Kaliiperi pohdintaa

Aloittaja MOj, lokakuu 28, 2018, 10:47

« edellinen - seuraava »

MOj

Mulla oli viimeiset n. 4 vuotta 338 lm piippu keräämässä pölyä, ja 6.5 x 55 piippu trg:ssä kiinni. Tällä ja 22 lr: llä tullut tehtyä pitkään kaikki harrastus. Pikkuhiljaa rupesi tuntumaan että tuolla lämärilläkin voisi kyllä ampua hieman enemmän ja rupesin miettimään yhden aseen hankintaa lisää, ettei koko ajan tarvi olla piippua vaihtamassa.

Hommasin sitten 22 trg:n, ajatuksena että saa samalla ergonomialla treeniaseen 338 lapuaa varten, jonka piiputin lähes suoralta kädeltä 6.5x47 kaliiperiin. Tästä päästään asiaan:

6.5 milliset pienirekyylisenä aseena ei sovi treeni tarkoituksessa tai sopii huonosti 338 kaveriksi, ja pitkään 6.5 x 55 ja 22 lr ampuneena, lämärin kanssa oli pitkän tauon jälkeen todellisia vaikeuksia taas totutella kovaan rekyyliin.

Nyt on 308 piippu takaisin kiinni trg 22:ssa ja se on huomattavasti parempi  kuin 6.5mm treeni tarkoituksessa 338 kaverina, kovemman rekyylinsä vuoksi, varsinkin hieman raskaammalla luodilla varustettuna.

Tämä niille jotka painivat päätöstensä kanssa, minkä kaliiperin hommaavat esim. ensimmäiseksi Isoksi kivääriksi tai ylipäätään miettivät kaliiperi vaihtoehtoja.

308 Win on erittäin hyvä kaliiperi kaikkeen, niinkuin tällä palstalla on lukemattomia kertoja aiemminkin todettu, sillä tekee kaiken mahdollisen metsästyksestä TA touhuihin.

Sitten kun tarvii oikeasti siirtää energiaa kauas, tarvii suoraa lentorataa ja tuulen sietoa, ei ole kuin yksi oikea: 338 LM.

Sitten on vielä se kolmas jota tarvitaan eli 22 lr.

Kaikki muut on "turhia".

Välillä on käytävä kaukana, että näkee lähelle!

Tuomo

Mä lähtisin erilaisella näkökulmalla liikenteeseen. Ainakin kaverin lämärillä, Trg42, ei rekyyli ole kovinkaan suurempi kun omassa 260rem. Itsellä ajatuksena vielä hankkia toinen samanlainen tai kokonaan uusi järjestelmä vaihtopiippu mahdollisuudella kaliberissa 338lm. Oisko ollu reiluun kilometrin suht samanlainen kaari. Tuuli sitten ei niinkään samanlainen. Tuossa oma peruste miksi 6.5 ois hyvä kaveriksi.

Mutta, ei tuo edellisen ajatuskaan väärä ole. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

HJu

308 Winin parhaat edut ovat:

- Piipun kestoikä tarkkana helposti +10000 lks.

-Match-patruunaa saa lähikaupasta suht tolkulliseen hintaan ts. ei ole pakko itseladata jos ei kerkiä tai halua.

Miinuksina roikumpi lentorata ja hieman kovempi rekyyli verrattuna 6,5mm kalipereihin.

Kävin eilen ampumassa 338LM:llä pitkästä aikaa. Omalla Jalosella ampuminen makuulta ei satu tai ole muutenkaan ikävää. Verrokkina pari viikonloppua aiemmin Sig-716 hakkasi 80 laukauksella olkapäälihakseni sinertävänkukikkaaksi. 338:n ylipaine on toki omaa luokkaansa suujarrun kanssa mutta ei itseä juuri häiritse (alitajuntaa ehkä hieman).

Jos haluaa vaivattoman ja ampuma-asennon kannalta vähemmän ronkelin pelin niin 6,5x47L tai 6.5Cm ovat varmasti hieman helpompia raskaissa aseissa kuin 308Win samanpainoisessa. USAssa 6Cm on alkanut ottamaan tilaa PRS-kisoissa ja yhtenä syynä erityisesti helppo rekyylikäytös. Piipun ylimenokartion kuluminen taas lisääntyy 6.5Cm:ään verrattuna.

Jos ampuu vähän niin ylimenokartioiden palaminen ei ole ongelma. Jos ampuu paljon niin 308 Win on edelleen yksi parhaista ellei paras kaliperi keskipitkille matkoille jonnekin +800m paikkeille. Jos siis huomioi hinnan, tarkkuuden, saatavuuden jne. Paperilla joku muu kaliperi voi näyttää paremmalta mutta jos sitä ei saa kaupasta match-laatuna edullisesti niin olisihan se epäkäytännöllinen.

Terveisin,

HJu

MOj

Lainaus käyttäjältä: Tuomo post_id=94647 time=1540718492 user_id=2323
Mä lähtisin erilaisella näkökulmalla liikenteeseen. Ainakin kaverin lämärillä, Trg42, ei rekyyli ole kovinkaan suurempi kun omassa 260rem. Itsellä ajatuksena vielä hankkia toinen samanlainen tai kokonaan uusi järjestelmä vaihtopiippu mahdollisuudella kaliberissa 338lm. Oisko ollu reiluun kilometrin suht samanlainen kaari. Tuuli sitten ei niinkään samanlainen. Tuossa oma peruste miksi 6.5 ois hyvä kaveriksi.

Mutta, ei tuo edellisen ajatuskaan väärä ole. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

Toi voi olla noin, jos 6.5 mm on jossain muussa framessa kuin TRG tai vastaavan painoisessa. Ainakin mun TRG 22 6.5x47 piipulla on aivan hernepyssy vs. TRG 42 338 LM. 308 piipulla huomattavasti parempi tähän tarkoitukseen. Lisäksi mun tapauksessa vakio Sako TRG:n 308 orkkis piippu hakkaa tarkkuudessa Peuralan 6.5x47 tekeleen 6-0, mikä lisäksi isona plussana.

Mä olen ampunut 6.5mm kal. kohtuu paljon ja itsekin pitänyt aina 308 vähän "riittämättömänä". Näin ei kuitenkaan asia missään nimessä ole.

Tosiasia on, että on vain kolme oikeaa mil spec kaliiperia, ja ne on .223, 308 Win ja 338 LM.

Ja siihen vielä se välttämätön 22 lr.

Tuomo

Oma on Aics Ax tukissa oleva 26" remari. 9g scenar lähtee 914m/s. Muistaakseni painaa varusteineen 8kg.  Kaverilla Trg42. Painoa en tiedä.

Vielä ennen brexittiä tarkoituksena hankkia toinen Aics tukki ja siihen 16" remarin piippu lukko. Pitäis riittää reiluun 800m. Miks 308, ni saa lyhyemmästä piipusta paremman roikon ku 6.5mm.

MOj

Lainaus käyttäjältä: Tuomo post_id=94651 time=1540721600 user_id=2323
Oma on Aics Ax tukissa oleva 26" remari. 9g scenar lähtee 914m/s. Muistaakseni painaa varusteineen 8kg.  Kaverilla Trg42. Painoa en tiedä.

Vielä ennen brexittiä tarkoituksena hankkia toinen Aics tukki ja siihen 16" remarin piippu lukko. Pitäis riittää reiluun 800m. Miks 308, ni saa lyhyemmästä piipusta paremman roikon ku 6.5mm.

Aika kovia lähtöjä 9g Scenarilla tuosta cal. Milläs reseptillä tuo onnistuu?

Tuomo

Reload Swiss 70. 2.96g Lapuan hylsystä. Sakolainen ei kestä. Lp jossain 72mm tietämillä. En muista ulkoa. 936 oon saanu ulos vauhteja ilman painemerkkejä. Labradarilla mitattu.

MOj

Kovat on lähdöt, kyllähän se jo nuilla vähän tuuppaa, hylsyt kertakäyttökamaa? 47 L:stä ei tuollaisia nopeuksia saa 9g scenarilla. Mitähän tuollainen 260 rem. Piippu kestää noin ylipäätään tuollaisilla latingeilla?

Mulla tosiaan ideana identtinen laite 338 treeniä varten+ kaikki muu, koska sillä ei takapuoli eikä piippu kestä jos ampuu paljon, ja 308 winin piipun elinikä on oikein hoidettuna se n. 10 000 lks niinkuin HJu tuossa jo mainitsikin.

VilleV

Meikäläinen totuttelee ennen kisoja 100 laukauksen verran 338 rekyyliin ja kuivaharjoittelut siihen päälle. Käytännössä oon huomannut että oma ampumataito heikkenee paukkupelon tai vastaavan lisääntymisen johdosta tuolla kaliiperilla. Mielestäni kannattaa pitää halpa ja kevytrekyylinen harjoitusase jolla sitten oikeasti opetellaan ampumataitoa.

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

Poikanen

Jännä juttu tuo rekyylituntuma. Itse en osaa sanoa eroa vaimennetulle 260 CTR:lle 20" piipulla ja vaimennetulle 308 TRG-22:lle. Molemmat on äärettömän mukavia ampua raskaammilla scenareilla, eikä kummallakaan voi puhua rekyylistä, vaikka olenki pitäny itseä aika rekyyliarkana. Nuorempana ko ampu ilman vaimenninta 30-06 Sakon 75:llä, niin se tuntu tuuppaavan rangella ja hirvilatauksilla vähän turhan paljon. Sille on viimevuosina tullu vähempi laukauksia ja pitäis varmaan sekin kokeilla joskus makuulta ihan vertailun vuoksi.

Pitäis myös testata tuo 338 LM joskus, että tietäis mistä sen rekyylissä puhutaan.

Perkeleen_Luoma

Omassa T3:ssa, jossa paino on reilun 5kg. On selvä ero onko paikalla .308 piippu vai 6,5x47. Samoilla piipunkoristimilla.

Hyvällä jarrulla .308 ei rekyylin puolesta aiheuta keskittymisen herpaantumista järkevillä lks määrillä. Ilman piipunkoristimia alkaa jossain 60-80lks tietämillä suorituskyky kärsimään.

Jarrutettu 6.5x47 on todella mukava ampua ja ero .308 on mielestäni huomattava. Jos vertaa erin painoisia aseita, niin toki havainnot ovat erinlaisia.

Ekat laukaukset 6.5x47:lla sai epäilemään tulikohan latauksiin oikeat määrät ruutia, mutta nopeusmittari kertoi ihan odotettuja lukuja.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

jli

Aseessa pitää olla enemmän kiloja kuin patruunassa kilojouleja, niin ei tule mustelmia eikä kipeytymiä pitempiaikaisessakaan käytössä. Kevyemmät aseet ovat sitten sellaisia joita kanniskellaan metsässä pitkiä matkoja, mutta joilla ei ammuta kovin monia laukauksia peräkkäin.

MOj

Lainaus käyttäjältä: VilleV post_id=94658 time=1540738004 user_id=4045
Meikäläinen totuttelee ennen kisoja 100 laukauksen verran 338 rekyyliin ja kuivaharjoittelut siihen päälle. Käytännössä oon huomannut että oma ampumataito heikkenee paukkupelon tai vastaavan lisääntymisen johdosta tuolla kaliiperilla. Mielestäni kannattaa pitää halpa ja kevytrekyylinen harjoitusase jolla sitten oikeasti opetellaan ampumataitoa.

Mulla homma toimii niin, että jos haluaa pitää ampumataidon jollain tasolla 338:lla, pitää myös treenata aseella, missä jonkinasteinen rekyyli.

Perus ampumatreenit voi hoitaa sitten vaikka 22 lr:llä. 338 vaatii kuitenkin hieman erilaisen pidon kuin normi 6.5mm. Siksi mielestäni 308win on parempi treeniaseeksi 338 rinnalle.