eikä toinenkaan.

Arskatuuri on ollut mulla tavallisen kehno.

SissiK-PKR-TA

Laitoin Bushnellin 80-luvulla ostamani Japanissa valmistetun 3-9 kertasen putken Ansun piekkarin päälle ja kävin sisäradalla ampumassa kasaa 25 metristä kokeeksi. Muuten on hemmetin tarkka kun muistaa pitää silmän aina keskellä linjaa. Silloin ampuu samaan reikään. Mutta jos hieman siirtää sivuun niin heti heittää paukun verra sivuun. Sit tärkein ongelma. Elikkä kun suurennos on 3 kertanen ja ampuu kasan keskelle pientä paikkatarraa ja sen jälkeen kääntää suurennoksen 9 kertaiseksi, niin suuremmalla suurennoksella se ampuu kasan noin 35 mm ylos, mutta suunnilleen yhtä pientä kasaa. Aikamoinen heitto jo noin pienelle matkalle. Ihmettelinkin joskus metsästysreissulla kun se oli sakon 222 caliberisen päällä, että joskus meni ihmeellisesti ohi teerestä. Likö silloin just ollu että olin kohdistanu sen 3 kertaselle suurennokselle ja sit kääntäny jossakin vaiheessa suuremmalle suurennokselle, ja ohihan se ylhäältä silloin tietenkii on menny. Tuossahan on sit sellanen hyväkin puoli, että kokeilee mille matkalle se ampuu keskelle sillä suuremmalla suurennoksella ja pitää sen mielessään metsästysreissulla niin saa sit vaan säätää suurennosta suuremmalle kun matka on pidempi. En kerenny kokeilla niitä välisuurennoksia, esim 6 kertasella, kuinka paljon se heittää kolmoseen nähden. Pitää tutustua asiaan joskus kun ehtii. Joten ei taida olla luottamista Japanilaiseenkaa kiikariin, vaikka moni on kyllä sityä mieltä että vanhat japanilaiset kiikarit on hyviä.. ??? Vai olisikohan ne nämä uudet Japanilaiset hyviä eikä vanhat.

SissiK-PKR-TA

Kiikari testattu 50 metriltä. Samalla lailla se teki ja muutti osumapisteen ylemmäksi kun suurennuskerrointa lisäsi maximiin. Mutta ampui kuitenkin 6 kertasellakin samaan pisteeseen kuin 9 kertasella. Jossakin vaiheessa se alkoi roiskimaan epämääräisesti ja sit taas asettui johonkin pisteeseen tekemään kasaa. Elikkä taitaa olla saanut tällejä vuosikymmenten aikana niin että jotain on irti sisällä putkessa. On se ollut välillä 308 päälläkin joitakin vuosia, joten epäilytytää että ei ole kestänyt rekyylin tärähdyksiä. Kannattaakohan noita enää korjauttaakkaa.??

Juuso.L

Mie en varmaankaan lähtis enään korjauttamaan noin vanhaa bushnellia, saattaa korjaaminen tulla kalliimmaksi kuin uuden ostaminen.
Toyotalla metsään traktorilla pois.

SissiK-PKR-TA

Ei varmaankaan kannata, olet oikeassa. Tuolla masinistit.comissa näkyi tällainen keskustelun puheenvuoro:

"Tunnen Zeissin erittäin hyvin. Hirviaseessa 1,5-6x42Z ja useimmiten säätö passipaikalla jossakin 2,5 vaiheilla. Peurahommissa 8x56Z Kumpikin kiskokiinnityksellä ja Apelin kääntäjalalla. Kiskokiinnitys renkaita parempi.

Hämäränäkemisessä kyse siitä että silmän pupilli ei laajene yli 7 mm, sekin edellyttää ettei ikää ole liikaa. Eli 8x56 pupilli selviää niin että jaetaan se etulinssin halkaisija suurennuksella 56:8=7 mm.

Zeissin vahvuus on linssien pintakäsittelyssä ja lasi tulee tytäryhtiö Schott'ilta. Pintakäsittelystä riippuu kuinka paljon valosta hajoaa optiikassa tällaiseksi valosumuksi joka haalistaa kuvaa. Heikko kontrasti. Se mikä Zeississä maksaa on mekaaninen tarkkuus. Kun säätää osumapistettä esim. sivusuunnassa, ei osumapiste vaeltele korkeudessa tai tai kun säätää korkeutta, sivusuunta ei muutu. 1 naksahdus säädöissä on 1 cm 100 m päästä. Eikä mitä sattuu. Kiikaritähtäimeen voi tallentaa 2 eri patruunan arvot. Tapahtuu niin että ammutaan kohdalle se lataus mitä eniten käytetään. Sen jälkeen löysätääm säätöasteikon ruuvi tai ruuvit ja kierretään asteikko nollille. Ruuvit kiinni ja kohdistetaan toiselle lataukselle. Suojakupin sisälle valkoinen paikkatarra johon merkitään paljonko poikkeaa nolla asetuksesta. esim korkeudelle +3, sivusuunnalle 4V (vasemmalle tai -4)

