6.5 CREEDMOOR

Aloittaja FINZKI, kesäkuu 28, 2016, 10:40

« edellinen - seuraava »

saku_s-t

Onko joku kokeillut väkertää jotain halpaa reeni latinkia millä osuu 100m  riittävän hyvin(moa)? Vähemmän ruutia ja halvempi luoti yhdistelmää siis

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla

TicTac

Edullisesti hankitut komponentit mm. ruuti, luodit, hylsyt ja nallit auttavat tässä.

Esim: http://fksport.se/se/search.php?id=39700&id=39700&op=search&text=Krut

Jos sinne matkaa purjeveneelläi, tankkaa juomaveden vierassatamista ja uistelee tuoreet kalat merestä, pysyvät kustannukset kurissa.

Matkakuluiksi muodostuu vain saaliin paistamisessa käytettävä polttoaine ;)

kema

Eivät suostuneet ainakaan nalleja lähettämään, joten se siitä.

TicTac

Ei Eestin, eikä osa Ruotsin toimittajista lähetä ruutia tai nalleja.

Nyt kun myrsky on ohi, suosittelen tuota purjehdusmatkaoptiota. Jos otat veneeseen myös anopin, voit tuoda tuplamäärän ruutia ja nalleja.

Sokerina pohjalle, laihdutte ja vaatteet istuvat taas paremmin ;)

sk88

Noniin, huonot tavat kostautu ja latasin laatikon paukkua josta 3 ei mahtunut pesään kunnolla. LNL case comparator kitti hankittu ja holkki säädetty uudelleen.

Olen itekkin pyöritellyt mielessä taloudellisempaa latausta pystyammuntaan ym. tosin mun prioriteetti olisi saada paukusta myös nopea ladata, eli ruudin pitäs toimia käsiannostelijasta riittävällä tarkkuudella. Ainakaan noi nykyset käytössä olevat aineet ei toimi. Tiedä sitten voisko redingin ruutiannostelijaa jotenkin tuunata paremmaksi. N140 tippuu 9,3seen riittävällä tarkkuudella

saku_s-t

Nyt kun on tarkka lataus löytynyt 8g scenarille, niin alkoi kiinnostaa että millä luodilla kannattaisi alkaa kokkailemaan pidemmän matkan latinkia? Tuolla 8g kun  ei oikein mennä ylisoonisena yli 1100m vaikka laittaisi 920ms vauhtia, kun taas sako rangelle kerrotaan jo tehdas latingilla riittävän kantama jo 1150m. Mikähän luoti lienee rangessa käytössä, koska lapuan vastaava saman painoinen FMJBT samoilla lähdöillä jää 150m jälkeen sakosta...

Simo Salo

Sakon rangessa on Lapuan 9,3g fmjbt luoti B343. Rangessa lähtönopeus on reippaasti alle 800m/s vaikka paketin kyljessä taitaa muuta lukea. Mulla ollu 24" piipusta keskimäärin 780m/s luokkaa. Strelok ennustaa kantamaksi 1000m. Itse ladattuna saa toki lisää vauhtia.

H5N1

Sako Rangesta mitattu toistuvasti 825-835 keskiarvoa n.20-25° lämmössä Rugerin 24" 5R  piipusta useammalla reissulla. Mittarina Magnetospeed. Että ei se laatikko nyt hirveästi valehtele :o
<t></t>

saku_s-t

Mulla tiktakin piipusta tehdas Rangella lähtöjä joku 814ms

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla

Simo Salo

Oho? Piti oikein kaivaa tulokset puhelimesta. 788, 771, 779, 763, 763. Mitattu jollain chronyllä. Ehkä se näytti väärin? Remington 700. Tosin parisen viikkoa sitten Hätilässä Rangella  osui 500-800m ihan mukavasti kun katsoi Strelokista korot nopeudella 780. Ehkä on sitten löysä pyssy.

sk88

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - lokakuu 06, 2020, 12:15
Nyt kun on tarkka lataus löytynyt 8g scenarille, niin alkoi kiinnostaa että millä luodilla kannattaisi alkaa kokkailemaan pidemmän matkan latinkia? Tuolla 8g kun  ei oikein mennä ylisoonisena yli 1100m vaikka laittaisi 920ms vauhtia, kun taas sako rangelle kerrotaan jo tehdas latingilla riittävän kantama jo 1150m. Mikähän luoti lienee rangessa käytössä, koska lapuan vastaava saman painoinen FMJBT samoilla lähdöillä jää 150m jälkeen sakosta...
Mitä tarkotat että jää jälkeen 150m? Mun käsityksen mukaan se on sama Lapuan luoti jolla sako lataa rangen.

