Kirjoittaja Aihe: Veitsi keräilijöitä foorumilla  (Luettu 25858 kertaa)

TeemuJ

  • *
  • Viestejä: 99
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #15 : Maaliskuu 06, 2017, 13:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Carlos"
Lainaus käyttäjältä: "TeemuJ"
Lainaus käyttäjältä: "LSa"



En ole koskaan löytänyt veistä, joka olisi omasta mielestä "täydellinen".


Kuvaileppas tätä puukko tarkemmin! Katsotaan mitä ahjon ääressä saan aikaan ;) Ei ole tullut vastaan vielä sitä teräasetta, jolla hoitaisi kaiken kohtuudella, vaan nyt joutuu omistamaan useamman keklun.

Syntyykö siellä ahjon ääressä puukko jonka terää hirven karva ei tylsytä?


Ainakin ne mitä muutamat olen siihen hommaan väkrännyt on toimineet parin kolmen hirven verran ja sitten timanttiliippaa kylkeen. Muutaman timanttiliippauksen jälkeen tulevat huoltoon ja tempasen tahkolla terän taasen kohdilleen ;) Olen löytänyt 80CrV2 teräkseen sopivat karkaisu- ja päästölämmöt niin tulee pirukseen hyvää leikkuupintaa (niin kova ettei luuta kestä lyödä, eikä teroitus onnistu kivellä)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Heggis

  • *
  • Viestejä: 714
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #16 : Maaliskuu 06, 2017, 14:37 »
Toistettava teroitus ja jos terävää haluaa... ei vapaalta kädeltä. Muutama puukko/veitsi (=lue satoja) tullut teroiteltua ja jos hyvää haluaa niin hyvä tuolla tulee vaivattomasti. Toki hintaakin on vähän, mutta mikäpä ei maksaisi. Hetkeäkään en ole kyllä katunut ja on tullut teroiteltua puukkoja ja keittiöveitsiä monille sukulaisille ja tutuille.



Edge Pro Apex (köyhänä ei varaa ostaa Pr0 versiota)



http://heggis.kuvat.fi/kuvat/temppi/Masamoto/teroitus.jpg/_smaller.jpg" alt="" class="bbc_img" />
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Be quick and beat the bullet.

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 349
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #17 : Maaliskuu 06, 2017, 19:49 »
Itsellä on muutama sata terätyökalua/-asetta, ei yhtään Rosellia ja kaikki käyttötyökaluina olevat olen aina teroittanut vapaalta kädeltä, olen siis erilainen :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Ohimeni

  • *
  • Viestejä: 112
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #18 : Maaliskuu 06, 2017, 21:02 »
Ikuinen väännönpaikka nuotiolla mikä teroituskulma on SE oikea?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Heggis

  • *
  • Viestejä: 714
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #19 : Maaliskuu 06, 2017, 21:27 »
Riippuu puhtaasti käyttötarkoituksesta ja kuinka nopeasti haluaa terän kuluvan ;)



Normi keittiöveitsissä suositus on 21-23 astetta (hyvä kompromissi keston ja leikkaavuuden suhteen), itse käytän n.16:sta koska voin itse teroitella kun huvittaa. Terä kuluu nopeammin, mutta leikkaa eeeerittäis siististi ja helposti.



Puukoissa yleensä mennään paksummilla terillä ja jyrkemmillä kulmilla (syynä kestävyys yleensä). Tällöin leikkaamisesta tulee "raskaampaa" koska terä työntää materiaalia samalla pois tieltä. En lähde nyt spekuloimaan puuntyöstöjuttuja, koska en niistä osaa mitään, mutta sama idea sielläkin. Sitten voidaan leikkiä leikkaavan terän rosoisuuden kanssa, eli täysin sileä ei välttämättä leikkaa nahkaa ihan niin hyvin kuin hieman rosoinen terä jne. Eli on monta koulukuntaa, mutta lopulta henk.koht. mieltymykset sanelee asiat :D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Be quick and beat the bullet.

Carlos

  • *
  • Viestejä: 160
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2017, 12:46 »
Lainaus käyttäjältä: "TeemuJ"
Lainaus käyttäjältä: "Carlos"
Lainaus käyttäjältä: "TeemuJ"
Lainaus käyttäjältä: "LSa"



En ole koskaan löytänyt veistä, joka olisi omasta mielestä "täydellinen".


Kuvaileppas tätä puukko tarkemmin! Katsotaan mitä ahjon ääressä saan aikaan ;) Ei ole tullut vastaan vielä sitä teräasetta, jolla hoitaisi kaiken kohtuudella, vaan nyt joutuu omistamaan useamman keklun.

Syntyykö siellä ahjon ääressä puukko jonka terää hirven karva ei tylsytä?


