Main Menu

Valmet Sniper.

Aloittaja Sniperelite, helmikuu 23, 2018, 20:07

« edellinen - seuraava »

MOj

Lainaus käyttäjältä: Sniperelite post_id=89612 time=1519722522 user_id=7353
Lainaus käyttäjältä: toivaju83 post_id=89595 time=1519670602 user_id=6488
Täällä itärajan tuntumassa noita jonkin verran on. Isälläni yksi ja parilla sukulaisella myös.

Naapuri kylästä löytyy jopa vapaakivääri malli.

Juuri viikonloppuna testailin laukaisukoneiston säätämistä.

TRG:n koneisto jää mielestäni kyllä kakkoseksi.

Mitä noilla on tullut ammuttua niin hyvällä patruunalla 10mm kasa 100metriin on peruskauraa.

Tukki on melkosen kolho möykky, mutta sota tarpeisiin vissiin suunniteltu.

Sehän näissä hankalaa kun ei oikein varaosia saa mistään,vai tietääkö kukaan mistä saisi iskupiikin

Lähetetty minun BV8000Pro laitteesta Tapatalkilla

Itse en vertaisi TRG:tä millään tavalla sniperiin. Monta kertaa olen sellaista käsissäni pyöritellyt eikä siinä laukaisukoneisto ole ollut koskaan mikään erikoisen hyvä niinkun ei oikeastaan missään muussakaan sakossa. Alkuperäinen Sniperin tukki on tosiaan vähä mitä on. Itselläni pieni tarkoitus olisi se irroittaa raudoista ja teetättää tukki tilalle. Eri lähteistä olen saanut tietoa että tällä tukilla niinkuin esimerkiksi jo pikajalalla on hyvinkin suuri rahallinen arvo. Itselläni tosiaan tuo alkuperäinen tukki ja itse asekkin täysin virheettömässä kunnossa niin tarkoitus olisi hyvänä pitääkkin.

TRG: n laukaisukoneisto on kyllä yksi parhaista ellei paras koneisto nyky tarkkuuskivääreistä laukaisutuntumaltaan ja säädettävyydeltään. Hiukan arka lialle, mutta muuten erinomainen. Miten perustelet väitteesi?

Sniperelite

Lainaus käyttäjältä: MOj post_id=89656 time=1519858504 user_id=3637
Lainaus käyttäjältä: Sniperelite post_id=89612 time=1519722522 user_id=7353
Lainaus käyttäjältä: toivaju83 post_id=89595 time=1519670602 user_id=6488
Täällä itärajan tuntumassa noita jonkin verran on. Isälläni yksi ja parilla sukulaisella myös.

Naapuri kylästä löytyy jopa vapaakivääri malli.

Juuri viikonloppuna testailin laukaisukoneiston säätämistä.

TRG:n koneisto jää mielestäni kyllä kakkoseksi.

Mitä noilla on tullut ammuttua niin hyvällä patruunalla 10mm kasa 100metriin on peruskauraa.

Tukki on melkosen kolho möykky, mutta sota tarpeisiin vissiin suunniteltu.

Sehän näissä hankalaa kun ei oikein varaosia saa mistään,vai tietääkö kukaan mistä saisi iskupiikin

Lähetetty minun BV8000Pro laitteesta Tapatalkilla

Itse en vertaisi TRG:tä millään tavalla sniperiin. Monta kertaa olen sellaista käsissäni pyöritellyt eikä siinä laukaisukoneisto ole ollut koskaan mikään erikoisen hyvä niinkun ei oikeastaan missään muussakaan sakossa. Alkuperäinen Sniperin tukki on tosiaan vähä mitä on. Itselläni pieni tarkoitus olisi se irroittaa raudoista ja teetättää tukki tilalle. Eri lähteistä olen saanut tietoa että tällä tukilla niinkuin esimerkiksi jo pikajalalla on hyvinkin suuri rahallinen arvo. Itselläni tosiaan tuo alkuperäinen tukki ja itse asekkin täysin virheettömässä kunnossa niin tarkoitus olisi hyvänä pitääkkin.

TRG: n laukaisukoneisto on kyllä yksi parhaista ellei paras koneisto nyky tarkkuuskivääreistä laukaisutuntumaltaan ja säädettävyydeltään. Hiukan arka lialle, mutta muuten erinomainen. Miten perustelet väitteesi?

Varmasti onkin NYKY tarkkuuskivääreistä esimerkiksi senkin takia että monessa nyky tehdasvalmisteisessa kiväärissä ei edes ole etuvedollista laukaisukoneistoa siinä toki. Mutta omien kokemuksieni perusteella ei tarvita juuri vain kuin esimerkiksi tämä tourulan tehtaan sniperi niin kyllä se selättää aivan alkuun TRG:n laukaisukoneiston puolesta esimerkiksi siinä kuinka se voidaan saada ns niin mahtavaan kynnyssäätöön asti ja laukaisu silti kestää tarvittaessa hyvänkin vastuksen. Muutenkin 80 luvulla sakon toiminta oli säälittävää kun ei tarpeeksi myynti menekkiä ollut niin piti ostaa esimerkiksi tikkakosken tehdas lyödä se alas ja saman kohtalon sai kokea myös valmet. Ihan puhtaasti sen takia että sako saisi oman myyntinsä nousuun. En voisi sanoa nykyisiä sakon alaisuudessa olevia tikkoja todellakaan tikoiksi mitä ne olivat sillon 80 luvulla. Ottaen esimerkiksi M55 sporterin joka hyvässä kunnossa on todella perusvarma kivääri ja myös käynti on todella vakuuttavaa hyvän yksilön sattuessa kohdalle. Mutta palatakseni monia sakolaisia on tullut kokeiltua eri kalibereissa mutta en ole vielä niistä kyllä mieluista löytänyt jossa käyntikin olisi ollut sen tasoista että sitä todella voisi sanoa että se on hyvää. Muuten varmasti perusvarmoja kiväärejä ovatkin.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Sniperelite post_id=89665 time=1519916554 user_id=7353En voisi sanoa nykyisiä sakon alaisuudessa olevia tikkoja todellakaan tikoiksi mitä ne olivat sillon 80 luvulla.

Täysin samaa mieltä, vaikka M55/65 oli aikoinaan hyvä ase, ja on vieläkin, niin T3 on mennyt monessa kohdassa M55/65 ohi. Kehitys kehittyy ja aika kultaa muistot.
Kylätason ampuja

HJu

Sehän on niin että sotarautoihin ei mitään hifikoneistoja haluta koska niiden pitää toimia moitteetta taistelukentällä rataolosuhteiden lisäksi.

Valmet Sniper ja Tikka M65A ovat aikansa lapsia ja niitä ei enää valmisteta koska sellaisille konstruktioille on liian vähän kysyntää ja maailma on 30 vuodessa muuttunut.

Terveisin,

HJu

mpikkara

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja post_id=89666 time=1519918133 user_id=27
Lainaus käyttäjältä: Sniperelite post_id=89665 time=1519916554 user_id=7353En voisi sanoa nykyisiä sakon alaisuudessa olevia tikkoja todellakaan tikoiksi mitä ne olivat sillon 80 luvulla.

Täysin samaa mieltä, vaikka M55/65 oli aikoinaan hyvä ase, ja on vieläkin, niin T3 on mennyt monessa kohdassa M55/65 ohi. Kehitys kehittyy ja aika kultaa muistot.

+1

J0h1F

Lainaus käyttäjältä: M-Bear - helmikuu 26, 2018, 19:33
<t>Valmet M86 Sniperista oli muutama vuosi sitten Rekyyli-lehdessä hyvä kaksiosainen artikkelisarja, joka oli Valmet-harrastaja Olavi Pienimäen ansiokkaasti kirjoittama. Siinä jos oikein muistan mainittiin että lipasaukottomia raskaita vapaakivääri-malleja tehtiin ainoastaan 3 kpl, suujarrullisia tarkka-ampuja-versioita 25 kpl ja SML/standardikivääri malleja noin 175 kpl. Omassa vapaakivääri-mallissa on tosi herkullinen etuvedollinen laukaisu 200 gramman vetovastuksella. Parhaat 5 lks "tuurikasat" ovat olleet 7 mm @ 100 m, 23 mm @ 300 m ja 56 mm @ 500m. Mutta noin yleensä, todella hyvää käyntiä on löytynyt usealla eri luoti/ruuti-yhdistelmällä, kuten esim. N140/N150 + Berger 155gr ja LapuaL175gr lähtönopeuksilla ~780-790 m/s.</t>

Mahtaako noiden Rekyyli-lehtien tarkat numerot olla muistissa? Artikkelit nimittäin kiinnostaisivat.

Pulkkinen

HMa

Moi oon yrittäny ettiä noita Rekyylin numeroita ja ei meinaa kyllä mistään löytyä jos jollakulla olis ja voisi laittaa vaikka kuvat olisin kiitollinen, jotenkin voin vaikka korvata?

Yv tai tikkatakoo@gmail.com

Osku

Jos jotakuta kiinnostaa Sniperin koko mallisto, niin minulta se löytyy varmaan ainoana koko maailmasta. Hinta on viisinumeroinen, johon kuuluu varaosia mm iskureita, jousia ja pari laukaisukoneistoa, lippaita kiikarin jalat TA-mallissa kaikki siihen kuuluneet tarvikket paitsi kiikari sekä alkuperäinen myyntiesite.
Kaupan päälle Valmetin koeammuntaase kaliperissa 300 wsm etuvedollisella vapaakiväriin irroitettavalla laukaisukoneistolla. Aseella ammuttu noin 50-100 kertaa ja käyntiä ei tarvitse hävetä vertaa sitä mihin aseeseen vain.

HMa

Lainaus käyttäjältä: HMa - maaliskuu 10, 2020, 15:06
Moi oon yrittäny ettiä noita Rekyylin numeroita ja ei meinaa kyllä mistään löytyä jos jollakulla olis ja voisi laittaa vaikka kuvat olisin kiitollinen, jotenkin voin vaikka korvata?

Yv tai tikkatakoo@gmail.com

Sain artikkelit kiitokset kanssaharrastajille ja foorumille!