Tak-85 apuja kaivataan

Aloittaja Yugi87, elokuu 23, 2016, 22:11

« edellinen - seuraava »

jli

Lainaus käyttäjältä: "HJu"Jyväskylän tukit ovat olleet vasenkätisiä.

Tänään näytti taas olevan kaksi oikeankätistä ja ja kaksi vasenkätistä hyllyssä. Myymäläsaldo varmaan vaihtelee siten, että oikeakätisiä on aina nollasta kahteen ja vasenkätisiä ne kaksi kappaletta esillä.

HJu

Joskus Jyväskylässä oli 5 kpl vasenkätisiä ja 0 kpl oikeakätisiä. Käytetyn kaman kaupassa saldot tietty elää koko ajan.
Terveisin,

HJu

Yugi87

Tukki on tuloillaan, laitoin jyväskylässä asuvan kaverin asialle niin paketti pitäisi saapua näinä päivinä.

THuh

*Olisiko kellään tarjota piirrustuksia tak-85 piipusta ja sen mitoista, kummankin version piirrustus käy.*

Valmetin valmistama Tkiv. m85 piippu löytyy irrallisena, tuosta saan annettua tarvittavat mitat -laittele yv:tä/yhteystietoja. Mikäli liikut lounais-suomen suunnilla, niin myös madollisuus tulla paikanpäälle m85 osia ihmettelemään.

karhjoo

Lainaan tätä vanhaa lankaa, kun saman tematiikan ympärillä liikutaan. Lyhyt alustus:

Minulla on lähinnä jälleenlataamisen harjoitteluun ja muuhun kokeelliseen toimintaan käytössä oleva varikkokasattu M/39, johon edellinen omistaja oli hirvihommiin vaihtanut taitetun lukonkammen sekä asentanut lukkorungon päälle 11mm lohenpyrstökiskon.

Nyt muutaman mutkan kautta sain haltuuni tornilogolla ja jalustalla varustetun MSW Wetzlar 4x36:en, jonka kertaasti ottaisin ko. aseessa ajoon.
Kaipaisin neuvoja siihen, että kuinka määritän onko kyseessä M28/76 vai TAK-85 mitoituksella oleva jalustan kiila, ja tämän jälkeen toissijaisesti tietysti kiinnoistaisi, että onko lukkorungon päälle asennettavia kiilauria juurikaan saatavilla?

Tähtäimen ja jalustan sarjanumero on 58***.

brohu

Laita M39 mielummin pem kiikari omalla jalustalla. Niitä löytyy reprona eli istukkaa, jalustaa ja kiikaria. Alkuperäisiäkin on markkinoilla, mutta varikkokasattuun aseeseen voi hyvin laittaa repron. Saat tuolloin M39-sov mallin aseen.Minulla on tuollainen rakenteilla ja pitäisi oikeastaan vain vielä kohdistaa. Tuolle wetslarille sopii paremmin M28-76 tai Tkiv 85. Alkuperäisiä pv:n kiikareita liikkuu niin vähän, ettei oikein kannattaisi tuhlata "väärän" aikakauden aseeseen.
Minulla on myös tuollainen 28-76 wetslarin kiikarilla ja tällä hetkellä haen Tkiv 85 sopivaa zeissin da 1-6x42 kiikaria. Noita oman aikakautensa kiikareita on hyvin vaikea löytää.

karhjoo

Näin heti perään 2024 totean, että osat löytyi yllättävän helposti tutuilta ruutiukoilta, ja kiikari on istunut M/39 niskassa jo muutaman suven. Onpa tuota mm. SRA SM:issä ulkoilutettu TA-rastilla 😁

Ko. Wezlarissa on sivukorjaus vasemmalla, ja saadun tiedon mukaan juuri kyseistä mallia olisi hankittu ensimmäisille YK-joukoille Suezille M/39 päälle. Myös kuvia vastaavasta rajan väellä olen nähnyt, joten tästä tuli aikalailla periodikorrekti laite.