Heckler & koch MR308 A3

Aloittaja skaala, toukokuu 23, 2017, 07:43

« edellinen - seuraava »

HJu

DPMS-formaatin lippaita saa Suomessa monesta paikasta ihan hyllystä (Printecase, Armoria, AV-Ase ja Erä, Viranomainen ja varmaan muualtakin) . Tällä ei ole väliä sen jälkeen kun lippaat on hankittu. Niitä tarvitaan kuitenkin runsaasti itselataavaan ressukivääääriin.

Jatkossa yli 10ptr lippaiden hankintaan voi tulla haasteita joten niitä kannattaa hankkia nyt kun niitä vielä kaupasta helposti saa.

Eli tämä on vähän sitä samaa kuin että ostaako hyvin varustellun Skoda Octavian vai hinnat-alkaen Audi A4:n. Loppusumma on about sama mutta Octaviaan saa paljon enemmän herkkuja samalla rahalla. Kummallakin pääsee paikasta A paikkaan B. Jos rahaa on halua käyttää enemmän niin ei HKn hankintaa pidä väistellä, itsekin melkein sellaisen ostin. Itsellä vaan oli vähän muutakin rahanmenoa tiedossa joten ostin kokonaisedullisemman Sigin.

Sinänsä amerikkalaisvalmisteisen AR-10:n välttely on yhtä loogista kuin että harrastaisi sikareita mutta ei ostaisi kuubalaisia koska ne ovat tehty väärässä maassa :-) Tietty Sigin laatuongelmista on faktaa olemassa. Arvioin riskin vähäiseksi koska myyjähän vastaa myymästään tuotteesta Suomessa.

SIG on käytännössä nykyään jenkkifirma koska kyllästyivät Saksan viranomaisten kiusantekoon ja jatkuviin ratsioihin. Lähtivät kävelemään ja perustivat firman USAhaan jolla ei ole mitään omistuksellista sidettä Saksaan ja jonka tekemiset eivät kuulu Saksan valtiolle millään tasolla. En muuten usko että Sig in Germany olisi koskaan kehittänyt SIG716-kivääriä koska paikallinen kysyntä tällaiselle oli ja on melko vaatimatonta.

Jännä nähdä käykö Sakon TRG-tuotannolle vielä samoin.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

Titan

Vaikuttaako tuo 716 ilman vaimenninta ylikaasuiselta? Jos tuo uusin AU ei siinä normaalikaasuilla toimi, niin silloin aseen kanssa voinee yhtä hyvin käyttää ÄV-asennossa sitä satasen Jakia tai tavallista SL5:sta. Nuo uudet matalapainemallit taitavat vaimennustehossa hävitä vanhoille muutaman desibelin, mikä taitaa sillä asteikolla olla ihan korvinkin kuultava ero. Sinänsä tuo uusin AU vaikuttaa hyvältä ja ainakin vanhemmat AU:n vaimentimet ovat olleet erittäin hyvälaatuisia, joten veikkaan että tuo uusinkin on hyvä ostos.
Si vis pacem, para bellum

Perkeleen_Luoma

Ihan normi vaimentajille se asento on ainakin tarkoitettu.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Titan

Lainaus käyttäjältä: HJuSinänsä amerikkalaisvalmisteisen AR-10:n välttely on yhtä loogista kuin että harrastaisi sikareita mutta ei ostaisi kuubalaisia koska ne ovat tehty väärässä maassa :-) Tietty Sigin laatuongelmista on faktaa olemassa. Arvioin riskin vähäiseksi koska myyjähän vastaa myymästään tuotteesta Suomessa.

SIG on käytännössä nykyään jenkkifirma koska kyllästyivät Saksan viranomaisten kiusantekoon ja jatkuviin ratsioihin.

Ei mulla ole mitää jenkkiarskoja vastaan, ainoastaan jenkkisigejä. Pikkuarskoissa SR-15 on äärimmäisen hieno laite ja tuon kokemuksen perusteella uskaltaisin kyllä luottaa vaikka niihin uudemman tuotannon SR-25:iinkin, joten kyllä jenkkivalmistajien joukossa on äärimmäisen kovia tekijöitä.

Perusongelma on juuri tuo että jenkkisigeissä on Sigiä enää pelkkä brändi. Firma on moninkertaistanut tuotantomäärät, korvannut hyviä ratkaisuja halvoilla, lopettanut laadunvalvonnan ja ilmeisesti kohtelee henkilöstöäänkin huonosti. Vanhoja klassikoita raiskataan sen minkä ehditään, esim. uudet P210:t eivät enää vastaa rakenteeltaan aiempia P210:ia: halvemmalla sai tehtyä huonomman, mutta sen voi merkin ja mallinimen avulla myydä kalliilla. Tuolla reseptillä ollaan mun mielestä tiellä, joka ei tule jatkossakaan johtamaan hyviin tuloksiin vaan suunta on ennemmin päinvastainen.

Jenkkisigit on mun mielestä samassa kategoriassa korkeintaan DPMS:n, Remarin ja Savagen kanssa, jolloin hintakin saisi olla samaa luokkaa. Jos tuo 716 maksaisi täälläkin sen saman 1500-1600 eur, niin hinta-laatusuhde olisi todennäköisesti paljon paremmin kohdallaan.

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: HJu post_id=82706 time=1495689926 user_id=42
Nykyisissä lukoissa on kaksi ulostyöntäjää. Gen1-aseissa oli ongelmia mutta niitä ei ole tehty vuosikausiin. Tsekin aseet taisi olla nekin Gen1:iä. Tsekit eivät tainneet lopulta ostaa mitään.

Ainoa "vika" mihin olen törmännyt on liipasinkaaren alereuna joka hiertää keskisormea. ERGOn Gapperillä (6euroa) sekin vaiva poistui.

Vielä kun joku tekisi SIGiin pidemmän handguardin joka edelleen mahdollistaisi kaasujärjestelmän huoltopurun.

Gen2 Sigissä on pitkä handy, tosin DMR mallinimellä on, 716 mallissa peittää gasblockin ja on muutenkin kevennetty tuota kädensuojusta ja malli on uusittu.

Hinta jenkeissä 3.2K ja perus 716 2.38K.

HJu

DMRGen2:sta ei vielä ole Suomesra saanut. Tilaamalla voisi onnistua. Uusi handguard ei vakioblokin kanssa ilmeisesti mahdu samaan aseeseen. Lancerin kuitutuubia voisi koittaa vähän avartaa etupäästä. En tiedä onnistuuko fiksusti ja en ole uskaltanut lähteä protoilemaan 300 USD handguardin kanssa.

SIGin osalta omien orginaalivaraosien saatavuus on USAssakin huonoa joka on selvä miinus SIGin kannalta.

Terveisin,

HJu

Titan

Lainaus käyttäjältä: FINZKI
Hinta jenkeissä 3.2K ja perus 716 2.38K.

En tiedä, mistä sä noita hintoja katsot, mut mun käsittääkseni tuon Patrolin street price on noin $1700 ja gun brokerista voi sitten saada uusia vielä satkun-pari halvemmalla, tai lähikaupasta vastaavasti satkun-pari kalliimmalla. HK:n vastaava katuhinta taitaa olla $3400 kieppeillä.

Mikä tuosta Sigistä tekee Suomessa n. 850 eur paremman kuin esim. DPMS .308 Recon? Tuolla hintaerolla saisi kuitenkin esim. Vortex PST sarjan tähtäimen tai punapisteen + Saimaa Stillin vaimentimen? Merkille en itse laskisi arvoa, ja säädettävän portinkin tarve on kyseenalainen, jos on sopiva vaimennin.

HJu

1. Jenkkiaseet maksaa AINA Euroopassa enemmän kuin USAssa. Syynä rahdit, tullit, pari lisävälikättä ja yleensä myös 2-3X arvonlisäverot USAhan verrattuna.

2. HK MR308A3:sta ei myydä USAssa koska sitä ei saa tuoda maahan ollenkaan assault weapon import banin vuoksi. HK MR762:n eri versioita toki myydään. Niissä ainakin runko ja kokoonpano on tehty USAssa. Loput osat lienee enimmäkseen Saksasta.

3. USAssa on niin isot ja kilpaillut siviiliasemarkkinat että tuotteiden hinta määräytyy enemmän markkinoiden kuin valmistajan ehdoilla. Suomessa tai Euroopassa valmistaja/maahyantuoja käytännössä sanelee hinnat ja asiakkaat ostaa tai ei osta. USAssakin HK nauttii premiumbrandin mainetta ja on siksi kalliimpi kuin esim. SIG tai vaikka DPMS. Ja vain siksi koska aficionadot suostuvat maksamaan HK:sta tuplahinnan SIGiin tai 3X hinnan vaikkapa DPMS:n perusmalliin nähden.

HK on arvostetumpi malli, se on selvää ja hyvä ase.

LainaaMikä tuosta Sigistä tekee Suomessa n. 850 eur paremman kuin esim. DPMS .308 Recon? Tuolla hintaerolla saisi kuitenkin esim. Vortex PST sarjan tähtäimen tai punapisteen + Saimaa Stillin vaimentimen? Merkille en itse laskisi arvoa, ja säädettävän portinkin tarve on kyseenalainen, jos on sopiva vaimennin.

DPMS GII Recon 308 maksaa 2450e Armoriassa. Paitsi että sitä ei vaan ole saatu Suomeen viime vuosina eikä sitä siis voi ostaa. Viranomaisella jossain alennuksessa vanhemmalla Recon 308:lla on ilmoitettu hintaa 1650e mutta koska ase ei ole sielläkään myynnissä (sivuilla lukee niin) niin ilmoitettu hinta on lähinnä vitsi. Jos sitä saisi tuohon hintaan oikeasti hyllystä Suomessa niin kannattaa harkita. Nyt sitä ei voi ostaa Suomesta. Käsittääkseni DPMS on lopettanut vanhempien versioiden valmistuksen ja tekevät nykyään vain GII-sarjaa kaliperissa 308 Win. Vanhaa varastoa voi jostain vielä löytyä.

Olisin itse alunperin halunnut ostaa ensisijaisesti S&W MP10-mallin tai DPMS:n 3G1 308 -mallin mutta Smitikkaa ei Suomeen saanut ollenkaan ja DPMS 3G1 308 Winiä ei Armorian mukaan enää valmisteta. "Jouduin tyytymään" SIGiin :-) Itse maksoin SIGistäni 2450. Nyt uudet SIGit maksaa Joensuussa hyllyssä 2590e. SIGIssä on säädettävä mäntäkoneisto, Recon on suorakaasuinen malli.

Itse laskeskelin aikoinaan euroja ja totesin että koska haluan 20 lipasta (niin, lippaita pitää olla riittävästi), toimivan vaimentimen ja ne ambikontrollit mitä halusin (varmistin ja lippaansalpa ainakin, ehkä viritinkahva) niin vaihtoehdot olivat SIG 716, Colt MARC 901-16S 308WIN tai HK MR308. Kun ynnäilin hintoja yhteen niin SIG tulee noilla varusteilla yli 1000e halvemmaksi kuin HK. Colt meni aika samoihin kuin SIG. Ostin tuolla säästyneellä tonnilla käytännössä uuden CZ TS .40 kisapistoolin (rasiallinen ammuttu) ja 7 uutta lipasta kolmen paketissa olleen lippaan lisäksi joilla nyt kisaan IPSCissä.

En väitä että SIG on paras mutta minulle se on riittävä. Ensisijainen käyttötarkoituskin on IPSC Rifle Major -luokka eikä 800m tarkkuusammunta eli enemmän lähisomoa 25ptr lippaista ja vähemmän 5lks kasoja kauas. Toki aion tuolla ampua pidemmällekin kun saan optiikan hankittua. Optiikaksi vahvasti ehdolla on Vortexin 2-10X32 FFP PST Gen II mutta niitähän ei vielä kaupasta edes saa Suomessa.
Terveisin,

HJu

HJu

Saimaa Stilleistä sen verran että kun QD-vaimennin maksaa 720e ja sopiva QD-jarru 130e niin kombo maksaa yhteensä melko paljon. Olen sen verran köyhä että säästin suoraan 250e ostamalla AU BL-jarrun vähän käytettynä ja uuden SL5i-BL 7.62 Low Pressuren.
Terveisin,

HJu

HJu

Lainaus käyttäjältä: Titan post_id=82714 time=1495696146 user_id=3819
Vaikuttaako tuo 716 ilman vaimenninta ylikaasuiselta?

SIG 716 Sport (Patrolia ei ilmeisesti tuoda Saksaan mutta samaa asetta SPORT-merkinnällä kyllä) ei minun mielestä vaikuta ainakaan S&B 147 FMJ-latauksella yliikasuiselta. Low Pressure vaimentimen kanssa työntää EDELLEEN liikaa kaasua ainakin minun aseyksilössä. Vaimenninasennossa taas toimii tuolla patruunalla kuin junan vessa eikä savuta hylsynpoistoaukosta.

Lainaus käyttäjältä: Titan post_id=82714 time=1495696146 user_id=3819Jos tuo uusin AU ei siinä normaalikaasuilla toimi, niin silloin aseen kanssa voinee yhtä hyvin käyttää ÄV-asennossa sitä satasen Jakia tai tavallista SL5:sta.

Joo ja ei. Satasen alumiini-Jaki saattaa saada kipeää jos siitä päästelee läpi esim. SRA-rastilla +40 lks siinä alle minuutissa joka tuollaiseen pitkään rastiin ehkä menee. AUn Tuukka neuvoi hankkimaan tuon Low Pressure mallin kun kysin mikä BL-vaimennin olisi passelein SIGiin ja käyttötarkoitus IPSC/SRA.  SL5-BL ja SL5 varmasti kestää SRA-rastilla.

Maksimaaliseen vaimentamiseen en hankkisi itselataavaa lyhytpiippuista 308-kivääriä. Itselataava mekkaloi muutenkin ja kylvää hylsyjä lähimaastoon joten Low Pressure on enemmän harhautin ja liekinsammutin kuin maksimaalista vaimennusta tarjoava ultimate suppressor. SIG "oksentaa" kaasua pihalle heti männän 15-20mm liikeradan lopussa kaasublokista joten ääntä tulee väkisin enemmän kuin pulttilukosta . Ja sama homma jatkuu hylsynpoistoaukosta.

Lainaus käyttäjältä: Titan post_id=82714 time=1495696146 user_id=3819 Nuo uudet matalapainemallit taitavat vaimennustehossa hävitä vanhoille muutaman desibelin, mikä taitaa sillä asteikolla olla ihan korvinkin kuultava ero. Sinänsä tuo uusin AU vaikuttaa hyvältä ja ainakin vanhemmat AU:n vaimentimet ovat olleet erittäin hyvälaatuisia, joten veikkaan että tuo uusinkin on hyvä ostos.

Luvut näyttää Low Pressurelle matalampia arvoja. Epäilen että ainakin vakio SL5i:n arvot ovat pulttilukosta ja Low Pressuren luvut HK:sta tai vastaavasta josta pääsee melua pihalle muualtakin kuin vaimentimen kautta.  Ja onhan Low Pressuren sisuksiin jotain muutakin tehty tai jätetty pois. Toisin kuin Saimaan pöntöissä niin tässä ei ole mitään reikiä rungossa luodin kulkureiän lisäksi. Eli sisään ei pääse vettä eikä ulos paineita/melua. Vaimennin ei vaan vaimenna "ultimaattisesti".

BL-suujarru itsessään rauhoittaa aseen käytöstä selvästi pelkkään liekinsammuttimeen verrattuna joten hyötyä on pelkästä jarrustakin vaikka ei aina vaimentimen kanssa ampuisikaan.

Pitää muuten testata jossain vaiheessa 7.62 Low Pressurea ja 223 CQBS-vaimenninta 223:ssa. Ja pitää merkata CQBS-vaimennin maalilla tms. että sitä saa käyttää VAIN 223:ssa. Tulee kallis kiväärikranaatti jos sen CQBS:n laittaa vahingossa SIGiin ja ampuu siitä läpi 308 Winillä. Sopii kyllä mainiosti SIGIn BL-jarruun joten pitää vähän miettiä mitä tekee.
Terveisin,

HJu

Titan

Lainaus käyttäjältä: HJu post_id=82732 time=1495726663 user_id=42DPMS GII Recon 308 maksaa 2450e Armoriassa. Paitsi että sitä ei vaan ole saatu Suomeen viime vuosina eikä sitä siis voi ostaa. Viranomaisella jossain alennuksessa vanhemmalla Recon 308:lla on ilmoitettu hintaa 1650e mutta koska ase ei ole sielläkään myynnissä (sivuilla lukee niin) niin ilmoitettu hinta on lähinnä vitsi. Jos sitä saisi tuohon hintaan oikeasti hyllystä Suomessa niin kannattaa harkita.

Saatavuus on tosiaan täällä ainainen huolen aihe. Välillähän noissa kymppiarskoissa pääsi oikein valitsemaan, millaisen pelin haluaa 1700-1900 eurolla ostaa, mutta näköjään tuo saatavuus on tällä hetkellä huonompi - ja sehän mahdollistaa myös korkeammat hinnat niille aseille, joita on oikeasti myytävänä. Huono saatavuus on oikeastaan vähän yllättävää, koska kymppien kauppa on varmaan ollut täälläkin kasvamaan päin, ainakin sen perustella mitä radoilla on nähnyt.

Edullisemman pään isoja arskoja on maailmalla saatavana sellaiseen hintaan, että kyllä niitä täälläkin pitäisi pystyä myymään alle kahden tonnin, vaikka täällä ollankin tosiaan myyjän markkinoilla. Tunnen kyllä tuonnin haasteet ja alvin vaikutuksen hintaan, kun olen itse ostanut sekä aseita että luvanvaraisia osia niin Euroopasta kuin jenkeistäkin. EU-siirto on niin helppo juttu, että jos mieleinen ase löytyy muualta Euroopasta, ja kauppias ei peri älytöntä hintaa luvan hakemisesta ja logistiikasta, niin aseen voi ihan hyvin ostaa jostain muustakin EU-maasta.

HJu

DPMSn AR-10 halpisperusmallia on myyty välillä Saksassa lehtimainosten mukaan 999 eurolla sisältäen sikäläisen ALVin. Tuohon hintaan on ihan hyvä ostos.

Terveisin,

HJu

Titan

Lainaus käyttäjältä: Titan post_id=82653 time=1495561447 user_id=3819
Lainaus käyttäjältä: HJu
Painoero on pienempi kuin etupainoisuudesta seuraava harmitus. Lisää vielä vaimennin ja bipodi niin etupää on vaan turhan painava.

Kun en sitä vaimenninta tuonne 20" piipun jatkeeksi laita ja bipodikin on kiinni siinä lyhyessä kädensijassa, niin ei se painopiste kovin edessä ole. Itse asiassa veikkaan, että 16,5" ase pitkällä kädensijalla ja sen nokassa olevalla bipodilla on paljon etupainoisempi.

Tsekkasinpa muuten vielä tuon 20" MR308-A1:n painopisteen sijainnin ja painon eri kokoonpanoissa:

- 20" MR308-A1:n painopiste on täsmälleen aseen pivot pinnin kohdalla, kun perä on säädetty puoliväliin ja aseessa on kiinni pelkästään iso bipod-adapteri, teräksinen komppi, hihnakiinnike ja kiskonsuojat - ilman niitä painopiste olisi varmaankin lipaskuilun kohdalla, eli aikalailla otteen puolivälissä. Aseen paino tässä varustuksessa on 4,72 kg ja varusteet painavat noin 280 g, joten ilman niitä paino olisi noin 4,44 kg. Se verrokki eli HK MR308A3 16.5" painaa pitkällä etutukilla valmistajan mukaan 4,45 kg eli saman verran.

- Kun aseessa on lisäksi kiikari jalkoineen sekä TRG:n bipod jalat eteen taitettuna, aseen painopiste on pari senttiä edempänä eli etutukin ensimmäisen picatinny-harjanteen kohdalla. Kokonaispaino tässä kokoonpanossa on 6,3 kg. Harriksen QD-bipodilla säästäisi painossa 330 g, lieskarilla 35 g ja vaihtamalla 4-16x kiikarista 2,5-10x kiikariin yli 100g, eli kokonaispaino putoaisi 5,8 kg kieppeille. Samalla painopistekin varmaan palaisi sinne lipaskuiluun.

Painavahan tuo on pikkuarskoihin verrattuna, mutta painopisteen ja muun käsiteltävyyden puolesta ainakin tuollainen lyhyellä tukilla ja 20" piipulla varustettu ase vastaa muuten ihan tavallista normiarskaa -- mielestäni tuo MR308-A1 20" mallin väitetty etupainoisuus on siis myytti. Jos piipun päähän lisää sen vaimentimen, niin silloin tietenkin tuollainen 16" piipulla varustettu ase on jo aseen pituuden puolesta helpommin käsiteltävä. Jos saman vaimentimen laittaa 20" MR308:iin, saadaan kokonaisuus joka vastaa mitoiltaan, painoltaan ja painopisteeltäänkin aika tarkasti ilman vaimenninta olevaa TRG-22:sta (TRG ilman varusteita 4,9 kg). Ei tuo TRG tietenkään mikään vyörytysväline ole, mutta ei sitä nyt ole käsiteltävyydeltään mitenkään huonona pidetty - varmaan siis 20" vaimennetulla puolarillakin pystyisi jotenkin toimimaan.

HJu

Kokeilitko kokonaisuutta täydellä 20 ptr lippaalla ? Se nostaa painoa helposti puoli kiloa ja paino tulee pistoolikahvan etupuolelle, toki pivot pinnin takapuolelle. Tuo on kyllä totta että lyhyt handguard parantaa aseen tasapainoa melkoisesti mutta sekin pitäneet ostaa erikseen tai vaihtaan jonkun 16.5" omistajan kanssa päikseen vai miten ? Eikös 20" siviilimallit tule pitkällä etutukilla vakiona ?

Kyllä 20" piipulla varustettulla vaimennetulla 7.62 Nato -puolarilla ovat USAn maavoimat kyenneet toimimaan toistakymmentä vuotta eli KAC-25:n kanssa. Nyt kun hankkivat uusia M110A1:sta niin tulikin HK 16.5" piipulla. Itseasiassa HK:ta tai vastaavia AR-10:jä ei tuota pidemmällä piipulla armeijat (UK, Uusi-Seelanti, Saksa, Norja, ilmeisesti myös Australia?) juurikaan ole hankkineet syystä tahi toisesta. Epäilisin aseen käsiteltävyyttä erityisesti ajoneuvoihin tukeutuvan toiminnan osalta. Kyllähän mokkerit kantaa M240:stäkin joten ei se paino, pituus tai edes painojakauma yksinään selitä miksi armeijat suosivat lyhyempiä puolimoottoritarkkuuskivääreitä nykyään.Ehkä ne vaan helpommin mahtuvat ajoneuvoihin ja helikoptereihin ?

Itse olen vaan alkanut kyllästymään pitkiin aseisiin.  Omasta takaa löytyy 284win ja 338LM pultit joissa 700-710mm piiput. 284Win on itseasiassa varsin tasapainoinen käsiteltävä ilman vaimenninta. 338LM taas ei ole. Lämäriin tulee seuraava piippu olemaan pituusluokka 560mm jos siihen joskus piipun vaihdan.
Terveisin,

HJu

Titan

Lainaus käyttäjältä: HJuKokeilitko kokonaisuutta täydellä 20 ptr lippaalla ? Se nostaa painoa helposti puoli kiloa ja paino tulee pistoolikahvan etupuolelle, toki pivot pinnin takapuolelle. Tuo on kyllä totta että lyhyt handguard parantaa aseen tasapainoa melkoisesti mutta sekin pitäneet ostaa erikseen tai vaihtaan jonkun 16.5" omistajan kanssa päikseen vai miten ? Eikös 20" siviilimallit tule pitkällä etutukilla vakiona ?

Nyt kokeilin ilman lipasta, mutta täydellä lippaallahan tuota tulee yleensä käytettyä. Täysi lipas painaa natopaukuilla 630 g kun se tulee aika tarkalleen aseen painopisteeseen ja otteen puoliväliin, niin ei se käsiteltävyyttä juuri muuta. Uudet A3:set taitaa tulla järjestään pitkillä kädensijoilla. Mä vähän luulen, että ei tuo alkuperäinen A1 ihan ilman ajatusta tehtaalla syntynyt - muutamaa uudempaakin olen kokeillut, mut ei mulle ole syntynyt sellaista oloa, että vanha olisi uutta huonompi.

Pidempi piippu vaikeuttaa tietenkin juuri tuollaista ajoneuvokäyttöä ja TRA-toimintaa. Jos ampumaetäisyydetkin ovat lyhyitä, niin 16" piippu ajaa täysin asiansa. Kuitenkin hiekkalaatikon kokemuksia kuunnellessa mulle on jäänyt mieleen, että usein olisi tarvittu pidempäänkin kantamaa ja isompaa maalivaikutusta kuin mihin käytössä olevilla aseilla päästiin. Jos isompaa kaliiberia ei ole saatavilla, niin piipun lyhentäminen ei tietenkään varsinaisesti paranna sen käytössä olevan kaliberin ballistisia ominaisuuksia, vaikka luotia kuinka kehittäisi. Nyt kun uusimpana haasteena on että Level IV -tasoisista levyistäkin pitää pystyä ampumaan läpi, ja sitä varten kuulemma tarvitaan .30 kaliberin ase, niin samaa järjenjuoksua mukaellen kymppiarskojen piiputkin varmaan sitten lyhennetään jatkossa 12,5 tuumaan...