Pitkiä matkoja varten saa Zeissin kiikaritähtäimeen myös etäisyyden säätötornin. Sille on käyttöä jos ampumamatkat yli 200 m. Asteikot kaliiberikohtaisia.

Kiikaritähtäin on parallaksivapaa vain yhdelle etäisyydelle, Zeiss 100 m paitsi joissakin malleissa säätö. Joissakin kiikaritähtäimissä on erillinen säätö parallaksivapaalle etäisyydelle. Usein etulinsissä tai erillisellä tornilla. Parallaksivirhe tarkoittaa sitä että kun siirretään silmää sivusuunnassa liikkuu ristikko sivuttain maalin päällä. Aivan eriasia toimiiko se säätö oikein. Leupold Ultra tähtäimestä löytyy minulla ko. säätö. Jos keskittää sen harmaan renkaan niin että yhtä leveä joka puolella on silmä optisella keskiakselilla eikä parallaksivirhettä ole.

Kiikaritähtäin valittava sen mukaan mitä metsästää. 8 kertainen sopii peuran kyttäykseen, huonosti hirvipassiin.

Halvassa kiikaritähtäimessä todella paljon ongelmia. Kun noilla kaukoidän vehkeillä ampuu muutamia pummeja tai haavakoita ei kohta kunnollinen tähtäin ole enää kallis. Muiden ylenkatse ei ole hauskaa kun päivä jahdataan haavakkoa.

Laitan vähän listaaa erilaisista vioista.

Osumapiste vaeltaa säädettäessä suurennusta.

Parallaksivirhe muuttuu suurennusta säädettäessä

Säädettäessä sivusuuntaa muuttuu myös korkeus.

Säädettäessä korkeutta muuttuu sivusuunta.

Edellinen säätö ei ole palautettavissa. Vaikka edellisen säädön naksut on kierretty samoiksi, on eri osumapiste. Kyse epätarkasta säätöjärjestelmästä.

Osumapiste muuttuu itsestään ilman mitään syytä.

Ei kestä rekyyliä.

Vastavalossa on putki kuin maitoa täynnä.

Ei vesitiivis. Linsseissä sumua.

Muitakin vikoja saattaa olla. Nämä nyt heti muistin."

spiderbro

Toi Vectorin 6-25x56 Counterpunch houkuttaisi, SCFF-03B-mallista löytyy naksutkin millinä.

Tornit ovat tossa tosin low profile -mallia, onkohan tästä jotain oleellista haittaa?

Ja jääköhän ton luokan (ääripään) suurennus hieman varjoon ton luokan optiikalla, pitäisikö suosiolla hommata 4-14x44?

Hinnaksi ilman turhia romppeita tulis aliexpressistä 288€ tai viiden paketissa 178€/kpl  :o

415 eurolla saisi sitten "oikeasta" kaupasta Falconin vastaavan hökötyksen hyvin toimivalla takuulla. Tai ~900 eurolla Vortexin PST:n...

Koheltaja

Matalat tornit ei haittaa jos ei käyttäjällä ei ole karmeet nakkisormet :wink:

Samaa Vectoria olen katsellut, samoin tätä mallia joka herätti myös kiinnostusta: http://www.aliexpress.com/item/Vector-Optics-Paragon-5-25x56-Tactical-Rifle-Scope-with-German-Schott-Glass-ML-Reticle-KillFlash-1/32310342293.html">http://www.aliexpress.com/item/Vector-O ... 42293.html">http://www.aliexpress.com/item/Vector-Optics-Paragon-5-25x56-Tactical-Rifle-Scope-with-German-Schott-Glass-ML-Reticle-KillFlash-1/32310342293.html

Mulle tarjottiin vaihtokaupassa Minox ZA-5i 5-25x56 tähtäintä mutta noissa on ilmeisesti ollut laatuongelmia. Hintaakin oli kohtalaisen paljon ja aikansa kun googlasin niin samaa putkea näyttää saavan Aliexpressiltä alle 400 eurolla. http://www.aliexpress.com/item/MINOX-Hunting-Scopes-of-ZA-5I-5-25x56-Rifle-scope-with-side-focus-illuminated-reticle-30mm/2037822571.html">http://www.aliexpress.com/item/MINOX-Hu ... 22571.html">http://www.aliexpress.com/item/MINOX-Hunting-Scopes-of-ZA-5I-5-25x56-Rifle-scope-with-side-focus-illuminated-reticle-30mm/2037822571.html

Onko kellään kokemusta tästä tähtäimestä?

Vortexin hintalappuun on vielä pitkä matka joten etsinnässä on alle 500€ maksava isolla suurennoksella oleva putki.
Kylätason ampuja

galwran

6x minimisuurennos on liikaa, mutta johonkin 3sta ylöspäin porukkaan voisin lähteä. Tosin 4-14 bsa on jo matkalla toiseen projektiin

galwran

Lainaus käyttäjältä: galwran6x minimisuurennos on liikaa, mutta johonkin 3sta ylöspäin porukkaan voisin lähteä. Tosin 4-14 bsa on jo matkalla toiseen projektiin

Hahhah, oman 187e "free delivery" putken huolinta, alvit ja tullit 64e.

Tullit ja alvit ymmärrän, mutta onko nykyään tosiaan niin, että mun on pakko käyttää DHLää huolintaan (ei ollut oma valinta) sen sijaan että itse asioisin lentotullissa, kuten ennen vanhaan?

Eipä silti, jos 250e putkella tekee jotain ilmakon/kakskakkosen päällä niin ihan OK.

Koheltaja

Mä olen siinä käsityksessä että jos lähettäjä käyttää DHL:ää niin silloin tullaus tehdään myös DHL:llä.
Kylätason ampuja

fr0z

Mulle on yleensä huolintafirmoilta joku nainen soittanut, että haluatko tullata itse, vai tullaavatko he ja ottavat tullauspalkkion välistä. Pitänyt sitten tullaustodistukset jne toimittaa annettuun sähköpostiosoitteeseen jne.

galwran

Oma BSA 4-14 TMD tactic mil/mil saapui. Ihan ok näköinen putki. Mutta... BSAhan se tosiaan on, what can you expect :) Jo manuaalissa sanotaan, että torneissa on "playta" naksujen välillä, ja niin tosiaan on. Naksut on kyllä hyvinkin kuuluvat, mutta torni kääntyy "naksun sisällä" vielä ainakin 0.05 mrad verran, en ottanut selvää vaikuttaako osumaan.

Ristikko on muuten ihan kiva, mutta olen tottunut siihen, että jossain kohtaa on myös vähän tummepaa palkkia (tai numerointia) jotta myös minimisuurennoksella saisi tähdättyä helposti. Kyllä se tässäkin onnistuu, mutta ristikko ei välttämättä näy esim. hämärässä.

Tuo on nyt asennettuna ilmakon päälle, voin jonkun mökkireissun yhteydessä tehdä jotain testejä, nyt ei ehtinyt. Toistaiseksi olen tyytyväinen, ja pohdin tilaisinko toisen jotta parempi putki saisi muuttaa lopullisesti pois .22LR:n päältä.

AJJV

Onkos fooromiveljillä AGOC kopioita käytössä? Haavilen tuollaisesta Rugerin 10/22:n päälle. Ase ei ole orkkis kunnossa joten tuosta korkeudesta ei tarttee välittää. Uskallanko kokeilla noita airsoft kamaa, mitä esim milgear myy vai onko joku muu kiinan kopio parempi? Niin kerrointa sais olla se 4x ja retikkelissä jonkinnlainen BDC kuviointi.
\"Ei ole epätoivoisia tilanteita, on vain epätoivoisia ihmisiä.\" Carl Von Clausewitz

Taipuu

Koheltaja

Joskus oli vähän aikaa kiinan ACOG V22:en päällä ja oli ihan ok piekkarin tähtäimeksi. Niissäkin on sitten eroja, löytyy paristolla toimivalla puna/vihreä pisteellä ja kuitutäplällä.

Seuraavaksi ajattelin laittaa siihen Elcanin kopion, ulkomaan foorumeilla noita on näkynyt olevan piekkareiden päällä ja kehujakin on välillä sanut: http://www.aliexpress.com/item/Elcan-Specter-1X-4X-Red-Illuminated-Scope-With-Reflex-auto-red-dot-sight-black-LY1-003/32359770143.html">http://www.aliexpress.com/item/Elcan-Sp ... 70143.html">http://www.aliexpress.com/item/Elcan-Specter-1X-4X-Red-Illuminated-Scope-With-Reflex-auto-red-dot-sight-black-LY1-003/32359770143.html
Kylätason ampuja