Tikka LSA-55 cal. 222 tarkkuus?

Aloittaja jarppe66, toukokuu 22, 2017, 13:50

« edellinen - seuraava »

jarppe66

Moi!

Onko foorumilaisilla käsitystä millaiseen tarkkuuteen tuollaisen kiväärin pitäisi kyetä. Ase on 80-luvun alkupuolelta sarjanumeron perusteella. Historiasta ei tietoa, ase on käynyt parhaimmillaan 150 m pari kertaa alle 0,4-0,5 MOA:n (kolmella laukauksella) mutta kaikki muut paukut isolla hajonnalla.

Eilen kävin kokeilemassa; kaksi ekaa laukausta aivan vieritysten (ne sai paikkalapulla piiloon), seuraavat kolme 10 cm hajonnalla ja tämän jälkeen 3x5 sarjat n. 1,3 MOA. Käytössä Sako ranger 3,2 g, Steiner Range 3-12x56 putkena, vähätuulinen keli, ammuttu bipodin päältä, hiekkapussi perän alla. Olen nyt ampunut tuolla kiväärillä n. 100-110 laukausta, laukaisu kiväärillä herkässä 650 g.

Aseen tarkastin paikallisella sepällä ennen eilistä; kruunu ok, petaus ok, rihlat näyttää silmämääräisesti hyvältä, tähtäimen ruuvit oli tiukassa, piippua lyhennetty aikaisemmin. Ainut huomautettava seikka oli se, että Optilockin ensimmäinen jalka oli liian edessä ja jalka ilmeisesti kantoi etureunaltaan. Kuparit poistettu viime syksynä kun ostin sen. Eilen ammunnan jälkeen huomasin että yksi Optilockin ruuvi oli löystynyt, voiko tällä olla merkitystä?

Olen nyt alkanut epäilemään myös sitä, että onko kiikari ole kunnossa (otettu käyttöön uutena viime syksynä), tarkoitus testata kivääriä Nightforcen kanssa jotta näen miten sillä pelittää....

jarppe66

Hei Tietäjät!

Apua tarvittaisiin tässä tapauksessa, vaikka nyt puhutaankin pelkästään metsästyskivääristä. Pitäisi päättää, että laitanko aseen kiertoon vai en. Mielestäni linnustamiseen sen tarkkuus ei nyt riitä.

HJu

Kiinnitä tähtäin kunnolla ja kokeile vielä Lapuan tehdaslatauksilla ennen kuin teet mitään johtopäätöksiä mistään.

Sinänsä alle 0,5 Moan kasaa ampuvat tehdasaseet ovat harvassa joten vaihto ei välttämättä tilannetta parantaisi muutenkaan.

Metsästyskiväärille riittää 3 lks kasat aivan mainiosti. Kysehän ei ole mistään kasa-ammuntakivääristä.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

Tapiok

Oma -80 luvun puolenvälin tuotos, ohutpiippunen 55 Deluxe nakuttaa esim. Bergerin 52 gr Targetilla tasaiseen 10-15 mm kasaa, usein tuurilla parempiakin. Ase on tosin kevyesti pedattu. Sakon 3,2 grammaisella en ole saanut vastaavia kasoja, Lapuan 3,6 g Fmj käy omaladattuna 15 mm kasaa ja pienempääkin. Erittäin helppo ase ollut saada eri luodeilla käymään, ei ole vaatinut minkäänlaista hieromista latausten suhteen.

Jos ei tällä paukulla käy paremmin, niin jotain on pielessä.

https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Sako/Sako_222Rem_3,4_g_Racehead_Sierra_111G&naytasivu=4742&id=4538&saitti=ahtihuvila">https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio ... ahtihuvila">https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Sako/Sako_222Rem_3,4_g_Racehead_Sierra_111G&naytasivu=4742&id=4538&saitti=ahtihuvila

Ekaksi tietenkin petaukset kuntoon ja ruuvit sopivan tiukalle yms. perusasiat kuntoon.

jarppe66

Kiitokset noista kommenteista, varsinkin tuosta saman ikäluokan kivääristä. Oliko kaliiberisi myös 222:n? Muistaakseni viime syksynä minulla oli jotain 3,6 grammaisia myös kokeiltavana, eivät toimineet silloin. Jostakin luin että näissä tämän ikäisissä Tikoissa on rihlannousu 1:14, jolloin eikö se suosi silloin kevyempää luotia?

Pitää kokeilla tuota Sakon Raceheadia kunhan jostain löydän niitä. Onko tieto miten ne käyttäytyy linnussa? Itse metsästän 308:lla Lapuan scenarilla (10,85 grammaisilla muistaakseni) ja eikä ole kuin pari kertaa lintu räjähtänyt (molemmilla kerroilla ammuttu lintua takaa päin).

No pitää kokeilla vielä tuota Nightforcea jota eliminoituu tuo kiikarin rooli tästä hommasta.

MikaS

Mulla on ollut sportteri mikä ei ollut kovin hyvä käymään ( boforssin piippuaihio ), tosin pienimmän viiden laukauksen kasani 2,7mm /100m onnistuin sillä kyllä vahingossa ampumaan. Onko sinulla piippu vapaastivärähtelevä ja putsattu vaippametallit kunnolla pois? Kannattaa muistaa myös että voi putsauksen jälkeen vaatia muutaman laukauksen että käynti alkaa tasoittumaan.

Tapiok

222:n sekin on. Mitä nyt olen itse kolmeen omaan 222:seen M55 Tikan piippuun ja yhteen kaverin piippuun latausta etsinyt, niin ei ole ollut isompia vaikeuksia minkään kanssa. Varmimmin se on onnistunut esim. just tuolla Sakonkin käyttämällä Sierran 52 g BTHP:llä. Raceheadilla olen jokusen linnun ampunut ja hieman rivoa jälkeä tekee jos osuu muualle kuin keuhkoile. Tuo Berger on siinä hommassa parempi ja sitä onkin käytetty kaverin kanssa monta vuotta. Lyhyet 3,6 g luodit, kuten Lapuan 3,6 g FMJ vakautuu 14" nousussa oikein hyvin. Pidemmät esim. Noslerin Ballistic Tip vakautuu omassa aseessa lämpimillä keleillä, mutta jo pikkupakkasessa kasat leviää kämmenen kokoiseksi satasella.

Nuo tehdaskokovaipat eivät ole olleet käynniltään sitä, mihin tuollainen ase pystyy esim. kunnon reikäpääkuulalla itseladattuna.

jarppe66

Piippu on pedattu ja se on irti tukista. Kuparit otin vaahdolla pois viime syksynä pariin kertaan ja nyt viime viikolla aseseppä ruiskutti sisään jotain ja putsasi tulpalla. Ei muistaakseni kommentoinut kuparoinnista ainakaan mitään suurempia.

Perkeleen_Luoma

Eli todellisuudessa ei ole tietoa onko sitä kuparia vai ei.

Noi vaahdot tuppaa olemaan tehottomia ja sepän tekosista ei ole tarkempaa tietoa.

Myös ylimenon karstoittuminen eli ns. carbon ring on mahdollinen ilonpilaaja
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

jarppe66

Jatkoa LSA-55:een....

Toissa päivänä tuli taas käytä radalla, nyt putkena aseen päällä oli Nightforcen NXS 5,5-22x56. Ammuin 20 laukausta joista 6x3 laukauksen sarjat. Viisi ensimmäistä ammuin 150 metriltä, kasojen kokojen ollessa kulmaminuutteina (1.35, 0.83, 0.93, 0.90 ja 1.40). Viimeisen sarjan ammuin 100 metriltä (0.47 MOA). Eli noiden kaikkien keskiarvo 0.98 MOA. Panoksena edelleen tuo Sakon Range 3,2 g. Tämän reissun jälkeen olen laittanut vaahdot piippuun pariin otteeseen ja antanut vaikuttaa yön yli (homma vielä kesken).

Kun vertasin Steinerin (3-12x56) putkella aikaisemmin ampumiani kasoja niin hieman ne pieneni tuon suuremman suurennoksen kautta, mutta eivät hirveästi eli vika ei ole putkessa. Haenko nyt ihan liian suurta tarkkuutta tuosta kivääristä kun tähän mennessä olen käyttänyt vain tehdaspaukkuja. Nyt kasat pyörii kulmaminuutin molemmin puolin. Tuota Lapuan 3,6 grammaista pitää kokeilla kun menee seuraavan kerran radalle.

Sellainen huomio aseen petauksesta että eturuuvin kohdalta massa menee ehkä hieman liian pitkälle eteenpäin (kantaako hieman patruunapesän etuosasta, en ole varma) ja että kun lippaan ottaa pois ja paperikaistaleella yrittää kokeilla metalliosien ja tukin väliä tästä lippaan kohdalta niin toinen puoli tuntuu tiukemmalta. Voiko tällä olla mitään vaikutusta?

Sellainen ihmeellinen asia tuli myös esille radalla. Kun olin asentanut NXS:n aseeseen niin huomasin karkea kohdistuksen jälkeen että koron säätövara loppui kesken kiikarista (ase ampui yli). Tähän en ollut törmännyt TRG:n kanssa missä putki normaalisti lepää. Mistä tämä koron säätövaran loppuminen voi johtua?

Koheltaja

Petauksen tarkistus. Kun ruuvit on kireällä, laita sormi tukin nokkaan niin että se lepää samalla piippuun. Avaa/kiristä vuorotellen molempia ruuveja, jos piippu liikkuu ruuvien kiristyksen aikana niin petauksessa on parantamisen varaa. Lukkokehyksen etupuolella saa ja pitääkin olla petausmassaa piipun juuressa tukemassa petausta mutta massa ei saa olla piipussa kiinni, kartongin suikale pitää mennä kevyesti kehykseen asti.

