Kirjoittaja Aihe: Ak:n optisen tähtäimen valinta  (Luettu 3233 kertaa)

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.918
Ak:n optisen tähtäimen valinta
« : Toukokuu 21, 2018, 10:59 »
Tarkoitus olisi laittaa ak:n päälle optinen tähtäin. Punapiste olisi yksi vaihtoehto mutta mietin olisiko Vortex PST 1-4X tai vastaava pikkuvariaabeli tohon sopivampi kun käyttötarkoitus on SRA ja vastaavat toiminnalliset ammunnat. Jalaksi kaavaillut VM jalka joten kiinnityksestä tulee hyvä mutta optiikan pitää kestää ak:n rekyylikäytöstä. Kaliperista johtuen ampumamatkat varmaankin optiikankin kanssa max 300-400m



Mitä itse olette laittaneet ak:n tähtäimiksi ?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Terveisin,


HJu

VilleV

  • *
  • Viestejä: 509
Re: Ak:n optisen tähtäimen valinta
« Vastaus #1 : Toukokuu 21, 2018, 21:17 »
RK95 päällä kahles k16i ja olen kyllä ollut mielissäni ko yhdistelmästä. Poskipakan se vaatii tietysti takatähtäimen takia mutta mikäpä se siinä.



Ville
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Arctic Snipers Ry

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

Karva

  • *
  • Viestejä: 52
Re: Ak:n optisen tähtäimen valinta
« Vastaus #2 : Kesäkuu 12, 2018, 06:08 »
Minkälaisia kokemuksia/suosituksia olisi muuten kiikarinjalan malliin/kiinnitykseen AKM:n päälle? Sivukisko löytyy mutta erona tuohon kotimaiseen, että mun veprissä on peltirunko jyrsityn sijaan. Tuollainen pikkuvariaabeli (joku 1-6 tai 1-8 punapisteellä) olisi erittäin kiinnostava vaan kuulee kaikenlaista juttua siitä, että eivät oikein tahdo pitää zeroa.



Osaatteko antaa vinkkiä? Ville ilmeisesti on saanut pelittämään tällaisen kombon? Mahtaako tuo pelti vs. Jyrsitty runko tehdä kuinka paljon eroa?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
**************

Karva
**************

vierailija

  • *
  • Viestejä: 9
Re: Ak:n optisen tähtäimen valinta
« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2018, 03:15 »
Oman Arsenalin päällä on lukuisien kokeilujen jälkeen valikoitunut tämä: https://www.asetarvike.com/optiikka/tuote/bushnell-ak-optic-1-4x24-matta-ffp-valaistulla-ak-ristikolla/12551/



Olen ollut tyytyväinen.

On tullut testattua pospit 4* ja 8*, on ollut punapiste ja yhden vuoden oli päällä s&b 1-4 fd7.

S&b: päätyi sittemmin hirviaseen päälle...

Pospeista ei ole isompaa valittamista ellei sitten korkeahko tähtäyslinja ja kiinnitys tuppasi löytymään ajankanssa.



Tämä nykyinen on riittävä. On 1* valaistuksen ristikolla nopeampaan ammuntaan ja pystyy vähän kauemmaksikin jos ampujan tai aseen kyvyt riittää mut käytännössä en ole päässyt vielä yli 300m etäisyyttä testailemaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

VilleV

  • *
  • Viestejä: 509
Re: Ak:n optisen tähtäimen valinta
« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2018, 19:22 »
Lainaus käyttäjältä: Karva post_id=92260 time=1528772886 user_id=7291

Minkälaisia kokemuksia/suosituksia olisi muuten kiikarinjalan malliin/kiinnitykseen AKM:n päälle? Sivukisko löytyy mutta erona tuohon kotimaiseen, että mun veprissä on peltirunko jyrsityn sijaan. Tuollainen pikkuvariaabeli (joku 1-6 tai 1-8 punapisteellä) olisi erittäin kiinnostava vaan kuulee kaikenlaista juttua siitä, että eivät oikein tahdo pitää zeroa.



Osaatteko antaa vinkkiä? Ville ilmeisesti on saanut pelittämään tällaisen kombon? Mahtaako tuo pelti vs. Jyrsitty runko tehdä kuinka paljon eroa?


Yksi puoli tuossa zeron pitämättömyydessä on se että rynnäkkökivääriä käsitellään yleensä aika rujosti. Ase kolahtelee melko helposti ahjoneuvon seiniin, puihin ynnä muihin esteisiin. Suurimmatkin kohdistusheitot ovat olleet sellaisia, että ollaan siirrytty 10 ringistä ysiringin johonkin kolkkaan.



Ville
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Arctic Snipers Ry

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

Karva

  • *
  • Viestejä: 52
Re: Ak:n optisen tähtäimen valinta
« Vastaus #5 : Kesäkuu 21, 2018, 05:33 »
Ok, tuo kuulostaa varsin rohkaisevalta. Jotenkin pelkkä punapiste ei mua sytytä, en oikein näe sitä etua, sillä tulen ihan hyvin juttuun perusrautojen kanssa.

Pikkuvariaabeli olisikin sitten jo ihan toinen juttu mutta tosiaan mua on nuo aika laajalle levinneet puheet noista erilaisista ongelmista AK:n päällä jarruttaneet. Ilmeisesti esim. tuolla vm:n jalalla aseen huoltopurku yms. onnistuu ihan normaalisti?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
**************

Karva
**************

VilleV

  • *
  • Viestejä: 509
Re: Ak:n optisen tähtäimen valinta
« Vastaus #6 : Kesäkuu 21, 2018, 22:33 »
VM jalasta en tiedä mutta ainakin tuolla valtion parjatulla sivujalalla kaikki normaalit toimenpiteet onnistuvat.



Ville
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Arctic Snipers Ry

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

MMä

  • *
  • Viestejä: 790
  • Mielipiteeni eivät välttämättä edusta työantajaani
Re: RE: Re: Ak:n optisen tähtäimen valinta
« Vastaus #7 : Kesäkuu 23, 2018, 15:05 »
Lainaus käyttäjältä: "VilleV"
VM jalasta en tiedä mutta ainakin tuolla valtion parjatulla sivujalalla kaikki normaalit toimenpiteet onnistuvat.



Ville
VM-jalka 98% sama kuin RK-62M SENOP jalka.



Juu tuo on toiminut kyllä myös S&B 1,5-8x PMII Short Dotin alla. Kaikki tarvittavat toimenpiteet onnistuu ilman irrottamista, ja vaikka irrottaa niin verrattuna KuoAV  designiin tuo SENOP jalka pitää irrotettaessakin zeron yllättävän hyvin.



Häyhä -16:sta itse teloin ihan normaalitoiminnassa RK-95:n jalan ja sain sillä zeron päin h*lvettiä. Se on aika herkkä vääntymään vaikka mitään iskua esim kiikarissa näkyisi kuten tuossakin tapauksessa. Varlkareilta noita vääntyy jatkuvasti ja harmillisen usein kun saa jalan varastolta ei riitä ACOG:n napsut kohdistamaan. Tuo VM/SENOP jalka on kehitetty nimenomaan poistamaan nuo ongelmat ja on reilusti jäykempi ja se tuo vakautta raskaampienkin kiikareiden + jalkojen alla.







« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »