Heckler & koch MR308 A3

Aloittaja skaala, toukokuu 23, 2017, 07:43

« edellinen - seuraava »

skaala

H&K.ta myy moni liike, mutta montakohan asetta on kauppojen hyllyssä? Sig.ä en ole vielä löytänyt yhtään. Mikäli jossakin on(SIG716G2 Patrol), soitan perjantaina. Tietoa vaan mistä kysellä?

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma post_id=82684 time=1495648951 user_id=5963
H&K:ta myy monikin liike. Ainut mikä tuossa mr308 risoo on tuo säätökaasujen puute. Mikä on Sig saatavuus?

Eilen ruutia kävin jsar:ilta ja heillä on kuulema kaksi Sigin 716 vielä varastossa vapaana, ostaneet kaikki mitä on maahan tullut nortiksen kautta.

Kuhan tässä rahan herraksi pääsee, niin ostoslistastalla on 308win puolari, vaimenninkäyttö on ehdoton kriteeri ja tuota ei täytä tällä hetkellä montaa 1/2 moottorista kivääriä.

Sig made in USA on listan kärjessä, tai sitten Savagen MSR10, hinta on suunnilleen sama.

Savagessa kiinnostavinta olisi 5R nappirihlattu piippu, muutenkin Savaget on ainakin pulttilukkojen osalta tarkan kiväärin maineessa, joten uskoisin että tuokin puolimoottorinen kivääri olisi tarkka.

Säädettävät kaasut tuossakin, eli iso plussa.

Toinen spessu tuossa Savagessa on se, että tuota on saatavana myös 6.5creedmoor:ena, eli kykyä pitkälle matkalle olisi myös, sekä liipasinkoneisto pitäisi olla perus jenkkityyliin poiketen hyvä paketista otettuna.

Titan

Lainaus käyttäjältä: FINZKI post_id=82687 time=1495651039 user_id=6358
Sig made in USA on listan kärjessä

Mulla tuo Sig made in USA nostaa lähinnä karvat pystyyn :) Yhden Exeterissä tehdyn Sigin olen vähän aikaa omistanut, mutta muutaman muunkin nähneenä mun luotto noihin jenkeissä tehtyihin Sigeihin on vähäinen. Kivääreissä sveitsiläiset on omaa luokkaansa, pistooleissa taas Länsi-Saksan tuotokset ovat mielestäni parempia kuin myöhemmät saksalaiset Sig Sauerit.

Hämärästi muistelen että Tsekkien armeija tms. perui oman Sig 716 tilauksensa, mut en kyllä muista mistä syystä. Jenkkiaseista taisi kuitenkin olla kyse, ei kai noita Saksassa tehdäkään?
Si vis pacem, para bellum

FINZKI

Milloin Sveitsissä viimeksi noita 716 malleja tehneet?

Saksassa ainakin jossakin vaiheessa kasasivat.

Nykyään Amerikassa on hinta työn kannalta ok mittapuulla ja noillekkin suurin markkina on USA, niin mikä sen myyvempi kuin se että paketissa lukee, Made in USA.

Esim osa 516 on tehty Saksassa ja osa jenkeissä, mutta tiedä sitten siitä onko niillä laadullisesti eroa.

"SIG" muutenkin kovin globaalia toimintaa näinä päivinä.

https://en.wikipedia.org/wiki/SIG_Sauer">https://en.wikipedia.org/wiki/SIG_Sauer

veeteetee

Lainaus käyttäjältä: skaala post_id=82686 time=1495650987 user_id=6841
H&K.ta myy moni liike, mutta montakohan asetta on kauppojen hyllyssä? Sig.ä en ole vielä löytänyt yhtään. Mikäli jossakin on(SIG716G2 Patrol), soitan perjantaina. Tietoa vaan mistä kysellä?

http://www.aseliikerantanen.fi/fi/Uudet+aseet/Kiv%C3%A4%C3%A4rit/4/Heckler++Koch+MR308/1269">http://www.aseliikerantanen.fi/fi/Uudet ... MR308/1269">http://www.aseliikerantanen.fi/fi/Uudet+aseet/Kiv%C3%A4%C3%A4rit/4/Heckler++Koch+MR308/1269

FINZKI

Hintaero melkonen.

http://www.joensuunsar.fi/productdisplay/sig-sauer-716-patrol-saatavana-taas">http://www.joensuunsar.fi/productdispla ... avana-taas">http://www.joensuunsar.fi/productdisplay/sig-sauer-716-patrol-saatavana-taas

Titan

Lainaus käyttäjältä: FINZKIMilloin Sveitsissä viimeksi noita 716 malleja tehneet?

Ei kai Sveitsin SIG tee enää minkäänlaisia aseita, mutta ymmärrän kyllä että sellaiselle laadulle ei enää löytynyt maksajia. 716sta ei kai ole ikinä tehty SIGin toimesta? Swiss Armsin myyntimääristä ei ole mitään käsitystä, mutta eivät ne huikeita voi olla.

Edullinen hinta on aina tavoittelemisen arvoinen asia, mutta jostain joutuu tyypillisesti aina tinkimään: parhaat materiaalit, korkea työn ja viimeistelyn laatu sekä hyvä laaduntarkkailu eivät taida kovin usein olla edullisten aseiden ominaisuuksia. Laaduntarkkailusta voi helpoimmalla säästää kallista ihmistyöaikaa, mutta siitä jää aina kiinni. Sig söi sillä jenkeissä hyvän maineensa, ja sen palauttaminen vie aikaa.

HJu

Tsekit taisi jonkun 200 Sigin tilauksen perua. Nettitiedon mukaan tarkkuus ei säilynyt riittävän hyvänä riittävän kauan. Ei selvinnyt kuluivatko aseet vai oliko kenttätestit muuten vaan "käytämme tarkkuuskiväärin piippua rautakankena koska joskus tarkka-ampuja voi tarvita rautakankea"-tyyppistä pöljäilyä vai mistä oli kyse.

Tsekin päätös oli tiedossa mutta en välittänyt koska armeijoiden valintatesteissä on paljon asioita ja politiikka joilla ei ole merkitystä minulle.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

PikkuBee

Lainaus käyttäjältä: Titan post_id=82688 time=1495651836 user_id=3819
Lainaus käyttäjältä: FINZKI post_id=82687 time=1495651039 user_id=6358
Sig made in USA on listan kärjessä

Mulla tuo Sig made in USA nostaa lähinnä karvat pystyyn :) Yhden Exeterissä tehdyn Sigin olen vähän aikaa omistanut, mutta muutaman muunkin nähneenä mun luotto noihin jenkeissä tehtyihin Sigeihin on vähäinen. Kivääreissä sveitsiläiset on omaa luokkaansa, pistooleissa taas Länsi-Saksan tuotokset ovat mielestäni parempia kuin myöhemmät saksalaiset Sig Sauerit.

Hämärästi muistelen että Tsekkien armeija tms. perui oman Sig 716 tilauksensa, mut en kyllä muista mistä syystä. Jenkkiaseista taisi kuitenkin olla kyse, ei kai noita Saksassa tehdäkään?

Peruutuksen syy oli piipun kestävyys. Lisäksi haukkuja sai isot haitot laadussa, käynti heitti kovasti, ulosheittäjän ongelmia ja ongelmia lukon kanssa. En nyt löydä sitä dokumenttia, mutta päädyin itsekkin MR308. Tuttu asemyyjäkin ( sig-fani btw) jopa kehotti pysymään SIG716sta kaukaa. SIG itse kertoi että ongelmat olisi korjattu gen2 tuotoksissa, mutta kentältä kantautunu tieto kertoo muuta. Itse en halunnuut riskiä ottaa.

HJu

Nykyisissä lukoissa on kaksi ulostyöntäjää. Gen1-aseissa oli ongelmia mutta niitä ei ole tehty vuosikausiin. Tsekin aseet taisi olla nekin Gen1:iä. Tsekit eivät tainneet lopulta ostaa mitään.

Ainoa "vika" mihin olen törmännyt on liipasinkaaren alereuna joka hiertää keskisormea. ERGOn Gapperillä (6euroa) sekin vaiva poistui.

Vielä kun joku tekisi SIGiin pidemmän handguardin joka edelleen mahdollistaisi kaasujärjestelmän huoltopurun.

Terveisin,

HJu

Titan

(editoitu seuraavaan viestiin)

Titan

Lainaus käyttäjältä: FINZKIHintaero melkonen.

Mun mielestä hintaero on tosi pieni. Jenkeissä saa ostettua kaksi Sig 716 patrolia yhden HK:n hinnalla. Ja HK maksaa siellä suunnilleen saman minkä täälläkin. Nordis on kyllä kalliin maineessa, liekö hintaero selittyy sillä. Oma kokemus on, että Sigiin liittyvää palvelua Nordikselta ei kyllä saa vaikka kuinka yrittäisi, eli johonkin muualle ne käärityt katteet siellä laitetaan.

Disclaimer: mullahan ei siis ole minkäänlaista omaa kokemusta tuosta 716:sta. Mutta SIGeistä, Sig Sauereista ja jenkkisigeistä on, ja siksi suhtaudun itse epäilyksellä noihin jenkeissä tehtyihin 716:iin. Varsinkin jos hintaero oikeasti erinomaiseen MR308:iin jää pieneksi, niin mulle valinta olisi (ja oli) helppo. Säädettävän kaasuportin tarve on enää nykyään kyseenalainen, koska Saimaa Stillin vaimentimet ja uusin Ase Utra toimivat mainiosti ilman sitä säätökaasuakin.

Perkeleen_Luoma

No sehän riippuu ihan budjetista. Jos budjetissa on vaikka 3500 aseelle ja optiikalle, niin valinta on selvä.

Lisäksi tuo saimaa still ja aseutran low blowback on pirun kalliita pönttöjä.

Sig toimii sillä satasen jakillakin.

Jos rahaa on, niin ilman muuta mr308 lähtisi 600e hintaerolla,  low blowback pöntöt ja benderi päälle.

Johan on ar-15 hinnoissakin järkyttävä lisä Suomessa.

S&W mp 15 sport ii saa maksaa melkein kolme kertaa enemmän.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

HJu

Uusi Ase-Utra SL5i 7.62 Low Pressure EI toimi SIGissä ilman että säätää kaasut äv-asentoon. Tekee häiriötä joka laukauksella vakioasennossa, kokeiltu on. ÄV-asennossa toimii erinomaisesti. Tämä lähinnä tiedoksi jos joku harkitsee AU Low Pressure -vaimenninta SIGiin.

Ostaisin tuon AUn uudestaankin jos joku miettii kannattaako hankkia.

Terveisin,

HJu

HJu

DPMS-formaatin lippaita saa Suomessa monesta paikasta ihan hyllystä (Printecase, Armoria, AV-Ase ja Erä, Viranomainen ja varmaan muualtakin) . Tällä ei ole väliä sen jälkeen kun lippaat on hankittu. Niitä tarvitaan kuitenkin runsaasti itselataavaan ressukivääääriin.

Jatkossa yli 10ptr lippaiden hankintaan voi tulla haasteita joten niitä kannattaa hankkia nyt kun niitä vielä kaupasta helposti saa.

Eli tämä on vähän sitä samaa kuin että ostaako hyvin varustellun Skoda Octavian vai hinnat-alkaen Audi A4:n. Loppusumma on about sama mutta Octaviaan saa paljon enemmän herkkuja samalla rahalla. Kummallakin pääsee paikasta A paikkaan B. Jos rahaa on halua käyttää enemmän niin ei HKn hankintaa pidä väistellä, itsekin melkein sellaisen ostin. Itsellä vaan oli vähän muutakin rahanmenoa tiedossa joten ostin kokonaisedullisemman Sigin.

Sinänsä amerikkalaisvalmisteisen AR-10:n välttely on yhtä loogista kuin että harrastaisi sikareita mutta ei ostaisi kuubalaisia koska ne ovat tehty väärässä maassa :-) Tietty Sigin laatuongelmista on faktaa olemassa. Arvioin riskin vähäiseksi koska myyjähän vastaa myymästään tuotteesta Suomessa.

SIG on käytännössä nykyään jenkkifirma koska kyllästyivät Saksan viranomaisten kiusantekoon ja jatkuviin ratsioihin. Lähtivät kävelemään ja perustivat firman USAhaan jolla ei ole mitään omistuksellista sidettä Saksaan ja jonka tekemiset eivät kuulu Saksan valtiolle millään tasolla. En muuten usko että Sig in Germany olisi koskaan kehittänyt SIG716-kivääriä koska paikallinen kysyntä tällaiselle oli ja on melko vaatimatonta.

Jännä nähdä käykö Sakon TRG-tuotannolle vielä samoin.

Terveisin,

HJu