Jokatapauksessa. E-tippiä tuli ladattua. 580mm kangesta 4ls 944-949 m/s Caldwellillä 2m päästä. Epäilisin mutta mittarin oikeellisuus tuli varmistettua Magentospeedillä ja toisella paukulla jolla magneto 850-855 ja Caldwell 841-849. Kumpikin 5 laukausta. E-tip latauksessa lievää nallin tasaantumista, mutta lataus kokeiltu myös 0.5gr tiukempana eikä silläkään nalli litistynyt täysin. Laitteiden epäluotettavuuden takia siitä ei ole nopeutta tallessa. Harmi vaan käynti tuolla luodilla on edelleen täyttä parsaa. Nyt kun pelivaraa on ja joku tieto nopeuksista niin arvelin kokeilla OCW testiä 1-2 grainia alempaa. Latauspituus olkoon vaikka se 70mm koska tuntuu ettei pituudella ole mitään väliä, kasat vaihtelevan muotoisia ja 45-65mm kooltaan.

Seuraavana projektina olisi kokeilla mitä tästä saa irti RS50 ruudilla, tavoitteena pienempi lämpökuorma vaimentimeen ja mahdollisesti lataus jolla pääsisi suoraan annostelijasta ruudittamalla alle 10m/s hajontaan.

saku_s-t

Tuolla "jää jälkeen 150m" tarkoitin sitä että strelokin mukaan samoilla lähdöillä rangen luoti menee yliäänisenä 150m pitemmälle kuin lapuan vastaava luoti. Sitä en tiedä mistä tällainen johtuu

HJu

Tuo johtunee siitä että Sakon tehdaspatruunalle joka on ladattu Lapuan 144gr-luodille annetaan StrelokPro:saa melko optimistinen G1 B.C. 0.636 ja Lapuan samalle luodille ilmoitetulla G7-arvolla jälkimmäinen lentorata on kaarevampi. Jos käyttää Lapuan luodille Strelokin G1-arvoa niin se on sama 0.636 kuin Sakollakin.

Suomeksi: Sakon patruunalle annettu G1-arvo on liian optimistinen ja oikeampi/sopivampi on G7-arvo. Sama luoti samalla lähtönopeudella lentää paperilla samalla tavalla.
Terveisin,

HJu

sk88

Onko joku muuten löytänyt hyvin käyvää lyijytöntä metsästysluotia tähän kaliiperiin? Nosler E-tip osoittautui samallatavalla hankalaksi kuin GMX vaikka luodin muoto on perinteisempi. TTSX kokeiltu tehdaslatauksena ja sekin hieman vaisu 33mm@100m.

E-tippi lähti muuten aika näppärästi 947m/s 580mm piipusta. Vielä on muutama luoti jolla voisi hakea tarkkuutta miedommasta latauksesta, mutta joku hyvä suunnitelma tarviis olla ettei mene hukkaan.

jartsu

Lainaus käyttäjältä: sk88 - lokakuu 12, 2020, 12:21
Onko joku muuten löytänyt hyvin käyvää lyijytöntä metsästysluotia tähän kaliiperiin? Nosler E-tip osoittautui samallatavalla hankalaksi kuin GMX vaikka luodin muoto on perinteisempi. TTSX kokeiltu tehdaslatauksena ja sekin hieman vaisu 33mm@100m.

E-tippi lähti muuten aika näppärästi 947m/s 580mm piipusta. Vielä on muutama luoti jolla voisi hakea tarkkuutta miedommasta latauksesta, mutta joku hyvä suunnitelma tarviis olla ettei mene hukkaan.
Pudota 900-920ms väliin.