Nightforce NXS, optiikan laadussa edistystä?

Aloittaja hpa, joulukuu 10, 2017, 23:30

« edellinen - seuraava »

hpa

NXS on tunnetusti mekaanisesti kestävin tähtäin mutta optiikan laatu ei resoluutiossa ja hämärä suorituskyvyssä ole ollut ihan Saksalaisten tasoa.

Mutta onko vuosien tässä tapahtunut kehitystä?  Nykyään on zerostopit ja hispeed tornit mutta entäs resoluutio ja optinen suorituskyky? Onko siinä tapahtunut muutoksia 2007 vs 2017?

HJu

Pinnotteissa on varmasti tapahtunut edistystä mutta niin on myös kilpailijoiden kohdalla tapahtunut. Radikaalimpia muutoksia kuten linssimateriaalin merkittävä parantuminen ei varmaankaan ole tapahtunut koska tällöim optiikan laskenta menisi uusiksi ja tähtäimen fyysiset mitat samoin. NF:n merkittävin kehitys löytynee uudemmista malleista.

Vahvan taalan aikana on kuitenkin vaikea keksiä miksi ostaa juuri NF kun samalla rahalla saa Steineria, Kahlesta jne. Bender taitaa edelleen olla hieman kalliimpi mutta muutama satanen 2500-3000e tähtäimen hinnassa on aika pientä jos rahalle saa vastinetta.
Terveisin,

HJu

hpa

Juu tämän hetkinen valuuttakurssi ei kannusta NF:ä ostamaan. Välillä vain näkee myynnissä käytettynä "uudempia" NXS-sarjalaisia ja miettii onko optiikan laadussa tapahtunut edistystä. Mutta ei siis optiikassa edelleenkään pärjää Steiner, Bender, Hensoldt-luokalle....

HJu

Optiikassa ilmaiset lounaat ovat tuntemattomia.
Terveisin,

HJu

JMKPa

Millonka NF:ssa alkanut olee laadussa heikkoutta ja onko kyse koko nxs sarjasta? Ihan mielenkiinnolla kysyn kun oma putki hankittu jo aikapäiviä sitten tyyliin ensinmäisiä mitä suomeen tuotiin. Ei kyllä jaksa uskoa ettö NF ois tarkotuksella laittanu markkinoille ns. Viallisia putkia. Laadussa ei varmasti pärjää saksalaisille mutta kelpaa mulle ja hoitaa hommansa siinä ku muut vastaavat putket. Ainut miinus on MOA säädöt ku nukyiset MRD säädöillä mutta ei tuokaanhaittaa.
Teen mitä teen ja teen sen kunnolla..

HJu

Ei NF varmasti ole huonolaatuisia putkia tehnyt. Ajan kuluessaa vaan muut toimijat ovat voineet heidät ohittaa esim pinnotteiden laadussa. Tämä on tietenkin spekulaatiota  koska pinnotteista ja niiden päivityksistä eivät valmistajat juuri huutele.

Terveisin,

HJu

hpa

Lainaus käyttäjältä: JMKPa post_id=88036 time=1514764443 user_id=366
Millonka NF:ssa alkanut olee laadussa heikkoutta ja onko kyse koko nxs sarjasta? Ihan mielenkiinnolla kysyn kun oma putki hankittu jo aikapäiviä sitten tyyliin ensinmäisiä mitä suomeen tuotiin. Ei kyllä jaksa uskoa ettö NF ois tarkotuksella laittanu markkinoille ns. Viallisia putkia. Laadussa ei varmasti pärjää saksalaisille mutta kelpaa mulle ja hoitaa hommansa siinä ku muut vastaavat putket. Ainut miinus on MOA säädöt ku nukyiset MRD säädöillä mutta ei tuokaanhaittaa.

Siis laadussa ei ole heikkoutta. Saksalaisilla on vaan parempi optinen "taso". Huomasin viime kesänä karvaasti tarkka-ampujan taso testissä eron kun vieressä Steiner M5X:llä sai koodin selvitetty. Mie en saanut selvää. Piti mennä lähemmässä enkä vieläkään saanut selvää....

Ja eiköa pari vuotta sitten Häyhä kisassa ollut rastin, jossa koodin selvitti vain Steiner ja S&B?

H5N1

Normaali valaistuksessako? Vai hämärässäkö? Oliko sama silmä katsomassa molempien putkien läpi?

Ei ole muuten päivänvalossa noin paljon eroa NF NXS:n ja M5X:N välillä :neutral:
<t></t>

hpa

Lainaus käyttäjältä: H5N1 post_id=88042 time=1514813795 user_id=3229
Normaali valaistuksessako? Vai hämärässäkö? Oliko sama silmä katsomassa molempien putkien läpi?

Ei ole muuten päivänvalossa noin paljon eroa NF NXS:n ja M5X:N välillä :neutral:

Ihan valoisissa olosuhteissa. En tietenkään verrannut näkymää Steinerin kun oli "tilanne päällä". Lähempää sain juuri ja juuri selvän koodista. Moni ei saanut sitä selvitettyä olleenkaan.

hpa

Lainaus käyttäjältä: H5N1 post_id=88042 time=1514813795 user_id=3229

Eli kerrataanpa tilanne. Lähestymis kokeessa piti tarkkailun alla ilman huomaa mistä lähestyä tiettyä pistettä. Löytää maalitaulu ja selvittää siinä oleva koodi ilman kiinni jääntiä.

Steiner mies selvitti koodin 120 m päästä. Mie jäin kiinni kun 90 m päästä en saanut yhdestä kirjaimesta selvää. Toisella yrittämällä olin 75 m päässä ja sain juuri ja juuri selvän. Moni ei saanut selvää vaikka olivat alle 50 m päässä.

H5N1

Siinäpä on ollut sitten kurssinpitäjällä pieni virhearvio ja itsetutkiskelun paikka, onko tarkoituksena ollut se että vain parhaimmalla lasilla varustetut selvittävät koodin....

Itse olen viimeksi ollut muutama vuosi takaperin tuossa samassa testissä juuri NXS:llä ja silloin etäisyys oli 270m.
<t></t>

hpa

Lainaus käyttäjältä: H5N1 post_id=88057 time=1514866828 user_id=3229
Siinäpä on ollut sitten kurssinpitäjällä pieni virhearvio ja itsetutkiskelun paikka, onko tarkoituksena ollut se että vain parhaimmalla lasilla varustetut selvittävät koodin....

Itse olen viimeksi ollut muutama vuosi takaperin tuossa samassa testissä juuri NXS:llä ja silloin etäisyys oli 270m.

Niin. Pistinkin kurssi palautteeseen että lähestymiskoe oli enemmän optiikan vertailu testi.

Tosin ongelma oli myös ettei alueella ollut sopivampaa maastoa: siksi matkat lyhyitä. Paikka oli sekapuista harvennettua kangas metsää. Nousimme ylärinteeseen. Taulu ja tarkkailijat olivat rinteen yläosassa. Lähestymis suunta oli jotain 240 luokkaa ja aika alkuilta eli tulimme varjosta vasta valoon. Steiner mies oli mun vasemmalla puolella, ihan vasemmassa reunassa. Mie olin toinen vasemmalta. Oikeassa reunassa olijoista ei tainnut kukaan koodia selvittää?