Bergara kiväärit

Aloittaja AK84, helmikuu 27, 2017, 23:50

« edellinen - seuraava »

Suolakala

Bergaran Premier aktio, näistä kiinnostaisi kuulla käyttäjiltä onko tuo liikkeen, välysten yms toiminnan suhteen parempi kuin Tikka? Haaveillut kevyen pääasiassa metsästyskäyttöön tulevan kiväärin rakennuksesta ja tuo voisi olla siihen mielenkiintoinen pohja.

branu

Itseäni kiinnostaisi kuulla myös pitääkö paikkansa että .308 versiot Bergaroista ovat kranttuja patruunan suhteen?

Susiraja

Lainaus käyttäjältä: branu - huhtikuu 25, 2026, 13:28Itseäni kiinnostaisi kuulla myös pitääkö paikkansa että .308 versiot Bergaroista ovat kranttuja patruunan suhteen?

Itsellä .308 BMP Match. Tehtaan koeammuntalappu ammuttu 168 grainisella. Tuota kevyemmät "euron" ratapaukut ei anna käyntiä aseessa. 168gr ja 175gr on toiminut ihan hyvin. Nykyisin olen ampunut S&B HPBT:tä joka 1,9€/kpl tehdaspaukkuna on vielä ihan inhimillisen hintasta. Mitä oon facebookissa kansainvälistä(pääasiassa jenkkejä) bergara -ryhmää seurannu niin jäänyt mielikuva, että vähän raskaammalla laatupaukulla käyntiä yleensä ihan löytyy.

branu

Lainaus käyttäjältä: Susiraja - huhtikuu 27, 2026, 07:52
Lainaus käyttäjältä: branu - huhtikuu 25, 2026, 13:28Itseäni kiinnostaisi kuulla myös pitääkö paikkansa että .308 versiot Bergaroista ovat kranttuja patruunan suhteen?

Itsellä .308 BMP Match. Tehtaan koeammuntalappu ammuttu 168 grainisella. Tuota kevyemmät "euron" ratapaukut ei anna käyntiä aseessa. 168gr ja 175gr on toiminut ihan hyvin. Nykyisin olen ampunut S&B HPBT:tä joka 1,9€/kpl tehdaspaukkuna on vielä ihan inhimillisen hintasta. Mitä oon facebookissa kansainvälistä(pääasiassa jenkkejä) bergara -ryhmää seurannu niin jäänyt mielikuva, että vähän raskaammalla laatupaukulla käyntiä yleensä ihan löytyy.

Tälläiseen loppu tulemaan olen itsekin päätynyt. Ajatuksissa olisi ollut "helpot" perustreenit halvalla Rangella 150m. T3:sella moinen on aina onnistunut, nyt vain tekisi mieli hankkia muuta. Uusi Ace ois liian helppo valinta.

Susiraja

Lainaus käyttäjältä: branu - huhtikuu 27, 2026, 10:42

Tälläiseen loppu tulemaan olen itsekin päätynyt. Ajatuksissa olisi ollut "helpot" perustreenit halvalla Rangella 150m. T3:sella moinen on aina onnistunut, nyt vain tekisi mieli hankkia muuta. Uusi Ace ois liian helppo valinta.

En tiedä miten paljon sulla 308 kuulaa keskimäärin menee, mutta pulttilukkojen paukut on ainakin itellä ollut kohtalaisen marginaalinen kuluerä ampumaharrastuksessa. Ei sillä etteikö se aina sillä hetkellä harmita, kun niitä käy lisää ostamassa  :)

150m matkalla itse tykkään ampua piekkarilla. SK long rangella käynti on tuolle matkalle vielä ihan ok ja paukut inhimillisen hintasia. Tulee sitten enemmän toistoja, kuin kalliimmilla kaliibereilla.

branu

Lainaus käyttäjältä: Susiraja - huhtikuu 27, 2026, 13:47
Lainaus käyttäjältä: branu - huhtikuu 27, 2026, 10:42

En tiedä miten paljon sulla 308 kuulaa keskimäärin menee, mutta pulttilukkojen paukut on ainakin itellä ollut kohtalaisen marginaalinen kuluerä ampumaharrastuksessa. Ei sillä etteikö se aina sillä hetkellä harmita, kun niitä käy lisää ostamassa  :)

150m matkalla itse tykkään ampua piekkarilla. SK long rangella käynti on tuolle matkalle vielä ihan ok ja paukut inhimillisen hintasia. Tulee sitten enemmän toistoja, kuin kalliimmilla kaliibereilla.

Jos lähdetään vaikka siitä että haluat treenata sitä perusmatkaa lähiradalla vaikka vuodessa 1000lks. Tuosta säästää rahaa noin 1000e ampumalla sitä Rangea, säästyneellä rahalla saa +3000kpl vaikkapa 9x19 patruunaa tai jotain muuta kivaa. Tuplaamalla määrän säästökin tuplaantuu.

Susiraja

Jos lähdetään vaikka siitä että haluat treenata sitä perusmatkaa lähiradalla vaikka vuodessa 1000lks. Tuosta säästää rahaa noin 1000e ampumalla sitä Rangea, säästyneellä rahalla saa +3000kpl vaikkapa 9x19 patruunaa tai jotain muuta kivaa. Tuplaamalla määrän säästökin tuplaantuu.
[/quote]

Kertotauluun uskon täysin ja todennut sen toimivaksi ala-asteelta lähtien. 1x2=2, 1x10=10 jne  :D  Lähinnä mietin sitä, että mitä asioita (rekyylin ulkopuolelta) tuolla tuhannella 308:n toistolla lyhyellä matkalla treenaa mikä ei onnistu piekkarilla? Sitten isommalla kaliiberilla tekemisen "varmistus". Mut pääasia et treenaa ja ehdottomasti kannattaa 1000 .308 paukun sijasta ampua 2000, niin jää vielä enemmän säästöä kukkaron pohjalle ;)

rkr

Tai vaihtaa sen piekkarin paineilmakivääriin ja lyhentää matkaa niin ei maksa kuin 3c laaki. Tuulenlukua oppii yhtälailla tai paremminkin. Rekyylin hallintaa ei sitten opi yhtään, päin vastoin oppii huonoille tavoille kun asetta voi pitää miten vaan eikä vaikuta osumaan. Vähän sama on piekkarissakin ongelma. Ja jos nyt kustannuksia haetaan niin itseladattu .308 8 gramman tai 6.5 gramman luodilla on 70-80c riippuen ruudista, piekkarin patruunat 10-20c laadusta riippuen ja imppu alkaen 3c diaboloissa tai alta sentin jos valaa itse slugeja.