338 win mag nalli

Aloittaja autita, syyskuu 18, 2016, 10:43

« edellinen - seuraava »

autita

Latasin vahingossa 338 win mag paukkuja lr nalleilla kun pitäisi olla lrm. Luoti Sako 211F Hammerhead 16,2g, ruuti Vihtavuori N160 4,5g.

Voiko "väärä" nalli aihettaa jotain vaaratilanteita?

Decies

Kyllä se silläkin syttyy, lähdöt todennäköisesti alhaisemmat. Suihku ei ole niin voimakas kun magnumissa.
[i]Ei tämä niin vakavaa ole...[/i]

Koheltaja

Voi tulla ns. tuplasytytystä ja se voi olla vaarallista, mutta vähintään kiusallista.

Ainoa nalli LM:ään on Federal 215 Magnum, siinä riittää liekki varmaan sytytykseen.
Kylätason ampuja

autita

Mitä tarkoittaa "tuplasytytys", onko siinä ylipaineen vaara?

Koheltaja

Nalli sytyttää ruutipanoksen kytemällä ja tulee ensimmäinen pamaus-> luoti lähtee liikkeelle ja hylsyn tilavuus kasvaa -> kytevä sammuu hetkeksi koska hylsyn sisällä oleva paine laskee -> ruuti jatkaa kytemistä kunnes paine lähtee nousuun ja ruuti syttyy palamaan ja tästä tulee toinen pamaus. Tämän ilmiön kyllä tunnistaa välittömästi, se tuntuu nimensä mukaiselta tuplasytytykseltä/paukulta.

Riskinä tuplasytytyksessä on se kun luoti on ekassa kipinässä tunkeutunut tiukasti rihloihin ja mahdollisesti jopa pysähtynyt. Nyt luoti on piipussa kiinni lepokitkalla ehkä koko ohjauspinnan matkaltaan, tämä kitka on huomattavasti suurempi kuin hylsystä lähtevän ja rihloihin tunkeutuvan luodin kitka. Kun kitka on kova ja ruudin kyteminen muuttuu palamiseksi, paineet voivat nousta ennalta arvaamattoman suureksi ennen kun jumissa oleva luoti lähtee liikkeelle. Pahimmassa tapauksessa ruuti voi kytemisvaiheessa detonoida ja silloin alkaa olla leikki kaukana.

Omaa kokemusta on tuplasytytyksestä 338LM:än kanssa kunnes siirryin Fed 215 nalliin. Siitä ei ole onneksi kokemusta että paineet olisi karanneet korkeaksi tai ruuti detonoinut, tässä suhteessa olen sen tiedon varassa mitä kokeneemmat lataajat on kertoneet. Vaikka monesti kyseenalaistan asioita ja haluan kokeilla ne itse ennen kun uskom, tässä asiassa olen uskonut puhetta :)

Olin näköjään lukenut otsikon väärin ja antanut kommentit LM:lle vaikka kyse oli WM:stä. Käytännössä samat kuviot sen kanssa, ja monen muun hidasruutisen kaliberin kanssa.
Kylätason ampuja

autita

Kiitoksia hyvin perustellusta vastauksesta.

Taidampa purkaa paukut ja ladata lrm nalleilla, juurikin noita Fed 215 nalleja oli "hyllyssä" mutta kuten sanoin, vahingossa käytin Fed 210 , joita oli kanssa hyllyssä .308 win varten.

Tarkkuutta, tarkkuutta vaaditaan, hölmöilystä sakotetaan!

Tappi

Lainaus käyttäjältä: autitaKiitoksia hyvin perustellusta vastauksesta.

Taidampa purkaa paukut ja ladata lrm nalleilla, juurikin noita Fed 215 nalleja oli "hyllyssä" mutta kuten sanoin, vahingossa käytin Fed 210 , joita oli kanssa hyllyssä .308 win varten.

Tarkkuutta, tarkkuutta vaaditaan, hölmöilystä sakotetaan!

Noh... tuli muutama kuukausi sitten vedettyä pientä kiväärinallia (CCI-400), 9mm pistoolin patruunoihin, (oli nalliputkissa valmiina).

Yllätys oli että, vain 15 m/s eroa pistoolinalliin.
Raudassa on raha turvassa!

HJu

Kiväärinalli kestää onneksi paineita yleensä paremmin kuin pistoolinalli. Ongelmaksi voi tulla syttymättömät joissain pistoolikonstruktioissa joissa ei ole kovin vahva iskurinjousi.
Terveisin,

HJu

veeteetee

Jatketaan OT:ia eli itse en muutaman kymmenen tuhannen 9 mm Pb -patruunan lataamiseen ole käyttänyt mitään muuta kuin pientä KIVÄÄRINnallia (yleensä juurikin CCI 400), ongelmitta. Pienet pistoolinallit olen säästänyt pieniin pistooleihin (.25 & .32) :D

kema

Kyllä purkaminen on aikas turhaa jos vaihtaa vain nallin LR -> LRM.

Muutoinkin kannattaisi ampua testit molemmilla.

Koheltaja

OT jatkuu... CCI 400 on tunnettu pehmeästä kuoresta ja siksi toimii monessa pistoolissa. Kovakuorisella kuten Remington 7 1/2 nalli tarvii aika jämyn iskurin syttyäkseen pistoolissa, reukuissa toimii paremmin.
Kylätason ampuja

hpa

Lainaus käyttäjältä: kemaKyllä purkaminen on aikas turhaa jos vaihtaa vain nallin LR -> LRM.

Et kai tosissasi ehdota nallin vaihtoa ladattuun patruunaan?

kema

Lainaus käyttäjältä: hpa
Lainaus käyttäjältä: kemaKyllä purkaminen on aikas turhaa jos vaihtaa vain nallin LR -> LRM.

Et kai tosissasi ehdota nallin vaihtoa ladattuun patruunaan?

En, mutta ihan mielenkiinnosta, miten tämän tekisit :) Toki onhan niitä jotain Berdan työkaluja...

Jättäisin siis paukut purkamatta ja ampuisin mittarin läpi radalla. Sitten seuraavalla kerralla vertailu niihin magnumeilla latailtuun.

Tappi

Itse ottaisin purkuvasaran ja alkaisin takomaan.

Epämääräiset lataukset jäävät lojumaan kaappiin vuosiksi.

Niissä on kuitenkin kiinni arvokkaita komponentteja ja ne saa käyttöön.
Raudassa on raha turvassa!

Koheltaja

Samoilla linjoilla. Jos mulla on vaikka 50 patruunaa missä on väärä komponentti tai vastaava, silloin patruunat menee purkuun. Koska samaa latausta ei enään ladata niin onko järkeä ampua kalliit ruudit ja luodit penkkaan turhan takia, kun ne voi purkamalla kierrättää uudestaan?

Vasaran olen hylännyt ja käytän pelkästään RCBS bullet pulleria. Siihen multa löytyy ylimääräinen .338 collet jos joku sellaista tarvii, sen saa pilikkahinnalla tai vaihdolla johonkin hyödyttömän mutta tarpeettomaan.
Kylätason ampuja