Zeiss 6-24X56 victory:stä?

Aloittaja mpj, heinäkuu 28, 2006, 11:41

« edellinen - seuraava »

mpj

Kiikarini on vaihtumassa tällaiseen ja ajattelinkin kysyä, olisiko mahdollista saada käytännön kokemuksia k.o. putkesta ja sen ominaisuuksista? Eli onko se nyt niin hyvä, kuin mitä myyjä ja esitteet siitä ylistävästi siitä kehuvat?

Y-P

Tere,

Mulla on tuollainen tötterö Sakolaisen päällä ja hyvin on pelannut pari vuotta radalla ja metsällä. Mitään ei ole mennyt rikki joten takuun toimivuudesta en osaa sanoa. Itsellä ainakin yllätti hämäräominaisuudet positiivisesti, kun on aiemmin ollut vaan noita hintakaaren ala- ja keskitason putkia. Erityisesti ristikon valaisun portaton säätö ja sen toteutustapa ovat mielestäni hyvät.

Pienenä ärsyttävänä yksityiskohtana mainittakoon se, että mun yksilössä kiikarin rungon lukemaviiva (index-merkki) ei satu kiertimien naksuviivojen kanssa samaan linjaan. Tästä jo aikanaan keskusteltiinkin täällä. Asian kanssa oppii kyllä elämään. Mahdollista on tietysti tehdä powerpointilla töitä ja tulostaa tarralle oma BDC-asteikko (álá MSa) jonka voi sitten liimailla tarkkana käsityönä paikoilleen niin että viivat täsmää.

Toinen juttu jota joskus olen kaivannut on vastavalosuoja jonka saisi kierrettyä putken etuaukon sisäpinnalla oleviin hienoihin kierteisiin. Sellaista ei kuulemma tehdä ainakaan Zeiss:n toimesta, korjatkaa ja kertokaa tilausohjeet ja hinta jos joku tietää tästä enemmän.

Kaikenkaikkiaan kuitenkin laatuputki, en ole hankintaani katunut. Köyhän kun ei kannata huonoa ostaa...
-Y-P-

mpj

Moro

Itse asiassa huomasin jo tämän k.o. indexviiva hässäkän, että eivät ole kohdallaan... Näköjään sama sitten kaikissa! Se ei kyllä ole perfektionistien putki silloin! Mutta suurin syy tähän tulevaan vaihtoon on, kun nykyisessä kiikarissani on 100m/1cm napsut ja tässä juhlavehkeessä 100m/0,5cm!! On häiritsevää kun osumapiste on oikealla alhaalla ja kun korjaa yhden napsun ylös ja yhden vasemmalle, on osumapiste vasemmalla ylhäällä... Ei keskellä! Käytännön metsästykseen ei mitään merkitystä mutta ahdistava pikku tekijä, mikä pitää korjata... Ja samalla  suurennosta lisää! Mutta mukava kuulla tyytyväisestä käyttäjästä!

keitsu

Mulla on kororummun asteikko kohdallaan, mutta sivusäätimen asteikko ehkä 0.2-0.3mm vinossa. Ei vaikuta huippunopeuteen... Näyttäis olevan yksilöllistä miten nuo on kohillaan.

Ensivaikutelmat putkesta on hyvät (pari kertaa vasta päässyt ulkoiluttamaan). Varsinkin tuosta valon säädöstä tykkään vaikka sitä ei vielä ole tarvinutkaan. Lisäksi kuva on kirkas ja erottelukykyä on.

Mietteissä on itellekkin tehdä teippi asteikon päälle johon merkitä jollekkin luodille etäisyydet valmiiksi.

Y-P

Eräät vannoutuneet nimenomaisesti TA-aktiivit ovat täällä(kin) sanoneet että nuo 1/6 MOA:n clikit on turhankin fiinejä siihen hommaan (onhan niitä toki olemassa vieläkin hienommalla jaotuksella olevia säätösysteemeitä), mutta omassa rata- ja metsästyskäytössä ovat toimineet hyvin. Säätövaraa on kanssa reilusti kun vaan muistaa pistää putken "sopivasti" nenälleen niin että saa siitä täyden hyödyn irti.

Mulla oli muuten alkuun kiinnitys kahdella renkaalla, ei ollut mitään ongelmia mutta vaihdoin kuintenkin kolmen renkaan systeemiin. Sittemmin olen omin silmin pariin otteeseen todistanut kuinka tämän kokoluokan putket siirtyilevät kahden renkaan kiinnityksessä .338LM:lla ammuttaessa. Yksittäistapauksia nämä ovat kuitenkin, varmasti sen saa pysymään hyvin kahdella, mutta kun on itse tällainen varmistelijaluonne niin päädyin kolmeen renkaaseen, eipä rähmäkäpälän tarvi kiristellä optilockin ruuvinkantoja pilalle enää..
-Y-P-

MikaS

Suurinpiirtein vuosi rata - ammuntaa ja metsästystä takana, ja en kyllä vaihtaisi pois on joka euron arvoinen. Omistan pari muutakin Zeissia ja samaa voisi kyllä sanoa niistäkin. Nyt kun on tuollainen hyvä isohko suurennuksinen, alkaa kaipaamaan isompaa suurennusta myös muihinkin vehkeisiin.

Silent killer

Kyllähän asia niin on että Zeiss on se jokin..

itselläni on ollut enemmistönä Zeiss , on ollut myös Swaroa S&B:tä ..niin mitään moitittavaa ei kyseisestä Zeissita ole niin ja ei kyllä muissakaan merkeissä.. Ainoa oli tuolla Zeissin victory mallissa 3 x 12 x 56 , että koro loppui kesken ,mutta näissä kalliimmissa ei ole sitä ongelmaa eikä mitään muutakaan , toimii ja osuu , ja ei ole liian rohmu kiväärin päällä , kuten hensu vähän on , joten suosittelen .. ( ei millään pahalla S&B  , + muitten merkkien käyttäjät.. :wink: ..).

- Mutta tämä on aina makuasia , muillakin pärjää vallan mainiosti ,

En tiedä ajttelenko omiani ,mutta tuntuu että Zeissin tehtaalla osataan hommat.. kun katsoo tätä rakenteellista työtä , kaikki on tehty joka osa aluetta silmällä pitäen , esim tuo valaistu ristikko , niistä voin sanoa että

en ole parenpaa valo toimintaa nähnyt , ei meinaten häiritse ammuntaa , eikä peitä maalia liialla kirkkaudellaan.tässä vain yksi esimerkki.

- ei tässä sitten muuta kel Zeissi on se Zeissin pitäköön koko iän ja 7;n päivää.. :wink:
terv: Silent Killer

mpj

Kyllä aika hyvältä näyttää näiden kommenttien valossa! Vielä jos jollain olisi sen verran virtaa ,että sanois millä ristikolla ja miksI? Ite oon miettiny sitä 43, 43 valolla tai 63:sta!!!

Silent killer

Riippuu käyttötarkoituksesta ?????.............

- Jos olet TA-hommissa niin vaihto ehto 63*...

Mil-Dot käy kyllä mettällekkin...niin ja vähän opiskelua niin tällä ristikko tyypillä on aika simppeliä mitata matka kohteeseen , ja dotit eivät häiritse kokonsa vuoksi muuta ammunta muotoa....

- pelkkään metsästykseen olisi parempia vaihtoehtoja tarjolla moniakin,

Toivottavasti auttoi valintaan...... :wink:
terv: Silent Killer

MSa

Lainaus käyttäjältä: Y-PEräät vannoutuneet nimenomaisesti TA-aktiivit ovat täällä(kin) sanoneet että nuo 1/6 MOA:n clikit on turhankin fiinejä siihen hommaan (onhan niitä toki olemassa vieläkin hienommalla jaotuksella olevia säätösysteemeitä), mutta omassa rata- ja metsästyskäytössä ovat toimineet hyvin.

Olen muutamaan Zeissiin 0.05mrad naksuilla tehnyt kororumpuun uudet merkinnät siten, että se on "muutettu" 0.1mrad jaotukselle. Mekaanisesti putkeen ei ole kajottu, mutta alkuperäinen asteikko on peitetty tarkasti mittoihin printatulla tarraliuskalla, jossa on numerointi 1 mrad välein. Samaan syssyyn tehtiin lentoratakompensaattorit. Ampujat olivat tyytyväisiä, vanhan muistin koroasetukset toimivat taas automaattisesti sekä merkkiviivatkin sattuivat jämptisti kohdalleen, eikä melkein...  :lol:

MSa
[url=https]

mpj

Käyttö olisi rata/metsästys ammunta! Varmaan se mildot käy molempiin, mutta että valolla, herättää kysymyksiä!! Omalla kohdalla metsästystilanteet eivät oo vaatineet valoristikkoa! Ja vielä se, että kyseessä on varmasti valovoimaisempi kiikari kun nykyinen, ei ainkaan huononna tilannetta sen suhteen! Ja jos joskus tarvitsen valoristikkoa (mieleen tulee joku majavan/karhun passitus hämärissä) on minulla sitä varten toinen ase... Kertokaa onko siitä valosta apua muutoin?!?! Kiitoksia tähän mennessä auttaneille!

Y-P

Lainaus käyttäjältä: MSaOlen muutamaan Zeissiin 0.05mrad naksuilla tehnyt kororumpuun uudet merkinnät siten, että se on "muutettu" 0.1mrad jaotukselle. Mekaanisesti putkeen ei ole kajottu, mutta alkuperäinen asteikko on peitetty tarkasti mittoihin printatulla tarraliuskalla, jossa on numerointi 1 mrad välein. Samaan syssyyn tehtiin lentoratakompensaattorit. Ampujat olivat tyytyväisiä, vanhan muistin koroasetukset toimivat taas automaattisesti sekä merkkiviivatkin sattuivat jämptisti kohdalleen, eikä melkein...  :lol:

MSa

Juuri näin.. tähän viittasin tuossa ekassa vastauksessani.

Mulla on itse metsästys- ja ratakäytössä 43 ristikko, eli perus-mildot valaistuna. Tuo 63 on varmasti ihan ok kanssa, mutta kaikkea hyötyä siitä ei tässä käytössä saa irti koska etäisyydenmittausta ajatellen riistaeläinyksilöt ovat sen verran erikokoisia ettei mielestäni kannata lähteä arpomaan etäisyyttä optisilla asteikoilla kun laserkin on olemassa..

Valoristikkoa olen itse tarvinnut peurakytiksellä useasti. Kiikarissa kun on hyvät hämäräominaisuudet niin sillä näkee kyllä, mutta ilman valoa ristikko hukkuu taustan varjoihin tai kiusallisimmillaan jopa riistaeläimen silhuettiin. Valaisu antaakin syysiltaan lähes puoli tuntia lisää kytisaikaa ja talvikuutamolla voi päivystää vaikka koko yön. Jos ei näille hämärähommille ole tarvetta niin sitten käy tietysti valaisematonkin retiikkeli.
-Y-P-

Y-P

duplee.. :twisted:
-Y-P-

mpj

Joo se tuntuis kyllä järkevimmältä vaihtoehdolta se 43 valolla! Pitää vaan kysellä ja ihmetellä kun köyhällä ei oo vara ostaa halpaa eikä paskaa! Tuleepahan sitten kerralla mieluisa! On se semmoinen sijoitus, että makaroonia menee jonkun aikaa... Jumalauta yli 10000 vanhaa markaa!! Kiitti vaan avusta Y-P ja muut!

HJu

Kannattaa ostaa se Zeissi valolla ja 63-ristikolla. Syy: Kun kahden vuoden päästä haluaa päivittää sen esim. S&B:n uuteen 3-40X120mm snipertähtäimeen integroidulla LEMillä, lentoratatietokoneella ja hyrrävakatuksella niin tuon tulloin jo täysin antiikkisen tähtäimen ottajia hyvään hintaan löytyy parhaiten porukasta joka haluaa 63-ristikon valaistuna.

Eikä se lisähinta valaisulla taida olla kuin sata eskoa. Tuossa konkurssissa se sata eeroa on hyvä vakuutus siitä että jälleenmyyntiarvo säilyy vähän paremmin.
Terveisin,

HJu