Piipun puuhtaus on äärimmäisen tärkeää käynnin kannalta, kupari sekä piipun alkupään karstoittuminen on yleisimmät syyt käynnin katoamiselle. Vielä jos sulla on siinä mikrorihlapiippu niin se on tunnetun herkkä likaantumisesta sekä käynnin katoamisesta kun piippu alkaa kulahtamaan, ja käynti katoaa melko laakista. Silmämääräisesti ei piipun kuntoa saa katsottua vaan siihen tarvitaan boreskooppi.

Kun olet saanut kuparit pois piipusta niin työnnä piipun suusta pienoiskiväärin luoti piippuun ja työnnä puhdistuspuikolla, jos luoti ahdistaa patruunapesän etupuolelta niin alkupää on karstoittunut tai huonolla tuurilla palanut karheaksi. Piipun alkupään kartojen poistossa voi käyttää hienoa hiomatahnaa kuten POL-kiillotustahnaa, valkaisevaa hammastahnaa, kromin kiillotustahnaa tai 5 micronin timanttitahnaa tai siihen tarkoitettuja aineita. Tahnaa laitetaan sipaisu VFH puhdistustulppaan (kaksi peräkkäin) ja tämään kanssa hinkataan piipun alkupäätä niin moneen kertaan että luoti kulkee ahdistamatta piipun suusta pesään asti.

Jos petaus on kunnossa, piippu koko matkalta irti tukista ja piippu kunnolla puhdistettu, eikä vieläkään käy niin piippu on vaihtokunnossa. Tyypillinen 3-5lks  käynti Sako/Lapua kokovaipalla on siellä 0.5-1.0 moan välimaastossa, oikein hyvällä piipulla 5x5lks keskiarvo keikkuu 0.5moan molemmin puolin.
Kylätason ampuja

Tappi

Kaupan patruunalla ei voi odottaa suuria, ilman hyvää tuuria, sillä piiput ovat yksilöllisiä.

Minusta nuo kasat ovat lähellä sitä mitä tehdaskin lupaa

Jos haluaa "tarkkuuspatruunan" on se tehtävä itse. Löydettävä luoti, ruuti sekä siihen sopiva lataus.

Vasta sen jälkeen kannattaa harkita piiputtamista, sillä se maksaa vanhan aseen hinnan.
Raudassa on raha turvassa!

Koheltaja

Juuri näin, ja kannattaa unohtaa ne netti ja essonbaari jutut missä ase ampuu yhtä reikää 100m. Varmaan tuurilla välillä on ampunut mutta kukaan ei juurikaan kerro mikä on se todellinen käynti joka on sitten ihan jotain muuta kun ne satunnaiset 3-5lks sattumat. Toisaalta, kun 222:ssa on kanki kunnossa niin Lapua/Sako kokovaipalla pitäisi 1moa alittua helposti 5lks sarjoilla, nämä kokemukset parilla kotimaisella -60-80 luvun tehdaskiväärillä.
Kylätason ampuja

FINZKI

Millaselta tuelta ammut?

Jos käytät esim reppua, niin elä laita sitä ihan tukin keulaan, piippu voi ottaa helposti kiinni tukkiin, kun kivääriin itse kropalla tuedut, sama homma bipodeilla.

Ja ammutko nuo sarjat miten tiuhaan tahtiin?

Mehtuupyssystä kun kyse, niin 3-laukasta ja 5-min tauko jos meinaa kokeilla kasoja, alkaa lämpövaikutukset tulla sitten muuten sotkemaan kuviota, piipun toimesta.

Tässäkin tuo haave on saada se yhtä reikää ampumaan? ei taida olla sellaista kivääriä joka out of the box ja tonnin hinnalla sellaista tekisi vielä tänä päivänäkään, 0,5MOA käynninkin saa jos vaihdattaa Tikkaasi jonkun custom piipun.

Nyt vielä kyse 70-80 luvun aseesta, jolla luoja ties miten paljon ammuttu.

MOA käynti kyllä ihan piisaa metsästysaseelle, jos tarkempaa haluaa niin pitää ostaa joku joka ampuu pienempää nippua.

Ja se eka laukaushan se on joka ratkaisee, jos se on keskellä pistettä jota tähtäsit, niin silloinhan se ase on kunnossa, et siellä metsässä

yhtä kohdetta välttämättä ammu kuin max 2-krt, jos se lintu on kauempana kuin 200-metriä.

HJu

Säätövarat loppuvat yleensä seuraavista syistä:

- Zerostop on väärin asetettu, manuaalista lisäohjeita

- jalusta on joten pieleen asennettu/mitoitettu, tarkista tämä

-Aseen piippu on väännetty banaaniksi, hanki uusi piippu

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu