6.5 CREEDMOOR

Aloittaja FINZKI, kesäkuu 28, 2016, 10:40

« edellinen - seuraava »

Loki

Ok, kiitos selityksestä. Onpa tosiaan jännä että pakkauudessakin hylsyssä on noin tiukka kaula.

H5N1 jos jaksat rautalangasta vääntää ja kertoa mitä minun tarvii tilata niin olis hieno homma. Vähän yritin googletella suomesta mutta joko hakusanat on vääriä tai en vaan osaa. Jenkeistä vissiin löytyy paremmin? Eikö mulla riitä että vaihtaisi sen nallinpoistokarassa olevan "pallon/renkaan" isommaksi mikäli se on vaihdettavissa?

Ei se näköjään ollut aivan helppoa tämänkään homman alottaminen  ;D

Tarkotuksena oli tässä tilailla muutenkin kaulasupistusholkki tuon täyssupparin tilalle niin samalla sitä voisi sitten noita muitakin vermeitä.

Liekköhän tuo moinen rengas luodissa haittaa paljonkin lentorataa? Latailin kuitenkin eilen eri ruutimäärillä parikymmentä jolla lähteä hakemaan reseptiä paremmaksi. Nuohan toki ammutaan vain 150m matkalle että ehkä se rengas ei paljoa vaikuta.

H5N1

Ei se rengas ainakaan ennen .308:ssa haitannut, CM:ssä en ole kokeillut kun mulla ei oo tuota rengasta tullut 8)
Ja jos se vaikuttaisi niin näkyy vasta pitkillä matkoilla jos luodin bc muuttuu siitä olemattoman vähän.

Joo, et voi sitä laajennuskaraa isontaa koska se on "mitoissa" kyseiselle kaliberille. Jos sitä isontaisi niin sitten paksukaulaiset hylsyt ei menisi pesään välttämättä jos tiukka pesä kaulan kohdalta. Sitten pitäisi kaulasorvata.

Eli hankit Reddingin tai Forsterin supistusholkin johon saa vaihdettavia supistusrenkaita eli bushing:eja.
Reddingiin saa paremmin suomesta kamaa koska Asetalo on pitänyt aika hyvin tavaraa hyllyssä.

Lisäksi Reddingiin saa siihen laajennuskaraan kelluvan kovametallirenkaan sen kiinteän laajennusosan tilalle, se on aika hyvä.
Kaulasupistus voi toimia muutaman latauskerran jonka jälkeen saatat joutua pukkaamaan hylsyn hartioita taaksepäin, tähän on sitten ns. Body die tai ihan vaan kokosupistus.

En ole itse kokenut kaulasupistusta tarpeelliseksi, tarkkuutta on ihan riittävästi näinkin ;D

Siis mulla on tuo Reddingin full size type-s bushing die...
https://www.redding-reloading.com/online-catalog/118-type-s-bushing-dies

PS. Ei se aloittaminen ole vaikeaa, voi sitä aloittaa perusvehkeilläkin. Ei ne hyvätkään lataukset ampujaa tee välttämättä vaan se ampuminen 8)
Itse en osu mihkään vaikka yli 30v tullut ammuttua ja ladattua patruunoita :-\

PPS. Muista sitten että Lapuan hylsyissä on pieni liekkireikä, eli pitää hankkia ohut nallinpoistopiikki. Tavallinen piikki särkee hylsyn tai sitten se piikki katkeaa. Reddingillä on erikseen 1.5mm piikkiä myynnissä pienireikäiselle hylsylle.
<t></t>

Loki

H5N1 iso kiitos ja kumarrus!

Todella hyödyllistä tietoa ja veikkaan että itse en ole ainut joka tätä "rengasongelmaa" ihmettelee. Luulen että löysin kaiken tarvittavan tosiaan tuolta Asetalon nettikaupasta mutta pitääpä soittaa huomenna ja kysellä mitenkä on toimitusajat. Niin vankka luotto on että tilaan vaan ainoostaan tuon 0.292" bushingin jos se kerran on hyvä Lapualle, Sakon hylsyjä mulla on mutta ei montaasataa eikä ainuttakaan isoa nallia että jatketaan näillä Lapuoilla ja pikkunalleilla.

Ajattelinkin että ei se rengas paljoa menoa haittaa mutta silmään se pistää ja pyörii mielessä niin pitää se yrittää poistaa. Entisellä ruottinmauserilla peltiä tykkäsin nakuttaa kuitenkin 500m ja 700m matkoilla niin täytyy tästäkin aseesta kuitenkin yrittää saada mahdollisimman hyvä.  :D

jsr85

Mulla 6.5mm käytössä rcbs.n holkit ja 7.8g scenar-l, eikä tuu mitään jälkeä luodituksessa.

JR

<t></t>

KJJ

ja luoditukseen tuomonen päivitys REDDING COMPETITION holkkiin

https://www.brownells.fi/Redding-COMPETITION-STANDARD-LENGTH-VLD-SEATER-STEMS-65-mm-264-65-mm-264-749002243

ps varmaankin jostain halvemmalla

H5N1

Sen unohdin mainita että vaikkakin tuo .292" suppari toimii minulla ja noilla Lapuan hylsyillä, niin suosittelen kuitenkin mittaamaan valmiin patruunan kaulan ja siitä pois se -.002" --> Tällä perusteella oli tuo .292" valittu tuolle erälle hylsyjä mitä minulla on käytössä...
Vaikka Lapuan hylsyt ovat tasalaatuisia niin eräkohtaista vaihtelua VOI esiintyä. Ettei käy niin että tulee liian väljä tuolla .292" renkaalla :-[

Nuo Sakon CM hylsyt on aika mielenkiintoisia koska ovat hyvin ohutkaulaisia, jopa ohuempia materiaaliltaan kuin Hornadyn CM hylsyt. Sakolle tuntuu olevan jopa tuo .288" rengas aika väljä.
Kukahan nuo Sakon hylsyt tekee, Normaa ne eivät ole mittojen perusteella.
<t></t>

jthyttin

Luodinasetuskaraa muokkaamalla pääsee siitä kärkiosan muokkaantumisesta eroon. Suurin haitta siitä on latauspituuden määräytymisessä, taas yksi muuttuja lisää. Hiomalla ei oikein tarpeeksi tavaraa lähde, sorvissa helpoin. Ruttua tulee kyllä Scenariinkin, oma 260Rem Forsterin luodinasetin muokattiin siksi aikanaan 123gr Scenaria varten. No nyt pitäis muokata lisää koska 129gr ABLR menee ruttuun...

Toki kaulan supistusasteen säätäminen on elegantimpaa, ja teoriassa senkin voi tehdä suuremmasta laajennuspilotista muokkaamalla. Mitään ongelmia paksukaulaisten hylsyjen pesityksessä ei tule, koska ladattu patruuna on ihan samanpaksuinen kaulalta. Mutta tässäkin toki korjataan oiretta eli liiallista supistusta.

Perinteisesti Reddingin luodinasetusholkki on heikkorakenteisempi kuin Forster, sen saa murjottua piloille em. tiukoilla kauloilla. Jos holkki jo on tuo VLD stem varmaan toimii vakiota paremmin korkean BC:n luodeille.

Loki

Lainaus käyttäjältä: H5N1 - elokuu 22, 2019, 07:04
Sen unohdin mainita että vaikkakin tuo .292" suppari toimii minulla ja noilla Lapuan hylsyillä, niin suosittelen kuitenkin mittaamaan valmiin patruunan kaulan ja siitä pois se -.002" --> Tällä perusteella oli tuo .292" valittu tuolle erälle hylsyjä mitä minulla on käytössä...
Vaikka Lapuan hylsyt ovat tasalaatuisia niin eräkohtaista vaihtelua VOI esiintyä. Ettei käy niin että tulee liian väljä tuolla .292" renkaalla :-[

Nuo Sakon CM hylsyt on aika mielenkiintoisia koska ovat hyvin ohutkaulaisia, jopa ohuempia materiaaliltaan kuin Hornadyn CM hylsyt. Sakolle tuntuu olevan jopa tuo .288" rengas aika väljä.
Kukahan nuo Sakon hylsyt tekee, Normaa ne eivät ole mittojen perusteella.

Lapuaan ladatut valmiit patruunat mitä tuossa mittailin oli justiin kaula tuon .292" mitä tuohon halppis digitönäriin nyt voi luottaa. Sakon tehaspaukut oli .289" aika tarkalleen. .290" supparia ei näytä olevan valikoimissa ainakaan verkkokaupassa niin otan varmaan sitten tuon .291"

mihkali

Omassa tacissa on tuo pesä samaa luokkaa eli 73 mm. Itse aloitin latailut vv:n 150:llä ja 8.0 g scenarilla. Vihtavuoren tappilataus antoi nopeudeksi 875 m/s joka juuri sama kuin taulukoissakin.
Kahden testikerran jälkeen näyttää että 2,48 g ja 2,58 g lataukset toimivat molemmat, kasat keskimäärin luokkaa 0,5 MOA, mukaanlukien ampujan virheet. COL ollut 68 ja 70 enkä ole isoa eroa niissä havainnut. Täytyy vielä testata joku 72,5.

2,48 g latauksen lähdöt suunnilleen samat kuin lapuan patruunan ladattuna 8.0 scenarilla eli 845 m/s.

edit// Pari kokeneempaa ampujaa antoi simppelin ohjeen, vv 150 tappilataus ja suositus COL. Sillä se kyllä pelaa.

SO

N150 ja 10g tappilataus on myös 308ssa vakioneuvo. Onko joku päässyt testaamaan 6,5CMR vs. 260Rem? Teknisesti ei juurikaan eroa, mutta ohjaako amerikan hype? 6,5 CMR tuli 260Rem kilpailijaksi Usassa kun Hornady alkoi myymään halpaa (alle 1$/kpl) hyväkäyntistä patruunaa 6,5CMRään. Tullessaan se oli oli amerikan mittapuissa paljon parempi käynniltään kuin saatavilla olevat 308t jotka pohjautui ylijäämään ja 260Rem patruunaa ei kukaan myynyt Usassa. Eli kyseessä oli isolla mantereellla markkinoinnista ja vaikuttaako se Suomessa enemmän kuin perinteinen ta-killasta tuttu itseopittu ja -kokeiltu menetelmä? Toisinpäin, 338LM kehitettiin Suomessa ja levisi teknisesti parhaana tuotteena maailmalle.

JoensuunSAR

Lainaus käyttäjältä: SO - elokuu 24, 2019, 08:48
N150 ja 10g tappilataus on myös 308ssa vakioneuvo. Onko joku päässyt testaamaan 6,5CMR vs. 260Rem? Teknisesti ei juurikaan eroa, mutta ohjaako amerikan hype? 6,5 CMR tuli 260Rem kilpailijaksi Usassa kun Hornady alkoi myymään halpaa (alle 1$/kpl) hyväkäyntistä patruunaa 6,5CMRään. Tullessaan se oli oli amerikan mittapuissa paljon parempi käynniltään kuin saatavilla olevat 308t jotka pohjautui ylijäämään ja 260Rem patruunaa ei kukaan myynyt Usassa. Eli kyseessä oli isolla mantereellla markkinoinnista ja vaikuttaako se Suomessa enemmän kuin perinteinen ta-killasta tuttu itseopittu ja -kokeiltu menetelmä? Toisinpäin, 338LM kehitettiin Suomessa ja levisi teknisesti parhaana tuotteena maailmalle.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: SO - elokuu 24, 2019, 08:48
Onko joku päässyt testaamaan 6,5CMR vs. 260Rem? Teknisesti ei juurikaan eroa, mutta ohjaako amerikan hype? 6,5 CMR tuli 260Rem kilpailijaksi Usassa kun Hornady alkoi myymään halpaa (alle 1$/kpl) hyväkäyntistä patruunaa 6,5CMRään. Tullessaan se oli oli amerikan mittapuissa paljon parempi käynniltään kuin saatavilla olevat 308t jotka pohjautui ylijäämään ja 260Rem patruunaa ei kukaan myynyt Usassa. Eli kyseessä oli isolla mantereellla markkinoinnista ja vaikuttaako se Suomessa enemmän kuin perinteinen ta-killasta tuttu itseopittu ja -kokeiltu menetelmä?

No ei nyt ihan näinkään. Creedmoor sopii paremmin lyhyen aktion lippaisiin, ja on alusta lähtien koko paletin läpi suunniteltu pidemmän matkan tarkempaan ammuntaan. 260Rem patruunaa on saanut jenkeissä maailman sivu pienemmiltä ja isommilta boutique-firmoilta, kuten myös 308:a.

Toki mainonnalla, sponsoroinnilla ja saatavuudella on iso osansa, mutta siitä nyt ei pääse mihinkään että Creedmoor on kaikinpuolin järkevin valinta jos haluaa lyhyen aktion 6.5mm. Tämä on jo niin itsestäänselvää että edes ampujat eivät siitä väittele. Yleisin kommentti 6.5x47 tai 260Rem omistajilta on "jos aloittaisin tyhjästä valitsisin Creedmoorin". Kuten myös itsellä, vaikken 260Rem omistajana menetä yöuniani tai koe menettäväni jotain.

Sikäli tilanne on paljon terveempi kuin ennen että typerät väitteet kuten "260Rem pärjää 6.5x55:lle" tai "6.5x47 voittaa 260Remin" ovat hävinneet. Kaikki ymmärtävät keskittyä olennaiseen.

TSa

Amerikan / nato-hype se on .223 ja .308 suosion takanakin; eivät ne teknisesti mitenkään ylivertaisia kaliibereita ole. Hyvä saatavuus ja hinta on ampujan etu. Sama pätee myös 6.5CM kohdalla.

Tietenkin jos omistaa jo .260rem + latausvehkeet, ei 6.5CM hankintaa pysty varmaan järkisyin perustelemaan.

Mutta jos kaapissa on tällä hetkellä vain .22lr, alkaa tuo 6.5CM näyttämään aika houkuttelevalta vaihtoehdolta pahvinpuhkontaan ja peltien kilistelyyn. Ainut varteenotettava vaihtoehto olisi .308, mutta sekään ei perustu tekniseen paremmuuteen.

SO

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - elokuu 25, 2019, 08:43

No ei nyt ihan näinkään. Creedmoor sopii paremmin lyhyen aktion lippaisiin, ja on alusta lähtien koko paletin läpi suunniteltu pidemmän matkan tarkempaan ammuntaan.

Yleisin kommentti 6.5x47 tai 260Rem omistajilta on "jos aloittaisin tyhjästä valitsisin Creedmoorin". Kuten myös itsellä, vaikken 260Rem omistajana menetä yöuniani tai koe menettäväni jotain.

Sikäli tilanne on paljon terveempi kuin ennen että typerät väitteet kuten "260Rem pärjää 6.5x55:lle" tai "6.5x47 voittaa 260Remin" ovat hävinneet. Kaikki ymmärtävät keskittyä olennaiseen.

Juuri näille olisi hieno saada jotain perusteluita teknisesti tai käytännössä. 260Rem pesee 6,5x55sen tehdaslatauksena ja 6,5CRM on COAL mitaltaan pidempi kuin 260Rem joten miten se sopii paremmin lyhyen aktion lippaisiin? Sekä millä perusteella sae on suunniteltu pitemmälle kuin 6,5x47 tai 260Rem?

H5N1

En tiedä muista perusteluista mutta minusta 6.5CM hyötyy hylsynhartian jyrkkyydessä ja lyhyemmästä hylsystä vs .260Rem. Ei tarvitse painaa luotia kaulan  ja hartian kulman ohi johon joillakin tulee se "donitsi". 260Rem on pitempi hylsyisenä ja saman COL:n omaavana hankalampi.
Hylsyt ei veny juurikaan, ilmeisesti jyrkästä hartiakulmasta johtuen.
Voihan sen kääntää niinkin päin että perustelkaa miksi .260Rem on parempi 8)

Mulle riittää perusteluksi se että itse tykkää :)

6.5x47 on aika lähellä CM:ea. Se vaan ei taida enää yleistyä. Mistä muuten tuo että 6.5CM COAL on pidempi kuin .260Rem?
Jos siis samat lippaat ja lukkoaktiot käytössä...
<t></t>