Ainakin ne mitä muutamat olen siihen hommaan väkrännyt on toimineet parin kolmen hirven verran ja sitten timanttiliippaa kylkeen. Muutaman timanttiliippauksen jälkeen tulevat huoltoon ja tempasen tahkolla terän taasen kohdilleen ;) Olen löytänyt 80CrV2 teräkseen sopivat karkaisu- ja päästölämmöt niin tulee pirukseen hyvää leikkuupintaa (niin kova ettei luuta kestä lyödä, eikä teroitus onnistu kivellä)

Missä hintaluokassa liikutaan tuollaisen puukon ollessa kyseessä? Käytännöllisyys tietysti hieman kärsii jos puukko pitää välillä lähettää huoltoon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Für diesen Moment arbeiten wir

maverick

  • *
  • Viestejä: 3
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #21 : Maaliskuu 07, 2017, 18:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Heggis"
Toistettava teroitus ja jos terävää haluaa... ei vapaalta kädeltä. Muutama puukko/veitsi (=lue satoja) tullut teroiteltua ja jos hyvää haluaa niin hyvä tuolla tulee vaivattomasti. Toki hintaakin on vähän, mutta mikäpä ei maksaisi. Hetkeäkään en ole kyllä katunut ja on tullut teroiteltua puukkoja ja keittiöveitsiä monille sukulaisille ja tutuille.



Edge Pro Apex (köyhänä ei varaa ostaa Pr0 versiota)


Itse olen katsonut juuri tuota Edge pro Apexiä, mutta ei ole köyhänä raskinut. Tuollainen millä kulman saa tarkasti vakioitua on kyllä ehdoton peli kun oikeasti terävää haluaa ja helposti.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #22 : Maaliskuu 07, 2017, 19:18 »
Edge Pro näyttää maksavan Lamnialla noin 250€, pikaisella kuuklauksella vastaavan näköistä settiä saa aasiasta viidelläkympillä. En epäile etteikö olisi laatueroja mutta onko laatuerot 5 kertaiset?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Kylätason ampuja

Heggis

  • *
  • Viestejä: 714
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #23 : Maaliskuu 07, 2017, 20:55 »
Taitaa suurinosa hinnasta tulla noista hiomakivistä (ne on noissa kiinaversioissa sitte ihan mitä sattuu yllättäen). Toki laitteellakin hintaa vähän, mutta eniveis. Eipä tuo monimutkainen laitos ole jos sellaisen itse haluaa tehdä... Mulla on edelleen orkkis kivet menossa, kerran olen ne ns. suoristanut.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Be quick and beat the bullet.

Selecta

  • *
  • Viestejä: 22
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #24 : Maaliskuu 07, 2017, 21:11 »
Hmmm....Edge  Pro olisi loistava synttärilahja vaimolle@
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Heggis

  • *
  • Viestejä: 714
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #25 : Maaliskuu 07, 2017, 21:33 »
Ja osa syy miksi ostin tuon enkä muunlaisia (esim wicked edge) oli nimenomaan, että pystyy teroittamaan pidempiäkin veitsiä ilman kiinnitysten availua. Ja tuollahan voi teroittaa vaikka kirveenkin jos haluaa... ;) Tuolla pystyy teroittamaan myös sahalaitaisia veitsiä, mikä on kiva bonus ja nykyään tuohon Apexiinkin on saatavana saksien teroittamiseen kiinnikettä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Be quick and beat the bullet.

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #26 : Maaliskuu 08, 2017, 06:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Heggis"
Eipä tuo monimutkainen laitos ole jos sellaisen itse haluaa tehdä...


Tätäkin vaihtoehtoa on mietitty, saa sitten jupista peilin edessä mikä meni pieleen...  Aasian kaupoista löytyi (120-2000) timanttikivet Edgeen, ne jos tilaisi niin loput voisi tehdä ite.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Kylätason ampuja

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.204
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #27 : Maaliskuu 08, 2017, 09:16 »
Saako timanttia muka 2000 grit arvolla?



Yleensä tuntuu jäävän sinne 800-1000 grit (jos valmistaja edes kertoo mitään), kattelin vielä tuotteita läpi tuolta Lamnian sivuilta niin extra finelle lupailtiin 1200 grit.



Jos tykkää enemmän puukon/veitsen käyttämisestä kuin teroittamisesta, tuo tuhannen pintaan oleva arvo on ihan hyvä. Mutta aika fakiiri saa olla että sillä teroittaa ns. partaveitsen teräväksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

kema

  • *
  • Viestejä: 238
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #28 : Maaliskuu 08, 2017, 09:42 »
Saa toki. Itselläkin DMT setti 8K saakka. Sen jälkeen mennään timanttitahnoilla.



Kun on aikansa partaveitsiä teroitellut on tullut sellainen fiilis, että nuo keppiviritelmät kulmamittareinaan ovat lähinnä wannabe kotikokkien statussymbooleita.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

ssg69

  • *
  • Viestejä: 62
Re: Veitsi keräilijöitä foorumilla
« Vastaus #29 : Maaliskuu 08, 2017, 10:26 »
Tuota dianovan timanttilaikk settiä on kaverit kehuneet kanssa, siihen näkyy saavan 6000mesh laikkaa, alkaa aika peiliä silläkin tulemaan



 https://www.dianovalapstone.fi/collections/timanttilaikat/products/finestone-fsl100mm-5000mesh-peilipinta





Sent from my iPhone using Tapatalk
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »