Heckler & koch MR308 A3

Aloittaja skaala, toukokuu 23, 2017, 07:43

« edellinen - seuraava »

skaala

Olen hankkimassa otsikon mukaista asetta. Kauppoja ei vielä ole tehty kuin suullisesti. Kertokaa aseesta tietävät risut ja ruusut. Mikäli on oikeaa tietoa eikä mutu tuntumaa. kiitos etukäteen.

HJu

20" malli on törkeän painava. Tähtäimen kera ollaan helposti 6,5 kilossa,ilman bipodia ja vaimenninta. Osta suosiolla16.5" piipulla kuten Bundeswehr ja USSOCOM.

Lippaat 70-80e kappale.

Toimintavarma ja tarkka.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

VilleV

Molemminpuoleiset hallintalaitteet onnistuneet. Perä ja kahva omaan mieleeni hyvät. Vakiolaukaisu siedettävä+. Erinomaiset vakioavotähtäinet. Jos tykkää ampua käsi kaukana edessä niin etutukki vähän lyhyt jos bipodia käyttää samanaikaisesti.

Vaikea kyllä keksiä hirveästi moitetta. Jos nyt pitää jotain keksiä niin ase on kyllä painava.

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

skaala

Miten lippaiden saatavuus/hinnat. Mitenkä muut osat esim. laukaisukoneistojen saanti, jos haluaa vaihtaa?

VilleV

Lippaita saa ja ovat kalliita. Urheilukoneistoja saa UHL merkkisiä saksanmaalta ja kotimaasta uronen precision MTG. Ovat kalliita niinkuin arvata saattaa.

Juuso.L

Ainakin geissele valmistaa omaa koneistoa MR:lle, muista valmistajista en osaa sanoa ja tavan AR koneisto ei toimi ellei eliminoi nallipiikki varmistinta.
Toyotalla metsään traktorilla pois.

Titan

Lainaus käyttäjältä: HJu20" malli on törkeän painava.

Eikös tuo painoero lyhyempään ole kuitenkin aika pieni? Oma 20" A1 ei tunnu juurikaan painavammalta kuin 16,5" pitkällä kädensijalla varustettu ase. Vaimentimen kanssa tuo lyhyempi on selvästi kätevämpi, tosin kunnon bipodin ja kiikarin jälkeen setillä on jo sen verran painoa, että sitä vaimentimen tarpeellisuutta kannattaa joka tapauksessa harkita.

Si vis pacem, para bellum

MaR

Mulla on toi alkuperäinen MR308 malli 20" piipulla. Aseeseen on vaihdettu G28 mallinen bufferituubi ja perä, jossa on erillinen poskipakan säätö sekä oma LOP säätö teleperäomianisuuden lisäksi.

Ase on äärimmäisen toimintavarma ja tarkkkuuskin on todella hyvä puolimoottoriksi. Ammun itseladattua patruuna reseptillä 10g scenar, N150 ruutia 46.8 grainia, lapuan hylsyllä ja CCI200 nallilla. Tällä kokoonpanolla käynti on toistuvasti alta kulmaminuuttia 100 metriltä. 500 metrin päästä kasat pysyvät myös hyvin alta kulmaminuutin, kunhan ampuja on terävänä.

Muutama viikko sitten kävin Niinisalossa ampumassa pitkää matkaa. Kyseinen combo toimi todella hyvin kilometriin asti. Tarkoittaa sitä että jasterit kaatuivat säännönmukaisesti kun tuulesta oli koppi. Tuli vielä pikkaisen venytettyä oletetun suorituskyvyn yläpuolelle ja osuttua 1280 metrin jasteriin . Tuuliolosuhteet olivat kovat ja sivutuulen osalta korjaus oli osuman aikana peräti 6,5 MRAD. Ekalla laukaukselal tuuliarvio 1.5 mrad pielessä, nopean ristikolla korjauksen jälkeen toinen laukaus ohi reunan oikealta puolelta, kolmannella juuri ja juuri vasemmalta puolelta. Neljäs kaatoi jasterin.

Pidän aseen ergonomiasta ja tuntumasta todella paljon. Koko paketti on laadukas ja jämäkkä. Lowerista löytyy molemmilta puolilta pienet bufferit, jotka jämäköittävät rungon siten, että mikään ei liiku. Vaihdin muista ar pohjaisista poiketen menee aina vireettä myös varmistetuksi, mikä on pieni plussa itselleni. Pistoolikahvassa on hyvä kulma eikä se aiheuta "wankers cramppia". Mulla on pitkä picatanny etukahva ja lyhyttä en suosittelisi. Tosta saa hyvän otteen ja bipodi on tarpeeksi kaukana antaaksen tukevan tuen. Olen itse vaihtanut liipasinkoneiston UHL:n koneistoon. Koneiston etuveto on hieman perseestä, mutta itse liipaisukynnys on todella selkeä ja tämän kanssa on helppo ampua tarkasti.

On totta että MR308 on kohtuullisen raskas kivääri, mutta ei se menoani ole haitannut esimerkiksi tarkkarikurssien tetsauksilla. Asennoidun omaani enemmän tarkkuuskiväärinä kuin ryntöpyssynä, vaikka toimii tää MR308 siinäkin roolissa. 2016 Häyhän talonvyörytys rastilla ei ollut ongelmia.

Ton A3 hallintalaitteet ovat paremmat kuin mun mallissa.

Lippaita kannattaa tilata Saksasta. Useimmissa kaupoissa maksaa sen 69.90 euroa. Suoemssa jostain käsittämättömästä syystä noi maksaa usein 109-129 euroa. Toisaalta hätä ei ole tämän näköinen, sillä Handl Defense on alkanut tekemään lipasikuilu inserttiä, jolla saa kyseiseen pyssyyn SR25 malliset lippaat

http://soldiersystems.net/2017/05/17/sofic-handl-defense-introduces-sr25-magazine-magwell-adapter-for-hk417/">http://soldiersystems.net/2017/05/17/so ... for-hk417/">http://soldiersystems.net/2017/05/17/sofic-handl-defense-introduces-sr25-magazine-magwell-adapter-for-hk417/

Pari kaveria intoutui ostamaan omat MR308:t sen jälkeen kun ne oli tota mun pyssyä testailleet. Molemmat tosin hankki 16.5" mallin eikä niissäkään ole mitään pahaa sanottavaa. Toinen näistä 16.5 tuumasista oli Niinisalossa mukana ja sillä saatiin 1090 jasteri kaadettua. Melko hyvin nysälle .308win puolarille.

MR308:n pahimpia miinuksia ovat itse aseen ja kaikkien varusteiden sekä lisäosien hinta. Toisaalta en ole katunut hankintaa hetkeäkään.

VilleV

En missään tapauksessa torpedoi MaR sanomisia, mutta puutun seuraavaan: mr308 ei ole laadukkaiden puolariarskojen seassa tarkkuuden puolesta mikään primus inter pares- ase. Eli mielestäni asiasta muodostuu väärä mielikuva, jos kuvittelee että yli 3 k e puolareiden joukossa MR308 olisi muita tarkempi.

MaR

Laadukkaat puolariarskat kykenevät hyviin tarkkuuksiin. 3+ k euron hintaluokan aseiden kuvittelisi automaattisesti kykenevän alle kulmaminuutin tarkkuuteen.

MR308 on useamman yksilön perusteella havaittu hyvin käyväksi sopivalla patruunalla sekä äärimmäisen luotettavaksi ja on näin ollen sopiva tarkka-ammuntatoimintaan. Tätä faktaa puolustaa myös useiden maiden asevoimien viimeaikaiset hankinnat. Muunmuassa jenkit, norskit, tanskalaiset, saksalaiset, aussit yms. ovat ottaneet saman aseperheen aseita palvelukseen.

mpikkara

http://7x57r.blogspot.fi/2017/04/308-arska-heckler-mr308-a3-165.html">http://7x57r.blogspot.fi/2017/04/308-ar ... 3-165.html">http://7x57r.blogspot.fi/2017/04/308-arska-heckler-mr308-a3-165.html

HJu

Lainaus käyttäjältä: Titan
Lainaus käyttäjältä: HJu20" malli on törkeän painava.

Eikös tuo painoero lyhyempään ole kuitenkin aika pieni? Oma 20" A1 ei tunnu juurikaan painavammalta kuin 16,5" pitkällä kädensijalla varustettu ase. Vaimentimen kanssa tuo lyhyempi on selvästi kätevämpi, tosin kunnon bipodin ja kiikarin jälkeen setillä on jo sen verran painoa, että sitä vaimentimen tarpeellisuutta kannattaa joka tapauksessa harkita.

Painoero on pienempi kuin lisääntyneestä etupainoisuudesta seuraava harmitus. Lisää vielä vaimennin ja bipodi niin etupää on vaan turhan painava.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

Titan

Lainaus käyttäjältä: HJu
Painoero on pienempi kuin etupainoisuudesta seuraava harmitus. Lisää vielä vaimennin ja bipodi niin etupää on vaan turhan painava.

Kun en sitä vaimenninta tuonne 20" piipun jatkeeksi laita ja bipodikin on kiinni siinä lyhyessä kädensijassa, niin ei se painopiste kovin edessä ole. Itse asiassa veikkaan, että 16,5" ase pitkällä kädensijalla ja sen nokassa olevalla bipodilla on paljon etupainoisempi.

Mäkin luulin alkuun, että tuo lyhyt kädensija olisi pitkää huonompi, mutta nykyään olen ihan tyytyväinen siihen. Samoin kuin vakiolaukaisuun, jonka päivittämistä pidin alkuun itsestään selvänä (muissa aseissa on kuitenkin Geisselen ja UP:n koneistoja, eli vertailupohjaa on jonkin verran). Kerrankin kävi 'päivitystarpeiden' kanssa näin päin! :)

Si vis pacem, para bellum

HJu

HK MR308A3 16.5" painaa 4,45kg

HK MR308A3 20" painaa 4,76 kg

HK MR308A3-28 16.5"  painaa 5,10 kg

SIG 716 Patrol 16.6" painaa 4,3kg

Jos aseella ammutaan pötköttelyammuntoja niin on aika sama mitä se painaa. Jos sitä on tarkoitus maastossa kantaa mukana ja/tai ampua SRA:ta/IPSCIä niin painolla ja etenkin aseen tasapainolla voi olla jotain merkitystä kirjoituspöytätaistelijan fysiikalla varustetuille harrastajille kuten allekirjottanut :-)

Itse ostin SIGin sen takia että se oli tonnin halvempi kuin HK, siinä on säätökaasut vakiona ja lippaita saa lähikaupasta tolkulliseen hintaan. Ei se kyllä yhtään sen kevyempi ole kuin HK.
Terveisin,

HJu

MOj

Lainaus käyttäjältä: VilleV post_id=82639 time=1495526949 user_id=4045
En missään tapauksessa torpedoi MaR sanomisia, mutta puutun seuraavaan: mr308 ei ole laadukkaiden puolariarskojen seassa tarkkuuden puolesta mikään primus inter pares- ase. Eli mielestäni asiasta muodostuu väärä mielikuva, jos kuvittelee että yli 3 k e puolareiden joukossa MR308 olisi muita tarkempi.

Mikäs näistä laadukkaista semi-auto peleistä on se primus inter pares- ase tarkkuuden osalta, hinnasta riippumatta?