Takavuosien kivääripohdintoja

Aloittaja LSa, maaliskuu 09, 2017, 18:58

« edellinen - seuraava »

HJu

Peruspultti kuten Tx3 maksaa 1000-1500e kaupassa. MR308ia saa johonkin 3200e uutena ja käytettynä noita liikkuu 2500-3000e hintahaarukassa. HK ei ole tunnettu siitä että se söisi varaosia erityisesti. R-25 ja muut DPMS:t ovat herkemmin vaatineet varaosia joita saa asemallista riippuen huonosti tai ei ollenkaan. Kunnon tähtäin maksaa joka tapauksessa paljon eikä sen hinta riipu lavetista.

Painoa noille itselataaville tulee ja jos ainoa tavoite/tarve on ampua hissukseen pistemaaleja yli 500m päässä niin puolari on aivan tarpeeton, ylihintainen ja painava.

Itse hankin max 800m matkoille ja SRA/IPSC-käyttöön Sigin puolimoottorin 16.6" piipulla kaln308 Win. Kunhan saan tähtäimen päälle niin selviää osunko tuolla pidemmille matkoille miten.

Oma ajatus on jalostunut niin että 308 Win (mm halpaa treenipaukkua saatavilla) on parhaimmillaan puolimoottorissa. Pulttilukkoon 260 Rem, 6,5x55 ja esim 300 Win Mag antavat merkittävää etua 308 Winiin nähden.

Jos tarve on ampua savikiekkoja rikki +800 metristä niin pulttilukko on parempi, jos kuulaa pitää saada ilmaan runsaasti niin puolaria ei voi ohittaa. Eli se nyt vähän riippuu mihin käyttöön kivääriä hankkii.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

Jousimies

Lainaus käyttäjältä: HJu post_id=82825 time=1496120200 user_id=42
Peruspultti kuten Tx3 maksaa 1000-1500e kaupassa.

jos ainoa tavoite/tarve on ampua hissukseen pistemaaleja yli 500m päässä niin puolari on aivan tarpeeton.  

Jos tarve on ampua savikiekkoja rikki +800 metristä niin pulttilukko on parempi.

Noin olen asian itsellenikin mieltänyt, hyvä kiteytys joka suhteuttaa tarpeen ja rahan. Siksi pultti. Toistaiseksi tässä nyt riittää, että ampumaharjoittelu pysyy vireessä.

Toivotaan ettei tarvitsee varustautua kansainvälisen kovapanosammunnan edellyttämään kalustoon ja jos tarttiskin, niin firma sitten jakaa sitä kalustoa niille jotka on valittu.
pj vuodet 2022-2025

MaR

Itselataava kivääri on omiaan sotilastarkka-ammunnassa. Viime viikonlopun TRA Tarkka-ampujakurssin aikana kurssilaiset huomasivat todennäköisesti pulttilukkoisen kiväärin puutteet rakennetulla alueella toimiessa. Siis muussa kuin pelkästään ampumiseen keskittyvässä toiminnassa. Esimerkkinä jos joudutaan toimimaan useampaa vihollista vastaan tai edes joukon mukana toimimaan tilanteissa joissa voisi joutua vaikuttamaan ihan lähietäisyydellä. Toisin sanoen, jos ei ole itselataavaa pääasetta, niin tarvitsee pultin kanssa toisen aseen. Tällöin kuorma kasvaa paljon.

Jos harrastelu keskittyy henkilöllä pääosin ampumiseen, niin pulttilukko on mitä loistavin vaihtoehto. Tarkan kiväärin saa halvemmalla. Kaliiperia voi valita ja toimintavarmuus lienee monilla kivääreillä melko hyvä. HJU listasikin hyviä kaliiperivaihtoehtoja.

Tappi

Kyllä HK osia on saatavilla, saksasta paristakin paikkaa, hintaa niillä kyllä on. Niistä voisi helposti rakentaa esim. 6,5 Greedmoorin.

http://www.zib-militaria.de/epages/61431412.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61431412/Categories/Freie_Waffenteile/HK416">//http://www.zib-militaria.de/epages/61431412.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61431412/Categories/Freie_Waffenteile/HK416
Raudassa on raha turvassa!

Perkeleen_Luoma

Dpms g2 sarjaan taitaa olla vähän heikkoa. Vanhempaan lr-308, joka on muodostunut eräänlaiseksi standardiksi saa perus osia aika hyvin.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

HJu

HK416 on kal 5.56x45 /223 -kaliperinen. HK417 on sitten 7.62 Natokaliperinen ja MR308 sen siviilimalli.

HK416 ei rakenna edes vaikeasti 6.5 Creedmorea koska jo lipaskuilu on liian lyhyt ao. patruunalle.

Jos tarkkuus on pääasia ja aseen tuunailu isolla rahalla ei kiinnosta tai ole mahdollista niin pulttilukko on hyvä valinta.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Terveisin,

HJu

Tappi

Laskeskelin, että ZIP-militarian osilla ja siihen piippu sekä lukko tulee 6,5 greedmoor maksamaa noin 5000€
Raudassa on raha turvassa!

SJo1

Moikka,

Itse olin tuolla Tra-ta kurssilla Trg-22 .308 kiväärillä, katolla SB 5-25 56 pm2. Tykkäsin kurssista. Hyvät kouluttajat vetämässä. Lisää TA kursseja etelään.

Eteneminen maastossa oli ihan ok, mutta ake tyylin huoneiden haltuunotto TA kiväärillä oli hanurista😂 siihen hommaan rk/ar tai pistooli on huomattavasti parempi vaihtoehto. Hiki säästää verta.

Tra on itselle tuttua, ampuminen suurista maastokulmista olisi hienoa, tosin Suomessa ei taida olla mahdollista:(

Mutta ei tra tai metsä ryynäys kivaa ole myöskään HK G3 .308 pössykällä. (Hunt2017)

SJo